Hekel hebben aan schoonzus

06-08-2019 09:11 120 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn schoonzus (vrouw van broer) heeft een week geleden verteld aan mijn ouders dat ze zwanger is. Mijn ouders waren dolgelukkig omdat ze heel graag een kleinkind wilde (ze pushte mij ook heel erg om zwanger te worden). Nu merk ik dat mijn ouders (en dan voornamelijk mijn moeder) haar nu veel meer aandacht geven. Mijn moeder noemt haar nu ook haar dochter.

Ik probeerde een paar dagen geleden met mijn moeder af te spreken en toen zij ze dat ze ziek was. Maar later zie ik op Facebook dat ze met mijn schoonzus was om babykleren te kopen. En de foto die ze op Facebook is getiteld met moeder- en dochter uitje. Ik wordt hier heel erg verdrietig van. Het helpt ook niet dat mijn schoonzus jonger is dan mij. Dit maakt het extra vernederend dat ik geen kinderen heb. En nu heeft ze ook nog eens de affectie van mijn ouders. Het voelt alsof ik vervangen wordt. En ik begin echt een hekel te krijgen aan mijn schoonzus.

Ik vraag mij af hoe ik hiermee moet omgaan. Ze is op zich wel aardig en het is de vrouw van mijn broer, maar het voelt net alsof zij mij sided-lined. Ik kan hier soms echt erg boos om worden. En dan schrik ik ook best van mijzelf. Hoe ga ik met deze jaloezie om?
TO, wil je zelf kinderen? Of wil je kinderen omdat je moeder wil dat je kinderen krijgt?
Alle reacties Link kopieren
Hier ook een schoonzus die een goede band heeft met mijn ouders en ondanks dat zij jonger waren dan ik hadden mijn broertje en schoonzus ook eerder een kindje.

En weet je, ik vond het super leuk om een neefje te krijgen. Inmiddels heb ik zelf 2 gezonde kinderen en is zij ook weer zwanger.
Alle reacties Link kopieren
Fossa schreef:
06-08-2019 10:00
TO, wil je zelf kinderen? Of wil je kinderen omdat je moeder wil dat je kinderen krijgt?
Ik zal het op zich wel willen, maar ik ben nooit echt een moeder-type geweest. Maar ik denk als ik ze heb zou het wel leuk zijn. En ik heb in mijn hoofd dat als een vrouw kinderen krijgt ze wel geluk zou zijn.
Alle reacties Link kopieren
NBH schreef:
06-08-2019 09:58
Gekke gedachte, misschien heeft je moeder gelogen over het babykleding shoppen omdat ze weet hoe gevoelig dat ligt bij jou?
Niet om het goed te praten natuurlijk, het is een onacceptabele actie van je moeder (op Facebook zetten terwijl ze tegen jou zegt dat ze ziek is is dan ook nog ronduit dom!), waarmee je haar ‘moet’ confronteren. Maar wellicht een verklaring?
Ik ben daar heel erg verdrietig over, dit is namelijk niet de eerste keer dat ze zoiets doet. Dus ik weet niet of praten zin heeft.
Alle reacties Link kopieren
WinterLenteZomerZon schreef:
06-08-2019 10:06
Ik ben daar heel erg verdrietig over, dit is namelijk niet de eerste keer dat ze zoiets doet. Dus ik weet niet of praten zin heeft.

Ik zou onder haar foto een reactie posten in de trant van; hey mam, wat fijn dat je zo snel opgeknapt bent.
Alle reacties Link kopieren
Gefeliciteerd! Je wordt tante, je broer wordt vader en je ouders worden grootouders. Natuurlijk verandert er wat en had je met dat scenario geen rekening gehouden. Alleen wat jij nu omschrijft, is jouw probleem en niet de schuld van iemand. Jammer dat je zo je gevoelens projecteert op je schoonzus. Hadden ze eerst toestemming aan je moeten vragen of ze voor mochten kruipen? Je schrijft dat je je onder druk gezet voelde om kinderen te krijgen, een deel van die druk valt dankzij je broer en schoonzus weg! Je moeder wordt nu de oma die ze wil zijn dus daar kan ze haar energie en tijd in kwijt. Heeft ze minder tijd en behoefte om in jouw nek te hijgen. En over dat smoesje om te gaan winkelen. Je moeder is door het dolle, sleurt schoonzus mee de stad door en om jouw gevoelens te sparen verzint ze een smoesje maar vergeet dat prompt in haar euforische stemming op Facebook. Spreek je moeder er op aan dat ze gewoon eerlijk kan zeggen dat ze andere plannen heeft. En ook je schoonzus zit op een roze wolk. Het hoge woord is er uit, de reacties zijn overwegend positief en de eerste kwaaltjes zijn over, maar dat keert vanzelf terug op aarde. Ze gaan een eigen gezin beginnen en zal best nog wel een keer botsen met je moeder, haar eigen moeder over hoe schoonzus en broer de dingen doen. Nogmaals laat het landen en bedenk je dat mensen zich niet altijd aan jouw draaiboek qua verwachtingen houden, maar dat is niet hun fout. Laat het los en ga genieten van je neefje/nichtje!
WinterLenteZomerZon schreef:
06-08-2019 09:57
Ik heb nog geen partner gevonden. Ben wel druk aan het daten, maar elke keer als ik iemand vind loopt het op niets uit of zijn er problemen. Ik probeer enthousiast te zijn, maar ik vind het moeilijk omdat het voelt dat zij mijn ouder geluk maakt terwijl ik ze alleen maar teleur stel.
Tja, die dingen kun je niet sturen. Probeer wat meer in het nu te leven. Wat gebeurt, gebeurt. Je hebt niet alles in de hand. Richt je op wat je wel hebt.
WinterLenteZomerZon schreef:
06-08-2019 10:04
Ik zal het op zich wel willen, maar ik ben nooit echt een moeder-type geweest. Maar ik denk als ik ze heb zou het wel leuk zijn. En ik heb in mijn hoofd dat als een vrouw kinderen krijgt ze wel geluk zou zijn.
TO, zoek alsjeblieft hulp. Je hebt echt rare gedachten. Je wordt niet gelukkig van een kind. Ga in therapie om van het idee af te komen dat je leeft voor de goedkeuring van je ouders. Ga ontdekken wat je zelf wil. En doe dat. Dán word je gelukkig. Of heb je er in ieder geval een stuk meer kans op.
anoniem_324575 wijzigde dit bericht op 06-08-2019 10:12
0.34% gewijzigd
WinterLenteZomerZon schreef:
06-08-2019 10:04
Ik zal het op zich wel willen, maar ik ben nooit echt een moeder-type geweest. Maar ik denk als ik ze heb zou het wel leuk zijn. En ik heb in mijn hoofd dat als een vrouw kinderen krijgt ze wel geluk zou zijn.
Je hoofd na laten kijken.
Alle reacties Link kopieren
WinterLenteZomerZon schreef:
06-08-2019 10:04
Ik zal het op zich wel willen, maar ik ben nooit echt een moeder-type geweest. Maar ik denk als ik ze heb zou het wel leuk zijn. En ik heb in mijn hoofd dat als een vrouw kinderen krijgt ze wel geluk zou zijn.
Zet die gedachte maar heel snel uit je hoofd! Ik heb jarenlang gevochten om mijn kinderen te mogen krijgen, maar het is echt geen gelukzalig makend iets!

Meid, ga heel hard aan jezelf werken, ik lees aan alle reacties en posts van je dat je ontzettend in de knoop zit met jezelf. Probeer dat eerst op te lossen voor je je zo op het gedrag van anderen focust. Je hebt een idee van hoe je leven zou moeten zijn, dat niet realistisch is. Op mensen, die in de buurt komen van jouw perfecte plaatje, wordt je dan jaloers. Hier moet je mijns inziens echt mee aan de slag bij een therapeut oid. Sterkte!
Ik krijg de kriebels van de moeder van TO. Pushen voor een kleinkind bij beide partijen waarschijnlijk en dan als het zo ver is TO weg duwen door te liegen waar ze is en dan die moeder dochter post.

TO ik denk dat het voor jou gemoedsrust beter is als je even wat afstand van de situatie neemt.
Ga aan je eigen waarde werken en meer van jezelf houden. Niet fair om schoonzus te bashen.
Alle reacties Link kopieren
WinterLenteZomerZon schreef:
06-08-2019 10:06
Ik ben daar heel erg verdrietig over, dit is namelijk niet de eerste keer dat ze zoiets doet. Dus ik weet niet of praten zin heeft.
Dit vind ik echt verdrietig om te lezen. TO, zoek alsjeblieft hulp en steun bij iemand, zodat je kunt leren voor jezelf te leven in plaats van voor anderen. Dat zou je zoveel gelukkiger maken.
Doe wat aan je onzekerheid. Niet de eerste keer dat ik dit denk na het lezen van jouw topics. Je bent eind 20 dacht ik? Ga je ernaar gedragen en je 'problemen' worden opgelost.
Alle reacties Link kopieren
WinterLenteZomerZon schreef:
06-08-2019 09:57
Ik heb nog geen partner gevonden. Ben wel druk aan het daten, maar elke keer als ik iemand vind loopt het op niets uit of zijn er problemen. Ik probeer enthousiast te zijn, maar ik vind het moeilijk omdat het voelt dat zij mijn ouder geluk maakt terwijl ik ze alleen maar teleur stel.
Dit is wel veelzeggend. Je leeft niet om je ouders gelukkig te maken hoor. Doe wat jou gelukkig maakt en laat de verwachtingen die je ouders van je hebben los. Het is jouw leven. Ik snap dat het steekt dat je moeder tegen je gejokt heeft, dat zou ik wel met haar bespreken wat voor gevoel dat jou geeft. Maar verder probeer je eigen leven te leiden in plaats van dat wat jij denkt dat moet of hoort of van je verwacht wordt.
Alle reacties Link kopieren
Ik lees vooral veel jaloezie. En volgens mij heb je zeker je eigen situatie niet geaccepteerd zoals die nu is.
Ik denk dat je veel meer het geluk bij jezelf moet zoeken en niet kijken hoe het bij anderen is/fantaseren over dat het bij anderen een stuk beter is. En kinderen zijn zeker niet zaligmakend hoor, neem dat maar van mij aan.

Overigens weet ik uit ervaring dat oma worden (in dit geval bij mijn moeder) elke keer weer net zo bijzonder is. Mijn moeder was ook helemaal in de wolken toen mijn zus zwanger was van de eerste. Maar toen ik jaren later zwanger werd, was ze minstens zo blij.

Overigens zou ik je moeder wel aanspreken hoe het nou zat met het ziek zijn/kleertjes kopen.

Denk dat het voor jou zaak is om aan je eigen leven te gaan werken, daar je geluk uit te halen, evt met een therapeut. Heel veel succes!
Alle reacties Link kopieren
Marigold1986 schreef:
06-08-2019 09:25
Ik snap jouw gevoelens wel. Maar probeer ze voor je zelf te houden en probeer het reeel te blijven inzien. Schoonzus heeft niks fout gedaan...

Helemaal mee eens, dus ga in gesprek met je moeder, want zij liegt etc.

Dat zij ook aandacht krijgt vind ik normaal, want zij hoort ook gewoon bij de familie, alleen zoals hoe jij het vertelt: doet je moeder raar...
WinterLenteZomerZon schreef:
06-08-2019 09:17
Ja dat weet ik, maar het voelt alsof het meer haar schuld is dan mijn moeders. Het is moeilijk om uit te leggen. Maar het is makkelijker om een hekel te hebben aan mijn schoonzus dan aan mijn moeder.
Want je moet perce een hekel hebben aan 1 van de 2? Ik vind het nogal triest. Waarom kan je niet gewoon blij zijn voor ze en genieten van het feit dat je schoonzus zo welkom is in het gezin? Waarom moet er strijd zijn om wie je ouders leuker vinden? Geniet van de rijkdom die je hebt van geen ruzie binnen de familie, ouders die van je houden en een leuke broer en schoonzus. En straks een neefje of nichtje.
En ik zou aan je moeder vragen waarom ze zei dat ze ziek was. Want dat is eigenlijk het enige probleem dat ik hier zie, je moeder die niet eerlijk tegen je is of durft te zijn.
Het is best heel pijnlijk als je moeder je schoonzus opeens bestempeld als dochter, dat ook zo naar buiten brengt en dan ook nog liegt tegen haar eigen dochter. Dat heeft niet zo heel veel met jaloezie te maken. Het geeft echt een heel naar gevoel.
Je bent jaloers en dat is een lelijke, kinderachtige emotie. Wees blij voor je moeder, schoonzus, en broer. Toon interesse, dan betrekken ze je vast bij hun activiteiten en de komst van de baby. Je wordt er gewoon buiten gehouden omdat je je kinderachtig en jaloers opstelt. Doe daar wat aan.
Alle reacties Link kopieren
WinterLenteZomerZon schreef:
06-08-2019 09:11
Mijn schoonzus (vrouw van broer) heeft een week geleden verteld aan mijn ouders dat ze zwanger is. (...) Nu merk ik dat mijn ouders (en dan voornamelijk mijn moeder) haar nu veel meer aandacht geven. Mijn moeder noemt haar nu ook haar dochter.

Ik probeerde een paar dagen geleden met mijn moeder af te spreken en toen zij ze dat ze ziek was. Maar later zie ik op Facebook dat ze met mijn schoonzus was om babykleren te kopen.

En dat allemaal binnen een week al?
Een theorie stelt dat, als iemand ooit ontdekt waar het Universum precies voor dient en waarom het er is, het meteen zal verdwijnen en vervangen zal worden door iets dat nog bizarder en onbegrijpelijker is. Een andere theorie stelt dat dit al gebeurd is.
WinterLenteZomerZon schreef:
06-08-2019 10:04
Ik zal het op zich wel willen, maar ik ben nooit echt een moeder-type geweest. Maar ik denk als ik ze heb zou het wel leuk zijn. En ik heb in mijn hoofd dat als een vrouw kinderen krijgt ze wel geluk zou zijn.
Zoek hulp als je dit soort gedachtes hebt. Een kind is echt niet alleen maar happy happy joy joy! Geloof me, ik kan het weten want de eerste 1,5 jaar met onze dochter waren een hel voor me. En ook de reden dat ik maar 1 kind heb, dat zegt genoeg over dat je niet automatisch gelukkig bent met een kind lijkt me. Sowieso, je maakt je eigen geluk. Dat moet je niet van anderen af laten hangen.
lise1985 schreef:
06-08-2019 11:03
Het is best heel pijnlijk als je moeder je schoonzus opeens bestempeld als dochter, dat ook zo naar buiten brengt en dan ook nog liegt tegen haar eigen dochter. Dat heeft niet zo heel veel met jaloezie te maken. Het geeft echt een heel naar gevoel.

Ja, vind ik ook.... En dat omdat ze een kleinkind krijgt van die "dochter". Blijkbaar heeft TO het toch niet helemaal mis dat er héél veel waarde wordt gehecht aan een kleinkind. En vind het ook best bizar dat er al op zo'n jonge leeftijd gepusht wordt om een kleinkind te moeten produceren. Als TO nou al een stabiele relatie had sinds haar 18e zou ik het ergens nog snappen dat die vragen er zijn, maar nu is het wel heel apart.
Whomi schreef:
06-08-2019 11:08
Zoek hulp als je dit soort gedachtes hebt. Een kind is echt niet alleen maar happy happy joy joy! Geloof me, ik kan het weten want de eerste 1,5 jaar met onze dochter waren een hel voor me. En ook de reden dat ik maar 1 kind heb, dat zegt genoeg over dat je niet automatisch gelukkig bent met een kind lijkt me. Sowieso, je maakt je eigen geluk. Dat moet je niet van anderen af laten hangen.
+1

En geloof me: een kind krijgen gaat er echt niet voor zorgen dat je moeder opeens zich anders naar je gaat opstellen. Je zult er zelf aan moeten gaan werken dat je jouw eigenwaarde uit iets anders gaat halen dan uit de goedkeuring van anderen, TO
Alle reacties Link kopieren
Hee iedereen,

Bedankt voor alle reacties. Ik wilde nog even wat duidelijkheid scheppen in mijn verhaal. Mijn moeder heeft mijn schoonzus nooit bestempeld als dochter tot dat ze zwanger werd, daarvoor was het als vrouw van zoon. Dus dat ze nu dochter zegt komt als een donderslag bij heldere hemel. Het voelt dan omdat ze zwanger is mijn moeder opeens van haar houd.
En het liegen van mijn moeder doet ze wel vaker ook tegen andere mensen. Ze vindt het niet leuk om andere teleur te stellen of dingen af te zeggen, dus dan zeg ze dat ze ziek is. Maar ja, dat werkt een beetje averechts.
En ik probeer mij meer op mijn eigen leven te focussen. Heb nu een paar leuke dates gehad met een jongen. Maar ik zie mijn ouders regelmatig en ik vind het contact hebben belangrijk. Maar het doet wel erg zeer als zulke dingen gebeuren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven