Help ik praat te weinig

30-11-2018 21:32 9 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste lezers,

Ik zit met een probleem, ik ben nu 19 jaar ik ben een erg leuke aardige en gezellige jongen. Alleen praat ik niet zoveel / ik heb weinig te vertellen. Ik merk dit nu sinds kort aan mijzelf, mijn moeder zag dit 5 jaar geleden al en zij me dit toen alleen drong het toen nog niet echt tot mij door. Ik merk ook dat als ik alleen met iemand ben dat er geen echt gesprek is.. alleen maar losse dingen als je begrijpt wat ik bedoel, het wordt al snel saai. Ik merk ook een beetje dat de banden vervagen met jongens waar ik al jaren mee omga. In de pauze loop ik vaak een rondje met collegas en vaak loop ik vaak naast een meisje van mijn leeftijd omdat de rest druk in gesprek is. Super leuke knappe meid maar ook met haar kan ik niet echt een heel goed/leuk gesprek aan knopen en ik heb echt het gevoel dat dit komt omdat ik weinig praat..

Ik begin het vooral te merken doordat mijn vrienden allemaal nieuwe connecties leggen en vrienden maken op feesten en partijen bijvoorbeeld, ik kan hier echt niet in meekomen omdat ik niet zo super veel praat dus al helemaal niet tegen anderen. Niet dat ik hen niet mag maar omdat dit mijn karakter is. Als mijn vrienden nieuwe mensen ontmoeten op festivals en tijdens uitgaan dan heb ik ook niet echt de neiging om met hun te gaan staan praten. Ik ren ook nooit achter de meisjes aan in tegenstelling tot mijn vrienden, niet echt behoefte aan ofzo ook niet echt de neiging om met ze te gaan staan praten. Ik wil het wel maar wat moet ik ze vertellen? En andere in het algemeen? Er zijn mensen die ik super vaak heb gezien op festivals waar mijn vrienden dan mee meeten en tegen de veel zeg ik geen eens hoi. Ik vindt t ook ongemakkelijk om sommige meiden dan gedag te zeggen die ik amper ken maar wel zie op die feesten omdat ik eerst altijd dacht dat ze mij vergeten waren na 1x voorstellen en voorderest niks meer zeggen. Ik vindt het dan een beetje awkward om er op af te stappen hoi te zeggen en een praatje te maken. Niet alleen awkward maar ook moeilijk! Want hoe de fuck moet ik hun groeten? Zwaaien en hallo zeggen? Een knuffel?

Ik kan een erg leuk, gezellig, en grappig zijn ik kan gek doen maar ik kan niet de oren van je kop lullen.

Ik vraag me af of iemand hier misschien hier ervaring mee heeft tips heeft of misschien goede boeken kent die hier over gaan of gaan over communiceren en dan voornamelijk over meer communiceren.

Ik hoor het graag van jullie.
Voor iemand die niet veel te zeggen heeft schijf je anders toch best een aardig lange openingspost. Volgens mij heb je ook wel wat te zeggen, maar weet je nog niet hoe. Ik gok dat je vrij introvert van aard bent? Ga eens wat lezen over introvertheid, ik denk dat je je er wel in herkent. Met name als het gaat over gesprekken voeren en hoe je je voelt binnen een groep.

Over het algemeen horen mensen zich liever zelf praten dat dat ze jouw verhaal aan horen. Dus als jij goed kan luisteren, dan vinden de meeste mensen je al erg prettig. Als iemand een verhaal verteld, dan kan je daar op doorvragen, waarom dan, hoe dan, wat deed je toen, hoe voelde je je daarover, wat deed het met je. Dat soort vragen. Mensen praten over het algemeen wel.
Andersom stellen mensen dat soort vragen vaak niet. Ze luisteren wel naar je, maar grotendeels om weer een haakje te vinden zodat ze hun eigen verhaal weer verder kunnen vertellen.

Je zou ook eens kunnen googlen over hoe je smalltalk houdt. Dus praten over koetjes en kalfjes, daar zijn ook wel technieken voor. Vaak moeten mensen je ook eerst even wat beter leren kennen (koetjes en kalfjes zijn dan prima) voordat ze ook wat meer geïnteresseerd in jou zijn. Want ik geloof dat jij best wel wat te vertellen hebt, je weet alleen nog niet hoe je dat naar buiten moet brengen.
Stel vragen, iedereen (nou ja bijna iedereen) vind het leuk om over zichzelf te praten. Stel vragen over hobby's, vakantie plannen. Er zijn van die kaartjes, volgens mij heten ze gesprek starters.
Hoi zeggen is ook best een goed begin hoor. Je zegt dat je zelfs dat niet doet tegen bekenden van eerdere festivals enzo. Start daar eerst eens mee.

En verder wat er al gezegd werd, stel vragen aan mensen. Ze kletsen meestal graag over zichzelf.
Hoi hoe is het,goed weekend gehad ?
Heb je TVOH nog gezien,nee oh vind je dat geen leuk programma, of had je andere plannen ?
Meestal hebben vrienden wel dezelfde interesses toch ? Dan heb en jullie tocb gespreks onderwerpen ?
Bedankt voor jullie reacties! Ik ga aan mezelf werken en uiteraard komt alles uiteindelijk goed!
Ik heb je OP gelezen en wat mij vooral ergert dat het vooral ik ik ik is en heel veel herhaling van hetzelfde. Ik vermoed dat je daarom ook stuk loopt. Een hoi hallo hoe gaat het? kan altijd dus zeg gewoon mensen gedag die je een beetje kent.

Stel jezelf altijd netjes voor ...ook als eerste. Zeg hallo ik ben.... Een gesprek bestaat uit geïnteresseerde vragen aan de ander en soms een samenvatting of bevestiging daarvan . Een goede opening is een compliment. Wat een mooie sjaal heb jij? Of oh kom je uit Haarlem...dat vind ik zo een mooie plaatst. IN welke buurt woon je? ...etc.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Tja, je hebt het of je hebt het niet.
Wat meer vragen stellen in een gesprek is een goede tip, mensen vinden het in praktijk prettig als er iemand geïnteresseerd in ze is.
Vraag eens aan je moeder of ze je nog wat tips kan geven, en vraag eens aan een vriend (als je 1-op-1 bent) of hij nog tips voor je heeft.
Overigens vind ik t een beetje veroordelend overkomen als je aangeeft dat jij Niet achter meiden aanrent maar je vrienden wel. Waarschijnlijk bedoel jij dat ze wat proactiever een gesprek aangaan, dan dat jij dat doet.
Let ook eens op als je vrienden in gesprek ziet wat er precies gezegd wordt en hoe dat gaat; dat kun je ook doen als je tv kijkt. Denk aan programma’s als first dates. Welke gesprekken lopen goed, welke niet, en wat wordt er gezegd (vragen, bevestiging/erkenning van bepaalde situaties, non verbale signalen)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven