Help! Single en 50+
woensdag 13 augustus 2025 om 21:18
Wat roept dit bij jullie op..? Ik ben 50+ en single. Kind wordt ook steeds zelfstandiger en het zal niet heel lang meer gaan duren voordat die gaat uitvliegen.. En dan.. ? Zijn er leuke mannen van 50+ te vinden..? En waar?? Van Tinder word ik nog niet erg enthousiast. En hoe ga ik het doen met vakanties? Met een vriendin weg? Groepsreis? Alleen..? En het empty nest syndroom hoe ga ik daar mee om? Af en toe overvalt me dit allemaal. Help! 
Hoe gaan jullie hier mee om?
Hoe gaan jullie hier mee om?
woensdag 13 augustus 2025 om 23:04
Maar wat Rooss4.0 ook al zegt.. met een partner kan het wel net allemaal even leuker zijn..
Maar ik heb geen man nodig om gelukkig te zijn, dat zeer zeker niet.
Maar af en toe overvalt me het gevoel hoe het zal gaan in de toekomst wanneer kind gaat uitvliegen... dat kan me soms een beetje aanvliegen. Ik heb trouwens een baan, vriendinnen... veel van hen hebben trouwens een partner en ervaren niet dit gevoel wat mij soms kan overvallen
Maar ik heb geen man nodig om gelukkig te zijn, dat zeer zeker niet.
Maar af en toe overvalt me het gevoel hoe het zal gaan in de toekomst wanneer kind gaat uitvliegen... dat kan me soms een beetje aanvliegen. Ik heb trouwens een baan, vriendinnen... veel van hen hebben trouwens een partner en ervaren niet dit gevoel wat mij soms kan overvallen
woensdag 13 augustus 2025 om 23:07
De laatste jaren was ik ook heel veel bezig met kind, die had extra zorg nodig om allerlei redenen. Ik had weinig tijd om stil te staan bij wat ik zelf eigenlijk wilde, bij wat mijn behoeftes waren.. daar kom ik nu eindelijk meer aan toe. Misschien ben ik een beetje bang om in een gat te vallen de komende jaren..
woensdag 13 augustus 2025 om 23:19
Ik vind je gevoelens heel begrijpelijk. Je kind gaat het huis uit en je moet je leven toch weer een beetje opnieuw vormgeven.
Heb je een partner, dan blijft veel hetzelfde. In plaats van met drie eet je met twee, ipv met drie op vakantie, dan met twee.
Als je alleen bent, is dat anders en dan moet je daar een modus in zien te vinden.
Geen tips van mij, ik zit niet in zo'n situatie. Misschien andere vrouwen hier op viva die ervaring hebben met het empty nest, als alleenstaande moeder?
Heb je een partner, dan blijft veel hetzelfde. In plaats van met drie eet je met twee, ipv met drie op vakantie, dan met twee.
Als je alleen bent, is dat anders en dan moet je daar een modus in zien te vinden.
Geen tips van mij, ik zit niet in zo'n situatie. Misschien andere vrouwen hier op viva die ervaring hebben met het empty nest, als alleenstaande moeder?
woensdag 13 augustus 2025 om 23:27
toulouse_74 schreef: ↑13-08-2025 23:19Ik vind je gevoelens heel begrijpelijk. Je kind gaat het huis uit en je moet je leven toch weer een beetje opnieuw vormgeven.
Klopt idd Toulouse, dat is idd hoe ik het ervaar.. !
Sommige vriendinnen van mij kijken er bijv naar uit dat hun kind(eren) het huis uitgaan zodat ze weer meer dingen met hun partner kunnen gaan ondernemen zoals met z'n tweeën weekendjes weg en op vakantie
donderdag 14 augustus 2025 om 06:49
Ik snap het ook wel. Als je kinderen bij jou als alleenstaande vertrekken dan blijf je echt alleen achter. Als ik nu thuiskom dan roept er iemand hoi, meestal komt wel eentje vragen hoe mijn dag was. Samen eten, samen effe winkelen. Dat verdwijnt en moet je alleen doen. Bij een koppel doe je nog dingen samen.
Ik probeer nu ook mijn sociale kring te vergroten zodat ik wat meer mensen heb om op terug te vallen als ik wat wil doen. En minder de behoefte heb een partner nodig te hebben.
Ik probeer nu ook mijn sociale kring te vergroten zodat ik wat meer mensen heb om op terug te vallen als ik wat wil doen. En minder de behoefte heb een partner nodig te hebben.
donderdag 14 augustus 2025 om 07:41
Heel mooie reactie weer Rooss. Ik vind het ook niet leuk maar als het dan toch zo is maak je er maar beter het beste van of zoiets.Rooss4.0 schreef: ↑13-08-2025 22:22Ik denk dat ik het wel een beetje snap. Ik probeer wel eens te visualiseren dat ik nu single zou worden en daar word ik niet echt blij van.
Natuurlijk weet ik dat ik zelf de slingers moet ophangen en bla maar ik vind het leven met een partner naast me toch echt vele malen leuker. Ik hoef niet op zoek naar vermaak, het is er gewoon. Ik heb geen zin in NieuweMensenLerenKennen, naarstig op zoek te moeten naar hobby's om maar niet alleen op de bank te zitten en al helemaal niet in singlevakanties of iets dat erop lijkt.
Dus ja, bij mij roept dit wel het eea op.
Ik wil niet 50+ en single zijn. Dus ik hou mijn vent nog maar een tijdje.
En ik vind het overigens ook niet erg om dat toe te geven, zelfs als er dan Viva dames zijn die dat zwak vinden. Het is wat het is.
donderdag 14 augustus 2025 om 07:47
Het is wat je zegt: een fase. Die gaat ook over. Hier al lang geen kinderen meer thuis en al jaren single geweest. De lol gaat er af hoor, voor mij toch. Ik mis thuis komen en even ventileren hoe de dag was, in het weekend samen met iemand wakker worden, ontbijten en bespreken wat voor leuks we gaan doen die dag, iemand die voor mij eens de hond uit laat 's avonds wanneer ik doodop ben van in +30 graden werken, niet weer de enige single zijn op de familiefeestjes die er in de volgende maanden staan aan te komen...
donderdag 14 augustus 2025 om 07:50
Wie vindt dat zwak?Attraverso schreef: ↑14-08-2025 07:41Heel mooie reactie weer Rooss. Ik vind het ook niet leuk maar als het dan toch zo is maak je er maar beter het beste van of zoiets.
En ik vind het overigens ook niet erg om dat toe te geven, zelfs als er dan Viva dames zijn die dat zwak vinden. Het is wat het is.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning
donderdag 14 augustus 2025 om 07:55
Het lijkt me heerlijk, een empty nest. Nog een paar jaar denk ik. Ik heb ook een lat relatie. Doordeweeks alleen met kind, in het weekend met vriend maar zeker niet elk weekend.
Op zondag/maandagochtend weer solo.
Tips die al gegeven zijn: ga sporten, ik heb inmiddels een vast groepje vrouwen waar ik mee sport, gezellige vrouwen, ik sport bij een dames sportschool.
Ga eens op zoek naar een activiteiten club. Ik zat ook bij een maar die sprak me uiteindelijk niet aan, nu nog steeds op zoek naar iets anders wat wel voor me is.
Doe een oproepje hier op Viva. Op deze manier een paar vriendinnen ontmoet.
En reizen: ja misschien toch een keer solo reizen, stedentripje naar een Europese stad.
Op zondag/maandagochtend weer solo.
Tips die al gegeven zijn: ga sporten, ik heb inmiddels een vast groepje vrouwen waar ik mee sport, gezellige vrouwen, ik sport bij een dames sportschool.
Ga eens op zoek naar een activiteiten club. Ik zat ook bij een maar die sprak me uiteindelijk niet aan, nu nog steeds op zoek naar iets anders wat wel voor me is.
Doe een oproepje hier op Viva. Op deze manier een paar vriendinnen ontmoet.
En reizen: ja misschien toch een keer solo reizen, stedentripje naar een Europese stad.
It’s 5 o clock somewhere
donderdag 14 augustus 2025 om 08:20
Het verhaal van TO begrijp ik wel. Nu heb ik nog voltijdszorg en werk voltijds. Zodra mijn zoon wordt geplaatst in een gezinsvervangend tehuis wil ik ook wel weer een relatie. Alleen heb ik het prima naar mijn zin maar met twee is toch leuker.
Ik heb er wel goede hoop in dat het lukt. Een singlevakantie of zoiets zou ik dan doen en misschien kom je iemand tegen, maar dat hoeft niet. Voordeel van een singlevakantie is dat de reisbestemming al iets zegt over de deelnemers. Dat geeft al iets gemeenschappelijk. Via een app daten lijkt mij niets.
Vanwege de intensieve zorg voor mijn zoon heb ik een beperkte kennissenkring maar op mijn werk en in de buurt kom ik nu natuurlijk ook 50+ vrouwen tegen, sommige zijn alleen en best leuk. Dus ik heb er nog goede hoop op.
Ik heb er wel goede hoop in dat het lukt. Een singlevakantie of zoiets zou ik dan doen en misschien kom je iemand tegen, maar dat hoeft niet. Voordeel van een singlevakantie is dat de reisbestemming al iets zegt over de deelnemers. Dat geeft al iets gemeenschappelijk. Via een app daten lijkt mij niets.
Vanwege de intensieve zorg voor mijn zoon heb ik een beperkte kennissenkring maar op mijn werk en in de buurt kom ik nu natuurlijk ook 50+ vrouwen tegen, sommige zijn alleen en best leuk. Dus ik heb er nog goede hoop op.
donderdag 14 augustus 2025 om 08:37
Nou, er is in elk geval iemand die het allemaal maar bullshit vindt. Waar dat dan ook vandaan mag komen.
Zonder die sneer had die schrijver overigens niet volledig ongelijk. Ik héb mijn vriend in mijn leven uitgenodigd omdat ik het leven met hem leuker vindt dan zonder dus het klopt deels wel dat hij in mijn leven is om mij te vermaken. Zonder hem vond ik leven ook best heel oké en mocht ik mijn relatie niet leuk meer vinden dan schroom ik ook niet om er weer een eind aan te maken. We zijn namelijk op geen enkele wijze afhankelijk van elkaar, behalve als het gaat om liefde en aandacht, dat voorkom je natuurlijk ook niet echt als je veel van elkaar houdt.
Dus ja, hij is in mijn leven om het mijne leuker te maken.
Maar gelukkig is dat andersom ook zo. We nodigen elkaar dan ook na bijna elk weekend uit nog even een poosje te blijven.
.
donderdag 14 augustus 2025 om 08:39
Bullshit is iets anders dan zwak. Dat was mijn punt.Rooss4.0 schreef: ↑14-08-2025 08:37Nou, er is in elk geval iemand die het allemaal maar bullshit vindt. Waar dat dan ook vandaan mag komen.
Zonder die sneer had die schrijver overigens niet volledig ongelijk. Ik héb mijn vriend in mijn leven uitgenodigd omdat ik het leven met hem leuker vindt dan zonder dus het klopt deels wel dat hij in mijn leven is om mij te vermaken. Zonder hem vond ik leven ook best heel oké en mocht ik mijn relatie niet leuk meer vinden dan schroom ik ook niet om er weer een eind aan te maken. We zijn namelijk op geen enkele wijze afhankelijk van elkaar, behalve als het gaat om liefde en aandacht, dat voorkom je natuurlijk ook niet echt als je veel van elkaar houdt.
Dus ja, hij is in mijn leven om het mijne leuker te maken.
Maar gelukkig is dat andersom ook zo. We nodigen elkaar dan ook na bijna elk weekend uit nog even een poosje te blijven.
David Dunning
David Dunning
donderdag 14 augustus 2025 om 08:42
Dat snap ik.
Het woord zwak is niet genoemd maar door sommige postings heen lees ik echt wel dat verlangen naar een relatie een beetje onzin is en je je vooral zelf maar moet vermaken en het ietwat triest is als dat niet je allersterkste kant is. Dat zou je imo prima als "zwak" kunnen vertalen.
Maar het klopt, sec genomen is het woord zwak niet geschreven.
Het woord zwak is niet genoemd maar door sommige postings heen lees ik echt wel dat verlangen naar een relatie een beetje onzin is en je je vooral zelf maar moet vermaken en het ietwat triest is als dat niet je allersterkste kant is. Dat zou je imo prima als "zwak" kunnen vertalen.
.
donderdag 14 augustus 2025 om 08:46
Dit lees ik ook idd.Rooss4.0 schreef: ↑14-08-2025 08:42Dat snap ik.
donderdag 14 augustus 2025 om 08:58
Ja, dat lees ik ook.Rooss4.0 schreef: ↑14-08-2025 08:42Dat snap ik.
Alleen lees ik het anders: als een soort 'welgemeend advies': dat je als single niet gaat zitten wachten tot die relatie komt, maar dat je zorgt dat je een leuk/fijn/waardevol leven hebt.
David Dunning
David Dunning
donderdag 14 augustus 2025 om 09:07
Ik ben 43 en al geruime tijd single, maar in mijn hoofd al allerlei leuke plannen aan het maken voor als de kinderen volwassen zijn.
In dat plaatje zit overigens geen man, als die voorbij komt leuk, maar er is tegenwoordig zoveel voor singles als je liever niet alleen dingen onderneemt. Reizen, uitjes, uit eten, noem maar op
In dat plaatje zit overigens geen man, als die voorbij komt leuk, maar er is tegenwoordig zoveel voor singles als je liever niet alleen dingen onderneemt. Reizen, uitjes, uit eten, noem maar op
donderdag 14 augustus 2025 om 10:06
50+ hier en al weer een lange tijd single. Mijn kind zat op kamers en was alleen in de weekenden thuis, maar is nu klaar met studeren dus komt tijdelijk weer fulltime naar huis (op zoek naar woonruimte). En ook al klinkt dat een beetje vervelend: voor mij had dat niet gehoeven; ik vermaak me prima alleen doordeweeks. Maar we vinden er vast wel weer een weg in.
Ik werk fulltime, ga daarnaast vaker wat leuks doen met vrienden, heb een vaste hobbyclub, vind altijd wel iemand om eens mee naar het theater of de film te gaan of ik blijf lekker thuis en kijk wat Netflix. Alleen reizen zou ik ook niet zo'n probleem vinden (liever dan een singlereis waarop van alles samen moet met mensen die je niet zelf hebt uitgekozen).
Wat ik wel vervelend vind is dat je niemand hebt als je eens goed ziek bent of als je een vervelende ziekenhuisafspraak ofzo hebt. Maar goed, alleen daarvoor dan aan de relatie gaan, is ook niet de juiste insteek. Ik ga gewoon beter in platonische relaties dan in romantische heb ik vastgesteld, dus ik houd het voorlopig gewoon bij mijn vrienden en kennissenkring.
Ik werk fulltime, ga daarnaast vaker wat leuks doen met vrienden, heb een vaste hobbyclub, vind altijd wel iemand om eens mee naar het theater of de film te gaan of ik blijf lekker thuis en kijk wat Netflix. Alleen reizen zou ik ook niet zo'n probleem vinden (liever dan een singlereis waarop van alles samen moet met mensen die je niet zelf hebt uitgekozen).
Wat ik wel vervelend vind is dat je niemand hebt als je eens goed ziek bent of als je een vervelende ziekenhuisafspraak ofzo hebt. Maar goed, alleen daarvoor dan aan de relatie gaan, is ook niet de juiste insteek. Ik ga gewoon beter in platonische relaties dan in romantische heb ik vastgesteld, dus ik houd het voorlopig gewoon bij mijn vrienden en kennissenkring.
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.â€
donderdag 14 augustus 2025 om 10:24
Mijn ervaring is positief. Ben inmiddels oma. Kleinkind 2.5 en ik 51.
Ook vrijgezel en Tinder is toch wel het afvoerputje van de datingwereld. Sowieso de datingapps veel slechte ervaringen mee. Vaak niet eens tot dates gekomen dus dat hoeft van mij niet meer.
Mannen van 50+?? Neen, zeuren te veel, zijn net gescheiden en hebben hun dingen niet in orde, praten te veel over zichzelf, vaak niet aantrekkelijk meer. Heb altijd het gevoel dat ze een beetje wanhopig zijn.
Mijn werk is druk zat en ik heb veel leuke collega's, hobbies, en genoeg te regelen qua huishouden. Ga met familie weg of alleen.
Dit jaar voor de tweede keer alleen op reis, spannend en heel erg leuk vooruitzicht. Je kan doen en laten wat je wilt maar je hebt ook best wel eens dat je je alleen voelt net als hier.
Maak er wat van. Een nieuwe fase in je leven met allerlei opties, alles ligt open op een positieve manier.
Ook vrijgezel en Tinder is toch wel het afvoerputje van de datingwereld. Sowieso de datingapps veel slechte ervaringen mee. Vaak niet eens tot dates gekomen dus dat hoeft van mij niet meer.
Mannen van 50+?? Neen, zeuren te veel, zijn net gescheiden en hebben hun dingen niet in orde, praten te veel over zichzelf, vaak niet aantrekkelijk meer. Heb altijd het gevoel dat ze een beetje wanhopig zijn.
Mijn werk is druk zat en ik heb veel leuke collega's, hobbies, en genoeg te regelen qua huishouden. Ga met familie weg of alleen.
Dit jaar voor de tweede keer alleen op reis, spannend en heel erg leuk vooruitzicht. Je kan doen en laten wat je wilt maar je hebt ook best wel eens dat je je alleen voelt net als hier.
Maak er wat van. Een nieuwe fase in je leven met allerlei opties, alles ligt open op een positieve manier.
donderdag 14 augustus 2025 om 10:32
Eens met jou. En met Rooss. Precies de dingen die je noemt en die zich spontaan voordoen (in plaats van dat je er weer een afspraak voor moet maken met iemand die op dinsdagochtend tijd heeft) maken het samenzijn gezellig en fijn. Ik ben op dinsdagochtend allang weer vergeten wat ik op zondagavond kwijt wilde, spontaan dus, omdat het eigenlijk iets kleins was, maar juist het delen van die kleine dingen is voor mij belangrijk.Attraverso schreef: ↑14-08-2025 07:47Het is wat je zegt: een fase. Die gaat ook over. Hier al lang geen kinderen meer thuis en al jaren single geweest. De lol gaat er af hoor, voor mij toch. Ik mis thuis komen en even ventileren hoe de dag was, in het weekend samen met iemand wakker worden, ontbijten en bespreken wat voor leuks we gaan doen die dag, iemand die voor mij eens de hond uit laat 's avonds wanneer ik doodop ben van in +30 graden werken, niet weer de enige single zijn op de familiefeestjes die er in de volgende maanden staan aan te komen...
Toen ik nog getrouwd was viel het me al op dat onze gesprekken stokten zodra een van ons in het buitenland was; telefonisch waren we binnen twee minuten uitgepraat, omdat we die kleine onbenullige gebeurtenissen niet bespraken.
En verder denk ik dat sommige mensen gewoon gemaakt zijn om een relatie te hebben en anderen niet of minder. Het past bij mij. Ik houd van dingen delen, samen doen, die speciale verbinding. En ik vind het niet erg of moeilijk om me een beetje aan te passen of mijn eigen regels los te laten. Dat laatste wordt denk ik wel moeilijker naarmate ik ouder word (en langer alleen ben) maar ik hoop toch nog een keer verliefd en sámen gelukkig te worden.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in