HELP!! verschrikkelijke schoonmoeder!!

26-09-2009 18:25 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Pff waar moet ik beginnen.. Ik irriteer me dood aan mijn schoonmoeder!

Mijn man en ik zijn nu zo'n 9 jaar getrouwd en hebben 2 kinderen.

De laatste tijd begin ik me mateloos te irriteren aan mijn schoonmoeder. Ze bemoeid zich echt overal mee! Hoe wij de kinderen opvoeden, hoe wij onze tuin inrichten, hoe en wanneer ik mijn huis poets enz enz het houdt niet op! Ze heeft echt bij ieder bezoek iedere 5 minuten iets te klagen of een opmerking ergens over.

Hierdoor ga ik haar ontlopen en probeer zo min mogelijk thuis te zijn als ze op bezoek komt.

Ze wil onze kinderen zovaak mogelijk zien wat opzich niet erg is. Waar ik wel mee zit is dat de kinderen bijna iedere week 1 of 2 nachten daar blijven slapen! 1 keer per maand vind ik opzich al vaak genoeg. Mijn man is het daar wel mee eens dus ik heb gezegd dat hij dat dan zelf met zijn ouders moet bespreken (anders ben ik de boosdoener). Hij beloofd steeds met ze te praten maar er komt niks van terecht.

We hebben al eens met haar gepraat over dat ze zich niet zo met ons moet bemoeien. Ze beloofd dit dan niet meer te doen maar na 5 minuter is het alweer hetzelfde.

Ik baal hier echt heel erg van, kan er wel om janken!

We zien onze schoonouders zowieso iedere week (= naar mijn mening veel te vaak). Ik heb er nu echt mn buik vol van!

Hoe kan ik dit het beste aanpakken?
Misschien kun je eens bij je schoonmoeder langsgaan (met man!) en als reden opgeven dat je even wilt praten. De meeste mensen voelen dan al nattigheid.

Wanneer je dan vanuit jezelf praat en je zorg als gezin uitspreekt, kan ze niet veel meer dan dit accepteren. "Wij vinden het belangrijk dan Lizzman tijd met zijn kinderen doorbrengt en omdat dat er doordeweeks bij inschiet, willen we dat graag in het weekend doen. We vinden het fijn dat de kinderen zo graag bij jullie zijn, maar willen het logeren graag beperken."

En bedenk: oma's zijn er natuurlijk wel een beetje voor om je kind te verwennen ;)
Jouw man moet jou niet de hete kastanjes uit het vuur laten halen. Het zijn zíjn ouders en hij moet in eerste instantie met ze praten, en dan inderdaad (goeie tip van Verkademeisje) in de 'wij-vorm' spreken. Hopelijk valt schoonma jou dan niet aan omdat jouw man namens jullie als gezin heeft gesproken.

Maar lijkt me wel een energieslurpende situatie, zo'n schoonmoeder.

*ril

Moet er niet aan denken!
bah, ik herken het. zodra vriend de kamer uit is, begint die hork te zeuren! en schijnheilig doen als vriend weer terug is. stinkwijf hihi
uhm tjah... gevalletje van eigen schuld toch een beetje...

elk weekens naar opa en oma... bij opa en oma logeren hoort toch iets ''bijzonders'' te zijn? een echt uitje? in dit geval lijken het meer een 2e paar ouders...

dat logeren heb je totaal zelf laten gebeuren en zelf in de hand...

over het zeuren/bekritiseren/bemoeien... denk dat er weinig schoonmoeders zijn die dat niet doen... zij heeft voor jouw man/vriend gezorgd... zij heeft kinderen groot gebracht... een gezin gerund... en dan blijft dat erin... haar manier... ik deed dat zo... schoondochter doet het anders... maar mijn manier is goed... daar moet je gewoon bovenstaan denk ik... of je weerwoord klaar hebben...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven