Hersenbloeding bij vriend

16-05-2015 22:53 858 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dit is het derde topic in korte tijd die ik open over mijn vriend en tegelijk ook het topic dat ik nooit heb willen openen…

Vorige week vrijdag stond mijn vriend op met hevige hoofdpijn. Hij had wat slecht geslapen en schreef het daaraan toe. Hij ging nog wat op de zetel rusten en dan wat later naar zijn werk proberen gaan. Ik gaf hem een kus en ben zelf gaan werken. Ik heb hem nog een berichtje gestuurd, waar hij niet op antwoordde. Ik dacht dat hij in slaap was gevallen. Op de middag kreeg ik een telefoontje van mijn buurman met de mededeling dat er een ambulance en MUG voor mijn deur stond. Mijn vriend was zo onwel geworden dat hij een ambulance had gebeld.

Ik ben onmiddellijk naar het ziekenhuis gereden. Bij aankomst was mijn vriend niet meer bij bewustzijn. Hij heeft een hersenbloeding gehad op basis van een aneurysma. Mijn jonge, sportieve vriend lag in coma. Hij heeft dezelfde dag nog twee operaties gehad, één om de druk van zijn hersenen te halen en één waarbij een veertje in het aneurysma werd geplaatst om verdere bloeding te voorkomen.

Ik ben 24u bij hem gebleven. Toen ik terug thuis kwam om verse kledij te halen, zag ik pas hoe hard hij had afgezien. De ambulanciers hadden de voordeur achter zich dichtgetrokken en er was sindsdien niemand meer binnen geweest. Hij had overgegeven in de hal waar ze hem gevonden en hij heeft de controle over zijn darmen verloren. Ik heb alles opgepoetst terwijl ik dacht dat het misschien het laatste beeld was dat ik van mijn vriend zou onthouden in ons pas gekochte huis.

De laatste dagen zijn er wat voorzichtig positieve berichten. Zijn hersendruk steeg initieel toen de dokters hem van de sedatie haalden. Dit hebben ze enkele keren moeten proberen. Sinds donderdag hebben ze zijn medicatie wel sterk kunnen verminderen. Hij heeft zijn ogen geopend, maar hij lijkt toch niet echt wakker. Hij reageert op prikkels die de dokters hem geven. Ik zag zijn hartslag versnellen op de monitor toen ik mijn hand op zijn borst legde, alsof hij toch besefte dat ik er was.

Ik heb dit topic geopend om mijn gedachten eens te ordenen. Misschien zijn er hier ook mensen met positieve ervaringsverhalen?
quote:Plensbui5 schreef op 16 mei 2015 @ 23:49:

De arts vertelde dat een aneurysma een aangeboren verzwakking is in een bloedvatwand, die kan gaan bloeden als de druk verhoogt. Vaak gebeurt dit bij mensen, die beginnen werken, een familie starten en waarbij de stress toeneemt. Ik voel me zo schuldig over alle ruzies die we gehad hebben, over de keer dat ik langer bij mijn collega's ben gebleven ipv bij hem naar huis gegaan. Ik voel me schuldig omdat ik hem alleen heb gelaten, terwijl ik wist dat hij zo'n hoofdpijn had. Waarom ben ik niet bij hem gebleven of heb ik hem niet naar de dokter gestuurd?in mijn omgeving een zelfde aandoening (en behandeling, zo te lezen in je OP) met goede afloop. Persoon was een stuk ouder dan je vriend. Heel veel sterkte. En voel je niet schuldig. Als het nu niet was gebeurd, dan later wel. Ik denk ook niet dat een huisarts je vriend naar een neuroloog had doorgestuurd obv hoofdpijin.
@plensbui

Ik had nog niet eerder gereageerd maar volg de ontwikkelingen op de voet .. Ik kan je alleen maar heel veel sterkte wensen! En hopen dat je vriend er bovenop komt .. Wat ik tot nu toe gelezen heb is hij een vechter!

Kun jij het allemaal volhouden? Heb je steun van je familie en vrienden?

Dikke en nogmaals veel sterkte
Naakt geboren, gekleurd de kist in ...
Wat ga jij door een hel, geen woorden voor. Heel veel sterkte
Het is allemaal zo heftig, begrijpelijk dat je bang bent

Het hier van je afschrijven bij wijze van dagboek is fijn, dat doe ik momenteel zelf ook regelmatig. Om het zelf even kwijt te kunnen, maar zeker ook de steun die je krijgt doet goed.

Probeer, zoals anderen al zeiden, ook een beetje aan jezelf te denken en je daar niet schuldig over te voelen. Dat mag!

Sterkte
Ik voel je angst en leef ontzettend met je mee. De onzekerheid moet slopend zijn. Ik hoop dat de tests laten zien dat zijn hersenen het gewoon prima doen en dat de weg omhoog ingeslagen is. Heel veel liefs
En over aan jezelf denken: als je vandaag ergens een moment voor jezelf hebt: pak even wat vitamine zon. Een kwartiertje is genoeg om weer flink wat vitamine d aan te maken zodat je misschien weer wat extra energie krijgt.
Lees je topic nu pas. Jeetje, wat ontzettend afschuwelijk dit. Heel veel sterkte!!
Plensbui, ik lees nu net voor het eerst je tip topic. Kippenvel... Veel sterkte voor jullie allebei, ik hoop dat je vriend er goed uit komt.
If Yoshi manages to find Yoshi's Wings, it will turn into a Blue Yoshi and fly up to a bonus stage.
Hoe is het vanacht gegaan, plensbui?
.

Heel erg veel sterkte! Ik denk aan jullie!
Wat kunnen levens toch opeens veranderen. Je zit nu echt in een nachtmerrie. De angst, wat er nog gaat komen enz.

Sterkte, ik leef met je mee en hoop met heel mijn hart op steeds weer stapjes vooruit!

Even een arm om je heen, voor wat warmte!
Even een berichtje om je een hart onder de riem te geven. Ik hoop jullie dat het vandaag een beetje beter zal gaan! Em dat er wat vooruitgang in zit.

Ik denk aan je!
De verpleegster is vanmiddag langs gekomen om nogmaals zijn hersenactiviteit te meten.

Toen ze binnenkwam deed mijn vriend net zijn ogen open. Hij staarde wat voor zich uit, hij was er niet volledig bij. Ze heeft dan de elektroden op zijn hoofd geplaatst. Dat was echter buiten mijn vriend gerekend, die de kabel uit haar toestel heeft getrokken, waardoor ze haar test heeft moeten herhalen. Mijn lieve dwarsligger . Het was de eerste maal dat hij een "doelbewuste" beweging maakte met zijn linkerkant (normaal zijn "goede" kant). Tot zover had hij enkel teruggetrokken op een pijnprikkel of wat onvrijwillige trillingen gehad. Het leek wel alsof hij zei dat we hem nog niet mochten opgeven. Hij heeft nog sterke hersenactiviteit. Wel heeft hij ook epileptische activiteit. Dit is een echte opsteker.
Dat klinkt al iets beter dan ervoor, Plensbui. Ik hoop dat je vriend gauw vooruit mag gaan en weer helemaal mag genezen. Het moet een verschrikkelijke tijd voor jou en jouw en zijn familie zijn. Veel sterkte gewenst. Ik las eerder dat je je wat schuldig voelde over dingen, zoals dat je hem alleen liet. Niemand kan echter voorzien dat iets zoals dit zou gebeuren en dat was uiteraard ontzettend onwaarschijnlijk. Met zulke dingen kun je geen rekening houden. Dat is onmogelijk. Ik hoop daarom dat je niet te hard voor jezelf bent en ik hoop dat deze nare situatie gauw in een veel betere situatie zal veranderen.
wat fijn!
Wat fijn Plensbui5! Ik hoop dat dit doorzet, geeft inderdaad moed. Veel liefs, ik vind je erg sterk!
Eindelijk wat goed nieuws.
wie de toekomst als tegenwind ervaart, loopt in de verkeerde richting.
Heel veel sterkte, Plensbui. Dit is zo slopend. Probeer ook een heel klein beetje aan jezelf te denken en al is het af en toe maar goed eten en een flinke douche.

Nogmaals, veel sterkte.
Wat fijn eindelijk wat goed nieuws. Ik hoop dat er nu nog veel positieve berichten jou kant op komen.
Iemand een blokje kaas bij de mosterd?
Wat een fijn bericht Plensbui. Hier nog even een en een , wetend dat we aan jou en je vriend denken.
Wat fijn om een positief bericht te lezen Plensbui
Heel veel sterkte, Plensbui. Probeer je alsjeblieft niet schuldig te voelen: een aneurysma knapt vroeg of laat, en je kunt hooguit 'mazzel' of pech hebben dat je nog levend het ziekenhuis haalt. Ruzies en stress kunnen een tijdelijke verhoging van de bloeddruk opleveren (is mij verteld) waardoor het vlotter gaat, maar anders was het ook gebeurd. Mijn vader heeft (2 jaar geleden) ook een aneurysma gehad (fataal), en bij hem gaven ze aan dat dit versneld zou kunnen zijn door zijn medicatie die hij had om z'n diabetes, omdat ook dat een hogere bloeddruk kan veroorzaken. Alles kan versnellen, maar niets kan voorkomen.

Heel veel sterkte de komende tijd, ik hoop dat je vriend volledig herstelt en jij deze tijd zo goed mogelijk door komt.
Wat fijn . Ik hou mijn vingers gekruist opdat het beter gaat.
Dit zijn betere berichten, wat fijn. Slaap lekker voor straks.
.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven