het man-chain fenomeen?

20-02-2021 14:30 46 berichten
Alle reacties Link kopieren
Even luchtig nerden over mannen (vrouwen?) en relaties.

Ik besefte opeens dat in mijn vallen-op-een-man/ een man opmerken een patroon zit.

Stel, het begon allemaal toen ik voor het eerst oog voor mannen kreeg. Ik was erg gecharmeerd van Pietje. Hij had zwart haar, bruine ogen, een haakneus en ingevallen wangen (mijn standaard yum-pakket). Met Pietje werd het natuurlijk niets, maar hij werd wel een soort oer-type wat ergens in mijn brein opgeslagen werd. X tijd later zag ik opeens een man met zwart haar, blauwe ogen en haakneus. Ergens in mijn brein ging een alarmbelletje af: "pling, genoeg overlap met Pietje, ergo, dit is een Leuke Man (TM)", en nu werd ik helemaal zwijmel van deze man, laten we hem Jantje noemen.

Ook dit ging op een gegeven moment weer voorbij, maar toen begonnen mij ook mannen op te vallen die "op Jantje leken", maar bv ipv zwart haar blond haar hadden etc etc etc.

Oftewel, laten we zeggen dat elke man 5 eigenschappen heeft, en als je een man leuk vindt worden die 5 eigenschappen in je brein opgeslagen als LEUK. Als er dan vervolgens een man voorbijkomt met 3 van deze eigenschappen, plus twee nieuwe, dan is dat voldoende om het LEUK-centrum in je brein te activeren en die man geïnteresseerd te raken. Vervolgens worden zijn twee "extra" eigenschappen ook aan het LEUK-centrum toegevoegd, tot je dus 17 mannen verderop opeens met een blond mopsneusje met blauwe ogen en bolle wangetjes zit, die je ook heel leuk vindt, puur door de "linked chain"

Wie herkent dit?
Now then, then now, now then, then, then, then now. - Gen. Sir Anthony Cecil Hogmanay Melchett
Mijn uiterlijke voorkeuren passen zich aan met de leeftijd.
De vroegere mediterrane donkere modeltypes met babyface zijn eigenlijk vanzelf veranderd naar mannen met brede schouders, een buikje en een korte verzorgde baard.
Niet omdat het oude type per definitie bad guys zijn of omdat ze nu buiten bereik zijn, maar omdat ik blijkbaar nu biologisch meer behoefte kreeg aan verzorging en bescherming ipv bevruchting. Ofzo.
LaCasa schreef:
20-02-2021 16:05
Je hebt het over uiterlijke kenmerken en niet over eigenschappen.

Ik ben een man en wat ik merk is dat toen ik 20 t/m 35 was zagen veel vrouwen mij niet staan. Na mijn 35e merkte ik dat opeens veel verschillende vrouwen (25 t/m 40) mij wel zagen staan. Zelfs de vrouwen die vroeger altijd de extreme alfa mannetjes opzochten (lees sportschool Billy), tonen nu ook interesse.

Ik vind zelf dat ik er goed uitzie (sportief etc. zeker geen model :)), goede normen en waarden, opgeleid, verzorgd en leuke baan. Daar is niets aan veranderd. Dus mijn theorie is dat vrouwen veranderen.
Kom je nu niet gewoon zelfverzekerder over, want dat komt vaak met de jaren.
Alle reacties Link kopieren
bia-pia schreef:
20-02-2021 16:47
Dat herken ik ook. Van anderen hoor.
Volgens mij snappen vrouwen die normaal gesproken het uiterlijk heel belangrijk vonden na een aantal relaties dat andere dingen veel belangrijker zijn.
Werkt dat andersom ook? Dus mannen die eerst een boodschappenlijst hebben aan wat een vrouw allemaal in huis moet hebben (mooi, slank, goed gekleed etc.) en later beseffen dat dat hele rijtje niet voorkomt dat je een labiele bitch naast je in bed hebt? En dan dus tot de conclusie komen dat hoe iemand is misschien wel belangrijker is dan hoe zij eruit ziet?
Hell yeah. Als "former uggo" is dat één van de meest bevredigende dingen van ouder worden. Opeens zien mannen mij wel staan, en zijn vaak erg enthousiast over de persoonlijkheid die ik in de magere jaren noodgedwongen heb moeten ontwikkelen ;-)
Now then, then now, now then, then, then, then now. - Gen. Sir Anthony Cecil Hogmanay Melchett
Alle reacties Link kopieren
Moosey schreef:
20-02-2021 16:09
De ‘chain’ weet ik niet, geloof niet dat ik dat herken, maar wel dat ik soms iemand op het eerste gezicht héul aantrekkelijk vind, en me later pas realiseer dat dat komt doordat-ie op iemand lijkt waar ik ofwel heel verliefd op was ofwel meermaals extreem goeie seks mee heb gehad. Vind ik altijd wel grappig om te merken.
PRECIES DIT.
Now then, then now, now then, then, then, then now. - Gen. Sir Anthony Cecil Hogmanay Melchett
Alle reacties Link kopieren
Tijgerprintje2 schreef:
20-02-2021 16:56
Is Wopke Hoekstra dan echt jouw type?

Ik herken het verder ook niet zo, maar zou best kunnen dat het voor jou zo geldt!
*Met gebogen hoofd en schaamrood op de kaken* ja....110%
Now then, then now, now then, then, then, then now. - Gen. Sir Anthony Cecil Hogmanay Melchett
Alle reacties Link kopieren
Wel een beetje herkenbaar, de eerste man die me echt opviel was kalverliefde van afstand: slash. Daarna was elke man die ik enigszins zag staan in bezit van in elk geval een paar uiterlijke kenmerken van slash (en een echte lookalike, nog nooit zo verliefd geweest als toen)
Maar goed, dus beetje ruig, donker uiterlijk, lange zwarte krullen en rock en roll.
Kom ik op een dag een man tegen, blond, blauwe ogen, vrij keurig en voor mijn gevoel echt de meest irritante man die ik ooit heb ontmoet. Bleef me er ook aan irriteren als ik m niet zag.
Nou, lang verhaal kort, ruim 20 jaar mee samen nu...
Alle reacties Link kopieren
JackyBee schreef:
20-02-2021 15:10
Hele leuke en originele invalshoek, maar het enige dat mijn exen gemeen hebben qua uiterlijk, is dat geen van allen in het vakje 'super knap' past. Ze hebben allemaal interessante 'schoonheidsfoutjes'.
uiterlijk vind ik ook niet zo boeiend, mits uiteraard goed verzorgd (schoon, gepoetste tanden etc) De kleur van je haar, de vorm van je neus en bijvoorbeeld lichaamslengte kun je zelf niet uitzoeken. Een kutkarakter sla ik graag over.
Sommige fouten zijn te leuk om maar een keer te maken...
slekire schreef:
20-02-2021 18:28
Wel een beetje herkenbaar, de eerste man die me echt opviel was kalverliefde van afstand: slash. Daarna was elke man die ik enigszins zag staan in bezit van in elk geval een paar uiterlijke kenmerken van slash (en een echte lookalike, nog nooit zo verliefd geweest als toen)
Maar goed, dus beetje ruig, donker uiterlijk, lange zwarte krullen en rock en roll.
Kom ik op een dag een man tegen, blond, blauwe ogen, vrij keurig en voor mijn gevoel echt de meest irritante man die ik ooit heb ontmoet. Bleef me er ook aan irriteren als ik m niet zag.
Nou, lang verhaal kort, ruim 20 jaar mee samen nu...
JackyBee schreef:
20-02-2021 18:35
:HA:
JackyBee schreef:
20-02-2021 18:35
:HA:
Die was dus bedoeld voor onder de post van Slekire...
Alle reacties Link kopieren
Helemaal niet herkenbaar, veel te veel gefocust op het uiterlijk. Mijn exen zijn van eenvoudigweg niet knap tot waanzinnig aantrekkelijk. Gaat me veeleer om persoonlijkheid of ik iemand leuk vind.
Razend interessant hoor. Stap over op vrouwen?
Alle reacties Link kopieren
Ik ben van donkerbruin haar naar blond naar rood/rossig gegaan bij mannen, en oogkleur bruin naar blauw naar blauwgroen. Redelijk dezelfde bouw wel, maar verder zit er bij mij nogal wat spreiding in dus kennelijk. Gedeelde noemer is brede schouders :$
Ja eens!

Ii heb een zwak voor mannen die op mijn eerste lief leken en op een uitzondering na, bevestig ik jou theorie :)
Alle reacties Link kopieren
Het brein werkt wat ingewikkelder dan to voorstelt. Maar als het brein van to wel zo werkt en zij zich er bovendien van bewust is: dan is er misschien hoop.
Ik zou to wel willen aanraden om theorieloos de liefdesjungle in te springen en daarbij je intuïtie te gebruiken. Stop als je blieft met analyseren en theoretiseren. Dat is leuk voor wetenschappers. En dat ben je niet to.
Mensch durf te leven
Alle reacties Link kopieren
NowThen schreef:
20-02-2021 17:18
*Met gebogen hoofd en schaamrood op de kaken* ja....110%


Neejoh, Wopke? Alleen de naam al is anti-geil. Hoe dan?
Alle reacties Link kopieren
Friezin71 schreef:
21-02-2021 23:33
Neejoh, Wopke? Alleen de naam al is anti-geil. Hoe dan?
Haakneus is mijn kriptonyte. En eigenlijk gaat hier de theorie ook op. Want hoewel voetbal en voetballers mij totaal niet interesseren maak ik graag een uitzondering voor Edwin van der Sar :flirting: .

En qua gezicht hebben die twee een duidelijke overlap...
Now then, then now, now then, then, then, then now. - Gen. Sir Anthony Cecil Hogmanay Melchett
Alle reacties Link kopieren
En wat de mensen betreft die dit oppervlakkig/veel te veel op uiterlijk gericht vinden: niemand zegt dat je alléén op die mannen valt he. Mijn huidige lief kan ik echt niet terug herleiden naar een andere man, qua uiterlijk. Maar blijkbaar hebben zich wel een paar triggers van het uiterlijk van een paar eerdere mannen in mijn hersenstam genesteld.
Iets terugwijkende voortanden in combinatie met een stevige neus en volle lippen is er één waarvoor mijn limbisch systeem gestrekt gaat ;-D (en mijn lief heeft dat allemaal niet)
Alle reacties Link kopieren
Tikatukka schreef:
21-02-2021 23:20
Het brein werkt wat ingewikkelder dan to voorstelt. Maar als het brein van to wel zo werkt en zij zich er bovendien van bewust is: dan is er misschien hoop.
Ik zou to wel willen aanraden om theorieloos de liefdesjungle in te springen en daarbij je intuïtie te gebruiken. Stop als je blieft met analyseren en theoretiseren. Dat is leuk voor wetenschappers. En dat ben je niet to.

Wat een aanmatigende post.
Verveel je je?
Alle reacties Link kopieren
Newsflash... je denkt re veel na.

Al mijn exen zijn heel erg verschillend. Ze lijken totaal niet op elkaar. Qua karakter niet en qua uiterlijk zijn het helemaal andere types... Dus nee niet herkenbaar.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven