Hij: is dit het nou?

01-04-2019 07:58 67 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gisteravond kwam het hoge woord eruit. Mijn gevoel zit goed voor jou, ik ben ontzettend gek met jou, maar ik voel heel sterk: is dit het nou? Hij zegt dat ik mij geen zorgen moet maken, dat hij het niet uit wil maken. Hij heeft dit ook met zijn werk en gaf ook aan een piekeraar te zijn. Maar ik voel me ontzettend ***. Kan wel huilen. Ik ben als de dood dat dit het einde betekend. Ik heb zo’n leuke vriend waar ik zo ontzettend gek mee ben... Wat moet ik doen...
Be-grape-n?
Als hij 27 is en nu pas zijn eerste relatie heeft, heeft hij waarschijnlijk in de loop van de jaren een bepaald plaatje van perfectie in zijn hoofd gemaakt, op basis van films en romantische Facebook posts van anderen wat niet echt realistisch is. Ik denk dat dit ook wel gewoon normaal is omdat hij geen idee had wat het echte leven in relatie inhoudt.

Ik zou proberen om het niet te zwaar te maken. Hij heeft waarschijnlijk even tijd voor zelfbezinning nodig. In een eerste relatie moet je echt nog ervaren dat verliefdheid niet constant is, maar met vlagen, en dat je er een gevoel van liefde en samenhorigheid voor in de plaats krijgt. Laat hem even nadenken over dit alles en vraag over een tijdje eens naar hoe hij er dan in staat. Probeer in de tussentijd gewoon jezelf te blijven en niet te wanhopen. Veel sterkte!
^^ Op je 27e mag je toch wel beseffen dat het leven geen Disney-sprookje is.
We used to be friends...
JollyRider schreef:
01-04-2019 09:10
En gekozen commitment is de weg, niet verliefdheid of andere hormonale flauwekul.
Jeetje wat een cynische uitspraak. Verliefdheid doet er wel degelijk toe, het is het bindmiddel. En later in je lange relatie kan je het heractiveren en dan is het het smeermiddel waarmee het allemaal ook nog leuk blijft. Die hormonen hebben best een functie.

Het omgekeerde klopt inderdaad niet, verliefdheid op zichzelf is geen graadmeter voor een goede relatie. Het is de combinatie van verliefdheid en een paar andere noodzakelijke dingen. Maar je moet het ook niet uitvlakken. Zoals jij praat heb heb je blijkbaar een leuke huisgenoot uitgezocht en hou je het harde werken vol door je verwachtingen maar gewoon te verlagen. Good for you, maar val dan een ander niet af die wat meer van het leven verwacht.

Ik vind die uitspraak niet zo heftig TO. En ook niet raar dat die vraag na een half jaar bij m opkomt, als het eerste stof een beetje is gaan liggen. Het is een mooi aanknopingspunt om het eens te hebben over hoe jullie in het leven staan mbt relaties, wat je bij elkaar vind en wat je daarvan verwacht. Voor jou draait een relatie blijkbaar om leuke dingen doen en sex hebben. Goed om eens te horen wat zijn verwachtingen zijn. Kan je daarna nog bedenken of jij die wel of niet realistisch vindt.
CourtneyTT schreef:
01-04-2019 11:18
^^ Op je 27e mag je toch wel beseffen dat het leven geen Disney-sprookje is.
Dus jij kunt met elke willekeurige voorbijganger een relatie hebben?
starbright schreef:
01-04-2019 11:23
Wat een rare conclusie trek je.
We used to be friends...
Is het idee van volwassenheid op (forum?) vooral de leeftijd hebben om "alles op de rit te hebben", te weten wat je wil in een relatie + in het leven en serieuszijn, gericht op vastigheid en zekerheid van settelen?
Als 50+er ben ik dan waarschijnlijk nooit volwassen geworden, afgelopen decennia nogal eens gewisseld qua werk, interesses en leefsituatie en in liefde & lust ook.

Druif-je: "is dit het nou?" geeft slaat vaak vooral op het leventje wat hij nu leidt bedoeld wordt (en niet per sé gevoelens voor jou)..
Is dat leventje wat te voorspelbaar geworden?
Vast patroon in werk, bepaalde dagen met jou, en wat jullie dan samen doen?

Ik ben het niet eens met: "ja, welkom in het volwassen, werkende leven nu eenmaal, er moet brood op de plank, wen er maar aan".
Er is imo meer in het leven dan werken, (samen) een huishouden, stofzuigen, tv kijken, al dan niet 2x seks in de week en als enige verrassende iets leuks doen in het weekend of een weekendje weg/ vakantie.

Niet iedereen heeft passie en enthousiasme in werk/droombaan, en het is ook weer niet zo dat je maar tevreden moet leren zijn met het werk dat je hebt, als dat je niet ligt en misschien beter of anders kan.
Mensen blijven zich ontwikkelen en hoeven niet op hun 27e precies te weten wat ze willen, en de rest van hun leven zo verder te gaan zoals nu, als de wereld nog open ligt en zich momenteel niet onverdeeld blij/tevreden is in waar hij allemaal (niet) mee bezig is.

Als hij het niet echt uit zijn werk kan halen, heeft ie daarnaast dan misschien nog andere interesses, sport, sociaal leven wat andere soorten voldoening opleveren?

Want dat een relatie je gelukkig maakt als je werk en de rest mwoah is, is ook maar zo'n overtuiging, die te grote verwachtingen geeft dat alles dan mooier lijkt of mooier op zal maken.

Probeer onderscheid te maken met dat ie niet gelukkig kan zijn met de/zijn situatie of niet gelukkig zou zijn met jóu.
Geluk haal je uit veel meer bezigheden (waarin je jezelf ontwikkelt/uitdaagt bijv) en ervaringen dan zekerheid en vastigheid in een gesettled leventje.
Sommige mensen hebben meer behoefte aan avontuur en afwisseling dan anderen.
Op eoa manier komt ie nu niet uit de verf met zijn capaciteiten misschien, heeft het gevoel dat ie niet genoeg (levendigheid, uitdaging, ontdekken) uit het leven haalt.

Praat meer over het leven iha en hoe hij zijn ideale leven ziet, zijn verwachtingen daarvan, van zichzelf, van werken-wonen-vrije tijd enz.
Je kunt dit aangrijpen om hem dieper te willen kennen, als je dit niet meteen op jezelf betrekt (of dat jullie relatie niet goed genoeg zou zijn voor hem).
(en of wat daaruit komt ook past in jouw verwachtingen van het leven en relatie).
Een open hart toont de weg naar een bezield leven..
starbright schreef:
01-04-2019 11:22
Jeetje wat een cynische uitspraak. Verliefdheid doet er wel degelijk toe, het is het bindmiddel. En later in je lange relatie kan je het heractiveren en dan is het het smeermiddel waarmee het allemaal ook nog leuk blijft. Die hormonen hebben best een functie.

Het omgekeerde klopt inderdaad niet, verliefdheid op zichzelf is geen graadmeter voor een goede relatie. Het is de combinatie van verliefdheid en een paar andere noodzakelijke dingen. Maar je moet het ook niet uitvlakken. Zoals jij praat heb heb je blijkbaar een leuke huisgenoot uitgezocht en hou je het harde werken vol door je verwachtingen maar gewoon te verlagen. Good for you, maar val dan een ander niet af die wat meer van het leven verwacht.
Verliefdheid gaat altijd over, en dan komt het punt, dat je heel zakelijk/rationeel besluit bij elkaar te blijven, en dat dit de persoon is, waar je een gezin mee sticht. Hoe rationeler, hoe langer en beter de relatie
We hebben vanochtend gepraat. Hij gaf aan dat hij momenteel niet zo lekker in zijn vel zit. Hij zei dat ik mij geen zorgen hoefde te maken, omdat hij het idee heeft dat de liefde groeit. Hij waardeert mij oprecht (heeft wel 20 redenen opgenoemd waarom hij mij zo leuk vindt), maar hij was zich bewust van het feit dat het wat normaal gaat voelen. Normaal op een leuke en fijne manier, maar hij vind dat ergens wat spannend. Hij heeft dit ook gehad met zijn eerste officiële baan en dat soort dingen. Kostte hem schakelen.
Daarnaast bood hij zijn excuses aan voor de manier waarop hij het had gebracht. Ik heb hem gezegd dat de manier waarop niet bepaald tactisch was, maar dat ik het wel kon waarderen dat hij eerlijk was geweest.
Be-grape-n?
Ik zou de eerlijkheid juist wel kunnen waarderen. Mijn ex zei nooit wat en ineens was het uit.

Ik snap hem wel, hij heeft grote toekomstplannen met je en het lijkt me niet gek dat hij daar nu mee bezig is en soms twijfelt.
starbright schreef:
01-04-2019 11:22

Ik vind het pas echt cynisch als dit alles is wat je er uit leest.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
starbright schreef:
01-04-2019 11:23
Ja, behoorlijk cynisch.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
JollyRider schreef:
01-04-2019 13:10
Ik vind het pas echt cynisch als dit alles is wat je er uit leest.
Leg eens uit, wat had ik dan moeten lezen?
lilalinda schreef:
01-04-2019 11:37
Verliefdheid gaat altijd over, en dan komt het punt, dat je heel zakelijk/rationeel besluit bij elkaar te blijven, en dat dit de persoon is, waar je een gezin mee sticht. Hoe rationeler, hoe langer en beter de relatie
Toevallig had ik hier afgelopen weekend een heel gesprek over met mijn ouders. Die zijn dit jaar 50 jaar getrouwd. En die voelen nog steeds verliefdheid, bovenop een diepere genegenheid. Dat is na 50 jaar nog altijd niet een zuiver rationeel besluit.
Als ik bij iemand niet het idee heb dat zijn vrouw 'gewoon een leuke huisgenoot' is dan is het wel bij JollyRider.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Druif-je schreef:
01-04-2019 11:37
We hebben vanochtend gepraat. Hij gaf aan dat hij momenteel niet zo lekker in zijn vel zit. Hij zei dat ik mij geen zorgen hoefde te maken, omdat hij het idee heeft dat de liefde groeit. Hij waardeert mij oprecht (heeft wel 20 redenen opgenoemd waarom hij mij zo leuk vindt), maar hij was zich bewust van het feit dat het wat normaal gaat voelen. Normaal op een leuke en fijne manier, maar hij vind dat ergens wat spannend. Hij heeft dit ook gehad met zijn eerste officiële baan en dat soort dingen. Kostte hem schakelen.
Daarnaast bood hij zijn excuses aan voor de manier waarop hij het had gebracht. Ik heb hem gezegd dat de manier waarop niet bepaald tactisch was, maar dat ik het wel kon waarderen dat hij eerlijk was geweest.
Ik weet het niet hoor maar hij heeft het idee?
hier 2,5 jaar verder en nog steeds stapel verliefd
maar goed ik ben wel kampioen beren op de weg zien en huppel niet vol van zekerheid over alles in mijn relatie door het leven...
ik probeer dat gewoon zoveel mogelijk op mezelf te betrekken en val daar nauwelijks vriendlief mee lastig, beschouw het maar als evalueren en introspectie enzo.
Lorem Ipsum
Aardappelpuree schreef:
01-04-2019 11:15
Als hij 27 is en nu pas zijn eerste relatie heeft, heeft hij waarschijnlijk in de loop van de jaren een bepaald plaatje van perfectie in zijn hoofd gemaakt, op basis van films en romantische Facebook posts van anderen wat niet echt realistisch is. Ik denk dat dit ook wel gewoon normaal is omdat hij geen idee had wat het echte leven in relatie inhoudt.

Ik zou proberen om het niet te zwaar te maken. Hij heeft waarschijnlijk even tijd voor zelfbezinning nodig. In een eerste relatie moet je echt nog ervaren dat verliefdheid niet constant is, maar met vlagen, en dat je er een gevoel van liefde en samenhorigheid voor in de plaats krijgt. Laat hem even nadenken over dit alles en vraag over een tijdje eens naar hoe hij er dan in staat. Probeer in de tussentijd gewoon jezelf te blijven en niet te wanhopen. Veel sterkte!

Dit!
Antoine de Saint-Exupéry: "Toutes les grandes personnes ont d'abord été des enfants (mais peu d'entre elles s'en souviennent)."

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven