Hoe gaan jullie om met vervelende opmerkingen?

10-06-2008 14:06 131 berichten
Alle reacties Link kopieren
Naar aanleiding van het topic van Nickietje85, over haar vriend die zich rot voelt over vervelende opmerkingen over zijn figuur, maar ook naar aanleiding van mijn eigen ervaringen, vroeg ik me af hoe jullie omgaan met rotopmerkingen die je krijgt - bijvoorbeeld op straat, van vage kennissen, van familie, vrienden, collega's, enzovoort. Geven jullie een sneer terug? Klappen jullie dicht? Zien jullie het als een aansporing om te veranderen en nemen jullie dat ter harte? Raken dat soort opmerkingen jullie echt?

Ik krijg zelf vaker dan ik zou willen een vervelende opmerking over mijn uiterlijk - meestal van vage bekenden of wildvreemden. Gisteravond was het zelfs twee keer raak in tien minuten, tijdens een korte fietstocht door de stad. Doordat dit soort dingen wel vaker gebeuren, ben ik meestal een beetje gespannen als ik groepen mensen (vaak mannen) passeer en oefen ik soms in gedachten al een weerwoord. Gisteren was ik echter totaal ontspannen en vrolijk en stond ik dus echt met mijn mond vol tanden. En ondanks dat zoiets me wel boos maakt, werd ik er eigenlijk vooral verdrietig van en wilde ik zo snel mogelijk naar huis, om mijn kennelijk aanstootgevende uiterlijk te verbergen - en te veranderen.

Nou ja, resumerend: krijgen jullie vaak vervelende opmerkingen? En hoe reageren jullie daarop?
This was not judgment day - only morning. Morning: excellent and fair.
Ik krijg niet vaak opmerkingen naar mijn hoofd en van de meeste mensen doet het me ook niks. Alleen als mijn moeder opmerkingen maakt doet het me wat. Het is nu minder, maar ze had nogal eens de neiging om een opmerking over mijn figuur te maken, met als argumentatie dat zij vroeger slanker was. Tja ik heb nu eenmaal maat 40 en geen 36. Zij trouwens ook allang niet meer, maar ik denk dat voordat ze 10 kilo afviel ook het projecteren van haar eigen gevoelens op mij was. Het deed echter wel zeer en dat zijn de enige momenten dat ik me dik voel. Mijn broer maakt dat soort opmerkinge ook wel eens, maar dat vind hij zichzelf lollig en is het in een andere context.

Daarnaast heeft mijn moeder de neiging om lullige opmerkingen over mijn stijl te maken, zij heeft het liefst alles normaal, en ik ben meer alternatief. Die kant van mij kan zich echter niet compleet ontwikkellen zolang ik nog thuis woon, omdat ik bij heelveel dingen voordat ik ze koop me afvraag wat zij er over zal gaan zeggen. Het is niet zo erg dat ik het huis uit wil, maar het raakt me best wel. Omdat je juist van je moeder op begrip steun hoopt.
Ik ben iemand die niet alleen dingen zou zeggen als: 'jij bent ook lelijk' maar ook heel specifiek zou benoemen wat er dan zo lelijk is aan diegene (dat komt erg hard aan, maar daar vroegen ze ook om).

Meestal zijn mensen die dit roepen zelf een stel gedrochten dus het is nooit moeilijk om iets te vinden.

Vroeger was ik erg onzeker en kreeg ik ook wel opmerkingen. Nu ik zeker ben van mezelf niet meer, en ik zie er toch echt nog hetzelfde uit! Dus zo lelijk ben ik toch blijkbaar niet he!
Volgens oeroude Japanse Zenn-traditie kan je ook alsvolgt reageren; de belediging zien als een kadootje, dat je niet aanneemt. Je laat de persoon dus als het ware met het "kadootje" in de hand staan. De belediging blijft dus bij hem.

Moet je wel cool voor zijn denk ik hoor.
Ik krijg nooit vervelende opmerkingen. Alleen heel soms dat ik er moe uitzie of witjes zie.

Ik kan me dus niet goed verplaatsen, maar ik vind wel dat als mensen jou aanspreken op je uiterlijk dat meer zegt over henzelf dan over jou. Wat denken die mensen wel niet.

Het zou beter zijn op hen daarop aan te spreken, dan een gemene opmerking terug.

Dus: wat vreemd dat jij de behoefte heb om dat soort dingen tegen mij te zeggen of wat een rare eigenschap om mensen zo te kwetsen of weet je wel dat dat helemaal niet aardig en vooral niet nodig is dat je dit tegen mij zegt?

Ik denk dat je mensen dan meer confronteert met hun rare gedrag dan een rotopmerking terug. Dat vinden zij immers normaal.
.
Of anders eens zeggen:

Wat erg voor je dat je eigenwaarde moet halen uit het neerhalen van iemand anders. Voel je je zo rot over jezelf? Wat sneu voor je.
Bij mij ligt het aan de situatie. Fietsend kan ik me voorstellen dat ik pas doorheb wat er geroepen is als ik alweer 300 meter verder ben. Bij lopen ofzo: zeker sneren. Is ook heel simpel. Bijvoorbeeld: statenmakers roepen iets als dikkerd

Antwoord: Ja maar ik heb wel een 3 titels en een carriere. Wat verdien jij?

Mooie dames roepen iets als lelijkerd:

Antwoord: De hele dag de slet uit hangen moet zwaar voor je zijn.

Eigenlijk overkomt me dit bijna nooit hoor. ik kan me nog wel op de middelbare herinneren dat zo'n mavosletje bij het ophalen van de cijfers van de proefwerk week riep tegen mij en vriendinnen: "Jullie hebben zeker allemaal 10,10,10.'

Ik : "ja inderdaad, en jullie zeker 1,1,1. Zwaar he, dom zijn.'

Toen begonnen ze te schelden en dropen af. hihi, echt waar sneren is fantastisch! ook een beetje een kunst hoor.
Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik echt niet weet wat ik lees!

Ik zou me ook helemaal kapot schrikken als een onbekende mij zomaar zou uitschelden op straat, ik heb er echt ook nog nooit van gehoord van vriendinnen ofzo.

Lijkt me idd meer zeggen over de mensen die het schijnbaar nodig vinden om dit soort gedrag te vertonen.

Moet wel zeggen dat ik met bekenden juist wel dit soort dingen heb maar dan altijd zeg maar in de wat harde humor vorm. Dat is denk ik echt wat anders.

Nou schijnbaar gebeurt het vaker zo te zien aan alle reacties hierop. Ik wens jullie veel sterkte en kracht hiermee.
quote:xxxRosalitaxxx schreef op 10 juni 2008 @ 15:58:

Of anders eens zeggen:

Wat erg voor je dat je eigenwaarde moet halen uit het neerhalen van iemand anders. Voel je je zo rot over jezelf? Wat sneu voor je.

Zoiets zeg ik dus ook vaak. Gelukkig krijg ik tegenwoordig bijna geen rotopmerkingen meer. Ik zit lekker in mijn vel en straal dat kennelijk ook uit ofzo. Maar als ik er nog wel eens een krijg dan zeg ik dus ook iets als 'joh, heb je het zo moeilijk met jezelf dat je dit nodig hebt ? Sneu voor je' en ze ondertussen strak blijven aankijken.

Wat ik ook wel doe is diegene meteen terug 'pakken' door iets over zijn of haar uiterlijk te zeggen.

Let wel, uit mezelf zou ik dat echt nooit doen maar ik laat me niet uitschelden. Kom op zeg.

Ik heb overgewicht en merk echt dat mensen dan ook vinden dat ze op de een of andere manier het 'recht' denken te hebben om er wat van te zeggen , je uit te schelden enz.

Maar ik merk vaak ook dat ze vooral niks terug verwachten. Als ik een sneer terug geef, staan diezelfde mensen mij vaak heel verbaasd aan te kijken

Of ze worden boos.........................................
Zo heb ik ooit eens deze gehoord.

Een kennis van mij heeft ook overgewicht en had van haar buurvrouw (waar ze verder echt goed contact mee had) een enorme rotsneer over d'r overgewicht gehad.

Kennis bedacht zich niet en zei:"Ach, ik kan altijd nog gaan afvallen maar aan die kop van jou is niks meer te doen."

Ik vond 'm wel hard hoor. Ik ken de buuv in kwestie en ze is idd niet gezegend met een heel mooi gezicht om het zo maar te zeggen.

Het is tussen mijn kennis en haar buuv trouwens ook nooit meer goed gekomen.
Dan doe het precies hetzelfde. Je wilt toch juist duidelijk maken dat het niet normaal is om mensen zo aan te spreken??
quote:pomodori schreef op 10 juni 2008 @ 17:16:

Dan doe het precies hetzelfde. Je wilt toch juist duidelijk maken dat het niet normaal is om mensen zo aan te spreken??Nee, je wilt duidelijk maken dat ze hier niet zomaar zonder slag of stoot mee wegkomen zodat ze zich de volgende keer wel drie keer bedenken voordat ze zoiets roepen. Dat het niet normaal is mensen zo aan te spreken is voor hen echt geen gegeven hoor en die les leren ze alleen op de harde manier.
quote:pomodori schreef op 10 juni 2008 @ 17:16:

Dan doe het precies hetzelfde. Je wilt toch juist duidelijk maken dat het niet normaal is om mensen zo aan te spreken??

Pomodori, klopt en eigenlijk vind ik ergens ook dat je gelijk hebt. Daarom zou ik het uit mezelf dus ook nooit doen. Maar aan de andere kant vertik ik het ook om me (zomaar uit het niets) uit te laten schelden.

Daarbij merk ik ook dat als ik een bepaalde opmerking over iemands uiterlijk terug plaats, dat ze er toch over na gaan denken. Alsof ze dan ineens snappen wat voor impact zo'n rotopmerking heeft.
Oke, misschien. Ik vind wel dat je zelf veel trotser op jezelf kunt zijn als je het anders aanpakt. Ook tegenover de ander kom je veel zekerder en sterker over.

Ik vind het heel onaantrekkelijk als iemand een ander uitscheld, ook al deed iemand anders het eerst.
Uitschelden is wat anders dan sneren hoor! En hoe wil jij het aanpakken? Beste schoonheid, wat je nu zegt maakt een inbreuk op mijn persoonlijke waardigheid. Dit vind ik ongepast. Zou jij zo vriendelijk willen zijn dit nooit en te nimmer meer te doen?

Ik denk dat de praktijk gewoon niet zo in elkaar zit pom, ondanks dat ik heel goed begrijp wat je bedoelt.
Ik klap dicht. Terwijl ik haar zó graag eens flink de waarheid wil zeggen.

Verhaal: Mijn schoonmoeder zegt standaard bij elk bezoek: Wat ben je stil...

En ik HAAT het als mensen dat tegen mij zeggen. Ik kan er gvd ook niks aan doen, dat ik nou eenmaal een stil meisje ben.

Ooit komt het er een keer uit, deze frustratie. Alleen jammer dat het niet zo zachtzinnig zal gaan.
Brum, het juist antwoord tegen schoonmoeder is:

Ik praat alleen als ik wat interessants te melden heb en val mensen niet lastig met ongewilde kritiek verhuld als een onschuldige opmerking.

Lijkt me erg to the point doch niet beledigend.
Ha die George!

Het zijn meestal nogal sukkels die dat soort dingen zeggen vind ik. Ik ben zelf nogal zwaarwichtig en dat valt andere mensen ook op. Nu hoor ik er bijna nooit iets over en dat ligt waarschijnlijk aan wat ik uitstraal. Ik ben niet alleen breed maar dat zal ik ook uitstralen denk ik. Ik ga niet voorovergebogen en bangig door de menigte maar rechtop en wie er last van heeft moet maar krabben en wat je vindt mag je houden.

Als opmerking zou je er over kunnen denken om de bal terug te kaatsten. Vanwege mijn homovrienden heb ik veel geleerd in dat genre.

Laatst zei iemand tegen mij iets onaardigs over mijn uiterlijk. Ik heb toen geantwoord; ' Nah lieverd, wat een toeval, dat wilde ik nou nét tegen jou zeggen!'

Geloof me, dan is het doodstil. 'Jij trekt volle' zalen en iets als 'en je zoent je vrouw met diezelfde smoel?' zijn natuurlijk ook heerlijk. Je moet alleen wel durven.

Rechtop lopen en onbevangen de wereld inkijken George, dát is eigenlijk de beste remedie. Jij, die opmerkingen van anderen te verwerken krijgt vindt zelf ook van alles. Ook van mensen die bijvoorbeeld wel slank zijn maar een debiele broek dragen, stom haar hebben, malle schoenen aanhebben en idiote accessoires om en aanhebben. We vinden allemaal van alles van iedereen. So what?

Ik zit al jaren in de media en werk veel met mooi en lelijk, dat is mijn werk. Juist in dat vak heb ik geleerd dat mooi en lelijk went. Het gaat om het hart en of dat dapper, eerlijk en bijzonder is. Werkelijk waar, dáár gaat het om!

Kop (letterlijk en figuurlijk) op!

(f)
quote:eve76 schreef op 10 juni 2008 @ 16:44:

Nou schijnbaar gebeurt het vaker zo te zien aan alle reacties hierop. Ik wens jullie veel sterkte en kracht hiermee.Dankjewel!
Eleonora, wat ben je toch een lieverd! Dank je! "Nah lieverd, wat een toeval, dat wilde ik nou net tegen jou zeggen" is ook geniaal trouwens

En Zwieber, wat een goede reacties! Ik zal proberen om ook in dat genre te denken.

Ik kreeg trouwens vandaag weer (!) een rotopmerking van een collega, die mij was tegengekomen met een vriendin en vond dat we op elkaar leken. Hij hield er maar niet over op en om het gesprek af te ronden zei ik dat ik haar zou vertellen dat hij dat vond, en toen zei hij "Nou, misschien vindt ze dat wel helemaal niet leuk om te horen!". Ik zei: "Jeeeetje, wat een ontzettend aardige opmerking. Ga toch weer aan het werk man". Niet heel sterk, maar het was in ieder geval iets!
Ik krijg soms lompe opmerkingen naar mijn hoofd die dan op de een of andere manier een compliment zijn en dat vind ik ook niet leuk. En toch, ik weet het niet, ik ben zelden sacherijnig ervan. Vroeger wel, toen kon het me echt raken.

Ik vind het vooral zo jammer omdat het de lelijkheid binnen mensen bloot legt. Als ze daar nou 's wat aan deden ipv kutopmerkingen maken tegen anderen. Dat zou fijn zijn.

Iig een dikke voor mensen die hier regelmatig mee te maken krijgen. Ik snap niet hoe mensen dat kunnen denken, laat staan zeggen. Gatver.
quote:george zonderes schreef op 10 juni 2008 @ 14:06:

Naar aanleiding van het topic van Nickietje85, over haar vriend die zich rot voelt over vervelende opmerkingen over zijn figuur, maar ook naar aanleiding van mijn eigen ervaringen, vroeg ik me af hoe jullie omgaan met rotopmerkingen die je krijgt - bijvoorbeeld op straat, van vage kennissen, van familie, vrienden, collega's, enzovoort. Geven jullie een sneer terug? Klappen jullie dicht? Zien jullie het als een aansporing om te veranderen en nemen jullie dat ter harte? Raken dat soort opmerkingen jullie echt?

Ik krijg zelf vaker dan ik zou willen een vervelende opmerking over mijn uiterlijk - meestal van vage bekenden of wildvreemden. Gisteravond was het zelfs twee keer raak in tien minuten, tijdens een korte fietstocht door de stad. Doordat dit soort dingen wel vaker gebeuren, ben ik meestal een beetje gespannen als ik groepen mensen (vaak mannen) passeer en oefen ik soms in gedachten al een weerwoord. Gisteren was ik echter totaal ontspannen en vrolijk en stond ik dus echt met mijn mond vol tanden. En ondanks dat zoiets me wel boos maakt, werd ik er eigenlijk vooral verdrietig van en wilde ik zo snel mogelijk naar huis, om mijn kennelijk aanstootgevende uiterlijk te verbergen - en te veranderen.

Nou ja, resumerend: krijgen jullie vaak vervelende opmerkingen? En hoe reageren jullie daarop?

Hoi George,

Interessant dat je dit topic opent. Vorige week zat ik hier namelijk zelf ook aan te denken, zowel aan als wat te zeggen en om een topic erover te openen.

Ik heb overgewicht en word zo'n heel enkele keer (zeg 1 keer in het jaar á 2 jaar) weleens uitgescholden door onbekenden op straat. Meestal is dit/zijn dit jongens van rond de 20 á 25, met opmerkingen zoals dikke zeug o.i.d.

Nu dat het warme weer is aangebroken en men dus wat minder lagen kleding aan heeft, valt overgewicht meer op. Ik zit al wat jaren (niet dat ik er zo vaak mee bezig ben, maar dat schiet me elk jaar wel weer te binnen) te broeden op een weerwoord waarmee je mensen - die doorgaans snel passeren en je dus weinig tijd hebt voor een weerwoord - op rustige, maar duidelijke en idd souvereine manier op hun plaats zet. En dat is best wel lastig. Ik krijg nooit opmerkingen van bekenden, en als ze die zouden maken zou ik geen moeite hebben met adequaat reageren, maar juist bij die gastjes die snel voorbij fietsen en/of lopen is het moeilijk om een kort, maar adequaat weerwoord te bedenken.

Ik heb het tot nu toe altijd genegeerd, maar dat wil ik niet meer. Men fuckt gewoon niet met mij, en dat mogen ze weten ook.

Maar ja, bedenk dus idd maar eens een goed weerwoord. Terugschelden ga ik niet doen; het moet heel waardig blijven.
Ik zeg in zo'n geval iets in de trant van: Jij bent wél heel goed gelukt hé? Wees er maar blij mee je zal het nodig hebben, want van je karakter moet je't niet hebben...
Maar ik kijk wel een beetje uit in welke omgeving het is, tegen een valse bekende zal ik dat wel doen.

Maar op straat tegen een paar opgeschoten types haal ik het niet in mijn hoofd. (ik zie nu de bitchy pussycatdolls and whatsoever look-a-likes voor me, die in elke uitgesproken zin minimaal 3 K's gebruiken, en die je met blikken al doden)
quote:Perel schreef op 10 juni 2008 @ 19:59:

Maar ik kijk wel een beetje uit in welke omgeving het is, tegen een valse bekende zal ik dat wel doen.

Maar op straat tegen een paar opgeschoten types haal ik het niet in mijn hoofd. (ik zie nu de bitchy pussycatdolls and whatsoever look-a-likes voor me, die in elke uitgesproken zin minimaal 3 K's gebruiken, en die je met blikken al doden)

Ja, dat bedoelde ik inderdaad met vage kennissen, van die mensen die je dan aanspreken op straat of in de supermarkt of zo en dan iets zeggen van: "Hoi, hoe is het, goh, je bent wel dik geworden zeg, hoe komt dat?" o.i.d. en als je dan nog je verontwaardigde eerste reactie staat te sputteren zijn ze al de hoek om. Nasty!

Ik had het er net ook met mijn zusje over en zij vertelde dat ze bijvoorbeeld laatst nog was uitgescholden voor "blonde hoer". In zo'n geval zou ik echt furieus worden (het overkomt mij zelden gelukkig), vermoedelijk omdat ik het dus wel 'own' dat ik een vrouw ben en niet gediend ben van seksisme e.d., maar ik heb geen vrede met hoe ik eruitzie, dus daarom weet ik niet goed hoe ik daarop moet reageren. Werkt dat voor andere mensen ook zo?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven