Hoe gaan jullie om met vervelende opmerkingen?

10-06-2008 14:06 131 berichten
Alle reacties Link kopieren
Naar aanleiding van het topic van Nickietje85, over haar vriend die zich rot voelt over vervelende opmerkingen over zijn figuur, maar ook naar aanleiding van mijn eigen ervaringen, vroeg ik me af hoe jullie omgaan met rotopmerkingen die je krijgt - bijvoorbeeld op straat, van vage kennissen, van familie, vrienden, collega's, enzovoort. Geven jullie een sneer terug? Klappen jullie dicht? Zien jullie het als een aansporing om te veranderen en nemen jullie dat ter harte? Raken dat soort opmerkingen jullie echt?

Ik krijg zelf vaker dan ik zou willen een vervelende opmerking over mijn uiterlijk - meestal van vage bekenden of wildvreemden. Gisteravond was het zelfs twee keer raak in tien minuten, tijdens een korte fietstocht door de stad. Doordat dit soort dingen wel vaker gebeuren, ben ik meestal een beetje gespannen als ik groepen mensen (vaak mannen) passeer en oefen ik soms in gedachten al een weerwoord. Gisteren was ik echter totaal ontspannen en vrolijk en stond ik dus echt met mijn mond vol tanden. En ondanks dat zoiets me wel boos maakt, werd ik er eigenlijk vooral verdrietig van en wilde ik zo snel mogelijk naar huis, om mijn kennelijk aanstootgevende uiterlijk te verbergen - en te veranderen.

Nou ja, resumerend: krijgen jullie vaak vervelende opmerkingen? En hoe reageren jullie daarop?
This was not judgment day - only morning. Morning: excellent and fair.
De opmerking 'jeetje wat ben jij dik geworden zeg' heb ik ook wel eens gehoord. En echt, dat werd dan op zo'n neerbuigende toon gezegd. Ik loste dat meestal op met een grapje. Ging heel verbaasd naar mezelf kijken en zei dan op een hele serieuze toon:"Goh ja, nu je het zegt. Dat was mij nog niet opgevallen."

Haha, moest je die verbaasde gezichten zien.

Ik ben ook wel eens voor twee pubermeiden gaan staan die het nodig vonden om een 'fijne' opmerking naar mijn hoofd te slingeren en die zgn ongegeneerd naar me keken. Ik ben dus voor ze gaan staan, heb mijn armen gespreid en heb gezegd: "Dames, ik zal even stil blijven staan zodat jullie het allemaal goed kunnen bekijken, moet ik nog even een rondje voor jullie draaien ?"

De dames werden ter plekke vuurrood en liepen al mompelend over dat 'rare mens' maar gauw weer verder.
Ik vind 'em práchtig, Bikkie, maar je moet er wél lef voor hebben!
Goede actie bikkie, misschien had je nog toe kunnen voegen: Zo en nu jullie!

Ik vond hem echt goed van je!
quote:Bikkie schreef op 11 juni 2008 @ 09:34:

De opmerking 'jeetje wat ben jij dik geworden zeg' heb ik ook wel eens gehoord. En echt, dat werd dan op zo'n neerbuigende toon gezegd. Ik loste dat meestal op met een grapje. Ging heel verbaasd naar mezelf kijken en zei dan op een hele serieuze toon:"Goh ja, nu je het zegt. Dat was mij nog niet opgevallen."

Haha, moest je die verbaasde gezichten zien.

Ik ben ook wel eens voor twee pubermeiden gaan staan die het nodig vonden om een 'fijne' opmerking naar mijn hoofd te slingeren en die zgn ongegeneerd naar me keken. Ik ben dus voor ze gaan staan, heb mijn armen gespreid en heb gezegd: "Dames, ik zal even stil blijven staan zodat jullie het allemaal goed kunnen bekijken, moet ik nog even een rondje voor jullie draaien ?"

De dames werden ter plekke vuurrood en liepen al mompelend over dat 'rare mens' maar gauw weer verder.Hahahahahaha, jij bent goehoed!
Ik heb ook wel een aantal keer vervelende opmerkingen gekregen van vreemden, over mijn figuur en mijn vermeende lelijkheid (er zijn gelukkig mensen op deze aardbol die me helemaal niet lelijk vinden, in tegendeel)... Gek genoeg was dit bijna altijd in periodes dat ik niet lekker in mijn vel zat. Alsof ze het van afstand kunnen ruiken! pfffffffff.

Eén keer riep een verwaarloosde dakloze vrouw die ik geen geld wilde geven: 'Je bent lelijk en nog slecht ook!!!'... Hahahaha... Mijn hierop volgende schaterlach was geloof ik niet de gewenste reactie. Ik heb het nog een hele tijd als een soort van geuzennaam gebruikt.
Haha herkenbaar Yuky. Ik had zoiets toen ik flink zwanger door de stad liep. Ik had kort haar toendertijd.

Een dakloze kwam op me af en begon een babbeltje met me, dat ik zo'n mooie buik had en dat het vast een jongetje zou worden (droeg compleet naar voren, ellendig bakerpraatje haha). Allemaal heel gezellig en vriendelijk, dat ik er stralend uitzag enz. Toen vroeg hij om geld en ik had gewoon niets bij me. Toen kreeg ik me toch een scheldtirade over me heen met als afsluiter dat ik een man was (vanwege dat haar) en dat die niet zwanger kunnen zijn!

Ik heb er hartelijk om gelachen en daarna regelmatig geclaimd dat ik een man was. Leuk als je hoogzwanger bent .
Ben het eens met Omen.

Iedereen kan zeggen wat ie wil, ik weet zelf wel beter! Denk echt dat het met zelfbeeld en zelfacceptatie te maken heeft of opmerkingen je raken.

Wat ik misschien nog wel vervelender vind zijn alle kerels die op straat/in de trein/ in de kroeg maar denken dat je nagefloten, nageroepen, aangesproken, aangeraakt of aangestaard wil worden. Sommigen zullen zich gevleid voelen, ik heb altijd het idee: 'Laat me toch met rust!' En vervolgens vinden ze je arrogant...
Nou, het lijkt me een stuk vervelender als bouwvakkers, taxichaffeurs etc niet naar je fluiten. Of dat het een keer ophoudt.. Ze fluiten maar een eind weg! En bovendien, als ze je naroepen kan je toch ook gewoon Goede middag heren zeggen?
Ik glimlach gewoon als het bouwvakkers zijn. Als het van die straatjochies zijn, niet. Die denken meteen dat je wel ergens voor in bent.
Nou... als het bijv zo'n ploeg bouwvakkers zijn, word ik vanzelf alert. Ik ben niet volledig op mijn gemak als ze me dan met z'n allen gaan nafluiten en opmerkingen maken. Ik voel dan vooral dat het dunne vernislaagje van beschaving in feite maar heel dun is. Niet om te zeggen dat het verkrachters zijn, natuurlijk niet. Maar ik vind het niet raar dat mijn lichaam ergens spontaan vluchtgedrag vertoont en ik het dus niet prettig vind. Zal wel een stukje instinct zijn.
Zou je dan willen dat ze niet fluiten?
Ik vind het onbelangrijk of ze fluiten, ik loop met mijn hoofd altijd ergens in de wolken. Door opmerkingen over mijn neukbaarheid en fluiten word ik bruut teruggehaald uit mijn overpeinzingen en opeens gereduceerd tot een lichaam waar je seks mee kunt hebben.

Ik persoonlijk vind daar weinig vleiends aan. Er worden ook regelmatig wel leuke opmerkingen geplaatst, dan vind ik het idd een compliment. Maar puur dat iemand over me heen zou willen, tja, nee hoor, dat doet 't 'm voor mij niet echt .
Iemand ook nog een type hoe te reageren als je om het beestje maar even bij zijn naam te noemen langs een groep met Marokanen loopt die het nodig vinden om je voor hoer uit te schelden?

reageren met "je moeder" of "dat zeg je maar tegen je moeder als je je zakgeld krijgt" wordt niet gewaardeert."
quote:Feliciaatje schreef op 11 juni 2008 @ 13:07:

Ik vind het onbelangrijk of ze fluiten, ik loop met mijn hoofd altijd ergens in de wolken. Door opmerkingen over mijn neukbaarheid en fluiten word ik bruut teruggehaald uit mijn overpeinzingen en opeens gereduceerd tot een lichaam waar je seks mee kunt hebben.

Ik persoonlijk vind daar weinig vleiends aan. Er worden ook regelmatig wel leuke opmerkingen geplaatst, dan vind ik het idd een compliment. Maar puur dat iemand over me heen zou willen, tja, nee hoor, dat doet 't 'm voor mij niet echt .Mooi verwoord! Als er een scherpe/intelligente/grappige opmerking gemaakt wordt, lach ik en zeg ik wat gevats terug. Ik vind het geen fijn idee dat ik puur als lustobject wordt gezien. Voor mij is dat geen positieve aandacht, eerder denigrerend. Dus ja, dan heb ik liever dat ze hun gefluit laten.
@ help: In dat soort gevallen beter maar je mond houden, denk ik
Herinnering:

Ik net 20 jaar, rank en slank....maar met halflang haar van een muizige kleur.

Ik wilde wel eens wat anders, na lang getwijfel besloot ik voor blond te gaan, en wel direct.

Fiets gepakt, ik rij de straat uit, op de hoek is de straat opgebroken, een groepje mannen is er aan het werk.

Zonder op- of aanmerking te krijgen ga ik er voorbij.

Kom terug met mijn pakje haarverf en ga direct aan de slag.

Na de inwerktijd de boel uitgespoeld, en ssss....aaaauw, da's wel héél blond....onopgemaakt durf ik niet naar buiten, en ik wilde toch nog even weg. Ik had afgesproken met vriendinnen.

Met nieuw haar en andere make-up stap ik vervolgens de deur uit.

Wanneer ik langs de bouwvakkers fiets wordt ik uitgebreid gedag gezegd, én er wordt gefloten.

Najáááh....binnen anderhalf uur wordt er door dezelfde mannen dus heel anders op me gereageerd, alleen door een andere 'look'!

Mijn vriendinnen vonden het trouwens ordinair.
quote:help schreef op 11 juni 2008 @ 13:10:

Iemand ook nog een type hoe te reageren als je om het beestje maar even bij zijn naam te noemen langs een groep met Marokanen loopt die het nodig vinden om je voor hoer uit te schelden?

reageren met "je moeder" of "dat zeg je maar tegen je moeder als je je zakgeld krijgt" wordt niet gewaardeert."Ik zou iets zeggen als: 'Tja, ga maar vast sparen dan!'
quote:help schreef op 11 juni 2008 @ 13:10:

reageren met "je moeder" of "dat zeg je maar tegen je moeder als je je zakgeld krijgt" wordt niet gewaardeert."

Als het me gebeurt dan loop ik naar ze toe en vraag ik: hoe zou je het vinden als iemand dat tegen je moeder zegt? Beetje respect graag. Gewoon vriendelijk maar direct.

Dat levert me meestal een hoop puberaal gegniffel en stoerdoenerij op maar ze schamen zich vaak wel.

Het grappige is dat ik nu al jaren in deze buurt woon en ik het zelden naar mijn hoofd krijg. Meerendeel van de jongens is wel degelijk respectvol. En er zijn anderen die me herkennen die ik ooit een preek heb gegeven die me nu vriendelijk groeten haha.
quote:__justme__ schreef op 11 juni 2008 @ 13:12:

[...]

Mooi verwoord! Als er een scherpe/intelligente/grappige opmerking gemaakt wordt, lach ik en zeg ik wat gevats terug. Ik vind het geen fijn idee dat ik puur als lustobject wordt gezien. Voor mij is dat geen positieve aandacht, eerder denigrerend. Dus ja, dan heb ik liever dat ze hun gefluit laten.Ja precies hetzelfde hier. En ik besef dat het alsnog veel prettiger is dan een rotopmerking krijgen over hoe je eruit ziet, wat dat betreft beschouw ik het meer als een luxe probleem. Toch vind ik het niet prettig, ik zou het fijner vinden als mensen met respect met elkaar omgaan. Of dat nou gaat om welk gewicht je hebt of dat je een leuke sexprooi bent, ik vind beide mensonterend.
Het is al vaker gezegd; maar denk echt dat het heel veel met je zelfvertrouwen te maken heeft. Jongeren (want daar gaat het meestal om) voelen haarscherp aan wie ze kunnen kwetsen en zullen dat ook doen omdat ze zich daarna stoer voelen. Een aantal jaar geleden kreeg ik ook wel eens opmerkingen van een weinig vleiende aard over m'n figuur achter me aan geslingerd op straat (valt het jullie ook op dat ze het meestal doen als je al half of helemaal voorbij bent? juist ja, ze durven het niet recht in je gezicht). Ik zat toen niet lekker in m'n lijf en was erg onzeker. Nu ben ik zwaarder dan toen maar zit super in m'n vel. En guess what? Kan me niet herinneren dat ik nog wel eens zulke opmerkingen krijg.

Mijn tip, richt je niet op die sukkels en sletjes, maar werk aan jezelf! Je verdient het en áls je al eens een kutopmerking krijgt zul je zien dat je er nog veel beter mee om kan gaan ook!

Verder vind ik sneren wel goed, waarom zou jij vernatwoordelijk zijn om hen te leren dat dit not done is? Het gaat erom dat jij je weer lekker voelt en dat zij op hun nummer worden gezet. Vooral die persoon er recht bij aankijken (zelf durfen ze dat niet eens).

Ik zal nooit vergeten: op de middelbare school was ik het kneusje van de klas bij gym. Een van de populaire jongens meende me te moeten uitlachen toen ik een smak maakte. Hij zei er iets bij als "Jezus kan je dat ook al niet??" Toevallig had hij net die dag een 3 voor Engels terug van een proefwerk (en niet de eerste onvoldoende). Ik krabbelde overeind, ging vlak voor hem staan, keek hem recht in z'n ogen en zei keihard, "tja, de een is goed in gym, de ander in engels. Waar zou je later verder mee komen?"

Hij stond met zn bek vol tanden en ik? Ik voelde me héérlijk! \\:-)//

(hij heeft me nooit meer uitgelachen trouwens )
quote:Feliciaatje schreef op 11 juni 2008 @ 13:22:

[...]

Als het me gebeurt dan loop ik naar ze toe en vraag ik: hoe zou je het vinden als iemand dat tegen je moeder zegt? Beetje respect graag. Gewoon vriendelijk maar direct.

Dat levert me meestal een hoop puberaal gegniffel en stoerdoenerij op maar ze schamen zich vaak wel.

Het grappige is dat ik nu al jaren in deze buurt woon en ik het zelden naar mijn hoofd krijg. Meerendeel van de jongens is wel degelijk respectvol. En er zijn anderen die me herkennen die ik ooit een preek heb gegeven die me nu vriendelijk groeten haha.

Mag ik vragen waar je woont?? Hier in Utrecht is dit namelijk echt maar dan ook echt geen goed idee om te doen als vrouw alleen.

Tenzij de betreffende jongens onder de 9 zijn dan!
quote:Feliciaatje schreef op 11 juni 2008 @ 13:25:

[...]

Ja precies hetzelfde hier. En ik besef dat het alsnog veel prettiger is dan een rotopmerking krijgen over hoe je eruit ziet, wat dat betreft beschouw ik het meer als een luxe probleem. Toch vind ik het niet prettig, ik zou het fijner vinden als mensen met respect met elkaar omgaan. Of dat nou gaat om welk gewicht je hebt of dat je een leuke sexprooi bent, ik vind beide mensonterend.Helemaal mee eens !!
quote:yuky schreef op 11 juni 2008 @ 12:22:

[...]

Hahahahahaha, jij bent goehoed!Dank u, dank u
Ik woon in Rotterdam in een behoorlijk gemeleerde wijk. Nou moet ik zeggen dat ik ook in Den Haag en Utrecht heb gewoond en in die beide steden de sfeer soms wat grimmiger, de contrasten nog groter vond. Hier vind ik het eigenlijk vooral heel gezellig.
quote:eve76 schreef op 11 juni 2008 @ 13:57:

[...]

Mag ik vragen waar je woont?? Hier in Utrecht is dit namelijk echt maar dan ook echt geen goed idee om te doen als vrouw alleen.

Tenzij de betreffende jongens onder de 9 zijn dan!In Utrecht (en eigenlijk overal) moet je gewoon zorgen dat je ze groet, voordat ze iets rottigs kunnen zeggen. Ze willen gewoon aandacht, positief dan wel negatief. Als jij de eerste bent kan jij ervoor zorgen dat dit positief is!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven