Hoe hebben jouw ouders elkaar ontmoet?

29-11-2009 19:39 78 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vandaag was ik bij mijn ouwe vadertje (vrijdag wordt ie 91 ) en hij vertelde voor de zoveelste keer 'het verhaal'. En voor de zoveelste keer smolt ik.

Picture this:

NL, eind jaren 50, verzuiling op het toppunt

.

Hij (W) ,eind 30, weduwnaar, 2 kleine kids. Hervormd, arbeider en woont weer bij zijn ouders in een klein Z. Hollands dorp.

Zij (M) eind 20, alleenstaande moeder. De vader in kwestie bleek al een gezinnetje te hebben. Rooms Katholieke boerendochter, uit huis gezet en na wat omzwervingen toch weer met kind terug in ouderlijk huis in Twents durp.

Maar de schande, de schande. Dus is het het beste dat zij zover mogelijk weg gaat. Ze wordt huishoudster in Z. Holland. Nee, niet in dat ene gezin, zelfs niet in dat dorp.

Maar, de zoon van haar werkgever werkt op een scheepswerf en W is een van zijn collega's.

Op een mooie dag gaat het personeel van die werf een dagje uit en zo ontmoeten W en M elkaar.

Wat een mooie meid!

Zo, dat is nog eens een goeie kerel.

W. houdt aanvankelijk de boot af, want ze is Rooms en dat wordt niks. Tot een andere collega deze wijze woorden spreekt: 'Wat kan het je schelen, al was ze mohammedaans, als je er maar een goed wijf aan hebt'

W geeft zijn collega een briefje voor M mee en ze spreken af. Bij de kerk, in het dorpje waar zij werkt.

Hij wacht bij de kerk, waar blijft ze nou?

Zij wacht bij de kerk, waar blijft hij nou?

Hij geeft de moed op, die komt niet meer en loopt het dorp in om bij vrienden langs te gaan.

Zij geeft de moed op, hij durft het toch niet aan. Ze gaat maar terug naar haar werkhuis.

Halverwege komen ze elkaar tegen. Stond zij bij de RK kerk en hij bij de Hervormde.

Ze krijgen verkering en daar is haar werkgever niet blij mee. Hij had M voor zichzelf bestemd en kan dit niet verkroppen. Hij schrijft haar ouders en maakt W zwart tot op het bot. W komt uit een aso gezin (ze waren straatarm in de crisis) is een vechtersbaas en heeft zelfs zijn 1e vrouw de dood ingejaagd.

M. mag van hem niet meer het huis verlaten en al helemaal W nooit meer zien. Dat pikt ze niet, op een dag stopt er een taxi voor het huis van W's moeder en daar stapt M met haar dochtertje en haar spullen uit.

Ze krijgen geen toestemming om te trouwen van haar ouders (ja dames, toen moest je als vrouw tot je 30e toestemming van je ouders hebben om te trouwen) en vragen dispensatie bij het kantongerecht.

Dat krijgen ze en ze trouwen. Zonder haar familie, dat wel. Het duurt een paar jaar voor haar vader bijdraait, maar ook dat komt goed.

Nu is M 81, W bijna 91. Ze zijn ruim 50 jaar getrouwd.

Je hoeft me geen gelijk te geven, ik heb het al. Vraag maar aan dangeensuus.
Cole, dat zijn inderdaad prachtige verhalen
Goed verhaal HPL .
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
mijn vader werkte op de kermis in het dorp waar moeders woonde, hij werdt de beste maat van haar broer en zij moest niks van hem weten.

tot hij op een dag bijna onder een vrachtwagen kwam en zij hem redde.. nu bijna 35 jaar getrouwd
Via het voetbal. Broertje van mijn moeder zat in zijn puberjaren bij mijn paps in he telftal. Mijn moeder ging regelmatig kijken (of het nou voor mijn oom was of voor mijn vader....). En zo hebben zij elkander leren kennen en zijn zij al bijna 35 jaar gelukkig met elkaar
Mijn ouders hebben elkaar ontmoet via een relatiebemiddelingsbureau. 't Kan dus toch.
Min ouders hebben elkaar ontmoet op vakantie in Griekenland begin jaren zeventig.

Mijn moeder komt uit een gelovige familie in ander Europees land. Mijn vader een Nederlandse langharige atheist met gescheiden ouders en van het ene technische baantje in het andere rollend.

Ze kwamen elkaar tegen in een barretje op de een na laatste dag van haar vakantie. De volgende dag heeft mijn vader haar adres achterhaald. Op de terugweg crashte hij zijn brommer, omdat ie van haar zo ondersteboven was zegt ie.... Toen hebben ze heel veel brieven geschreven. Na een paar maanden ging mijn moeder naar Nederland om mijn vader te bezoeken, natuurlijk ging ze netjes in een hotel Mijn vader vroeg haar ten huwelijk dat bezoek, gelukkig was mijn moeder zo slim om hem af te houden. Mannen die je de derde keer dat ze je zien ten huwelijk vragen

Mijn moeder ging in London werken en mijn vader ging daar ook heen, woonden nog apart. Ze trouwden daar niet veel later, allebei in het wit (veel mooier dan die saaie zwarte/grijze pakken bij mannen altijd).

Na een aantal jaar was het voor mijn vader ivm de economie moeilijk om werk te krijgen in Engeland en verhuisden ze naar NL. Mijn moeder leerde NL, begon alvast te werken met opgeschreven vragenlijstjes en het woordenboek
We dont make mistakes here, we just have happy accidents. We want happy, happy paintings. If you want sad things, watch the news. Everything is possible here. This is your little universe -Bob Ross
Mijn oma is om het leven gekomen door een crime passionele (eerwraak) waardoor mijn moeder als meisje in een weeshuis terechtkwam. Toen de tweede wereldoorlog uitbrak hielp zij in het weeshuis mee om kindertjes te verzorgen die daar werden ondergebracht. Mijn vader was toen getrouwd en had twee kinderen. Toen zijn vrouw het gezin in de steek liet, bracht hij zijn kinderen naar het weeshuis omdat hij zelf niet voor hun kon zorgen. Hij was namelijk opgeroepen voor de Duitse werkkampen en in plaats van zich te melden, is hij in het hoge noorden gaan onderduiken. Hij kwam daar bij een lieve boerenfamilie terecht maar is op een gegeven moment verraden en moest zich verschuilen. Tijdens een zoektocht door de Duitsers is hij gesnapt en meegenomen naar Duitsland. Na de oorlog is hij teruggegaan naar het weeshuis om zijn kinderen op te halen. Mijn moeder was inmiddels een mooie jonge vrouw geworden en de rest is geschiedenis .
Heftig Paloma!
We dont make mistakes here, we just have happy accidents. We want happy, happy paintings. If you want sad things, watch the news. Everything is possible here. This is your little universe -Bob Ross
Jeumig Paloma, wat een heftig verhaal.
Eerwraak in NL? Ik weet dat er wel zogenaamde verbanningen zoals bij HPL's moeder voorkwamen, maar eerwraak?
Yep - en ik ben een nakomer (nu 41) en heb dus de familiegeschiedenis van A tot Z meegekregen. Wat ook weer bijzonder doch tegenstrijdig is; gezien het feit dat mijn moeder de oorlog in redelijk veilige omgeving heeft doorgebracht maar mijn vader daarentegen heeft er voor de rest van zijn leven een trauma aan overgehouden - wat begrijpelijk is gezien zijn ervaringen. Ik geloof niet dat het uitspreken van het woord Duitser geoorloofd was in ons huishouden .
Mijn moeder was 14, mijn vader 17, en ze ontmoetten elkaar op een verjaardag van een wederzijdse vage kennis.

Wat er daarna gebeurde is een tikje onduidelijk want ze vertellen ieder een andere versie:

- mijn vader: hij nodigde mijn moeder uit voor een dagje varen op zijn boot en daar gebeurde het

- mijn moeder: ze kwamen elkaar later weer tegen op een feestje en daar gebeurde het

Ik ga er nooit meer achter komen welke versie de waarheid is, want steeds als het verhaal verteld wordt beginnen ze te kibbelen hierover Maar verder zijn ze al 37 jaar gelukkig samen.

Verder had mijn vader eerst tegen zijn ouders gelogen over haar leeftijd, want ze was natuurlijk wat erg jong. Toen kreeg mijn vader een ongeluk en lag daardoor een hele tijd in het ziekenhuis. Zijn brommer stond nog bij mijn moeder en mijn opa (van vaders kant) vroeg mijn moeder of zij die brommer naar hun huis wilde rijden. Toen antwoordde zij eerlijk dat ze nog geen 16 was. Waarop mijn vader vervolgens ernstig op zijn donder kreeg, maakte mijn opa niets uit dat hij al in de kreukels in het ziekenhuis lag
I only get one shot at life - so I shoot to kill
quote:singalala schreef op 29 november 2009 @ 20:38:

Eerwraak in NL? Ik weet dat er wel zogenaamde verbanningen zoals bij HPL's moeder voorkwamen, maar eerwraak?Ja, eerwraak is mogelijk in Nederland. Mijn oma is niet verbannen, mijn oma was een getrouwde vrouw met kinderen.
Leuk topic! En wat een bijzondere verhalen allemaal.

Vrees dat het verhaal van mijn ouders verre van romantisch is. Al is het wel bijzonder op een andere manier. Mijn vader was getrouwd met een vrouw die acht jaar ouder was dan hij. Na jaren van ongewenste kinderloosheid kregen ze uiteindelijk toch na hele lange tijd een zoontje. Stapelverliefd als ze waren, waren ze de koning te rijk met hun gezinsuitbreiding, die zo vreselijk gewenst was.

Helaas overleed deze vrouw toen het zoontje nog maar vijf jaar oud was, heel plotseling. Mijn vader was ontroostbaar.

In de familie van zijn overleden vrouw bevond zich ook een nichtje, dochter van een veel jongere broer van de overleden vrouw en daardoor slechts acht jaar jonger dan mijn vader, haar aangetrouwde oom. (Snappen jullie het nog?) Nichtje was eind twintig, woonde nog altijd thuis, wilde wel eens aan de man maar had al wat nare ervaringen achter de rug en had de mannen afgezworen. Maar toen ze hoorde dat haar tante overleden was en dat aangetrouwde oom met jong kind alleen was achtergebleven besloot ze haar kans schoon te zien en ze bood aan om voor hem en zijn zoontje te komen zorgen.

Mijn vader, jonge weduwnaar met kind en erg eenzaam, en mijn moeder, op zoek naar een reden om het ouderlijk huis te verlaten, zijn na nog geen tien maanden met elkaar getrouwd. Twee jaar later kwam ik.

Wellicht overbodig om te vertellen dat het huwelijk weliswaar 18 jaar geduurd heeft maar zeker geen succes is geweest.

(Wat altijd wel erg grappig was aan de hele situatie: als kind ergens zeggen dat je broer de neef is van je moeder.. krijg je best rare blikken!)
quote:Etosha schreef op 29 november 2009 @ 20:57:

(Wat altijd wel erg grappig was aan de hele situatie: als kind ergens zeggen dat je broer de neef is van je moeder.. krijg je best rare blikken!)Dat moest ik even uittekenen met een stamboomtekening erbij
quote:singalala schreef op 29 november 2009 @ 21:05:

[...]

Dat moest ik even uittekenen met een stamboomtekening erbij Haha ja! Meestal, als ik het echt probeer uit te leggen aan mensen, dan laat ik ze iedere stap zich steeds voorstellen in hun eigen familie. Dan wordt ie opeens wel duidelijk. Het raarst is dus dat mijn broer geen zoon is van mijn moeder, maar dat ze wel op elkaar lijken omdat ze dezelfde grootouders hebben.
Mijn ouders hebben elkaar op het werk leren kennen, maar mijn vader was al verloofd. Tijdens een bedrijfsuitje is de vonk toch overgeslagen en heeft mijn vader zijn verloving verbroken. Mijn opa en oma (ouders van mijn moeder) stonden al snel bij de andere opa en oma op de stoep om uit te zoeken hoe een en ander in elkaar zat. Ze hebben eerder kennisgemaakt met haar schoonouders dan mijn moeder zelf
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
oh en HPL, iedere keer als jij over je ouders praat, dan voel ik je liefde voor die twee
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Het verhaal van mijn opa en oma was ook heel romantisch. Die zijn tot hun dood smoorverliefd op elkaar gebleven.

Ze woonden allebij in de zelfde regio (Oost Groningen) en mijn oma was een verwend en verwaand nest (eigenlijk heel onzeker, maar dat wist ze goed te verbergen). Mijn Opa was in zijn jeugd heel arm en is op zijn elfde begonnen met werken (aardappels rooien en turf steken). 's Avonds ging hij naar school en is later aannemer geworden. Ze zagen elkaar voor het eerst toen mijn oma werd uitgeroepen tot schoonheidskoningin van de regio (ze was een hele mooie grote vrouw met een enorme uitstraling) en ze op een praalwagen door het dorp werd gereden.

Mijn opa vond haar gelijk prachtig en toen hij haar later tegen kwam op de fiets wilde hij haar aanspreken. Mijn oma moest hier niets van hebben en negeerde hem. Toen heeft mijn opa gezegd: 'ach laat ook maar zitten, jouw kont is me veel te groot'. Mijn oma baalde best van haar verwende gedrag en toen ze elkaar daarna nog een keer tegen kwamen was ze een stuk toeschietelijker. Ze zijn zeven jaar verloofd geweest voordat ze trouwden. Ze moesten wel, mijn oma was al acht maanden zwanger. Enorme schande in die tijd maar daar hadde ze lak aan.

Ze zijn samen oud geworden en deden nog altijd romantische dingen voor elkaar. Mijn opa heeft mijn oma's droomhuis gebouwd, met een voliere in de achtertuin. Mijn oma kookte echt fantastisch en deed dat om haar man te verwennen. Mijn opa zei altijd tegen mijn oma: 'bist mien koningin' en plukte bloemen uit de tuin voor haar. Toen de kinderen het huis uit waren vond mijn opa het een beetje stil in huis en toen heeft mijn oma een Beagle (met adhd) voor mijn opa gekocht. En mijn opa heeft de kerk waar ze in getrouwd zijn tegen kostprijs gerenoveerd, omdat de dominee hen toch had willen trouwen, ookal was mijn oma hoog zwanger.

De enige keer dat ik me kan herinneren dat ze ruzie haddden (ik was toen een jaar of acht) was om de auto van mijn opa. Daar was hij ape trots op. Het was een hele grote auto en de eerste die hij nieuw had gekocht. In het begin sliep hij er bijna naast. Mijn oma werd kwaad en zei: 'van wie hou je meer? van die auto of van mij?' Toen heeft mijn opa die auto in mijn oma's lievelingskleur (turqoise) laten spuiten.
Jack, wat lief!

HotPip, wat mooi!

En Paloma, wat heftig!
Erik is de Mol en HPL de Lul.
In de flat waar ze allebei woonden. Mijn moeder 'kende' mijn vader nog een beetje van vroeger, maar hij haar niet (hij heeft nah, na een ongeluk)
Mijn ouders hebben elkaar 40 jaar geleden op een kermis leren kennen. Mijn vader had in eerste instantie een afspraakje met een andere dame die hem vervolgens in de kou liet staan.

Gelukkig was mijn moeder er ook en ze leefden nog lang en gelukkig.

Ik weet dat zijn ex-vriendin al jong is overleden.

Het toeval wil dat mijn oude buurvrouw ook uit diezelfde plaats komt en dat haar moeder ook al jong is overleden. Toen ze 14 was is haar moeder gestorven aan kanker dus het kan heel goed zijn dat het dus exen waren zonder dat wij er van afwisten.
Mijn ouders hebben elkaar leren kennen in de plaatselijke dansgelegenheid, waar mijn vader af en toe kwam, zo'n 25 km op zijn brommertje. Nadat hij mijn moeder had leren kennen, kwam hij dus ieder weekend op zijn brommert!

Later is mijn geboorte ook nog uitgebreid omgeroepen in diezelfde dansgelegenheid.
Wat een leuk topic!

Ergens in 1953 kwam mijn moeder uit haar werk en wandelde door de stad naar huis, het was mooi weer anders had ze de bus wel genomen. Op een gegeven moment lomt ze een knappe man tegen en er is even oogcontact, maar ze lopen allebei door. Even later komt de man haar achterna rennen en zegt: "Jij bent het helemaal, zullen we ergens koffie gaan drinken?". En daar kon mijn moeder geen nee op zeggen, liefde op het eerste gezicht dus.

Ze zijn allebei al lang overleden, maar ze zijn zielsgelukkig geweest samen.
Mijn ouders hebben elkaar eind jaren zestig leren kennen. Ze studeerden allebei in een grote stad in Nederland, waar ze niet vandaan kwamen. En gingen met een busreis naar Berlijn. Mijn moeder met haar zus, mijn vader met zijn beste vriend. Daar stapten ze in de bus. Mijn vader zat in de bus met de kaart van Berlijn op schoot, om alvast te kijken hoe ze moesten lopen. Mijn moeder dacht, hee, dat is handig en bleef in zijn buurt. En daar is ze gebleven. Dat mijn vader geen ster is in kaartlezen is iets waar ze veel later achterkwam....... Nog altijd leest hij kaart, wijst de verkeerde weg, en weet zij waar ze wel heen moeten

Overigens was beste vriend ook gek op mijn moeder, die is verder altijd vrijgezel gebleven..... En beste vriend.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven