Hoe hebben jouw ouders elkaar ontmoet?

29-11-2009 19:39 78 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vandaag was ik bij mijn ouwe vadertje (vrijdag wordt ie 91 ) en hij vertelde voor de zoveelste keer 'het verhaal'. En voor de zoveelste keer smolt ik.

Picture this:

NL, eind jaren 50, verzuiling op het toppunt

.

Hij (W) ,eind 30, weduwnaar, 2 kleine kids. Hervormd, arbeider en woont weer bij zijn ouders in een klein Z. Hollands dorp.

Zij (M) eind 20, alleenstaande moeder. De vader in kwestie bleek al een gezinnetje te hebben. Rooms Katholieke boerendochter, uit huis gezet en na wat omzwervingen toch weer met kind terug in ouderlijk huis in Twents durp.

Maar de schande, de schande. Dus is het het beste dat zij zover mogelijk weg gaat. Ze wordt huishoudster in Z. Holland. Nee, niet in dat ene gezin, zelfs niet in dat dorp.

Maar, de zoon van haar werkgever werkt op een scheepswerf en W is een van zijn collega's.

Op een mooie dag gaat het personeel van die werf een dagje uit en zo ontmoeten W en M elkaar.

Wat een mooie meid!

Zo, dat is nog eens een goeie kerel.

W. houdt aanvankelijk de boot af, want ze is Rooms en dat wordt niks. Tot een andere collega deze wijze woorden spreekt: 'Wat kan het je schelen, al was ze mohammedaans, als je er maar een goed wijf aan hebt'

W geeft zijn collega een briefje voor M mee en ze spreken af. Bij de kerk, in het dorpje waar zij werkt.

Hij wacht bij de kerk, waar blijft ze nou?

Zij wacht bij de kerk, waar blijft hij nou?

Hij geeft de moed op, die komt niet meer en loopt het dorp in om bij vrienden langs te gaan.

Zij geeft de moed op, hij durft het toch niet aan. Ze gaat maar terug naar haar werkhuis.

Halverwege komen ze elkaar tegen. Stond zij bij de RK kerk en hij bij de Hervormde.

Ze krijgen verkering en daar is haar werkgever niet blij mee. Hij had M voor zichzelf bestemd en kan dit niet verkroppen. Hij schrijft haar ouders en maakt W zwart tot op het bot. W komt uit een aso gezin (ze waren straatarm in de crisis) is een vechtersbaas en heeft zelfs zijn 1e vrouw de dood ingejaagd.

M. mag van hem niet meer het huis verlaten en al helemaal W nooit meer zien. Dat pikt ze niet, op een dag stopt er een taxi voor het huis van W's moeder en daar stapt M met haar dochtertje en haar spullen uit.

Ze krijgen geen toestemming om te trouwen van haar ouders (ja dames, toen moest je als vrouw tot je 30e toestemming van je ouders hebben om te trouwen) en vragen dispensatie bij het kantongerecht.

Dat krijgen ze en ze trouwen. Zonder haar familie, dat wel. Het duurt een paar jaar voor haar vader bijdraait, maar ook dat komt goed.

Nu is M 81, W bijna 91. Ze zijn ruim 50 jaar getrouwd.

Je hoeft me geen gelijk te geven, ik heb het al. Vraag maar aan dangeensuus.
Mijn ouders leven allang niet meer maar ze hebben elkaar ontmoet toen mijn vader in de 2e wereldoorlog een oproep kreeg om zich te melden voor arbeid in Duitsland. Pap voelde daar helemaal niets voor en is zo'n 100 km zuidelijk gaan fietsen en kwam als onderduiker terecht bij zijn toekomstige schoonmoeder. Weduwe met een heleboel Joodse en andere onderduikers op de boerderij. Van het een kwam het ander.
Malu wat bijzonder. Spraken ze veel over die tijd?
Jeetje wat een lief verhaal!! Ik weet helaas niet het fijne van hoe mijn ouders elkaar hebben ontmoet, tenminste wel hoe alleen niet hoe dat zich heeft ontwikkeld naar een huwelijk. Dus ik kan er kort over zijn, mijn pa en ma hebben elkaar ontmoet bij de melkstation (toentertijd haalde je melk bij de boer of het melkstation).
Wat mooi HPL!

Mijn moeders vader overleed toen zij 10 was. Mijn oma ging met de kinderen terug naar het oosten des lands, waar haar familie woonde. Mijn moeder kwam bij mijn vader in de klas.

Dus als mijn opa niet was overleden hadden ze elkaar waarschijnlijk niet ontmoet...
HPL, wat een lief verhaal.
Alles is mooi wanneer het echt is - Sara Kroos
Nee HPL, daar werd niet veel over gesproken. Denk dat het er ook mee te maken heeft dat mijn vader in Westerbork heeft gezeten, daar zijn dingen gebeurd die je je liever niet te veel herinnert ben ik bang.
Jemig Malu, dat is heftig. Dat moet voor jullie kinderen ook niet makkelijk zijn geweest

Ja, het verhaal van mijn ouders vind ik zo lief, ik krijg er altijd een randje water van in mijn ogen.
Mijn vader was postbode in de buurt waar mijn moeder woonde. Kwam haar vaak tegen als ze naar haar werk ging.
Frankly my dear, I don"t give a damn
Vinyl, zijn ze al van hun lagere schooltijd een setje? Wat mooi!
quote:calvijn1 schreef op 29 november 2009 @ 19:55:

Mijn vader was postbode in de buurt waar mijn moeder woonde. Kwam haar vaak tegen als ze naar haar werk ging.En toen? Hoe hebben ze elkaar versierd?
Oh wat een romantische verhalen, mijn ouders ontmoette elkaar zo'n 50 jaar geleden bij de friettent haha. Mijn vader werkte daar naast zijn school en moeder ging er met vriendinnen een patatje eten.
op de camping in hippiehoogtijdagen...

mijn moeder ging meezingen toen ze mijn vader gitaar zag spelen
Mooi verhaal HPL.

Mijn ouders hebben elkaar ontmoet tijdens een country concert. Mijn vader bracht mijn moeder en haar zus naar huis en van het één kwam het ander.
Mijn ouders zaten allebei op dezelfde kweekschool (nu pabo). Halverwege de jaren 60. Verder geen moeilijke toestanden voor zover ik weet, want allebei zelfde geloof, ongeveer zelfde milieu.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
In de kroeg in Maastricht!

Hpl, dan heb jij zelf een heel andere leeftijd dan ik dacht
quote:HoiPippiLangkous schreef op 29 november 2009 @ 19:55:

Vinyl, zijn ze al van hun lagere schooltijd een setje? Wat mooi!Nee, wel middelbare school. Volgens mij zijn ze pas na een paar jaar na het overlijden verhuisd.
quote:HoiPippiLangkous schreef op 29 november 2009 @ 19:56:

[...]

En toen? Hoe hebben ze elkaar versierd?

Hij heeft haar een keertje mee uitgevraagd.

Mijn vader komt oorspronkelijk uit Limburg en is naar Rotterdam gekomen voor werk. Anders hadden ze elkaar nooit ontmoet

Mijn ouders zijn nog van voor de seksuele revolutie, dus keurig netjes 2 jaar verloofd geweest en in het wit (mijn moeder) getrouwd
Frankly my dear, I don"t give a damn
quote:schuddebuikje schreef op 29 november 2009 @ 19:59:

In de kroeg in Maastricht!

Hpl, dan heb jij zelf een heel andere leeftijd dan ik dacht Hahahaha, ben 40. Het is niet bij die 3 kids gebleven, het werden er 11 en ik ben de jongste
Mijn moeder was 18 toen ze naar de bar ging met een paar zussen en vriendinnen, daar liep mijn vader ook .. Mijn vader viel haar lastig door telkens aan haar te zitten , haar telefoonnr vragen e.d en mijn moeder heeft hem een klap in zijn gezicht gegeven omdat ze hem op gegeven moment zat was

Jaren later toen ze een jaar of 22 was kwam ze hem weer tegen en vond ze hem toch wel erg lief leuk en aardig... Kregen verkering , gingen samenwonen , trouwen etc.

Wat ik weet is dat de moeder van mijn vader (mijn oma) er helemaal niet blij mee was dat mijn vader met zo'n laagopgeleid meisje ging , geen studie gedaan , ze werkte maar bij de Hema als cassiere en bovendien kwam mijn moeder uit een ehm achtergestelde buurt (ala tokkies zeg maar). Terwijl mijn vader een zoon was van een *groot* grond bezitter met behoorlijk wat centen..
Jeetje, HPL, wat een mooi verhaal.... Ik ga spontaan weer in echte liefde geloven.

Mijn ouders hebben elkaar ontmoet via de voorloper van msn, de kettingbrief. Mijn moeder moest een kaartje sturen naar de zus van mijn vader. En ze werden penvriendinnen. Mijn moeder woonde in Groningen en mijn vader in Rotterdam. De familie van mijn moeder was rijk, die van mijn vader straatarm. Toen mijn moeder tiener was mocht ze in de vakanties gaan logeren bij haar vriendin in Rotterdam, en zo hebben mijn ouders elkaar ontmoet. Mijn vader is gaan varen, om geld te gaan verdienen en is later bij mijn opa in het bedrijf in Groningen gaan werken. Mijn opa en oma ontvingen mijn vader met open armen omdat ze het ´zo´n goeie jongen´ vonden. Hij heeft zijn stinkende best gedaan om zich op te werken en gestudeerd tot zijn veertigste. Mijn ouders waren in mijn jonge kinderjaren best arm, maar ze hebben het al geruimde tijd ontzettend goed. En ze zijn volgend jaar veertig jaar getrouwd.
Ik word spontaan gelukkig van de verhalen
Mijn overgrootvader kwam uit Amsterdam en werd tijdens de mobilisatie in 1917 gestationeerd in het dorp waar mijn overgrootmoeder woonde. Hij is daar gebleven.

Hun dochter kwam tijdens de tweede wereldoorlog veel over de vloer bij een gezin, waar een jongeman (mijn opa) zat ondergedoken.

Hun oudste dochter (mijn moeder) leerde haar man kennen via gemeenschappelijke vrienden. Kortom, hoe mijn ouders elkaar leerden kennen is niet zo'n spannend verhaal, ten opzichte van mijn grootouders en overgrootouders van de vrouwelijke lijn.
Mijn ouders waren ongeveer 15 jaar toen het 's winters hard vroor en er geschaatst kon worden. Mijn vader ging met zijn broer schaatsen en mijn moeder met haar zus. Daar op het ijs hebben ze elkaar voor het eerst ontmoet.

Eerst ging de mijn oom achter mijn moeder aan en mijn vader achter mijn tante aan. Maar al snel, bleek het andersom beter te klikken.

Mijn vader en moeder waren sindsdien samen en ze zijn later getrouwd. En mijn oom en tante zijn ook sindsdien samen en later getrouwd.

Mijn moeder is helaas 5 jaar geleden overleden.

Maar het is een mooi verhaal.

Ik heb een nichtje en een neefje met dezelfde 4 grootouders. Onze vaders zijn broers en onze moeders waren zussen.
Wat een mooie verhalen, ik hoop dat mijn man en ik later ook een mooi verhaal zijn haha..

Mijn ouders zaten op de zelfde turnvereniging. Ze werden verliefd en 3 maanden later was ik per ongeluk verwekt. Toen zijn ze natuurlijk maar getrouwd. 10 Jaar en in totaal 3 kinderen verder gingen ze uit elkaar, helaas.

Bedenk me nu ineens dat mijn man en ik al bijna langer samen zijn dan mijn ouders in totaal bij elkaar geweest zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven