Hoe hoort het nu echt?
donderdag 19 oktober 2017 om 23:44
Het is misschien een nogal vaag topic maar ik lees vaak de verhalen van mensen op dit forum. Vooral de verhalen over relaties. Om heel eerlijk te zijn schrik ik hiervan. Er gebeurt zoveel ellende, partners die vreemdgaan of na 15 jaar zeggen het “niet meer te voelen”, partners die hun handen aftrekken van de zorg van de kinderen.
Ik ben 18 jaar en dus nog jong en naïef gok ik, maar ik vraag me af: is het eerder een uitzondering of de regel? Is het aantal mensen dat deze drama niet heeft meegemaakt in de minderheid? Of lijkt het alleen maar zo omdat alleen deze verhalen gedeeld worden op dit forum?
Als ik dit allemaal zo lees krijg ik bijna het gevoel dat ik me behoorlijk moet gaan voorbereiden op dit soort tegenslagen. Alsof de eindstreep naar geluk (als in: happy ever after samen) bijna niet te bereiken is.
Wat zijn jullie ervaringen en ideeën hierover?
Ik ben 18 jaar en dus nog jong en naïef gok ik, maar ik vraag me af: is het eerder een uitzondering of de regel? Is het aantal mensen dat deze drama niet heeft meegemaakt in de minderheid? Of lijkt het alleen maar zo omdat alleen deze verhalen gedeeld worden op dit forum?
Als ik dit allemaal zo lees krijg ik bijna het gevoel dat ik me behoorlijk moet gaan voorbereiden op dit soort tegenslagen. Alsof de eindstreep naar geluk (als in: happy ever after samen) bijna niet te bereiken is.
Wat zijn jullie ervaringen en ideeën hierover?
'You can't always get what you want'
donderdag 19 oktober 2017 om 23:48
donderdag 19 oktober 2017 om 23:58
Maar goed, aangezien er tegenwoordig 1 op de 2 huwelijken eindigt in een scheiding is het wel zo slim om een goede opleiding af te maken en aan het werk te blijven als je kinderen krijgt.
En dan niet in een lullig parttime baantje, maar minstens mikken op een baan met een normaal inkomen waarmee je jezelf en de kinderen goed kunt bedruipen als je tot de ongelukkige 50% gaat horen.
En dan niet in een lullig parttime baantje, maar minstens mikken op een baan met een normaal inkomen waarmee je jezelf en de kinderen goed kunt bedruipen als je tot de ongelukkige 50% gaat horen.
vrijdag 20 oktober 2017 om 00:01
De cijfers over onder andere scheidingen zeggen genoeg ...
4 van de 10 koppels scheiden.
De meesten al binnen de 5 jaar na hun huwelijk.
Dan hebben we nog geen harde cijfers over ongehuwden.
Al helemaal als er geen kinderen bij betrokken zijn.
De cijfers over "tweede huwelijken" en relaties zijn al helemaal drama.
Zeker als er kinderen bij zijn.
Je kan dus best wel geluk hebben dat je huwelijk of relatie 50 jaar stand houdt.
Maar ongeveer de helft van de relaties houdt dus geen stand.
Dan kan je daarbij geluk hebben dat de breuk "proper" gebeurt.
En dat beide ouders nog naar hun kinderen omkijken en er een fatsoenlijke regeling is.
Of je kan pech en drama hebben.
Of één ouder die niet / nauwelijks meer naar zijn kinderen omkijkt.
Vaak zijn er ook 100 mogelijke redenen waarom dingen wel of niet werken.
En waar de ene wel mee om kan, kan de andere niet mee om.
Wat de ene "wel nog pikt", daar heeft de andere geen zin in om de relatie nog verder te zetten.
Bonne chance!
Veel geluk!
Dan hebben we nog geen harde cijfers over ongehuwden.
Al helemaal als er geen kinderen bij betrokken zijn.
De cijfers over "tweede huwelijken" en relaties zijn al helemaal drama.
Zeker als er kinderen bij zijn.
Je kan dus best wel geluk hebben dat je huwelijk of relatie 50 jaar stand houdt.
Maar ongeveer de helft van de relaties houdt dus geen stand.
Dan kan je daarbij geluk hebben dat de breuk "proper" gebeurt.
En dat beide ouders nog naar hun kinderen omkijken en er een fatsoenlijke regeling is.
Of je kan pech en drama hebben.
Of één ouder die niet / nauwelijks meer naar zijn kinderen omkijkt.
Vaak zijn er ook 100 mogelijke redenen waarom dingen wel of niet werken.
En waar de ene wel mee om kan, kan de andere niet mee om.
Wat de ene "wel nog pikt", daar heeft de andere geen zin in om de relatie nog verder te zetten.
Bonne chance!
Veel geluk!
vrijdag 20 oktober 2017 om 00:05
Ha Siegmund, ik ben al 24 jaar gelukkig getrouwd. Helpt dit?
Ik wil echt niet zeggen dat alles mij heeft meegezeten, maar onze relatie gelukkig wel. En weet je: niemand heeft de garantie of het recht op geluk en voorspoed, zo zit het leven nou eenmaal niet in elkaar. Op alle terreinen kan het meezitten of tegenzitten - bij het volwassen worden hoort ook dat je je daarop voorbereid.
Ik wil echt niet zeggen dat alles mij heeft meegezeten, maar onze relatie gelukkig wel. En weet je: niemand heeft de garantie of het recht op geluk en voorspoed, zo zit het leven nou eenmaal niet in elkaar. Op alle terreinen kan het meezitten of tegenzitten - bij het volwassen worden hoort ook dat je je daarop voorbereid.
Beter een half motto....
vrijdag 20 oktober 2017 om 00:09
Ik kan je natuurlijk geen garantie geven dat je dit soort dingen niet gaan overkomen, maar bedenk je goed dat alleen mensen met relatieproblemen een topic openen. Mensen zonder relatieproblemen gaan hier niet een topic openen met: "alles gaat top!". Net zoals dat een chirurg alleen mensen ziet die wel heel erg ziek zijn, en niet alle mensen bij wie er niks aan de hand zijn. Dus je beeld hiervan moet je zeker niet vormen aan de hand van het VIVA forum.
Statistieken kan je wel doen maar dan nog ben jij maar een persoon. Dus aan cijfers van vier op de tien heb je niks. Want je relatie is dan niet voor 4/10 niet geslaagd - je zit ofwel bij de 4 ofwel bij de 6 en welke het is kan je niet ruiken.
Maar het meest geruststellende is eigenlijk: dat is helemaal aan jou. Ik maakte me altijd veel zorgen over hoe mijn liefdesleven zou verlopen. Maar daar heb jíj de controle over. Jij bepaalt wie je uitvraagt, met wie je date, met wie je een relatie begint, hoe je met diegene omgaat en hoe je met diegene communiceert. De statistiek vormt zich aan de hand van mensen, niet andersom.
En maak je hier nou maar geen zorgen over. Wat later komt is later. Als je je nu al druk moet maken over alle problemen die je potentieel nog kan krijgen, kan je niet blij zijn met wat je nu hebt.
Statistieken kan je wel doen maar dan nog ben jij maar een persoon. Dus aan cijfers van vier op de tien heb je niks. Want je relatie is dan niet voor 4/10 niet geslaagd - je zit ofwel bij de 4 ofwel bij de 6 en welke het is kan je niet ruiken.
Maar het meest geruststellende is eigenlijk: dat is helemaal aan jou. Ik maakte me altijd veel zorgen over hoe mijn liefdesleven zou verlopen. Maar daar heb jíj de controle over. Jij bepaalt wie je uitvraagt, met wie je date, met wie je een relatie begint, hoe je met diegene omgaat en hoe je met diegene communiceert. De statistiek vormt zich aan de hand van mensen, niet andersom.
En maak je hier nou maar geen zorgen over. Wat later komt is later. Als je je nu al druk moet maken over alle problemen die je potentieel nog kan krijgen, kan je niet blij zijn met wat je nu hebt.
vrijdag 20 oktober 2017 om 00:38
In mijn omgeving komen relatiebreuken minder vaak voor dan liefdes voor het leven. Zover ik weet wil iedereen ook liefde geven en dit streven ze dan ook na. Hun voornaamste doel. Leuk om even bij stil te staan. Joyful happiness.
Volgens mij is dat de zin van het leven.
Volgens mij is dat de zin van het leven.
Surrender to destiny, ... drift, ... dance like a snowflake
vrijdag 20 oktober 2017 om 03:50
Dat betekent tegelijk dat 6 op de 10 wel bij elkaar blijft. Dat is een (ruime) meerderheid.Tornacense schreef: ↑20-10-2017 00:01
Maar, zoals al gezegd in dit topic, daar hoor je weinig tot niks over.
Om ook een positieve bijdrage te geven aan dit topic, mijn ouders zijn al bijna 55 jaar getrouwd en nog altijd heel gelukkig met elkaar. Mijn moeder heeft 11 broers en zusters, waarvan er 1 gescheiden is. De rest is nog bij elkaar of zijn letterlijk tot de dood hun scheidt bij elkaar gebleven. Mijn vader heeft 3 broers en zussen, die allemaal nog leven, getrouwd en bij elkaar zijn. Dus... het kan best hoor.
vrijdag 20 oktober 2017 om 04:02
Volgens mij bestaan er wel goede relaties, maar kent elke relatie wel moeilijkheden.
Ik denk dat te veel mensen die echt problemen ervaren in relaties nog in oude patronen vastzitten (die ze uit hun jeugd kennen). Angsten, gedragingen, slechte voorbeelden van wat liefde zou zijn. In een relatie kom je niet alleen de ander, maar vooral ook jezelf tegen. Ik denk dat je nooit bang hoeft te zijn voor 'mislukkingen' in de liefde. Tegelijkertijd denk ik dat 'mislukkingen' wel een aanzet kunnen zijn om eerlijk je eigen gedragingen, gevoelens en patronen onder ogen te komen. Viva helpt daar soms bij. Soms ook niet. Veel mensen vinden het namelijk wel prettig en vertrouwd, zo'n oud patroontje.
Ik denk dat te veel mensen die echt problemen ervaren in relaties nog in oude patronen vastzitten (die ze uit hun jeugd kennen). Angsten, gedragingen, slechte voorbeelden van wat liefde zou zijn. In een relatie kom je niet alleen de ander, maar vooral ook jezelf tegen. Ik denk dat je nooit bang hoeft te zijn voor 'mislukkingen' in de liefde. Tegelijkertijd denk ik dat 'mislukkingen' wel een aanzet kunnen zijn om eerlijk je eigen gedragingen, gevoelens en patronen onder ogen te komen. Viva helpt daar soms bij. Soms ook niet. Veel mensen vinden het namelijk wel prettig en vertrouwd, zo'n oud patroontje.
vrijdag 20 oktober 2017 om 07:39
Tegenwoordig scheiden er heel veel mensen (van de stellen die getrouwd zijn) en tweede huwelijken stranden nog vaker. Er zijn heel veel relaties die goed gaan, er zijn ook veel relaties die stranden. En er zijn natuurlijk ook veel relaties die tegenslag kennen waar mensen over schrijven waarna ze het samen weer oppakken.
Ik weet niet of je laatste zinnen zo realistisch zijn. In het leven zullen er altijd tegenslagen zijn. Soms grotere en soms kleinere. Maar voor de meeste mensen ook momenten van geluk. Happily ever after....tsja...dat weet ik niet, het leven gaat door tot je overlijdt. Er kan altijd tegenslag zijn. Heb je het gevoel dat je niet bestand bent daarmee om te gaan? Wil je een sprookjesleven? Tegenslagen zijn moeilijk, zwaar, kut, vaak leveren ze je ook de levenservaring op die je sterker en wijzer maken. En....het leven is nu eenmaal geen sprookje. Soms is het kut.
Op het forum delen mensen vaak hun problemen, ze willen van zich af schrijven, ze weten niet wat te doen, ze kunnen steun, advies of een luisterend oor gebruiken. Mensen open niet zo vaak een topic 'mij leven kabbelt vrolijk door, ik ben ervan overtuigd dat ik nu nog 'happy ever after' leef' of 'nu heb ik de eindstreep naar geluk bereikt' (om jouw woorden te gebruiken).
Je klinkt inderdaad wel wat jong en naief, dat is op zich niet erg, je bent toch ook nog jong? Alleen lijk je ook door al je topics wel overal bovenop te willen zitten. Alles onder controle te willen hebben. Alsof alles perfect moet gaan. Het leven is onvoorspelbaar, soms heb je tegenslag, soms heb je geluk. Je leert van beide. Soms geniet je, soms zit je in de shit.
Waarom heet je topic 'hoe hoort het nu echt?'
Ik weet niet of je laatste zinnen zo realistisch zijn. In het leven zullen er altijd tegenslagen zijn. Soms grotere en soms kleinere. Maar voor de meeste mensen ook momenten van geluk. Happily ever after....tsja...dat weet ik niet, het leven gaat door tot je overlijdt. Er kan altijd tegenslag zijn. Heb je het gevoel dat je niet bestand bent daarmee om te gaan? Wil je een sprookjesleven? Tegenslagen zijn moeilijk, zwaar, kut, vaak leveren ze je ook de levenservaring op die je sterker en wijzer maken. En....het leven is nu eenmaal geen sprookje. Soms is het kut.
Op het forum delen mensen vaak hun problemen, ze willen van zich af schrijven, ze weten niet wat te doen, ze kunnen steun, advies of een luisterend oor gebruiken. Mensen open niet zo vaak een topic 'mij leven kabbelt vrolijk door, ik ben ervan overtuigd dat ik nu nog 'happy ever after' leef' of 'nu heb ik de eindstreep naar geluk bereikt' (om jouw woorden te gebruiken).
Je klinkt inderdaad wel wat jong en naief, dat is op zich niet erg, je bent toch ook nog jong? Alleen lijk je ook door al je topics wel overal bovenop te willen zitten. Alles onder controle te willen hebben. Alsof alles perfect moet gaan. Het leven is onvoorspelbaar, soms heb je tegenslag, soms heb je geluk. Je leert van beide. Soms geniet je, soms zit je in de shit.
Waarom heet je topic 'hoe hoort het nu echt?'
vrijdag 20 oktober 2017 om 09:48
Ik ben vanaf mijn 16e samen met mijn man. Ik ben nu 24. We hebben de diepste dalen echt al gehad en onze relatie is alleen maar sterker geworden. Het ligt er maar net aan hoeveel zin je hebt om ergens voor te vechten. Genoeg stellen in onze omgeving wie om de meest onzinnige redenen maar van elkaar afgaan.
vrijdag 20 oktober 2017 om 10:01
Ugh mensen met een lange relatie zijn zo superieur. Tot het misgaat en dan pleur je van je hoge paard (been there).
vrijdag 20 oktober 2017 om 10:39
Heel realistisch; het is fantastisch als je een goede match hebt met je partner, een fijne basis waarop je samen altijd terug kunt vallen, elkaars "taal" spreekt.
Maar dit is zeker niet vanzelfsprekend! En kan ook zeker niet met zomaar iedereen!
Ik ben nu 9 jaar samen met mijn man maar hoor helaas bij die 50% die het niet redt.
Nu hebben wij ook een niet hele gangbare situatie hoor dus dat telt eigenlijk niet.
Wij zijn begonnen als ouders omdat ik zwanger van hem bleek te zijn. Elkaar echt kennen deden we toen nog niet.
Daarom zijn die jaren samen voordat je aan een gezin begint zo belangrijk....juist om die basis te leggen en te ervaren of je het echt een wilt met diegene.
Maar dit is zeker niet vanzelfsprekend! En kan ook zeker niet met zomaar iedereen!
Ik ben nu 9 jaar samen met mijn man maar hoor helaas bij die 50% die het niet redt.
Nu hebben wij ook een niet hele gangbare situatie hoor dus dat telt eigenlijk niet.
Wij zijn begonnen als ouders omdat ik zwanger van hem bleek te zijn. Elkaar echt kennen deden we toen nog niet.
Daarom zijn die jaren samen voordat je aan een gezin begint zo belangrijk....juist om die basis te leggen en te ervaren of je het echt een wilt met diegene.
vrijdag 20 oktober 2017 om 11:18
Maar zijn die 6 op 10 wel gelukkig ? Wanneer ik rond mij kijk, is dat zeker niet altijd het geval; sommge koppels blijven bij elkaar 'uit gewoonte', omdat ze schrik hebben om alleen te zijn, omdat ze denken dat ze het financieel niet gaan aankunnen zonder de ander, blijven bij elkaar voor de kinderen, gaan vreemd, etc.Wilhetnietweten schreef: ↑20-10-2017 03:50Dat betekent tegelijk dat 6 op de 10 wel bij elkaar blijft.
Zelf ben ik gescheiden na een huwelijk van 20j; niet fijn natuurlijk, maar toch ook veel gelukkige jaren gekend. En nu terug een fijne vriendin om samen het leven te delen; ben alleen wat minder naïef dan vroeger...
Ga er gewoon voor; je bent te jong om je dit soort vragen te stellen. Leven zonder liefde is geen leven.
vrijdag 20 oktober 2017 om 11:33
Ieder stel komt weleens in zwaar weer denk ik. Het is de kunst om samen in contact te blijven. Het samen op te lossen. En daar gaat het nog weleens mis.
En er zijn natuurlijk probleemmensen. Mensen die structureel verkeerde relatie/partnerkeuzes maken. Dat heb je best zelf in de hand.
Maar ja, het leven is geen sprookje, je zal moeten werken voor een succesvolle en gelukkige relatie.
En er zijn natuurlijk probleemmensen. Mensen die structureel verkeerde relatie/partnerkeuzes maken. Dat heb je best zelf in de hand.
Maar ja, het leven is geen sprookje, je zal moeten werken voor een succesvolle en gelukkige relatie.
vrijdag 20 oktober 2017 om 11:35
dit!Perzina schreef: ↑20-10-2017 11:33Ieder stel komt weleens in zwaar weer denk ik. Het is de kunst om samen in contact te blijven. Het samen op te lossen. En daar gaat het nog weleens mis.
vrijdag 20 oktober 2017 om 11:39
Ik wil alleen maar zeggen dat ze haar eigen ervaringen moet opbouwen en haar leven niet moet laten afhangen van hoe het anderen vergaan is.