Hoe kom ik van haar af?

29-05-2009 14:18 111 berichten
Alle reacties Link kopieren
Op de middelbare school zat er een meisje bij ons in de klas die erg gepest werd. Ik vond dat zielig en gaf haar aandacht. Gevolg: ze bleef maar achter me aanlopen! Uit medelijden ging ik af en toe met haar om, maar niet omdat ik haar nu zo leuk vond. Dat is eigenlijk altijd zo gebleven. Ik zoek haar nooit op, zij mij wel. Eigenlijk heel sneu! Ik ben nu bijna 30 en ze loopt me nog steeds achterna! Ik kom er gewoon niet vanaf en het begint gewoon op stalking te lijken! Heb haar al meerdere keren (per email, in een gesprek, aan de telefoon, via hyves) laten weten dat ik haar niet als vriendin zie. We zijn te verschillend, ze past niet bij me, ze praat heel veel over onderwerpen die me echt niet boeien, etc. Toch blijft ze proberen. Heb haar van hyves gegooid en toon zelf nooit initiatief. Als ze jarig is feliciteer ik haar niet eens. Zij zal echter geen verjaardag van mij overslaan... Ze komt vaak onverwacht langs en dan zeg ik haar dat ik echt geen behoefte heb aan contact. Dan gaat ze weer. Maar daarna stuurt ze bijv weer een mail met de vraag of ik het echt niet wil proberen, want ze mist me en ik ben zo'n goede vriendin. Ik neem eigenlijk de telefoon niet op als ze belt (nummermelder), maar vandaag belde ze me met een nieuw nummer. Dus daar was ze weer! Ik word er gek van! Hoe bot moet ik zijn?!?!
NOG botter, blijkbaar..

Gewoon ophangen zodra je hoort dat zij het is.
Zeggen dat je haar gedrag op stalken vind lijken... dat zou ik vreselijk vinden als iemand dat tegen me zou zeggen!
Misschien duidelijk wat je wél wilt in plaats van wat je niet wilt?

Dus: ik verbreek hierbij het contact met jou en wil jij geen contact meer met mij zoekt. As je nog één keer contact met mij zoekt zal ik aangifte doen.

Wat erg! Wat zielig!

Nu je haar nieuwe nummer weet niet meer ophangen, niet meer reageren, helemaal niets. Het moet toch ooit ophouden?
Kijk, dat zal het zijn! Dat vind ik dan weer zóóó zielig! En daardoor houd ik het dus blijkbaar zelf in stand. Ophangen als zij het is... pfff...... lijkt me echt moeilijk. Want ze bedoelt het allemaal zo goed. En ik weet ook dat ze gewoon best eenzaam is. Ik denk soms echt dat ze zichzelf wat aan gaat doen. Maar aan de andere kant: moet ik dan diegene zijn die haar gaat redden? Als het goede vriendin was dan zou ik zeggen: tuurlijk, daar ben je immers bevriend voor! Maar dat gevoel heb ik bij haar helemaal niet. Ik vind haar eigenlijk alleen maar irritant.
Heb haar nieuwe nummer idd gelijk opgeslagen. Zo van: niet meer opnemen!
Tja wellicht zou je eens in de schoenen van deze persoon kunnen gaan staan? Je afvragen waarom ze altijd is gepest en waarom ze weinig aansluiting vindt bij anderen en wel bij jou?

Ik vind stalken een erg groot woord hoor in dit geval. Ik zou zeggen: probeer haar gewoon eens echt te leren kennen. Misschien ben jij wel de enige in haar leven waar ze vertrouwen in heeft en waar ze graag mee omgaat omdat ze zich niet voelt afgewezen.

Van hyves afgooien, niet feliciteren met haar verjaardag.... tja ik denk dan...hoe onvolwassen kun je eigenlijk zijn? Je bent toch 30...los dit dan eens op een volwassen manier op!
Pff, ik zou het ook moeilijk vinden om bot te zijn, maar lijkt me de enige oplossing. Gewoon duidelijk tegen haar zeggen dat je het gevoel hebt dat ze zich steeds aan je opdringt en dat je niet meer wil dat ze contact met je opneemt. En dan niet opnemen inderdaad...
quote:Jeanette76b schreef op 29 mei 2009 @ 14:30:

Ik vind stalken een erg groot woord hoor in dit geval. Ik zou zeggen: probeer haar gewoon eens echt te leren kennen. Misschien ben jij wel de enige in haar leven waar ze vertrouwen in heeft en waar ze graag mee omgaat omdat ze zich niet voelt afgewezen. !Waarom zou TO dat doen? Ze heeft al aangeven niets gemeenschappelijks te hebben. Je kunt toch niet uit medelijden vriendinnen worden met iedereen die dat met jou wil zijn? Ik zou er ook kriegel van worden, en haar gewoon negeren. Tuurlijk wel groeten als je haar op straat tegenkomt, maar dan echt in het voorbijgaan, en niet stilstaan voor een praatje, want dan zit je er weer aan vast...
quote:Jeanette76b schreef op 29 mei 2009 @ 14:30:

Tja wellicht zou je eens in de schoenen van deze persoon kunnen gaan staan? Je afvragen waarom ze altijd is gepest en waarom ze weinig aansluiting vindt bij anderen en wel bij jou?

Uh, ze vindt geen aansluiting bij haar, ze dwingt aansluiting af.

Dat is heel wat anders.

Vriendschap kun je niet afdwingen en deze vrouw moet ophouden dat te proberen. Natuurlijk is ze zielig, maar dat is niet de verantwoordelijkheid van TO.
Waarom vind je haar dan niet zo leuk? (Voordat ze jou begon te stalken dan hè?) In eerste instantie dacht ik namelijk ook: "aahhh, wat zielig voor dat meisje. Misschien kan Coffee heel sporadisch wat met haar gaan drinken..". Maar ik lees dat je écht niet op haar zit te wachten. Vraag me gewoon af waarom.
Ik zou gewoon zeggen dat je haar gedrag eng vindt worden en geen zin in contact hebt om die reden. Contact moet van twee kanten komen en allebei moet je er zin in hebben. Jij bent gewoon altijd aardig tegen haar geweest, omdat dat het goede ding is om te doen, maar dat betekent nog niet dat je vriendinnen moet zijn/blijven. Zij heeft blijkbaar geen trots, want jij bent een paar keer wel duidelijk geweest. Nog duidelijker zijn dus.

Heeft ze andere vriendinnen?
hahaha...sorry.....maar het is toch leuk dat iemand jou zo'n leuke vriendin vind?

Blijkbaar moet je echt heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel bot zijn..........
tja, lastig. Ik snap dat je er eigenlijk wel klaar mee bent maar wel rekening met haar wilt houden, beetje in ieder geval.

Stel haar voor samen een oplossing te vinden voor het probleem. Dusse, speel even de hulpverlener om er straks met een goed gevoel afscheid van te kunnen nemen. Zoek samen naar een hobbie voor haar, desnoods een maatschappelijk werker die haar kan redden en geef duidelijk aan (nogmaals) Dat het haar helpen, etc ophoud wanneer ze buiten de afgesproken tijden contact opneemt.

succes
quote:LouiseP schreef op 29 mei 2009 @ 14:37:

Heeft ze andere vriendinnen?niet echt. Ze heeft 1 vriendin. En verder familieleden waar ze mee omgaat.
Dat arme kind doet zichzelf veel te kort door zo aan Coffee te blijven hangen. Als ze een oproepje hier op het prikbord zet kan ze vast wel een paar leuke kennissen vinden.
je hoeft toch niet bot te zijn, das alleen maar kwetsend zeg.

maak eens een afspraak en heb een goed gesprek, tjie!!!!
Ik vind het gewoon een beetje overtrokken allemaal. Doet me een beetje denken aan de kleuterschool: "jou vind ik niet leuk, dus speel ik ook niet met je"

Op de 30e mag je toch wel wat meer volwassen gedrag vertonen, dan iemand niet feliciteren, of iemand van hyves afgooien...toch?

Ik vind het bijna nog zieliger van TO dan voor degene die dit aangaat. Als zij werkelijk eenzaam is zoals TO zegt en als ze werkelijk geen aansluiting vindt bij anderen of bij haar, dan zou je op z'n minst kunnen proberen om haar te begrijpen.

Ik wil dan wel eens dat mailtje lezen wat je naar haar hebt verstuurd, waarin je haar vraagt wat gas terug te nemen. Hoe volwassen ben je dan in je mail geweest? Net zo volwassen als alle andere dingen die je doet?

Ik weet 100% zeker dat als je heel duidelijk tegen haar bent geweest - hetzij in een gesprek onder 4 ogen of de mail - dat je hier niet op zit te wachten, dat ze dat echt wel inziet.

Maar ja...als je dit soort acties gaat ondernemen om minder contact met iemand te forceren, dan moet je jezelf eerst maar eens goed achter de oren krabben.

Bovendien: ga nou eens voor 1 keer in haar schoenen staan en ja misschien is ze wel zielig en of eenzaam....dan hoef je echt de deur niet bij elkaar plat te lopen, maar dan is feliciteren op haar verjaardag wel het minst aardige wat je terug kunt doen!
quote:Durk schreef op 29 mei 2009 @ 14:37:

Waarom vind je haar dan niet zo leuk? (Voordat ze jou begon te stalken dan hè?) In eerste instantie dacht ik namelijk ook: "aahhh, wat zielig voor dat meisje. Misschien kan Coffee heel sporadisch wat met haar gaan drinken..". Maar ik lees dat je écht niet op haar zit te wachten. Vraag me gewoon af waarom.Tja, toen ik haar leerde kennen was ik een jaar of 15 ofzo. Ik had medelijden. Dan spreek je eens met iemand af en die persoon heeft het dan over onderwerpen die je niet echt boeien, maar andere dingen zijn weer wel leuk (je hebt dan iig nog een gezamelijke studie die je volgt). Door de jaren heen wordt dat steeds erger. Zij gaat de ene kant op, jij de andere. Ik denk dat dat heel vaak gebeurd. Heb haar dat ook gezegd. Dan zegt zei: maar verschillen kunnen ook mooi zijn, tegenpolen kunnen elkaar aanvullen. Blablabla.... Tja, ik zal nog harder moeten worden, vrees ik.
Als TO haar ziet als 'een kennis' dan hoeft ze haar echt niet te gaan feliciteren! Voordat ik eraan zou beginnen om al mijn 'kennissen' te feliciteren met hun verjaardag... daar krijg ik een dagtaak aan. Bovendien kan dat voor de kennis van TO weer een trigger zijn om te denken dat TO heel erg zit te wachten op contact.
zo heey heb je haar 15 j aan het lijntje gehouden?
Als ik jou was Coffee, dan zou ik er inmiddels echt gigantisch klaar mee zijn. Kan wel zielig wezen, maar ik persoonlijk reageer een tikkie anders op emotionele chantage dan de ander wenst. Nee is nee, ook qua vriendschap. Dus.

Je gaat toch ook niet iemand daten omdat het anders zielig is?

Kortom: Je hebt groot gelijk dat je hier geen zin meer in hebt.
quote:Jeanette76b schreef op 29 mei 2009 @ 14:47:

Ik vind het gewoon een beetje overtrokken allemaal. Doet me een beetje denken aan de kleuterschool: "jou vind ik niet leuk, dus speel ik ook niet met je" Aan de ene kant heb je gelijk, maar aan de andere kant.... als je iemand echt niet mag, waarom moet je daar dan mee omgaan?

Ik vind het bijna nog zieliger van TO dan voor degene die dit aangaat. Als zij werkelijk eenzaam is zoals TO zegt en als ze werkelijk geen aansluiting vindt bij anderen of bij haar, dan zou je op z'n minst kunnen proberen om haar te begrijpen. Maar waarom zou ik haar moeten begrijpen? Ik wil haar niet eens begrijpen! Ik snap ook wel dat het zielig is. Maar hoeveel mensen zijn er niet zielig, eenzaam of hebben psychische problemen? Moet je die dan allemaal helpen? Ergens moet je ook een grens trekken en denken: in die persoon wil ik wel investeren en in die persoon niet. Ik help heus wel mensen. Mijn man zit bijvoorbeeld ook weleens psychisch niet lekker in zijn vel. Maar er zijn grenzen.

Ik wil dan wel eens dat mailtje lezen wat je naar haar hebt verstuurd, waarin je haar vraagt wat gas terug te nemen. Hoe volwassen ben je dan in je mail geweest? Net zo volwassen als alle andere dingen die je doet? Heb haar verteld dat ik vind dat we niet bij elkaar passen, te verschillend, andere interesses. Heb eerlijk gezegd dat ik door de jaren heen steeds minder behoefte heb gekregen aan contact. Da's misschien hard, maar wel eerlijk.

Bovendien: ga nou eens voor 1 keer in haar schoenen staan en ja misschien is ze wel zielig en of eenzaam....dan hoef je echt de deur niet bij elkaar plat te lopen, maar dan is feliciteren op haar verjaardag wel het minst aardige wat je terug kunt doen! Dat niet feliciteren deed ik bewust. Want: geef je haar 1 vinger, dan pakt ze de hele hand! Dan kom ik nooit van d'r af. Maar ja.... het werkt idd niet. Want ik ben er nog steeds niet vanaf
Tja, het enige advies wat ik je dan kan geven is idd wat duidelijker te zijn. Ik hoop in ieder geval dat wanneer ik bij iemand behoorlijk hoog op de irritatieladder zit, diegene heel duidelijk tegen mij is. De vriendschap zou dan zeker weten over zijn, want ik zou me behoorlijk op m'n tenen getrapt voelen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven