Hoe lang duurt verliefdheid?

30-01-2012 20:40 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
En dan bedoel ik echt de chemische toestand. Ik ben zoooo verliefd maar ik wil het niet. Ik heb een fijne relatie en kinderen maar die lijken los te staan van deze verliefdheid.

Mijn relatie is echt goed, ik vind mijn man lief en aantrekkelijk. Ik heb ook nog een prima seksleven, we hebben het allebei alleen erg druk maarja wie niet.....

Er is dus ook geen reden om verliefd te zijn en ik ga er ook neits mee doen maar oohh....ik voel me weer 15 jaar . Ik luister liedjes met dit soort teksten:

Please tell me why can't I

Breathe when you're near me?

Breathe when you're close to me?

I know you know I'm lost

In loving you deeply

Loving you secretly

Secretly

But I crash in my mind

Whenever you are near

Getting deaf, dumb and blind

Just drowning in despair

I am lost in your flame

It's burning like the sun

And I call out your name

The moment you are gone

En ergens geniet ik er ook van. Ik wist niet dat ik nog melancholiek zou zijn in deze fase van mijn leven.Ik wil me het liefst opsluiten op mijn kamer en muziek luisteren, als een puber.

Maar nogmaals het is ook lastig want ik wil er niets mee doen maar ik ben nu niet helemaal toerekeningsvatbaar als ik bij hem ben. Ik kan hem niet ontlopen want hij is een collega. Ik ga hem niet meer mailen, heb ik al bedacht.

En verder kan ik hem niet ontlopen op het werk maar hij is niet alle dagen 'binnen.' Dus dat scheelt weer en ik werk niet volledig.

Ik heb wel vaker 'vlinders' gehad van iemand (ik heb al een lange relatie) maar dat ging vanzelf over en was meer als ik iemand aantrekkelijk vond, deze man ken ik beter en die voelt echt heftiger.

Het is heerlijk en vreselijk, ik val zelfs af!

(Ík heb wel even een nieuwe nick aangemaakt.)
Hoe langer je het voedt hoe langer het blijft bestaan, aangezien hij "onbereikbaar "is kan de verliefdheid laaaang gaan duren.

Geniet er even van maar zet het dat uit je systeem, en ik spreek uit ervaring believe me..
Gewoon van genieten en die verliefdheid afreageren op je man?
lekker voor die man dan..geestelijk bedrog
quote:beetjegek schreef op 30 januari 2012 @ 20:44:

Hoe langer je het voedt hoe langer het blijft bestaan, aangezien hij "onbereikbaar "is kan de verliefdheid laaaang gaan duren.

Geniet er even van maar zet het dat uit je systeem, en ik spreek uit ervaring believe me..

Daar ben ik ook bang voor, dat ik (ondanks dat ik het niet wil, het voelt ook heerlijk als hij me aankijkt)...het ga voeden ofzo.

Het rare is, ik ken hem al langer en weet ook nog goed hoe het was toen ik niet verliefd was, maar zo is ook de relatie met mijn huidige man begonnen, die kende ik ook al langer. Maar toen hield niets ons tegen.

En nee ik denk niet aan mijn collega als ik bij mijn vriend in bed lig, maar ik fantaseer wel.

Hoe is het bij jou afgelopen?
Ik fantaseer dus als ik alleen ben, for the record.
Kinderachtig
Frankly my dear, I don"t give a damn
Het zou kinderachtig zijn als ik er iets mee zou doen, flirten of vreemdgaan. Dat doe ik niet. Ik kan mijn gevoelens nu even niet tegenhouden en ik weet ook wel dat het op een gegeven moment weer overgaat. Het is alleen nu wel lastig.
Ik denk gemiddeld een half jaar en maximaal ongeveer anderhalf jaar.

Mijn in extreme situaties (b.v. elkaar zelden zien omdat je in verschillende landen woont), kan een verliefdheid (zelfs in de biochemische zin van het woord) jaren duren.

Ik geloof i.i.g. niet in claims als 'na tien jaar huwelijk ben ik nog steeds helemaal verliefd op mijn partner". Dan wordt "houden van" verward met de biochemische toestand van verliefdheid (niet kunnen eten en slapen, idealisering, projectie, concentratieproblemen, vlinders in de buik, etc.).
quote:beetjegek schreef op 30 januari 2012 @ 20:47:

lekker voor die man dan..geestelijk bedroggeestelijk bedrog? Zijn je gedachten ook niet meer vrij?
Bij mij is zoiets, ondanks dat het heel heftig was, ook weleens na een paar weken alweer over geweest.
Dit staat op wiki en zo is het ook precies. Ik krijg nog steeds wel vlinders van mijn man maar zo irrationeel als dit, is dat niet. En van mijn man houd ik ook. Maar goed, ik heb dus weer last van hormonen en moet wachten tot het wegebt volgens wiki.

Verliefdheid is een gevoel dat iemand heeft in het begin van een liefdesrelatie of eenzijdig zonder relatie, alhoewel sommigen (vaak levenspartners) het voor de rest van hun relatie ervaren met elkaar. Er worden hormonen en neurotransmitters (oa. fenylethylamine, noradrenaline, adrenaline, endorfine, dopamine en oxytocine) in de hersenen aangemaakt als de persoon het doelwit van de verliefdheid ziet. De hormonen die vrijkomen zijn verslavend, waardoor de persoon de geliefde zo vaak mogelijk wil zien. Het is een emotionele reactie, vaak irrationeel en primitief. Bijna iedereen kent deze wetenschappelijke verklaring van verliefdheid. Toch houdt men er in het dagelijks leven nauwelijks rekening mee. Als er sprake is van verliefdheid zegt men niet "het is maar gewoon een kwestie van hormonen". Deze wetenschappelijke kennis heeft dus geen invloed op de dagelijkse werkelijkheid.

Afwijzing door de geliefde kan leiden tot liefdesverdriet.

Het gevoel van verliefdheid ebt daarna meestal weg. Andere dingen nemen dan de plaats van verliefdheid in, zoals steun, vertrouwdheid, geborgenheid die samen de basis kunnen vormen voor een langdurige liefde.
Uit: François de Waal Vijftig manieren waarop ik mijn leven verpestte en hoe jij dat kunt voorkomen. Blz. 98-100 (2005)

30/Verliefd

Toen ik enkele jaren geleden verliefd werd, dacht ik: het is toch wel toevallig dat ik verliefd word net nu mijn relatie zo slecht is en ik er dus aan toe ben. Nu pas begrijp ik dat het omgekeerd was, dat ik verliefd werd omdat mijn relatie zo slecht was. Onbewust zocht ik een vervanger voor mijn toenmalige partner.

Verliefd worden is net zoiets als in slaap vallen, je kunt het niet forceren maar wel alle voorwaarden scheppen om het te laten gebeuren. Voor in slaap vallen is dat moe zijn, een lekker schoon, warm bed en niet gaan liggen piekeren. Voor verliefd worden is dat uitgaan, flirten en vooral jezelf ervoor openstellen. Onbewust gaf ik mezelf toestemming, misschien wel opdracht om een nieuwe partner te vinden.

Toen de vonk eenmaal was overgeslagen, kwam ik zoals altijd in een vreemde gemoedstoestand. Verliefdheid maakt mijn geest en lichaam gek. ik leef in een wolk, ik kijk door roze brillenglazen, die ander is perfect, ik ben niet meer mezelf en juist in die toestand neem je de belangrijke beslissing om een relatie aan te gaan. Als je al een relatie hebt, betekent dat het eind daarvan. Als er kinderen in het spel zijn, zijn zij de lul.

Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat bepaalde chemische stoffen in je lichaam die met verliefdheid hebben te maken, na drie tot zes maanden zijn uitgewerkt. Maar inmiddels woon je samen, verwacht iedereen dat je gelukkig bent, is er soms iemand zwanger en heb je samen misschien een huis gekocht.

Kijkend door je roze brillenglazen geef je de ander alle kwaliteiten die je wilt zien, omdat jij die nodig hebt, maar die die ander niet heeft, of maar een beetje heeft. Je lijkt net een egoïstisch kind dat eist dat die ander jou gelukkig gaat maken, nee moét maken. Zo worden sommige mensen verliefd op iemand die ze alleen per computer kennen. Als de ander het spelletje niet meespeelt, wordt men boos en verdrietig.

Zodra je verliefdheid voorbij is, zie je hoe die ander echt is en ben je teleurgesteld. Hij komt te laat, zij kijkt altijd naar stomme tv-programma's, hij laat een scheet, zij is niet perfect! Het was allemaal een illusie.

Terwijl liefde bewust en rationeel is, is verliefdheid onbewust en irrationeel. Het is een ziekte met voor iedereen min of meer dezelfde symptomen. Eten, slapen en denken zijn verstoord, zoals in elke crisis. Verliefd worden lijkt wel een trucje van de natuur om ons voort te laten planten en verliefdheid heeft dan ook veel met seks te maken. Ik word uitsluitend verliefd op mensen die ik aantrekkelijk vind.

Verliefdheid is egoïstisch, geil, kinderachtig, krampachtig, verslavend, romantisch, afhankelijk, oneerlijk, manisch, ziekelijk, onbewust, irrationeel, tijdelijk, dronken en blind.

Verliefdheid is het tegenovergestelde van liefde.

Tips: - Als je verliefd bent luister goed naar wat mensen zeggen die jou goed kennen, en neem je geliefde overal mee op bezoek

- Neem geen beslissingen die je niet na een halfjaar makkelijk kunt terugdraaien.

- Besef dat je op de een of andere manier dronken bent en dat je visie dus sterk vertroebeld is.

Als je dit allemaal onzin vindt, weet je zeker dat je echt verliefd bent.
quote:mademoisellelexie schreef op 30 januari 2012 @ 21:10:

Bij mij is zoiets, ondanks dat het heel heftig was, ook weleens na een paar weken alweer over geweest.Daar ga ik ook vanuit eigenlijk.
Ik ben bij dat bedrijf weggegaan wegens niet verlengen contract.

Mijn vriendin waarschuwde me Beetjegek je bent verliefd! kap hiermee! maar ja we zagen elkaar elke dag, Toen ik daar weg ging hebben we een paar x gesmst, en ik merkte dat ik er echt op ging zitten wachten, Toen heb ik het radicaal afgekapt. Na een paar weken was ik het kwijt.
Vergeet het belangrijkste! vroegah ging ik erin mee en dan ging ik op den duur vreemd.. ik wil dit echt niet meer doen, en ik weet dat het maar een bevlieging is,ik heb een geweldige vriend en wil dit niet op het spel zetten. Deze man ben ik dus ook nog nooit ontrouw geweest en ga dit soort dingen dus echt bewust uit de weg. Ik zal ook nooit teveel drinken in de buurt van een man die ik stiekum erg aantrekkelijk vind, dat is de kat op het spek binden. Ik ken mezelf.
@ Liselore nee de mijne niet, de dag dat ik over sex met een ander ga fantaseren is de dag dat ik mijn partner niet meer de lekkerste vind, geen goed nieuws dus...ik hou dat dus ook weer bewust tegen. Als mijn vriend fantaseert over neuken met zijn collega, moet hij dat maar gaan doen ook.
quote:beetjegek schreef op 30 januari 2012 @ 21:56:

@ Liselore nee de mijne niet, de dag dat ik over sex met een ander ga fantaseren is de dag dat ik mijn partner niet meer de lekkerste vind, geen goed nieuws dus...ik hou dat dus ook weer bewust tegen. Als mijn vriend fantaseert over neuken met zijn collega, moet hij dat maar gaan doen ook.werkelijk? komt op mij nogal naïef en onrealistisch over. Fantasie heeft namelijk niets met de werkelijkheid te maken.
Ik weet uit ervaring dat heftige verliefdheid/limerence best wel lang kan duren. Eén tot twee jaar is mogelijk. Maar als het gene limerence is dan duurt het minder lang.
Ik ben niet naief, ik wil het gewoon niet omdat ik weet dat het mijn vriend zou kwetsen. Dus mocht ik het in mijn bol krijgen dan probeer ik heel hard aan iets anders te denken. En gelukkig weet ik niet wat hij allemaal denkt..Als ik een leuke man zie kijk ik ook expres niet, ik voel me dan gewoon schuldig, misschien ben ik wel gewoon gestoord ook, ik weet het niet. Vriend kijkt echt wel naar vrouwen hoor.
ik vind het dus onzin dat het geestelijk bedrog is. Het kan je gewoon overkomen, en je hoeft het niet eens te voeden, soms kom je gewoon iemand tegen die je hoteldebotel maakt, en daarvoor hoeft je relatie niet eens slecht te zijn met je eigen partner! Het is mij in het verleden ook overkomen, ik deed er verder niks mee, ging dus niet bewust die man opzoeken of zo maar bleef er toch wel een aardig tijdje last van hebben. En ja dan fantaseer je wel eens wat, wat is daar mis mee, zolang je maar realistisch blijft en de juiste keuzes blijft maken. Denk dat het gezonder is om af en toe je fantasie even de vrije loop te laten en verder normaal te blijven doen, dan het keihard te gaan onderdrukken en zelfs niet naar een andere man te durven kijken.

Hoe lang duurde het uiteindelijk? Ik denk een maand of 4 of zo. En voor die man zal ik altijd wel een zwak blijven houden, maar de verliefdheid is wel over.
Ik heb er ook last van! Ook ik zit in een goede relatie verliefd te zijn op een ander. Ik was gewoon vergeten hoe dit kan voelen en ook ik heb ineens minder eetlust. Oh en alle liedjes associeer ik met mezelf!

Ik wil ook niks doen met deze verliefde gevoelens en wacht op "herstel". Bij mij is het zo'n twee weken aan de gang, geen idee hoe lang het duurt...

Ergens is het een onwijs lekker gevoel, maar omdat het niet mag van mezelf, wil ik toch dat het snel over is.
een week of wat, daar zat ik ook aan te denken. Als ik hem zie laait het op maar nu is het al wat minder. Ik focus me op mijn vriend.

Ben het ook niet eens met het idee dat er iets mis zou zijn met je relatie. Ik had niet verwacht dat ik op deze man verliefd zou worden maar blijkbaar kan het altijd.
Ik ben in mijn vorige (erg slechte) huwelijk eens verliefd geweest op een collega. Bij mij heeft het zeven jaar geduurd: de eerste twee jaar was hij nog mijn collega, daarna kreeg hij een andere baan en zag ik hem niet meer, maar het heeft toen nog vijf jaar geduurd voor het ergste voorbij was.

Na mijn scheiding ben ik verliefd geworden op mijn huidige man, nu dertien jaar geleden, en ik ben nog altijd geregeld verliefd op hem. De eerste vier jaar (toen we noodgedwongen moesten latten) liep ik echt met mijn hoofd helemaal in de wolken en ben ik zes kilo afgevallen. Ik liep hele dagen te zingen en had energie voor tien, ik liep gewoon te stuiteren, jarenlang.

Ik word heel zelden verliefd (in totaal drie keer in mijn leven), maar als ik het word, duurt het heel lang.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven