Hoe om te gaan met schoonzusje

19-01-2009 20:32 39 berichten
Sinds 14 maanden heeft mijn jongste zwager (23) een vriendin (18). Dat vind ik heel leuk voor hem, want het is zijn eerste serieuze relatie en door haar is hij ook opgebloeid in allerlei opzichten. Ik vind dat zo leuk omdat ik hem al heel lang ken. Hij voelt als een broertje voor me.

Ik heb alleen een beetje met de manier waarop zij met de ons, de schoonfamilie, omgaat. Ze doet namelijk amper moeite om contact met ons te maken. Sinds hun verkering hebben wij haar uitgenodigd voor alle familiefeestjes. En zelfs voor de vriendenfeestjes van zijn oudste broer, mijn vriend en mij. Tijdens die feestjes gaat ze of ergens apart zitten met mijn jongste zwager om daar vervolgens de hele avond te blijven. Of ze trekt haar Justin Timberlake vissershoedje over haar ogen en stopt haar MP 3 speler in haar oren. Je moet echt continu zelf contact met haar zoeken, anders wisselt ze de hele avond geen woord met je. Als je eenmaal contact hebt is ze wel aardig, maar ik vind het zo vermoeiend dat het telkens van ons uit moet komen. Ze vraagt bovendien nooit eens naar onze interesses- bezigheden, etc. Het blijft altijd eenrichtingsverkeer.

Mijn jongste zwager en schoonmoeder zeggen dat ze gewoon verlegen is omdat ze vroeger heel erg gepest is. En dat ze wat tijd nodig heeft om aan ons te wennen. Maar ik vind haar soms juist heel brutaal. Tijdens een familieweekend zat ze bijvoorbeeld de hele tijd met haar ogen te rollen en Jerry Springerachtig te sissen als wij lol met elkaar maakten. (Terwijl ze dus de rest van het weekend nog geen woord met ons gewisseld had.) Mijn oudste zwager en mijn vriend heeft ze later zelfs loser en oude lul genoemd. Die zijn toen erg boos op haar geworden.

Vorige week was eigenlijk de druppel. Mijn schoonvader (en dus ook de hare) heeft een week in het ziekenhuis geleden en is daar uiteindelijk overleden. Noch tijdens zijn verblijf in het ziekenhuis, noch in de dagen vanaf zijn overlijden tot de uitvaart, heeft mijn schoonzusje contact met ons opgenomen. Geen bezoekje, geen telefoontje, geen kaartje, niks. Zelfs haar schoonmoeder heeft ze niet gecondoleerd. Mijn jongste zwager heeft telkens contact met haar moeten opnemen. Ik heb hem zelfs tot twee keer toe aan de telefoon met haar zien huilen om zijn vader. En maar vragen "Wanneer zie ik je?" Uiteindelijk draaide het er op uit dat hij bij haar moest langskomen om haar te kunnen zien. Als ik er voorzichtig naar vroeg, bleek dat ze eerst had gezegd dat ze zich grieperig voelde en hem en zijn zieke vader niet wilde aansteken. Bovendien had ze net te horen gekregen dat haar (overigens al jarenlang zieke) oom niet lang meer te leven had. Okee, dat snapte ik. Maar toen mijn schoonvader eenmaal overleden was, zei ze dat ze niet langs kwam omdat ze mijn jongste zwager niet verdrietig wilde zien.

Dat vond ik echt niet kunnen. Dat is toch juist een reden om langs te gaan?? En omdat ze zelf ook een stervend familielid heeft zou ze toch juist moeten begrijpen hoe belangrijk steun van de mensen om je heen is? Maar goed, daar kan ik natuurlijk niks aan doen. Als mijn jongste zwager dat niet leuk vond, moet hij dat zelf tegen haar zeggen. Maar ik baal er ook nogal van dat ze op de uitvaart ons een slap handje heeft gegeven, gecondoleerd heeft gemompeld en we haar vervolgens de rest van de dag niet meer gezien hebben. Na alles wat er gebeurd is, weet ik nu echt niet meer hoe ik nog met haar om moet gaan.

Wat raden jullie me aan?
Alle reacties Link kopieren
Niet mee bemoeien. Gewoon de leuke schoonzus uithangen. Hij laat haar vanzelf wel barsten.
Wat ik zou doen: haar met rust laten, niet vanalles van haar verwachten bij familie gelegenheden.

Als ze echt verlegen is, dan weet ze waarschijnlijk gewoon niet hoe ze zich moet gedragen in dit soort situaties, en is het voor haar al een hele opgave om te komen.

Als ze niet verlegen is, maar onaardig, wat zou je dan moeite voor haar doen.

In beide gevallen: wacht tot zij het initiatief neemt.

O ja: ik vind niet dat je van een 18jarige die net iets meer dan een jaar verkering heeft dezelfde interesse voor de schoonfamilie mag verwachten als van mensen die al jaren getrouwd zijn.
Poeh moeilijk. Hoelang hebben ze al een relatie? 18 is wel heel jong. Misschien weet ze niet zo goed hoe ze zich moet gedragen tussen jullie, neem aan dat jullie misschien wel 10 jaar in leeftijd verschillen? Misschien is het een vorm van verlegenheid?

Neemt niet weg dat ze geen fatsoen getoond heeft bij het overlijden van je schoonvader. Maar wat je daaraan kunt doen? Als ze dat vanuit huis niet mee heeft gekregen wordt het moeilijk om daar nog iets aan te veranderen.

Wat vindt je zwager ervan dat zijn vriendin hem heeft laten zitten toen hij haar nodig had?
quote:korenwolf schreef op 19 januari 2009 @ 20:43:

Wat ik zou doen: haar met rust laten, niet vanalles van haar verwachten bij familie gelegenheden.

Als ze echt verlegen is, dan weet ze waarschijnlijk gewoon niet hoe ze zich moet gedragen in dit soort situaties, en is het voor haar al een hele opgave om te komen.

Als ze niet verlegen is, maar onaardig, wat zou je dan moeite voor haar doen.

In beide gevallen: wacht tot zij het initiatief neemt.

O ja: ik vind niet dat je van een 18jarige die net iets meer dan een jaar verkering heeft dezelfde interesse voor de schoonfamilie mag verwachten als van mensen die al jaren getrouwd zijn.Handig, als iemand al mijn mening helemaal heeft uitgeschreven. Ik ben het hier volledig mee eens!
Je hebt gelijk....dit is echt respectloos. Eerst dacht ik (aan het begin van je verhaal), praat eens met haar. Maar ze is 18, zondert zich af enz enz, dus in een gesprek zal ze waarschijnlijk een ontploffing laten zien.... Vind dit een hele moeilijke kwestie. Maar zoals ze zich ook tegen jouw zwager uitlaat. Denk ik persoonlijk niet dat het lang stand gaat houden.

Ik zou mezelf namelijk behoorlijk te kijk voelen als mijn aanhang zich in zulke moeilijke tijden zo zou gedragen tegenover mijn familie....
Klinkt gewoon als een ongemakkelijke puber. Het gaat vast vanzelf over als ze wat ouder wordt.

Je zegt dat je zwager opgebloeid is, dat betekent dat ze hem wel iets goeds geeft, wees daar blij mee en laat het verder. Zo'n eerste relatie is moeilijk genoeg, en er zijn hier zat vrouwen die veel en veel ouder en wijzer zijn die nog moeite hebben met hun schoonfamilie. Zo makkelijk is het niet hoor. En dat jij je bij je schoonfamilie wel heel goed voelt, wil niet meteen zeggen dat alle aanhang het zo ervaart.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
quote:korenwolf schreef op 19 januari 2009 @ 20:43:

O ja: ik vind niet dat je van een 18jarige die net iets meer dan een jaar verkering heeft dezelfde interesse voor de schoonfamilie mag verwachten als van mensen die al jaren getrouwd zijn.Klopt, maar mijn jongste zwager en zijn vriendin hebben wel plannen om op korte termijn te gaan samenwonen. Dus als je de intentie hebt om langdurig bij elkaar te blijven, mag je wel ietsje meer moeite in de schoonfamilie steken dan wanneer je gewoon verkering hebt. Vind ik tenminste.
Haar gewoon links laten liggen op familiefeestjes en familieactiviteiten. Zegt ze wat tegen jullie/ jou dan zeg je wat terug. Is ze stil dan ga je gewoon verder met waar je meebezig was. Dat je zwager opgebloeid is geeft wel aan dat ze ergens wel iets goeds in dr heeft. Misschien is het idd dr verlegenheid, leeftijd of dr onervarenheid die dr wat apart maakt.

Wie weet als ze zich op dr gemak voelt komt ze wel los. Of trekt ze in de loop van de tijd wel bij omdat ze ouder wordt en meer vertrouwen heeft in dr zelf om zichzelf te laten zien aan jullie. En mee te doen. Al blijf je mensen houden die zich in gezelschap wat onhandig gedragen.
iduna,

Ik irriteer me mateloos aan de negatieve houding die je inmiddels hebt opgebouwd naar de vriendin van je zwager.

Heb je er ooit wel eens bij stilgestaan dat je als 18-jarige niet weet wat voor een houding je aan moet nemen? Waarschijnlijk is ze erg onzeker. Dat verklaard ook haar " slappe" handje. Helemaal bij zo'n tragische gebeurtenis als het overlijden van je schoonvader is het heel moeilijk om als 18-jarige steun te geven. Misschien is dit ook wel voor haar de eerste serieuse relatie, dus het is wennen om een schoonfamilie te hebben. Het kan ook zijn dat er geen klik is tussen jullie. Een vriend/partner kies je uit, maar zijn schoonfamilie krijg je er ongevraagd bij.

Probeer volwassen om te gaan met deze situatie.
Niet mee bemoeien. Zij is jouw verantwoordelijkheid niet, dus je hoeft haar niet tegen haar zin overal voor uit te nodigen. Misschien heeft ze wel helemaal geen zin in dat overdreven sociale familiegedoe. Jeetje zeg, moet er niet aan denken om op 18-jarige leeftijd al helemaal in 'n schoonfamilie geintegreerd te worden. Natuurlijk is het not done van haar om haar vriend aan z'n lot over te laten tijdens het sterven van zijn vader, maar het is aan hem en aan hem alleen om deze meid te dumpen. Daar heb je niets mee te maken, dus houd je er gewoon lekker buiten.
Als (schoon)familie wordt er wel veel verwacht van een 18-jarige. Mijn dochter is bijna 18, heeft al 2 jaar een vriend, maar ook zij is niet overal ingevoerd in de familie van haar vriend. Haar vriend eveneens in de onze.

Ik had er zelf ook niet aan moeten denken om op die leeftijd al helemaal "mee"te draaien in een schoonfamilie. Ik was bijna 19 toen ik iets met mijn ex kreeg, maar ik kan me herinneren dat ik op verjaardagen(ik ging niet al overal mee naartoe) van die familie ook heel stil was uit verlegenheid.

Vervelend voor jouw zwager, maar als ik jullie was, zou ik me er niet mee bemoeien, laat het gaan. Dit is niet jullie probleem, maar die van je zwager. Als je zwager steun zoekt bij jullie, dan is het wat anders.
Denken is zo buitengewoon moeilijk dat velen de voorkeur geven aan oordelen. Otto Weiss
quote:Lesbellesdesfleurs schreef op 19 januari 2009 @ 21:43:

iduna,

Ik irriteer me mateloos aan de negatieve houding die je inmiddels hebt opgebouwd naar de vriendin van je zwager.

Heb je er ooit wel eens bij stilgestaan dat je als 18-jarige niet weet wat voor een houding je aan moet nemen? Waarschijnlijk is ze erg onzeker. Dat verklaard ook haar " slappe" handje. Helemaal bij zo'n tragische gebeurtenis als het overlijden van je schoonvader is het heel moeilijk om als 18-jarige steun te geven. Misschien is dit ook wel voor haar de eerste serieuse relatie, dus het is wennen om een schoonfamilie te hebben. Het kan ook zijn dat er geen klik is tussen jullie. Een vriend/partner kies je uit, maar zijn schoonfamilie krijg je er ongevraagd bij.

Probeer volwassen om te gaan met deze situatie.

Dat wilde ik ook ongeveer zeggen!

Hoe oud ben jezelf en hoe lang hoor jij al bij die familie?
Lijkt me geen leuk meiske. Niet warm. Misschien wel uit verlegenheid, maar de reden maakt toch niet veel uit.
Iduna,

Ik vind dat je een beetje te negatief bent ten op zichte van dit meisje, ze is tenslotte pas 18, dat is nog zo jong! Probeer te begrijpen dat er nu wel erg veel op haar af komt.

Misschien een goede tip: onderneem iets met haar buiten de familiekring, ga met haar winkelen ofzo. In ieder geval iets gezelligs wat bij haar leeftijd past. En wie weet hoe je haar daarmee helpt.
Het duurt ws nog wel een paar jaar voor ze zich wat volwassener gaat gedragen. Ik was zelf ook niet zo 'in to de schoonfamilie'. En ook zo jong...

Heb ook wel rare dingen gedaan achteraf. Ik ben gewoon zo anders opgegroeid dan zij...tis wel goed gekomen maar pas nadat ik kinderen kreeg en een beetje hetzelfde leven had...
Ik vind het wel heel ver gaan dat haar leeftijd en eventuele verlegenheid boven het verdriet van haar vriendje en schoonfamilie worden gesteld. Ik begrijp best dat je het als achttienjarige hartstikke moeilijk vind om goed te reageren op zo'n groot verdriet van mensen die je net een jaar kent. Ik ben zelf ook verlegen, puber en nieuw in de familie geweest (ben nu 26).

Maar dan kun je toch nog wel iets van je laten horen? Stuur dan gewoon een kaartje met de tekst: "Ik weet niet goed wat ik moet zeggen en durf niet zo goed langs te komen. Maar ik vind het wel heel erg, groetjes X". Dat je jong, verlegen en nieuw in de familie bent, is nog geen excuus om geen fatsoen te tonen. Zelfs de collega's van mijn zwagers bijbaantje (ook allemaal 17/18 jarige pubers die zich geen houding weten te geven) hebben een kaartje gestuurd.

En het gaat me ook niet zozeer om of ze iets van ze zich heeft laten horen of dat ze niet niet zoveel tegen ons zegt. Het gaat me erom dat ze mijn zwager niet gesteund heeft op een heel moeilijk moment voor hem. Daar kan ik niks aan doen, dat weet ik, maar het kleurt wel mijn beeld van haar. En in tweede plaats gaat het me er om dat ze een aantal keer ronduit grof tegen ons is geweest. Dat voelt als stank voor dank voor alle energie die we in haar hebben gestoken. En dat vind ik gewoon niet acceptabel, hoe jong en verlegen ze dan ook is.
Misschien weet ze niet beter?
quote:iduna schreef op 20 januari 2009 @ 14:05:

Ik vind het wel heel ver gaan dat haar leeftijd en eventuele verlegenheid boven het verdriet van haar vriendje en schoonfamilie worden gesteld. Dat je 18 jaar en misschien heel verlegen bent, vind ik geen excuus om niks van je te laten horen als je schoonvader op sterven ligt/ overleden is. Stuur dan gewoon een kaartje met de tekst: "Ik weet niet goed wat ik moet zeggen en durf niet zo goed langs te komen. Maar ik vind het wel heel erg, groetjes X". Dat is toch gewoon goed fatsoen? En het is al helemaal geen excuus om je vriendje niet te bezoeken. Tot hoe ver stel je je eigen beperkingen boven de behoeften van je partner?

Daar heb je helemaal gelijk in, maar het is iets tussen je zwager en haar.

Jullie troost zal waarschijnlijk niet uitsluitend afhangen van de gepaste woorden van iemand van 18, dus laat het maar van je afglijden. En wees blij dat je zelf geen 18 meer bent - het is heerlijk dat je met wat jaren ook meer zelfvertrouwen en sociale vaardigheden krijgt, toch?
quote:Appelsientje schreef op 20 januari 2009 @ 14:13:

[...]

Jullie troost zal waarschijnlijk niet uitsluitend afhangen van de gepaste woorden van iemand van 18.

Dat klopt, maar het gaat me ook niet om haar steun. Ik heb genoeg steun gekregen van familieleden, collega's en vrienden. Het gaat mij erom dat haar reactie op deze gebeurtenis, mijn beeld van haar verder heeft ingekleurd. Waardoor ik me ga afvragen: hoe moet ik nu met haar omgaan? Wat kan ik nog van haar verwachten? Is dit nu nog normaal gedrag van een achttienjarige of is ze gewoon bot/ niet geinteresseerd in ons? Door deze laatste gebeurtenis denk ik zelf het laatste maar dat wil ik even toetsen.

Naar mijn idee hebben we haar niet gepusht deel te nemen aan onze familie. Ze is altijd uitgenodigd voor onze feesten om haar te laten merken dat ze welkom was. Als ze niet kwam, was dat geen enkel probleem.
quote:iduna schreef op 20 januari 2009 @ 14:36:

[...]

Wat kan ik nog van haar verwachten?

Als je nu eens niets verwacht? Misschien kan je je dan nog eens verbazen. Zo niet, ben jij niet teleurgesteld.

Win-win situatie volgens mij.
Ik denk dat ze wat jong is voor al de 'verplichtingen' naar jullie/schoonfamilie toe. En dan is het als 18-jarige denk ik ook erg moeilijk als je vriendje zijn vader komt te overlijden...

Ik denk dat je iets te veel verwacht van haar....Beetje meer ruimte heeft ze denk ik nodig.
Perfectionisme is niet perfect...
maar hoe lang bij jij al "in" de familie??
quote:iduna schreef op 20 januari 2009 @ 14:36:

[...]

Het gaat mij erom dat haar reactie op deze gebeurtenis, mijn beeld van haar verder heeft ingekleurd. Waardoor ik me ga afvragen: hoe moet ik nu met haar omgaan? Gewoon niet mee omgaan dus. Negeer haar als ze toevallig bij schoonfamilie is terwijl jij er ook bent en antwoord alleen als ze op 'n beleefde manier tegen je praat. Als je broer door krijgt dat ie niks aan haar heeft, behalve als neukertje in bed, dan dumpt ie haar vanzelf wel vroeg of laat.
quote:elninjoo schreef op 20 januari 2009 @ 15:01:

[...]

Gewoon niet mee omgaan dus. Negeer haar als ze toevallig bij schoonfamilie is terwijl jij er ook bent en antwoord alleen als ze op 'n beleefde manier tegen je praat. Als je broer door krijgt dat ie niks aan haar heeft, behalve als neukertje in bed, dan dumpt ie haar vanzelf wel vroeg of laat.het is de broer van haar vriend

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven