Hoe omgaan met...?
maandag 3 september 2018 om 15:41
Ik, een man, heb een geweldig goede (platonische!) vriendin waar ik veel van houd. Ooit hebben we gedate maar ik heb dat op een gegeven moment afgekapt (voordat het serieus werd). Sindsdien hebben we niet gezoend en ook geen seks gehad en is het dus platonisch. Dit is inmiddels al bijna twee jaar geleden.
Ik heb het toen afgekapt omdat, hoe geweldig ik haar ook vind, niet vind dat we echt matchen in een relatie. Ik voel niet voor haar wat ik zou moeten voelen om een relatie mogelijk te maken. Maar ze is echt geweldig en ik ben ook echt gek op haar (als vriendin van mij) en ik vind het erg leuk om samen te eten, dingen te ondernemen, enzovoort.
Sindsdien zien we elkaar als vrienden en ondernemen we samen allerlei dingen. We hebben er toen voor gekozen wel vrienden te blijven en dat gaat al heel lang goed.
Nu echter blijkt dat zij als we samen zijn soms toch het gevoel heeft dat ze meer wil en ze voelt zich afgewezen als ik dan zeg dat ik dat niet zoek. Ze zegt zelf dat het niet heel sterk is maar zich vooral voordoet op momenten dat we samen ergens langer zijn geweest (bijvoorbeeld na een lange avond samen wat gedronken te hebben).
Ik weet dat ze me ook het gunt om met andere vrouwen om te gaan maar ze vindt het heel erg moeilijk om dit te zien. Zij wil, net zoals ik, goede vrienden blijven maar twijfelt of dit echt kan. Soms heeft ze het er moeilijk mee en soms ook hele tijden niet. Het komt en gaat.
Wat ik het allerergste vind is dat zij zich soms afgewezen voelt en denkt dat er iets aan haar mankeert. Ze maakt hier geen drama van (zo'n type vrouw is zij niet) maar soms snapt ze niet waarom zij het wel voelt en ik niet. Dat vind ik zo erg want het is echt een geweldig leuke fijne aantrekkelijke vrouw!
Mijn vraag: Wat kan ik doen? Wat is mijn rol hierin? Hoe kan ik voorkomen dat ze verder gekwetst wordt? Hoe ver reikt mijn verantwoordelijkheid en wat is de hare?
Ik heb het toen afgekapt omdat, hoe geweldig ik haar ook vind, niet vind dat we echt matchen in een relatie. Ik voel niet voor haar wat ik zou moeten voelen om een relatie mogelijk te maken. Maar ze is echt geweldig en ik ben ook echt gek op haar (als vriendin van mij) en ik vind het erg leuk om samen te eten, dingen te ondernemen, enzovoort.
Sindsdien zien we elkaar als vrienden en ondernemen we samen allerlei dingen. We hebben er toen voor gekozen wel vrienden te blijven en dat gaat al heel lang goed.
Nu echter blijkt dat zij als we samen zijn soms toch het gevoel heeft dat ze meer wil en ze voelt zich afgewezen als ik dan zeg dat ik dat niet zoek. Ze zegt zelf dat het niet heel sterk is maar zich vooral voordoet op momenten dat we samen ergens langer zijn geweest (bijvoorbeeld na een lange avond samen wat gedronken te hebben).
Ik weet dat ze me ook het gunt om met andere vrouwen om te gaan maar ze vindt het heel erg moeilijk om dit te zien. Zij wil, net zoals ik, goede vrienden blijven maar twijfelt of dit echt kan. Soms heeft ze het er moeilijk mee en soms ook hele tijden niet. Het komt en gaat.
Wat ik het allerergste vind is dat zij zich soms afgewezen voelt en denkt dat er iets aan haar mankeert. Ze maakt hier geen drama van (zo'n type vrouw is zij niet) maar soms snapt ze niet waarom zij het wel voelt en ik niet. Dat vind ik zo erg want het is echt een geweldig leuke fijne aantrekkelijke vrouw!
Mijn vraag: Wat kan ik doen? Wat is mijn rol hierin? Hoe kan ik voorkomen dat ze verder gekwetst wordt? Hoe ver reikt mijn verantwoordelijkheid en wat is de hare?
maandag 3 september 2018 om 16:17
Duidelijk blijven en eerlijk aangeven dat jij jouw gevoelens niet kunt sturen. Het is aan haar dat zij dat op zichzelf betrekt. Ik zou ook stoppen met hele avonden slempen. Houd het bij twee drankjes en ga om 22.00 uur naar huis. Dan zwelgt zij er niet zo in.
Heel lief dat zij je dingen gunt maar met alle respect je hebt haar toestemming niet nodig. Leg jij verantwoording aan haar af over met wie je omgaat? Waarom doe je dat?
Zij is zelf verantwoordelijk voor wat zij voelt. Je kunt niet uit medelijden een liefdesrelatie met haar beginnen.
Heel lief dat zij je dingen gunt maar met alle respect je hebt haar toestemming niet nodig. Leg jij verantwoording aan haar af over met wie je omgaat? Waarom doe je dat?
Zij is zelf verantwoordelijk voor wat zij voelt. Je kunt niet uit medelijden een liefdesrelatie met haar beginnen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
maandag 3 september 2018 om 16:19
Ja dat is een mogelijkheid maar ik ga het dan wel missen, en zij ook denk ik, om gewoon relaxed wat te gaan doen.viva-amber schreef: ↑03-09-2018 16:17Duidelijk blijven en eerlijk aangeven dat jij jouw gevoelens niet kunt sturen. Het is aan haar dat zij dat op zichzelf betrekt. Ik zou ook stoppen met hele avonden slempen. Houd het bij twee drankjes en ga om 22.00 uur naar huis. Dan zwelgt zij er niet zo in.
Nee hoor, bedankt voor je bezorgdheid, ik hoef helemaal niets te verantwoorden en daar vraagt zij ook niet in. Ik ben heel erg duidelijk en zij vraagt niet dat ik toestemming vraag en ik vind zelf ook niet dat ik dat hoef te vragen. Dus ik leg absoluut geen verantwoording af over die dingen.
maandag 3 september 2018 om 16:24
maandag 3 september 2018 om 16:28
Ook ik had zo"n vriendschap, waarin we alles samen deden, strikt platonisch.
Maar de ervaring leert mij dat het niet werkt, Vrouwen en mannen kunnen dit niet. Er is er altijd een die denkt dat het wel anders word. Dat je toch meer van de ander houdt dan je wil toegeven. Wat misschien werkt is om met haar om te gaan op dezelfde manier als waarop je met je mannelijke vrienden omgaat. Onze vriendschap heeft het niet overleefd en we gingen al wat jaren met elkaar om, Sinds een week hebben we weer eens voorzichtig contact gehad maar het is niet meer hetzelfde.
Maar de ervaring leert mij dat het niet werkt, Vrouwen en mannen kunnen dit niet. Er is er altijd een die denkt dat het wel anders word. Dat je toch meer van de ander houdt dan je wil toegeven. Wat misschien werkt is om met haar om te gaan op dezelfde manier als waarop je met je mannelijke vrienden omgaat. Onze vriendschap heeft het niet overleefd en we gingen al wat jaren met elkaar om, Sinds een week hebben we weer eens voorzichtig contact gehad maar het is niet meer hetzelfde.
maandag 3 september 2018 om 16:33
Geen valse verwachtingen wekken door toch te zoenen, te flirten, te mijmeren hoe het zou zijn samen, et cetera, maar volgens mij doe je dat al niet. Meer verantwoordelijkheid heb je niet. Het punt is alleen dat je haar gevoel ook niet kan sturen, dus als het toch te sterk wordt en zij er op een gegeven moment niet meer mee om kan gaan, of het toch niet trekt als je op een gegeven moment een relatie krijgt, dan kun je daar ook weinig aan doen. Dan zou ik in elk geval niet aan haar gaan trekken om de vriendschap per se te behouden.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
maandag 3 september 2018 om 16:36
Als je echt van haar houdt laat je haar los. Het is duidelijk dat zij jou nooit volledig als een platonische vriend kan gaan zien, dus dit gaat op termijn ellende brengen. Wat als je volgende maand wel de vrouw van je dromen tegenkomt? Zie je het dan zitten om haar voor te stellen en te weten dat je vriendin zich iedere keer gaat zitten verbijten bij het zien van jullie samen en/of zichzelf vergelijken met je vriendin?
maandag 3 september 2018 om 16:36
Het is voor haar niet relaxed want onder invloed van drank laat in de avond heeft zij haar gevoelens niet onder controle en op deze wijze blijf je het aanwakkeren. Dus niet meer met haar doorzakken. Wanneer drank de basis is van jullie 'vriendschap' dan zou ik er sowieso mijn vraagtekens bij zetten. Is het zonder drank niet leuk genoeg?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
maandag 3 september 2018 om 16:37
Het is voor haar niet relaxed want onder invloed van drank heeft zij haar gevoelens niet onder controle en op deze wijze blijf je het aanwakkeren. Dus niet meer met haar doorzakken. Wanneer drank de basis is van jullie 'vriendschap' dan zou ik er sowieso mijn vraagtekens bij zetten. Is het zonder drank niet leuk genoeg?
maandag 3 september 2018 om 16:42
@viva-amber Alcohol is niet zo relevant als jij het nu doet lijken. Ik schreef wel "een lange avond wat gedronken te hebben" maar eigenlijk bedoelde ik dat niet per se als het drinken van alcohol. Er zijn ook avonden dat we wel wat drinken maar dat dit niet alcoholisch is. En doorzakken doen we sowieso bijna nooit.
maandag 3 september 2018 om 16:44
Dit. Laat haar los. Jouw behoeftes voorop stellen omdat je haar gaat missen vind ik egoïstisch. Deze vriendschap is verre van gelijkwaardig.PotjePindakaas schreef: ↑03-09-2018 16:36Als je echt van haar houdt laat je haar los. Het is duidelijk dat zij jou nooit volledig als een platonische vriend kan gaan zien, dus dit gaat op termijn ellende brengen. Wat als je volgende maand wel de vrouw van je dromen tegenkomt? Zie je het dan zitten om haar voor te stellen en te weten dat je vriendin zich iedere keer gaat zitten verbijten bij het zien van jullie samen en/of zichzelf vergelijken met je vriendin?
maandag 3 september 2018 om 16:47
Ik snap wel dat het voor haar verwarrend is. Ze is geweldig, aantrekkelijk, leuk, fijn, je bent gek op haar, je wil graag bij haar zijn, woorden schieten tekort bij het omschrijven hoe fantastisch ze is - maar toch mist net dat ene. Ik zou daar ook van in de war raken. Heeft ze überhaupt wat tijd gehad om over de verbroken prille relatie heen te komen of zijn jullie meteen daarna op vriendschappelijke voet verder gegaan?
maandag 3 september 2018 om 16:47
Als mijn behoeftes zo voorop stonden dan zou ik dit topic niet geopend hebben. We hadden beide afgesproken vrienden te zijn, er is sinds het hele begin nooit weer wat intiems gebeurd omdat we beide vrienden zijn, en ik geef veel om haar welzijn (terwijl ik tegelijk mijn eigen welzijn wil beschermen). Ik heb wel gevraagd of onze vriendschap nog mogelijk is en zij zegt dat ze daar liever niet zonder wil (en ik liever ook niet).
maandag 3 september 2018 om 16:49
Dat is inderdaad zo en ja, dat ene mist net, en dat heeft geen enkele reden behalve dat het dan gewoon zo is. We zijn op een bepaald niveau gewoon verschillend en ik voel gewoon niet voor haar wat ze voor mij voelt. Ik begrijp ook wel dat ze daarvan in de war raakt. Het had net zo goed andersom kunnen zijn en dan was ik in de war geweest. Het heeft verder geen enkele reden en ik denk dat ze naar die reden zoekt.Susan schreef: ↑03-09-2018 16:47Ik snap wel dat het voor haar verwarrend is. Ze is geweldig, aantrekkelijk, leuk, fijn, je bent gek op haar, je wil graag bij haar zijn, woorden schieten tekort bij het omschrijven hoe fantastisch ze is - maar toch mist net dat ene. Ik zou daar ook van in de war raken. Heeft ze überhaupt wat tijd gehad om over de verbroken prille relatie heen te komen of zijn jullie meteen daarna op vriendschappelijke voet verder gegaan?
maandag 3 september 2018 om 16:52
En ook dit!Susan schreef: ↑03-09-2018 16:47Ik snap wel dat het voor haar verwarrend is. Ze is geweldig, aantrekkelijk, leuk, fijn, je bent gek op haar, je wil graag bij haar zijn, woorden schieten tekort bij het omschrijven hoe fantastisch ze is - maar toch mist net dat ene. Ik zou daar ook van in de war raken. Heeft ze überhaupt wat tijd gehad om over de verbroken prille relatie heen te komen of zijn jullie meteen daarna op vriendschappelijke voet verder gegaan?
En dan alsnog vriendschap behouden. Tja, maakt mij plaatsvervangend een beetje boos eigenlijk.
Snap dat je het niet wilt missen, maar soms moet je hard zijn voor jezelf. Zij gaat dat sowieso niet doen met zulke signalen. Hoezo hoop geven.
maandag 3 september 2018 om 16:52
Ik zou het toch een tijdje op een laag pitje zetten of een pauze inlassen, want ook al heb je haar verbaal duidelijk gemaakt dat er echt niet meer in zit, ik denk dat zij zich bij ieder contact af blijft vragen waarom het bij jou toch ontbreekt. Het is al twee jaar geleden dat jullie kort iets hadden en het speelt bij haar nog steeds, dus op deze manier kan ze het duidelijk niet afsluiten.
maandag 3 september 2018 om 16:55
Hoop geven? Ik geef geen enkele hoop en ben echt heel erg duidelijk. Ik had niet door dat dit speelde op de achtergrond. Het speelt sinds kort op. Misschien moet er inderdaad een pauze ingelast worden. Binnenkort moet een van ons een tijdje weg voor het werk. Dat verschaft de kans op een pauze.
maandag 3 september 2018 om 16:57
Dus je vindt haar leuk, lief, aantrekkelijk. Jullie hebben seks gehad en gaan regelmatig als een stelletje uiteten, uitjes ondernemen etc. Dus feitelijk doen jullie ALLES wat een stel doet, maar jij zoekt verder want er mist "iets". En dan wil je haar toch vasthouden terwijl je weet dat zij geen kant meer op beweegt omdat ze nog gek op je is, terwijl jij verder kijkt. En jij kan je daar oprecht prettig bij voelen, terwijl je weet dat zij vastzit in haar gevoel voor jou?Raymond28 schreef: ↑03-09-2018 16:49Dat is inderdaad zo en ja, dat ene mist net, en dat heeft geen enkele reden behalve dat het dan gewoon zo is. We zijn op een bepaald niveau gewoon verschillend en ik voel gewoon niet voor haar wat ze voor mij voelt. Ik begrijp ook wel dat ze daarvan in de war raakt. Het had net zo goed andersom kunnen zijn en dan was ik in de war geweest. Het heeft verder geen enkele reden en ik denk dat ze naar die reden zoekt.
Zou het soms kunnen zijn dat je dit stiekem wel een fijn idee vind, dat je zo begeerd wordt? Dat het een ego dingetje is? Want een andere reden kan ik niet verzinnen. Ze is leuk genoeg om alle dingen van een relatie te doen, maar du moment is ze het net niet. En je kan haar en jezelf ook niet uitleggen waarom dan niet en wat je wel zoek. Really? Dus dadelijk heb je een hele schare beste vriendinnen omdat er net iets mist?
Ik vind haar reactie overigens echt meer dan keurig, ik zou mijzelf door jou behoorlijk in de zeik genomen voelen.
maandag 3 september 2018 om 16:58
Verbaal ben je misschien duidelijk, maar door met jou af te spreken blijft ze wel steeds ruiken aan wat ze graag met je had willen hebben. Het zijn de kruimeltjes die ze snoept, waardoor ze blijft hunkeren naar de hele taart, die ze nooit zal hebben. Ze is niet de eerste persoon die niet loskomt van een liefde, hoe duidelijk die persoon ook is.
maandag 3 september 2018 om 16:59
+1PotjePindakaas schreef: ↑03-09-2018 16:57Dus je vindt haar leuk, lief, aantrekkelijk. Jullie hebben seks gehad en gaan regelmatig als een stelletje uiteten, uitjes ondernemen etc. Dus feitelijk doen jullie ALLES wat een stel doet, maar jij zoekt verder want er mist "iets". En dan wil je haar toch vasthouden terwijl je weet dat zij geen kant meer op beweegt omdat ze nog gek op je is, terwijl jij verder kijkt. En jij kan je daar oprecht prettig bij voelen, terwijl je weet dat zij vastzit in haar gevoel voor jou?
Zou het soms kunnen zijn dat je dit stiekem wel een fijn idee vind, dat je zo begeerd wordt? Dat het een ego dingetje is? Want een andere reden kan ik niet verzinnen. Ze is leuk genoeg om alle dingen van een relatie te doen, maar du moment is ze het net niet. En je kan haar en jezelf ook niet uitleggen waarom dan niet en wat je wel zoek. Really? Dus dadelijk heb je een hele schare beste vriendinnen omdat er net iets mist?
Ik vind haar reactie overigens echt meer dan keurig, ik zou mijzelf door jou behoorlijk in de zeik genomen voelen.
maandag 3 september 2018 om 17:00