Hoe omgaan met...?
maandag 3 september 2018 om 15:41
Ik, een man, heb een geweldig goede (platonische!) vriendin waar ik veel van houd. Ooit hebben we gedate maar ik heb dat op een gegeven moment afgekapt (voordat het serieus werd). Sindsdien hebben we niet gezoend en ook geen seks gehad en is het dus platonisch. Dit is inmiddels al bijna twee jaar geleden.
Ik heb het toen afgekapt omdat, hoe geweldig ik haar ook vind, niet vind dat we echt matchen in een relatie. Ik voel niet voor haar wat ik zou moeten voelen om een relatie mogelijk te maken. Maar ze is echt geweldig en ik ben ook echt gek op haar (als vriendin van mij) en ik vind het erg leuk om samen te eten, dingen te ondernemen, enzovoort.
Sindsdien zien we elkaar als vrienden en ondernemen we samen allerlei dingen. We hebben er toen voor gekozen wel vrienden te blijven en dat gaat al heel lang goed.
Nu echter blijkt dat zij als we samen zijn soms toch het gevoel heeft dat ze meer wil en ze voelt zich afgewezen als ik dan zeg dat ik dat niet zoek. Ze zegt zelf dat het niet heel sterk is maar zich vooral voordoet op momenten dat we samen ergens langer zijn geweest (bijvoorbeeld na een lange avond samen wat gedronken te hebben).
Ik weet dat ze me ook het gunt om met andere vrouwen om te gaan maar ze vindt het heel erg moeilijk om dit te zien. Zij wil, net zoals ik, goede vrienden blijven maar twijfelt of dit echt kan. Soms heeft ze het er moeilijk mee en soms ook hele tijden niet. Het komt en gaat.
Wat ik het allerergste vind is dat zij zich soms afgewezen voelt en denkt dat er iets aan haar mankeert. Ze maakt hier geen drama van (zo'n type vrouw is zij niet) maar soms snapt ze niet waarom zij het wel voelt en ik niet. Dat vind ik zo erg want het is echt een geweldig leuke fijne aantrekkelijke vrouw!
Mijn vraag: Wat kan ik doen? Wat is mijn rol hierin? Hoe kan ik voorkomen dat ze verder gekwetst wordt? Hoe ver reikt mijn verantwoordelijkheid en wat is de hare?
Ik heb het toen afgekapt omdat, hoe geweldig ik haar ook vind, niet vind dat we echt matchen in een relatie. Ik voel niet voor haar wat ik zou moeten voelen om een relatie mogelijk te maken. Maar ze is echt geweldig en ik ben ook echt gek op haar (als vriendin van mij) en ik vind het erg leuk om samen te eten, dingen te ondernemen, enzovoort.
Sindsdien zien we elkaar als vrienden en ondernemen we samen allerlei dingen. We hebben er toen voor gekozen wel vrienden te blijven en dat gaat al heel lang goed.
Nu echter blijkt dat zij als we samen zijn soms toch het gevoel heeft dat ze meer wil en ze voelt zich afgewezen als ik dan zeg dat ik dat niet zoek. Ze zegt zelf dat het niet heel sterk is maar zich vooral voordoet op momenten dat we samen ergens langer zijn geweest (bijvoorbeeld na een lange avond samen wat gedronken te hebben).
Ik weet dat ze me ook het gunt om met andere vrouwen om te gaan maar ze vindt het heel erg moeilijk om dit te zien. Zij wil, net zoals ik, goede vrienden blijven maar twijfelt of dit echt kan. Soms heeft ze het er moeilijk mee en soms ook hele tijden niet. Het komt en gaat.
Wat ik het allerergste vind is dat zij zich soms afgewezen voelt en denkt dat er iets aan haar mankeert. Ze maakt hier geen drama van (zo'n type vrouw is zij niet) maar soms snapt ze niet waarom zij het wel voelt en ik niet. Dat vind ik zo erg want het is echt een geweldig leuke fijne aantrekkelijke vrouw!
Mijn vraag: Wat kan ik doen? Wat is mijn rol hierin? Hoe kan ik voorkomen dat ze verder gekwetst wordt? Hoe ver reikt mijn verantwoordelijkheid en wat is de hare?
maandag 3 september 2018 om 17:02
Nou was al van alles aan het typen, maar this will do.PotjePindakaas schreef: ↑03-09-2018 16:57Dus je vindt haar leuk, lief, aantrekkelijk. Jullie hebben seks gehad en gaan regelmatig als een stelletje uiteten, uitjes ondernemen etc. Dus feitelijk doen jullie ALLES wat een stel doet, maar jij zoekt verder want er mist "iets". En dan wil je haar toch vasthouden terwijl je weet dat zij geen kant meer op beweegt omdat ze nog gek op je is, terwijl jij verder kijkt. En jij kan je daar oprecht prettig bij voelen, terwijl je weet dat zij vastzit in haar gevoel voor jou?
Zou het soms kunnen zijn dat je dit stiekem wel een fijn idee vind, dat je zo begeerd wordt? Dat het een ego dingetje is? Want een andere reden kan ik niet verzinnen. Ze is leuk genoeg om alle dingen van een relatie te doen, maar du moment is ze het net niet. En je kan haar en jezelf ook niet uitleggen waarom dan niet en wat je wel zoek. Really? Dus dadelijk heb je een hele schare beste vriendinnen omdat er net iets mist?
Ik vind haar reactie overigens echt meer dan keurig, ik zou mijzelf door jou behoorlijk in de zeik genomen voelen.
Het slaat werkelijk kant noch wal wat je aan het doen bent. Treurig.
maandag 3 september 2018 om 17:03
Ik vind dit echt een hele vervelende reactie.PotjePindakaas schreef: ↑03-09-2018 16:57Dus je vindt haar leuk, lief, aantrekkelijk. Jullie hebben seks gehad en gaan regelmatig als een stelletje uiteten, uitjes ondernemen etc. Dus feitelijk doen jullie ALLES wat een stel doet, maar jij zoekt verder want er mist "iets". En dan wil je haar toch vasthouden terwijl je weet dat zij geen kant meer op beweegt omdat ze nog gek op je is, terwijl jij verder kijkt. En jij kan je daar oprecht prettig bij voelen, terwijl je weet dat zij vastzit in haar gevoel voor jou?
Zou het soms kunnen zijn dat je dit stiekem wel een fijn idee vind, dat je zo begeerd wordt? Dat het een ego dingetje is? Want een andere reden kan ik niet verzinnen. Ze is leuk genoeg om alle dingen van een relatie te doen, maar du moment is ze het net niet. En je kan haar en jezelf ook niet uitleggen waarom dan niet en wat je wel zoek. Really? Dus dadelijk heb je een hele schare beste vriendinnen omdat er net iets mist?
Ik vind haar reactie overigens echt meer dan keurig, ik zou mijzelf door jou behoorlijk in de zeik genomen voelen.
1. Wij gaan niet als een stelletje uit eten. Wij gaan net zo uit eten zoals ik dat andere (mannelijke of vrouwelijke) vrienden doe).
2. Wij doen niet ALLES wat een stelletje doen. Ik doe alles met haar wat ik ook met andere vrienden doe of zou doen.
3. Ik wil haar helemaal niet per se vasthouden. Ik zie haar als een goede vriendin waarmee ik heel veel bijzondere dingen heb meegemaakt. Ik waardeer haar als mens en zie niet graag de vriendschap kapot gaan en ik accepteer het ook, met pijn in mijn hart, als het niet houdbaar is omdat ze nu deze gevoelens blijkt te hebben (waarvan ik niet wist dat ze die had).
4. Ik dacht dat ze ook met anderen aan het daten was en ik had dus geen idee "dat ze geen kant op kon bewegen". Pas sinds 2 weken weet ik dit.
5. Nee dit gaat niet om mijn ego. Ik heb dit topic geopend omdat ik wilde weten wat de beste manier is om hier mee om te gaan. Om haar niet te kwetsen, om mezelf niet te kwetsen, om niet zomaar een vriendschap aan de kant te zetten.
maandag 3 september 2018 om 17:08
Vervelend dat je het nu pas hoort. Dan zit er echt niks anders op dan afstand nemen. Dit is echt een relatie verbreken en een pijnlijk gemis, dat snap ik. Ook dat ze belangrijk voor je is. Daarom juist, uit liefde voor haar. Nogmaals, de vriendschap is niet gelijkwaardig. Zal hij ook niet worden, zeker niet nu deze woorden in de lucht hangen.
maandag 3 september 2018 om 17:08
Als zij dit na twee jaar nog steeds zo voelt en nu twijfelt of ze de vriendschap op die manier voort kan zetten dan lijkt het mij dat je er vanuit kan gaan dat de gevoelens best sterk zijn. Ik kan me voorstellen dat ze dat naar jou toe een beetje afzwakt, aangezien het meer dan duidelijk is dat jij die gevoelens niet beantwoordt en ze waarschijnlijk weinig zin heeft om zich nog kwetsbaarder op te stellen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
maandag 3 september 2018 om 17:10
Ja, het zou kunnen dat ze dat afzwakt. He bah, vervelend. Zelf zei ze dat het er soms heel erg was maar dat het er op verreweg de meeste momenten helemaal niet is. Maar misschien zwakt ze het een beetje af. De enige manier om dat te weten komen is door met haar praten erover.Susan schreef: ↑03-09-2018 17:08Als zij dit na twee jaar nog steeds zo voelt en nu twijfelt of ze de vriendschap op die manier voort kan zetten dan lijkt het mij dat je er vanuit kan gaan dat de gevoelens best sterk zijn. Ik kan me voorstellen dat ze dat naar jou toe een beetje afzwakt, aangezien het meer dan duidelijk is dat jij die gevoelens niet beantwoordt en ze waarschijnlijk weinig zin heeft om zich nog kwetsbaarder op te stellen.
anoniem_375582 wijzigde dit bericht op 03-09-2018 17:11
1.66% gewijzigd
maandag 3 september 2018 om 17:11
Als jullie werkelijk zulke goede vrienden zijn waarom heb je het hier dan niet allang met haar zelf over gehad? Dan zal dit je toch pijn doen en praat je hier nog liever gisteren dan vandaag met haar over?Raymond28 schreef: ↑03-09-2018 17:03Ik vind dit echt een hele vervelende reactie.
1. Wij gaan niet als een stelletje uit eten. Wij gaan net zo uit eten zoals ik dat andere (mannelijke of vrouwelijke) vrienden doe).
2. Wij doen niet ALLES wat een stelletje doen. Ik doe alles met haar wat ik ook met andere vrienden doe of zou doen.
3. Ik wil haar helemaal niet per se vasthouden. Ik zie haar als een goede vriendin waarmee ik heel veel bijzondere dingen heb meegemaakt. Ik waardeer haar als mens en zie niet graag de vriendschap kapot gaan en ik accepteer het ook, met pijn in mijn hart, als het niet houdbaar is omdat ze nu deze gevoelens blijkt te hebben (waarvan ik niet wist dat ze die had).
4. Ik dacht dat ze ook met anderen aan het daten was en ik had dus geen idee "dat ze geen kant op kon bewegen". Pas sinds 2 weken weet ik dit.
5. Nee dit gaat niet om mijn ego. Ik heb dit topic geopend omdat ik wilde weten wat de beste manier is om hier mee om te gaan. Om haar niet te kwetsen, om mezelf niet te kwetsen, om niet zomaar een vriendschap aan de kant te zetten.
Het komt op mij over alsof je gerustgesteld wil worden dat je toch duidelijk genoeg bent geweest en dat zij dit allemaal allang had kunnen weten. Een schoon geweten krijgen.
Maar je opent niet voor niks een topic, in jou taal "ergens onbewust besef je" je eigen dat wat je doet echt niet door de beugel kan. Goede vrienden willen elkaar geen pijn doen en als het contact verbreken zodat je vriendin kan verwerken dat het echt nooit iets tussen jullie gaat worden nodig is, dan doe je dat zonder enige twijfel. Uit liefde voor haar. En dan open je niet een topic op een forum in hoeverre "jou verantwoordelijkheid gaat".
maandag 3 september 2018 om 17:14
Praten? Wat wil je dan horen? Geruststelling dat jullie nog door kunnen. Vraag me dan werkelijk af of je van haar houdt. Ik zie er persoonlijk niks van 'houden van' in terug. Alleen eigen belang.Raymond28 schreef: ↑03-09-2018 17:10Ja, het zou kunnen dat ze dat afzwakt. He bah, vervelend. Zelf zei ze dat het er soms heel erg was maar dat het er op verreweg de meeste momenten helemaal niet is. Maar misschien zwakt ze het een beetje af. De enige manier om dat te weten komen is door met haar praten erover.
maandag 3 september 2018 om 17:16
Je doet echt heel erg vervelend en ik zou het fijn vinden als je daarmee kapt. Wat een bitter gedoe en vervelende achterdocht. Het kan niet door de beugel dat ik twee jaar denk dat we gewoon vrienden zijn? Dat ik, op het moment dat ik daar achter kom met haar hierover spreek en hier nu advies om kom te vragen om zeker te weten dat niemand onnodig gekwetst wordt? Dat kan niet door de beugel? Tja, jouw mening. Ik ga hier niet met jou in discussie. Als jij mij als een of andere evil genius wilt zien is dat jouw keuze maar ik herken me daar niet in (en ik durf mijn hand er voor in het vuur te steken dat zij, mijn vrienden, familie, of wie dan ook het zo niet ziet). Ik ben juist meer van het zorgvuldig afwegen van zaken (maar daar gaat dit topic niet over en als je dat niet wilt aannemen dan is dat prima).PotjePindakaas schreef: ↑03-09-2018 17:11Als jullie werkelijk zulke goede vrienden zijn waarom heb je het hier dan niet allang met haar zelf over gehad? Dan zal dit je toch pijn doen en praat je hier nog liever gisteren dan vandaag met haar over?
Het komt op mij over alsof je gerustgesteld wil worden dat je toch duidelijk genoeg bent geweest en dat zij dit allemaal allang had kunnen weten. Een schoon geweten krijgen.
Maar je opent niet voor niks een topic, in jou taal "ergens onbewust besef je" je eigen dat wat je doet echt niet door de beugel kan. Goede vrienden willen elkaar geen pijn doen en als het contact verbreken zodat je vriendin kan verwerken dat het echt nooit iets tussen jullie gaat worden nodig is, dan doe je dat zonder enige twijfel. Uit liefde voor haar. En dan open je niet een topic op een forum in hoeverre "jou verantwoordelijkheid gaat".
We hebben het er gisteren hier heel uitgebreid over gehad. De verschillende opties afgewogen. We hebben besloten het even aan te kijken en er binnenkort het er weer over te hebben. De enige reden dat ik hier post is omdat ik wil doen wat het juiste is en haar niet wil kwetsen. Daarom vraag ik jullie advies. Juist zodat ik niet een tunnelvisie heb of dingen doe die (onbedoeld!) haar kwetsen of tot lange termijn ellende leiden.
maandag 3 september 2018 om 17:21
Maar wie heeft besloten het er binnenkort nog eens over te hebben, jij of zij?
Als ik me probeer in te leven, kan ik me voorstellen dat deze gesprekken voor haar heel pijnlijk zijn. Zij moet met de billen bloot, weer haar gevoelens moeten uitspreken naar een man van wie ze al van tevoren weet dat hij haar afwijst. En nee, zij zal niet zomaar de stekker eruit trekken, want ze is verliefd en ze heeft liever een klein stukje van jou dan helemaal niets, maar dat wil niet zeggen dat dat voor haar het meest gezonde is.
Ik zou dat gesprek dat jullie nog gaan hebben echt kort houden. Heel praktisch. En misschien moet jij degene zijn die het initiatief neemt om het even op een lager pitje te zetten. Want ze zegt dat het niet heel sterk is, maar uit alles wat je vertelt blijkt het tegenovergestelde.
Als ik me probeer in te leven, kan ik me voorstellen dat deze gesprekken voor haar heel pijnlijk zijn. Zij moet met de billen bloot, weer haar gevoelens moeten uitspreken naar een man van wie ze al van tevoren weet dat hij haar afwijst. En nee, zij zal niet zomaar de stekker eruit trekken, want ze is verliefd en ze heeft liever een klein stukje van jou dan helemaal niets, maar dat wil niet zeggen dat dat voor haar het meest gezonde is.
Ik zou dat gesprek dat jullie nog gaan hebben echt kort houden. Heel praktisch. En misschien moet jij degene zijn die het initiatief neemt om het even op een lager pitje te zetten. Want ze zegt dat het niet heel sterk is, maar uit alles wat je vertelt blijkt het tegenovergestelde.
Don't waste your time on jealousy,
maandag 3 september 2018 om 17:25
Ik stelde voor het er nog over te hebben en zij was het daarmee eens.Susan schreef: ↑03-09-2018 17:21Maar wie heeft besloten het er binnenkort nog eens over te hebben, jij of zij?
Ok, heel goed advies. Bedankt hiervoor (ook aan de andere schrijvers hier). Ik ben blij hier even gepost te hebben om een beetje een birds eye view te krijgen en ik heb eigenlijk wel alle antwoorden die ik nodig heb voor nu.
anoniem_375582 wijzigde dit bericht op 03-09-2018 17:26
3.13% gewijzigd
maandag 3 september 2018 om 17:29
maandag 3 september 2018 om 17:39
Ik zou er niet meer zo een lange nacht van maken want die zijn voor haar het moeilijkst. Je moet stoppen om het te voeden zowel met gepraat als met gedrag. Begrens het. Een vrouw heeft veel sneller 'last' van alcohol dan een man. Terwijl jij na 6 drankjes pas iets voelt is het bij haar na 2 of 3. Jij wil dat zij stopt met verliefd zijn maar daar kan zij tevens niets aan doen. Je moet stoppen om bepaalde momenten in stand te houden om dat die voor jou zo relaxt zijn. Ga gewoon om 22.00 naar huis.Raymond28 schreef: ↑03-09-2018 16:42@viva-amber Alcohol is niet zo relevant als jij het nu doet lijken. Ik schreef wel "een lange avond wat gedronken te hebben" maar eigenlijk bedoelde ik dat niet per se als het drinken van alcohol. Er zijn ook avonden dat we wel wat drinken maar dat dit niet alcoholisch is. En doorzakken doen we sowieso bijna nooit.
Er verandert pas iets wanneer jij iets verandert en niet wanneer je er maar over blijft praten.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.