Relaties
alle pijlers
Hoe vriendschap opbouwen
zaterdag 30 november 2024 om 23:30
Vorige week heb ik iemand ontmoet waar ik een hele fijne vriendschappelijke klik mee voel. De ontmoeting was heel fijn, we hebben veel gelachen maar ook een heel fijn (wat diepgaander) gesprek gevoerd.
De ander heeft aangegeven ook zeer genoten te hebben van onze ontmoeting. En open te staan voor vervolgcontact.
En nu?
Ik ben zo enthousiast dat ik heel graag snel en regelmatig weer zou willen afspreken om de vriendschap verder uit te bouwen. Maar tegelijk ben ik bang dat ik mezelf te veel opdring. Denk ik dat ik het geleidelijker moet laten ontstaan. Of dat de interesse van de ander toch snel afneemt.
Zit er aan te denken om aankomende week een appje te sturen met de vraag om koffie te drinken. Is dat te snel?
Overigens komt mijn onzekerheid voort uit het feit dat ik al tijden een gemis voel van goede vrienden. Ik heb maar 1 goede vriendin. Zou dit graag uitbreiden. En nu deze persoon op mijn pad komt, waar ik zo’n klik mee voel, ben ik bang dat het op niets uitloopt.
Ik heb al zo lang geen nieuwe vrienden gemaakt, ik ben bang dat ik helemaal niet weet hoe ik dat moet doen haha
Dus tips zijn meer dan welkom!
De ander heeft aangegeven ook zeer genoten te hebben van onze ontmoeting. En open te staan voor vervolgcontact.
En nu?
Ik ben zo enthousiast dat ik heel graag snel en regelmatig weer zou willen afspreken om de vriendschap verder uit te bouwen. Maar tegelijk ben ik bang dat ik mezelf te veel opdring. Denk ik dat ik het geleidelijker moet laten ontstaan. Of dat de interesse van de ander toch snel afneemt.
Zit er aan te denken om aankomende week een appje te sturen met de vraag om koffie te drinken. Is dat te snel?
Overigens komt mijn onzekerheid voort uit het feit dat ik al tijden een gemis voel van goede vrienden. Ik heb maar 1 goede vriendin. Zou dit graag uitbreiden. En nu deze persoon op mijn pad komt, waar ik zo’n klik mee voel, ben ik bang dat het op niets uitloopt.
Ik heb al zo lang geen nieuwe vrienden gemaakt, ik ben bang dat ik helemaal niet weet hoe ik dat moet doen haha
Dus tips zijn meer dan welkom!
zaterdag 30 november 2024 om 23:47
zondag 1 december 2024 om 00:01
zondag 1 december 2024 om 00:09
zondag 1 december 2024 om 00:34
Ja, I know…KOKO-DO schreef: ↑01-12-2024 00:09En alsnog kan het zijn dat je achter komt dat de klik er toch niet helemaal is. En dat mag er zijn hé. Een vriendschap is leuk als er een wederzijdse klik aanwezig is, niet omdat iets moet of hoort.
Als je het op deze manier kijkt leg je wellicht de focus van jezelf af.
Ik wil het gewoon zo graag, omdat het zo fijn was en ik zo graag een nieuwe vriendschap erbij zou willen. Bang voor afwijzing denk ik.
Bang om iets te verliezen wat er nog niet eens is, stom hè.
Ik wil vooral niet te snel gaan. Vanuit mijn enthousiasme. En iemand daarmee afstoten.
Idd beter om te relativeren, maar dat vind ik lastig.
zondag 1 december 2024 om 00:38
Gezamenlijke activiteiten zijn het probleem denk ik niet, we hebben inderdaad dezelfde interesses.
Ik vraag me meer af, wat moet ik verstaan onder ‘langzaam’. Hoe lang mag/moet er tussen afspraken zitten? Is na 2 weken te snel? Of wanneer duurt het te lang en ebt de interesse weg?
Misschien is er helemaal geen antwoord op deze vragen, maar dit gaat wel door m’n hoofd.
Ik wil niets verkeerd doen waarmee ik m’n kansen verpest.
zondag 1 december 2024 om 00:52
zondag 1 december 2024 om 00:53
Ik denk dat dit ook een beetje van jullie levens afhangt. Ik zou zelf geen tijd hebben om na 2 weken alweer af te spreken. Ik heb niet zo'n lege agenda. Maar dat merk je toch vanzelf als je iets voor stelt?PunkGirl schreef: ↑01-12-2024 00:38Gezamenlijke activiteiten zijn het probleem denk ik niet, we hebben inderdaad dezelfde interesses.
Ik vraag me meer af, wat moet ik verstaan onder ‘langzaam’. Hoe lang mag/moet er tussen afspraken zitten? Is na 2 weken te snel? Of wanneer duurt het te lang en ebt de interesse weg?
Misschien is er helemaal geen antwoord op deze vragen, maar dit gaat wel door m’n hoofd.
Ik wil niets verkeerd doen waarmee ik m’n kansen verpest.
zondag 1 december 2024 om 00:59
Jezelf zijn, als je het daarmee verpest is het toch gewoon geen match. Hoe jammer ook.
Als jij enthousiast bent, ben je enthousiast. Benoem dat ook; ik voel me enthousiast, vond het echt gezellig met je en heb zin om binnenkort weer wat leuks te doen. Vind je het leuk om alweer wat in te plannen?
Diegene kan dan zelf een inbreng doen en ook een termijn. Zo leer je elkaar vanzelf kennen in wat voor beide goed voelt.
Succes! Komt vast goed.
Als jij enthousiast bent, ben je enthousiast. Benoem dat ook; ik voel me enthousiast, vond het echt gezellig met je en heb zin om binnenkort weer wat leuks te doen. Vind je het leuk om alweer wat in te plannen?
Diegene kan dan zelf een inbreng doen en ook een termijn. Zo leer je elkaar vanzelf kennen in wat voor beide goed voelt.
Succes! Komt vast goed.
zondag 1 december 2024 om 07:27
Helemaal eens met Qiya, gewoon jezelf zijn. Je kan geen klik verpesten door 'te snel' een appje te sturen om terug af te spreken.
Ofwel is de ander ook enthousiast, ofwel niet. Je zal dat snel genoeg merken.
Waarom zou je dat 'langzaam' moeten opbouwen? Ben in mijn leven al genoeg mensen tegen gekomen waar ik snel en vaak terug mee afspreek. Met initiatief van beide kanten. Heb er sinds enkele maanden weer iemand bij, we appen zowat elke dag wel even, zij belt een paar keer per week en we zien elkaar eens in de 1 a 2 weken sinds we elkaar tegen kwamen.
Veel hangt uiteraard af van je situatie, we zijn beide single zonder kinderen (thuis).
En het initiatief moet van beide kanten komen.
Succes!
Waarom zou je dat 'langzaam' moeten opbouwen? Ben in mijn leven al genoeg mensen tegen gekomen waar ik snel en vaak terug mee afspreek. Met initiatief van beide kanten. Heb er sinds enkele maanden weer iemand bij, we appen zowat elke dag wel even, zij belt een paar keer per week en we zien elkaar eens in de 1 a 2 weken sinds we elkaar tegen kwamen.
Veel hangt uiteraard af van je situatie, we zijn beide single zonder kinderen (thuis).
Succes!
zondag 1 december 2024 om 08:17
Het ligt er ook aan hoeveel behoefte de ander heeft aan contact. Ik vind het in vriendschappen het fijnste als ik aan kan geven wat wel en niet lukt qua afspraken zonder dat dat wrictie veroorzaakt l. Ga niet claimen, gewoon een voorstel doen om af te spreken is prima maar zorg dat als de ander niet kan je dat ook gewoon prima vind.
Wel heel tof dat je zo een leuk persoon ontmoet hebt en ik hoop voor jou dat het een mooie vriendschap wordt
Wel heel tof dat je zo een leuk persoon ontmoet hebt en ik hoop voor jou dat het een mooie vriendschap wordt
where ever you go, go with your heart
zondag 1 december 2024 om 08:50
zondag 1 december 2024 om 09:24
zondag 1 december 2024 om 09:29
Ik vind dit ook lastig. Ik ben altijd een beetje bang dat mensen inschatten dat ik seksueel geïnteresseerd ben of romantische interesse heb. Ondanks dat dat zo goed als uitgesloten is. Maar ik zal bij het ontmoeten van nieuwe aardige mensen, via werk of elders, niet gauw voorstellen met iemand samen een koffie te gaan doen, iemand uit te nodigen of voorstellen een keertje te lunchen oid.
zondag 1 december 2024 om 10:19
Nou dit dus een beetje hè. Ik doe dat eigenlijk nooit.Olea schreef: ↑01-12-2024 09:29Ik vind dit ook lastig. Ik ben altijd een beetje bang dat mensen inschatten dat ik seksueel geïnteresseerd ben of romantische interesse heb. Ondanks dat dat zo goed als uitgesloten is. Maar ik zal bij het ontmoeten van nieuwe aardige mensen, via werk of elders, niet gauw voorstellen met iemand samen een koffie te gaan doen, iemand uit te nodigen of voorstellen een keertje te lunchen oid.
Heb me voorgenomen dat ik toch vaker die stap wil zetten, want anders verandert er niks.
En deze persoon is dus het eerste slachtoffer van mijn goede voornemen
zondag 1 december 2024 om 10:21
Het voelt als een gelijkgestemde. Zelfde manier van denken, praten. Zelfde dingen die we interessant vinden. Hoe we in het leven staan.bijtie schreef: ↑01-12-2024 09:24Ik vraag me af wat deze klik is. Een week na de ontmoeting weer willen afspreken, onzeker en bang om het te verpesten?
Je denkt ook in schaarste (ik heb maar 1 goede vriendin), alsof je jezelf minderwaardig voelt.
Wat maakt dat deze persoon dit bij jou naar boven brengt?
Het voelt veilig en vertrouwd, alsof ik deze persoon al jaren ken.
En dezelfde humor, ook heel belangrijk
zondag 1 december 2024 om 10:22
Dat zou ook prima zijn.Skawa schreef: ↑01-12-2024 08:17Het ligt er ook aan hoeveel behoefte de ander heeft aan contact. Ik vind het in vriendschappen het fijnste als ik aan kan geven wat wel en niet lukt qua afspraken zonder dat dat wrictie veroorzaakt l. Ga niet claimen, gewoon een voorstel doen om af te spreken is prima maar zorg dat als de ander niet kan je dat ook gewoon prima vind.
Dank je wel
zondag 1 december 2024 om 10:23
Dank je wel, jouw visie is inderdaad wat ik nodig heb.Attraverso schreef: ↑01-12-2024 07:27Helemaal eens met Qiya, gewoon jezelf zijn. Je kan geen klik verpesten door 'te snel' een appje te sturen om terug af te spreken.
Succes!
Ik moet gewoon m’n enthousiaste zelf zijn. Als de ander dat niet leuk vindt, is dat diens gemis.
zondag 1 december 2024 om 10:23
Ik vind ook dat een vriendschap een beetje vanzelf moet gaan, ik wil er niet aan lopen trekken en andersom ook niet. Soms spreek je elkaar een week niet, of zelfs langer. En soms spreek je iemand dagelijks. Daar zitten niet echt regels aan. En qua afspreken, dat kan ook verschillend zijn. Soms al weken van te voren, soms spontaan.
groentuintje wijzigde dit bericht op 01-12-2024 10:24
16.23% gewijzigd
Voor iedereen een groene tuin
zondag 1 december 2024 om 10:24
Dank je welQiya schreef: ↑01-12-2024 00:59Jezelf zijn, als je het daarmee verpest is het toch gewoon geen match. Hoe jammer ook.
Succes! Komt vast goed.
zondag 1 december 2024 om 11:51
In de “opbouw” ligt de focus ook niet altijd op afspreken. Kan ook gewoon iets appen dat je ergens leest of ziet waar jullie het over gehad hebben, of wat je denkt dat de ander interessant vindt. Gewoon beetje contact houden.
Maar koffie voorstellen lijkt me prima. Wat ik ook doe met mensen is gewoon zelf wat doen en iemand appen of die aan wil sluiten. Dus: ik ga straks even daar en daar lunchen, haak lekker aan als je zin/tijd hebt. Dat voelt voor beide kanten ontspannen, want je gaat sowieso al, dus het staat of valt niet met de ander.
Ik ben overigens wel iemand die snel iets teveel kan vinden, maar dat ligt geheel aan mij hoor! Houd niet van het gevoel dat iemand op mij duikt. Geheel onterecht hoor, dat ligt meer aan mij dan aan die ander, is gebaseerd op mindere ervaringen uit het verleden. Ik maak schijnbaar een goede eerste indruk op mensen, als een meer open en sociaal persoon dan ik eigenlijk ben. Ik houd van mensen, maar ik moet niet teveel van dezelfde persoon achter elkaar.
Maar koffie voorstellen lijkt me prima. Wat ik ook doe met mensen is gewoon zelf wat doen en iemand appen of die aan wil sluiten. Dus: ik ga straks even daar en daar lunchen, haak lekker aan als je zin/tijd hebt. Dat voelt voor beide kanten ontspannen, want je gaat sowieso al, dus het staat of valt niet met de ander.
Ik ben overigens wel iemand die snel iets teveel kan vinden, maar dat ligt geheel aan mij hoor! Houd niet van het gevoel dat iemand op mij duikt. Geheel onterecht hoor, dat ligt meer aan mij dan aan die ander, is gebaseerd op mindere ervaringen uit het verleden. Ik maak schijnbaar een goede eerste indruk op mensen, als een meer open en sociaal persoon dan ik eigenlijk ben. Ik houd van mensen, maar ik moet niet teveel van dezelfde persoon achter elkaar.
lorem_ipsum wijzigde dit bericht op 01-12-2024 12:31
29.40% gewijzigd
zondag 1 december 2024 om 12:20
Is het iemand die je tegen komt en kunt spreken zonder hem of haar speciaal individueel te benaderen? Bij een collega vind ik het bijv. vaak makkelijker dan buiten de werksetting. Met iemand die je bijv op het werk kunt spreken is het makkelijker dan iemand die je via via kent en van wie je denkt: die zou eens thuis willen uitnodigen of ergens wat mee gaan drinken. Toen ik nog single was dacht ik altijd: misschien denkt die persoon dat ik een relatie wil... maar als gebonden persoon denk ik: als diegene maar niet denkt dat ik buiten de deur zit te flirten.
Waardoor ik heel vaak maar niks doe of deed. Hoe vaak je wel niet leest of hoort: ik heb diegene met een andere man/vrouw gespot!!
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in