Hoe werkt scheiden?

07-09-2016 20:44 63 berichten
anoniem_132946 wijzigde dit bericht op 21-01-2019 23:35
0.00% gewijzigd
quote:MinkeDeWit schreef op 07 september 2016 @ 21:11:

[...]

Dan moet ze dat gaan doen, of de bijna ex-partner. Weet hij het al?Nee, beter van niet.
Alle reacties Link kopieren
waarom regelt zij dit zelf niet, is daar een reden voor?
quote:Anouscha schreef op 07 september 2016 @ 21:10:

[...]

Ik mag die voorwaarde toch wel bijzonder vinden?Tuurlijk mag jij dat
quote:missfitz schreef op 07 september 2016 @ 21:13:

waarom regelt zij dit zelf niet, is daar een reden voor?Zou wel het fijnst zijn als dat kon, maar dat zit er om verschillende redenen nu niet in.
Is de ex-partner je vader? Zo ja bedenk dan dat jij nog lang door moet met beiden dus probeer er dan goed samen uit te komen.

Verder zou ik contact opnemen met de gemeente en het maatschappelijk werk.

Laat je moeder vooral dingen zelf regelen. Straks staat ze er ook alleen voor.
anoniem_132946 wijzigde dit bericht op 21-01-2019 23:38
0.00% gewijzigd
quote:okkervil schreef op 07 september 2016 @ 21:19:

Is de ex-partner je vader? Zo ja bedenk dan dat jij nog lang door moet met beiden dus probeer er dan goed samen uit te komen.

Verder zou ik contact opnemen met de gemeente en het maatschappelijk werk.

Laat je moeder vooral dingen zelf regelen. Straks staat ze er ook alleen voor.Je laatste tip vind ik een goede trouwens, dankjewel.
quote:raindrop57 schreef op 07 september 2016 @ 21:20:

Ik hoef niet door met beide. Zodra mijn moeder weg is is het contact met mijn vader over.Dat klinkt naar, echt, ga met je moeder naar het maatschappelijk werk voor hulp en advies.
quote:raindrop57 schreef op 07 september 2016 @ 21:13:

[...]

Nee, beter van niet.

Hoe denk je dat te gaan doen dan? Hij gaat er sowieso achter komen. Denk je dat hij gezelliger wordt als hij er later achter komt dan nu?

Kan je moeder bij jou of iemand anders inwonen tijdelijk?
Mijn moeder is zonder vooraankondiging weg gegaan bij mijn vader. Achteraf heb ik er spijt van dat ik niet harder heb aangedrongen dat ze het zou vertellen, want hij is er bijna aan onderdoor gegaan. Naar gedrag wordt vaker veroorzaakt door onvermogen dan door boosaardigheid.
Je moeder moet naar een advocaat en dan voorlopige voorzieningen aanvragen, en de echtscheidingsprocedure starten.
quote:Anouscha schreef op 07 september 2016 @ 21:04:

[...]

Oh, echt? Wat raar. Ben je zo de helft (!) van je inkomen kwijt na een scheiding.

Ja, dat is de standaard optie. Je kan er afstand van doen, maar dat lijkt me in dit geval niet logisch.

Op zich ook niet zo gek. Als je getrouwd bent worden 2 in principe 1, in ieder geval op financieel gebied. Ook als beide partners een pensioen kan de 1 aanspraak maken op de helft van de ander en andersom.

[...]

Oh, echt? Wat raar. Ben je zo de helft (!) van je inkomen kwijt na een scheiding.Dat is waar je o.a. ja tegen zegt op je trouwdag. En ook een gevolg van financiele keuzes die tijdens het huwelijk zijn gemaakt zoals bijvoorbeeld niet of weinig werken van een van de echtlieden. Niks raars aan.
anoniem_132946 wijzigde dit bericht op 21-01-2019 23:38
0.00% gewijzigd
quote:raindrop57 schreef op 07 september 2016 @ 21:54:

[...]

Natuurlijk komt hij het te weten, maar nu nog niet. Eerst alles op een rij zetten. Zodra hij het weet kunnen ze sowieso niet meer 1 huis zijn.

Dus wie weet gaat het nog een hele tijd duren, want een sociale huurwoning is in veel plaatsen niet snel geregeld. Of wil ze bijvoorbeeld best wel naar Zuidoost Groningen?

Het partnerpensioen van haar toekomstige ex is ook niet zomaar geregeld. IS hij al met pensioen? Hoe denkt ze te gaan rondkomen van alleen haar AOW?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
quote:raindrop57 schreef op 07 september 2016 @ 21:54:

[...]

Natuurlijk komt hij het te weten, maar nu nog niet. Eerst alles op een rij zetten. Zodra hij het weet kunnen ze sowieso niet meer 1 huis zijn.Dat klinkt niet goed. Is er sprake van geweld?
Life is short. Eat dessert first.
Zou met een loonstrook en pensioen overzicht van je vader eens naar een advocaat gaan. Kijken wat haar financiele positie na de scheiding is en dan met dat inkomen kijken of ze kans maakt bij de woningbouwvereniging en navragen hoe lang de wachttijden zijn en de urgentieregelingen.
Bij huiselijk geweld en weinig geld kun je soms dan weer wel urgentie krijgen. Eerst dus achter woonruimte aan en kijken wat het inkomen wordt. Is je vader al met pensioen? Heeft hij ern pensioen of alleen AOW?

[...]

Oh, echt? Wat raar. Ben je zo de helft (!) van je inkomen kwijt na een scheiding.Dat hangt af van je eventuele huwelijksvoorwaarden en de afspraken die je maakt in het evhtschedingsconvenant.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
quote:himalaya schreef op 07 september 2016 @ 22:24:

[...]

Dus wie weet gaat het nog een hele tijd duren, want een sociale huurwoning is in veel plaatsen niet snel geregeld. Of wil ze bijvoorbeeld best wel naar Zuidoost Groningen?

De huurwoningen liggen daar ook niet voor het oprapen hoor.. Veel word/ gaat verhuurd worden aan vluchtelingen..

Particuliere huur kom je dan gauw in..
quote:Snoesje666 schreef op 07 september 2016 @ 23:16:

[...]

Dat hangt af van je eventuele huwelijksvoorwaarden en de afspraken die je maakt in het evhtschedingsconvenant.Kun je het al uitsluiten in je hv? Ik weet dat afzien van alimentatie in hv geen stand houdt als er bij de scheiding om verzocht wordt.
anoniem_132946 wijzigde dit bericht op 21-01-2019 23:39
0.00% gewijzigd
quote:raindrop57 schreef op 08 september 2016 @ 07:32:

[...]

Al zolang ik me kan herinneren. Nooit het lef gehad om in opstand te komen of weg te gaan. Nu eindelijk wel.Ik zou haar juist dit soort dingen zoveel mogelijk zelf laten uitzoeken. Ik kan me zo voorstellen dat ze niet gewend is (financiële) zaken zelf te regelen en dat je vader dat altijd deed. Ze heeft heel lang in die situatie gezeten en straks moet ze wel voor zichzelf kunnen zorgen.
quote:raindrop57 schreef op 08 september 2016 @ 07:32:

[...]

Al zolang ik me kan herinneren. Nooit het lef gehad om in opstand te komen of weg te gaan. Nu eindelijk wel.Wat naar zeg voor jullie beide. Ik zou haar adviseren om dan eerst naar maatschappelijk werk te gaan. Wie weet kan ze zo een huisje krijgen en dan op de dag dat ze de scheiding aankondigd gelijk over naar haar huis.
Dan is een blijf van mijn lijf huis ook een optie, al dan niet met een aangifte.

Op die manier komen de molens van de hulpverlening op gang en dat lijkt je moeder hard nodig te hebben.

Het vergt enorm veel wilskracht om je én te ontworstelen aan een lang huwelijk vol van geweld én standvastig te blijven als je vervolgens geen woning en financiën hebt.

Hulpverlening is dan fijn om op terug te vallen en te laten meedenken. Bel eens met veilig thuis. Zij kunnen goed mee denken over een plan van aanpak om veilig weg te kunnen gaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven