houden van?

04-04-2012 18:02 53 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goed, dit zal niet de snuggerste vraag zijn die er bestaat maar forgive me. Ik ben vrij onzeker als het op mannen en relaties aankomt. Ik heb een relatie, maar ik kan niet goed peilen of hij wel echt van mij houdt.. ik twijfel altijd erg aan mijzelf waardoor ik bepaalde signalen van hem meteen als negatief bestempel. ik wil aan jullie vragen hoe jullie merken/weten dat je man/vriend van je houdt? wat doet/zegt hij?
quote:brandy38 schreef op 04 april 2012 @ 18:44:

Je zou niet aan jezelf moeten twijfelen, maar aan hem!

En dat doe je ook, anders had je dit topic niet geopend. Luister naar je gevoel en laat je niet nog een keer voorliegen. Deze onderbuikgevoelens heb je denk ik namelijk al, of niet?Ja die heb ik. omdat hij mijn eerste vriend is heb ik geen idee wat hoort in een relatie en wat niet. ik wil ook geen dramaqueen zijn of dingen erger maken dan dat het lijkt.. daarom de vraag naar jullie mening
quote:readyfortheworld schreef op 04 april 2012 @ 18:45:

[...]

Het doet best wel pijn als ik dit lees

Omdat?

Het is niet mijn bedoeling je pijn te doen.
quote:brandy38 schreef op 04 april 2012 @ 18:47:

[...]

Omdat?

Het is niet mijn bedoeling je pijn te doen. Nee, jij bent niet degene die mij pijn doet het doet pijn omdat ik alles heb gegeven aan hem terwijl ik had gezworen om mij aan niemand volledig te geven. Nu ik hem heb, wil ik alles wel voor hem doen.. ik wil gewoon dat hij er alles aan wil doen om mij ook te willen
Klinkt niet best, ready for the world.

Ken je zijn vrienden wel? Collega's? Heb je zijn adres? Vakantie al gepland samen?
Oow mosterd, sorry.

Knuffelvoor jou, Ready. Je verdient beter, echt!
Nee, weet de namen van vrienden wel maar verder niet. had wel voorgesteld om vakantie te boeken maar hij weet nog niet wat de plannen zijn, zei hij..
-Aan de lieve smsjes die hij me stuurt als we niet samen zijn,

-aan de manier hoe hij me inzeept onder de douche of in bad,

-aan de briefjes die hij voor me schrijft,

-aan alle kleine aanrakingen en woordjes die hij me fluistert,

-aan de kleine cadeautjes die hij voor me koopt, maar beter nog aan de cadeautjes die hij zelf voor mij maakt..

-als ik thuiskom na een drukke dag en hij heeft een lekker vers sapje geperst voor me en ik lekker op de bank mag chillen omdat hij staat te koken

-aan hoe hij mij aan dingen herinnert die ik zelf weer vergeten was

-aan de manier hoe hij naar me kijkt

-aan de manier hoe hij mij beschermt als mensen vervelend zijn (hoeft niet, heb zeker ballen..maar vind het wel heel aandoenlijk dat hij plaatsvervangend boos word als iemand mij iets in de weg wil leggen)

-aan ons intens geknuffel 's avonds in bed

-aan de manier hoe hij mij erg hoffelijk en galant over straat laat paraderen

-aan de manier hoe hij me troost als ik verdrietig ben

-aan de manier hoe wij met elkaar communiceren

-aan de manier waarop wij intimiteit delen en elkaar verwennen

-aan de manier als hij mij verrast met een uitje/vakantie

-als ik hem over onze relatie hoor praten tegen derden en hij vol trots staat te glimmen en mij nog eens stevig tegen zich aandrukt

-aan het moment dat hij vorige week opeens na werk binnenkomt en enthousiast roept dat hij zo onwijs gelukkig is en zo graag met mij verder de toekomst in wil

-aan het feit dat ik binnen een maand nadat we verkering kregen mijn schoonmama mocht ontmoeten

-aan het feit dat hij me mist als ik een nachtje elders verblijf

-hij me zelfs mooi vind en dat zegt als ik eruit zie alsof ik door een auto overreden ben

-hoe hij voor me zorgt als ik ziek ben

en zo kan ik tot in de treuren wel doorgaan..bijna 3 jaar relatie nu, maar kennen elkaar al 10 jaar.
Hier waakt de enige echte Barones
Ik gooi hem er maar weer eens in:

Onbaatzuchtig

Echte liefde is niet gericht op een bepaald belang, laat staan eigen belang.

Belang is simpelweg van een andere orde, het doet er niet toe. Dat betekent ook dat men zich kan losmaken van externe factoren of mensen. Echte liefde is zuivere, ongemengde betrokkenheid op de ander. Ze verdraagt geen kritisch commentaar langs de zijlijn, laat staan consciëntieuze rekenmeesters die precies bijhouden hoeveel winst en verlies de relatie oplevert.

Totaal

Echte liefde wordt gevoeld voor de ander als totale persoon, dus niet voor specifieke eigenschappen. Liefde is (veel) meer dan de optelsom van een aantrekkelijk uiterlijk, een riant inkomen, een boeiende uitstraling en een charmante babbel. Wie blind is van liefde zal weliswaar tal van goede eigenschappen in de ander zien, maar steeds het gevoel hebben dat het hem dáár niet in zit. Liefde gaat immers uit naar een ondefinieerbare grootheid, de ander als persoon.

Gericht op de ander

Bij echte liefde is men - in principe - met heel zijn hart gericht op de ander. Men wil er voor de ander zijn, men wil helpen, beschermen, verzorgen. Dat betekent ook dat men de partner tijd en ruimte geeft om zijn eigen weg in te slaan.

Actief

De mens kan overvallen worden door verliefdheid, maar niet door liefde. Echte liefde ontstaat dus niet plotseling, als een donderslag bij heldere hemel, maar volgt een proces waarbij de liefde steeds weer wordt bevestigd en getoond. Liefde vóelen is niet voldoende. Het vergt vormgeving en onderhoud, zodat de ander de liefde ook werkelijk vóelt.

Liefde als levenshouding

Tot op zekere hoogte is liefde een manier van in deze wereld staan. Het is niet die exclusieve, magische ketting die de partners voor eens en voor altijd aan elkaar vastketent, het is een open houding naar de wereld als geheel. Liefde staat dus (ook) voor ontvankelijkheid en een blik die naar buiten is gericht. Iemand die zich helemaal afzondert in zichzelf en voortdurend op voet van oorlog staat met wat er om hem heen gebeurt, zal niet makkelijk liefde voelen.

Gezonde wortels

Echte liefde spruit voort uit rijkdom in plaats van armoede, uit groei in plaats van stilstand, uit willen in plaats van moeten. De ander is niet iemand die je eigen bestaan kan rechtvaardigen of je eenzaamheid kan verdrijven, maar iemand die je deelgenoot kunt maken van je eigen existentie. Dat kan alleen als we in het reine zijn met onszelf, met ons verleden en de omringende wereld. Er moet immers - in psychologische zin - plaats zijn voor iemand anders.

Wederkerigheid

De ideale liefde veronderstelt wederkerigheid en gelijkwaardigheid. Alles wat je in de relatie investeert, komt (op een andere manier) weer terug. Daarbij gaat het niet om objectieve, kwantificeerbare uitwisselingstransacties, maar om een fundamenteel gevoel dat de relatie `klopt'. Zo lang als we het gevoel hebben dat we van de ander voldoende krijgen, zal het ons geen enkele moeite kosten om te (blijven) geven. Op het moment dat we dat gevoel niet meer hebben, zullen we automatisch en onbewust een stapje terug doen.

Onbedoelde bevrediging

Echte liefde is niet gericht op beloning of bevrediging. Dit zijn onbedoelde effecten die vanzelf ontstaan, zonder dat ze beoogd waren. Maar dát deze effecten optreden, tegelijk met het uiten van liefde, is wel belangrijk. Liefde die bevrediging nastreeft, is net zo kansloos als liefde die nimmer bevredigend is.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Ben bang dat hier geen sprake is van 'houden van' maar van 'besodemieteren van'.
Zeg maar Spijker.
Wat ga je nou doen, ready?
Bij mij gaan ook de alarmbellen af. Ik denk dat jij niet nummer 1 bent voor hem, sorry.
ik heb geen idee.. mijn hoofd draait op volle toeren.. ik ben bang dat ik mijzelf niet kan oprapen als dit stuk loopt
Waar ben je bang voor? Heb je eerder zoiets mee gemaakt ?
Natuurlijk kan je dat wel. Zo voelt dat dan even, maar je kan meer dan je denkt.

Dit is je eerste relatie ooit zeg je?

Ik zou uit je verhaal denken dat hij een ander heeft, dus ik zou gewoon maar eens bij hem langs gaan op een moment dat hij dat niet verwacht en kijken wie er thuis is.
Zeg maar Spijker.
Wauw klinkt een beetje zoals de relatie waarin ik zat. Wij woonden redelijk ver uit elkaar en ik dichter bij zijn werk dus vond het ergens wel "logisch". Nooit iemand ontmoet en als we hadden afgesproken kwam hij vaak niet of veel te laat.

Hij bleef wel bij mij slapen maar kwam meestal pas later op de avond, achteraf niet zo gek want zijn vriendin bleek dan nachtdienst te hebben... Waar ik overigens achterkwam toen ik een week of 22 zwanger was..
quote:readyfortheworld schreef op 04 april 2012 @ 19:05:

ik heb geen idee.. mijn hoofd draait op volle toeren.. ik ben bang dat ik mijzelf niet kan oprapen als dit stuk loopt

Jawel joh dat kan je wel. Je verdient beter, laat je niet op je kop zitten. Er zijn ook echt leuke mannen (kijk maar naar voorbeelden hier in het topic) en er is er ook een voor jou. Dit is moeilijk omdat het de eerste keer is voor jou en dat is een harde klap. Maar schouders eronder en doorgaan.

Weet je veel vrouwen lopen eerst tegen de verkeerde aan, dat moet je ook een beetje leren en in gaan zien.
quote:mamapino schreef op 04 april 2012 @ 19:06:

Wauw klinkt een beetje zoals de relatie waarin ik zat. Wij woonden redelijk ver uit elkaar en ik dichter bij zijn werk dus vond het ergens wel "logisch". Nooit iemand ontmoet en als we hadden afgesproken kwam hij vaak niet of veel te laat.

Hij bleef wel bij mij slapen maar kwam meestal pas later op de avond, achteraf niet zo gek want zijn vriendin bleek dan nachtdienst te hebben... Waar ik overigens achterkwam toen ik een week of 22 zwanger was.. ai dat is verschrikkelijk! wat een lul..
quote:readyfortheworld schreef op 04 april 2012 @ 19:05:

ik heb geen idee.. mijn hoofd draait op volle toeren.. ik ben bang dat ik mijzelf niet kan oprapen als dit stuk looptga niet je eigen verhalen maken; spreek al je dromen, wensen en verwachtingen naar elkaar uit....zonder taboes
quote:Yavanna schreef op 04 april 2012 @ 19:08:

[...]

Jawel joh dat kan je wel. Je verdient beter, laat je niet op je kop zitten. Er zijn ook echt leuke mannen (kijk maar naar voorbeelden hier in het topic) en er is er ook een voor jou. Dit is moeilijk omdat het de eerste keer is voor jou en dat is een harde klap. Maar schouders eronder en doorgaan.

Weet je veel vrouwen lopen eerst tegen de verkeerde aan, dat moet je ook een beetje leren en in gaan zien.ja dit voelt dan het einde van de wereld... maar iedereen heeft exen idd. hmm.. eerst maar even laten bezinken
Hee, dit is alleen maar iets dat vrouwen op een forum roepen he. We denken iets, maar we hebben geen glazen bol en we kennen die man niet. Neem het dus niet zomaar voor waar aan!

Maar ga wel eens uitvissen wat er nou eigenlijk aan de hand is en waarom jij twijfelt.
Zeg maar Spijker.
Oh wat erg, ik zou hem meteen bellen dat je dit weekend naar hem toe komt en dan vooral niet luisteren naar zijn excuses om toch bij jou af te spreken. En vooral niet te veel plannen, maar onverwachts wat eerder komen. Of als je dit té spannend vindt, zou ik hem gewoon aan de telefoon confronteren met je gedachten?
quote:readyfortheworld schreef op 04 april 2012 @ 19:12:

[...]

ja dit voelt dan het einde van de wereld... maar iedereen heeft exen idd. hmm.. eerst maar even laten bezinkenDoe dat maar en houd ook in je achterhoofd wat Spijker zegt. Maar onthoud dat jij sterker bent dan je denkt.
Ready, wat een lastige situatie voor je! Rustig aan hoor, je hoeft niet nu opeens van de ene op andere dag te weten hoe het in elkaar zit. Snap wel dat het veel gedachten oproept. En inderdaad, hoe een relatie kan gaan en wat daarin wel en niet fijn is, is iets wat de meeste mensen maar door ervaring leren...

Er zijn vast ook fijne dingen nu, en zoals ik het nu lees (en ook al het feit dat je dit post, omdat je misschien al zo twijfelde of het wel goed was) klinkt het alsof jij veel energie erin stopt en hij jou niet in zijn leven toe laat, maar jou aan de zijlijn laat staan.

ps.

En als ik dit zo lees klinkt het alsof jij superlief bent.
quote:elastiekje schreef op 04 april 2012 @ 18:05:

Hoe lang heb je een relatie?

Ik merk het gewoon aan de omgang met mij. Kunnen hele simpele dingen zijn, bijvoorbeeld 's ochtends al een ontbijtje voor mij te hebben gemaakt als ik nog voor pampus in bed lig.. als ik huil niet zeggen dat ik me aanstel maar me gewoon een knuffel geven. Enthousiaste begroeting na het thuiskomen van werk. Geen ruzies, praten over wat je bezig houdt, elkaar accepteren. Tja weet niet eigenlijk, gaat gewoon vanzelf.

Heb er in ieder geval niet voor hoeven te werken en andersom ook niet. Dacht dat dat altijd nodig was, maar tot nu toe (ruim 2 jaar relatie) nog niet nodig geweest.

Waarover twijfel je over jezelf?

Mooi gezegd.

Op het 'niet hoeven werken aan' dan. Ik denk dat ik juist in die crisis echt bewust werd vab de liefde

we maakten na 2 jaar een forse dip door en omdat we zo voor de relatie samen gingen, besefte ik dat de liefde heel diep zat aan beide kanten.

Houden van is niet te vatten in woorden,dat is gevoel. echt. en de 1 toont dat anders dan de ander maar dat wil niet zeggen dat er minder houden van is.

Ik show het, denk ik, makkelijker dan lief maar hij laat het op andere vlakken blijken die zeer indrukwekkend zijn.

Wat dat betreft zijn de woorden bij een huwelijksceremonie waar: in goede en in slecjhte tijden. In slechte tijden leer je je vrienden kennen en misschien ook wel de liefde?
Je bent zelf een theepot
Bedankt voor al jullie reactie's!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven