How did we get here?

04-03-2017 13:08 66 berichten
Alle reacties Link kopieren
Pff, even van me afschrijven: mijn huwelijk ligt op zijn gat en ik weet niet zo goed hoe we nu verder moeten.

Lang verhaal kort:

Ruim 10 jaar samen, kleine kinderen.

Man en ik zijn twee heel verschillende personen qua karakter en interesses, dat maakt onze relatie interessant, maar soms ook ingewikkeld. Het laatste jaar zitten de verschillen ons heel erg in de weg. Ik ben heel sociaal, ga graag op reis, probeer nieuwe dingen uit, geef weinig om mooie spullen etc. Man is erg introvert, vindt gadgets, dure meubels etc erg belangrijk en zit het liefst achter zijn computer of met mij op de bank tv te kijken. Hij is overigens een hele leuke en lieve vader.

Gisteren in een moeilijk (en zeldzaam) gesprek geconstateerd dat we allebei heel veel van ons zelf inleveren in onze relatie. Man vind het vervelend dat ik niet met hem op de bank wil zitten, zegt dat hij zijn hobbies (computeren) voor mij laat versloffen en baalt er van als ik uit ga, vrienden zie etc. Geeft aan me niet te vertrouwen.

Het laatste jaar is het erger geworden omdat ik, doordat de kinderen wat groter zijn en ik minder drukte op werk heb, weer meer energie in mijn sociale leven steek (eens per 2 maanden stappen, wekelijks 1 avond vrienden zien en af en toe weekendje weg). Ik leef wat spontaner en minder op de automatische piloot. Daar geniet ik ontzettend van, maar man vat het op alsof ik niet bij hem wil zijn. Waar ook wel een kern van waarheid in zit, want ik heb het gevoel dat we naast de kinderen weinig delen.

Ik heb voorgesteld in relatietherapie te gaan, dat wil hij niet. Uit elkaar wil hij niet. Zelf zie ik op deze manier doorgaan ook niet zitten; ik word echt een beetje ongelukkig van samen op de bank in een vinex wijk. En ben ook een beetje moe van het steeds de kar moeten trekken om samen vakantie te plannen, avondje weg etc.

Een jaar geleden was onze relatie saai, maar stabiel. En nu vraag ik me serieus af hoe we hier terecht gekomen zijn en vooral hoe we verder moeten...
Als je net dertig bent mag dat zeker. Je leven is dan in feite net begonnen.

Ik denk dat de gulden middenweg het beste lijkt. Dan worden jullie beide behoeften vervuld
quote:orkenflow schreef op 04 maart 2017 @ 15:46:

[...]

Ja, maar man wil helemaal geen vakantie en uitjes. Man wil dure bank kopen en daarop zitten. Waarom zou hij dan een uitje moeten plannen? Je verwacht toch ook niet van TO dat zij voor hem gadgets komt aandragen?

Als haar man dat niet wil, kan ik het voorstellen dat hij daar weinig tot geen initiatieven in neemt. De gulden middenweg lijkt mij hierin de best slagende optie. En belangstelling voor elkaar tonen. Kijken naar zaken waar je je samen in kunt vinden.

Het is jammer dat door te ver uiteenlopende interesses en karakters, een stel niet goed tot z'n recht komt bij elkaar en dat je zo beide beperkt wordt in je 'bewegingsvrijheid'. Zowel voor hem als voor haar.

Accepteren dat de ander anders is, de ander anders laten zijn. Maar dat ik makkelijker gezegd dan gedaan

Dus als zij de deur uit wil, hij haar de gang laat gaan en andersom, als hij graag thuis wil blijven. En samen thuis op de bank leuke avonden plannen met bv een film
Ik proef uit je verhaal dat je man zich niet gewaardeerd en geliefd voelt. Dat uit zich in zijn wantrouwen dat jij activiteiten om 'de mannen' onderneemt.

Wat ook kan meespelen is, naast de karakterverschillen, verschil in leefstijl. Als hij de hele dag van huis is door zijn werk, heeft hij misschien meer behoefte om thuis om te studderen. Jij bent grotendeels thuis (geweest) met de kinderen, waardoor je meer behoefte hebt om activiteiten buitenshuis te ondernemen.

Dat laatste HOEFT geen probleem te zijn. Terwijl jij uitgaat, kan hij zijn computerhobby beoefenen. Daarin hoef je elkaar niet te belemmeren. Wat wel een probleem is, dat je elkaar in je interesses of activiteiten niet meer ontmoet. En daar moeten jullie mee aan de slag. Evenals met de waardering naar elkaar toe.

Dus ik zeg ook relatietherapie. Man moet zich leren uitspreken en jullie moeten allebei een schop onder de kont krijgen om dit nog te laten werken.
quote:Mutsje1982 schreef op 04 maart 2017 @ 16:02:

Als je net dertig bent mag dat zeker. Je leven is dan in feite net begonnen.

Ik denk dat de gulden middenweg het beste lijkt. Dan worden jullie beide behoeften vervuld De grote vraag is dus alleen: hoe vinden we die? Op dit moment vinden we de situatie beiden suboptimaal.
quote:foeksia72 schreef op 04 maart 2017 @ 16:22:

Ik proef uit je verhaal dat je man zich niet gewaardeerd en geliefd voelt. Dat uit zich in zijn wantrouwen dat jij activiteiten om 'de mannen' onderneemt.

- wat dus niet zo is: ik geniet gewoon ontzettend van etentjes, dansen en nieuwe dingen doen. En dat doe ik vooral met vriendinnen en zeker niet om aandacht van mannen te krijgen

Wat ook kan meespelen is, naast de karakterverschillen, verschil in leefstijl. Als hij de hele dag van huis is door zijn werk, heeft hij misschien meer behoefte om thuis om te studderen. Jij bent grotendeels thuis (geweest) met de kinderen, waardoor je meer behoefte hebt om activiteiten buitenshuis te ondernemen.

- We werken beide hard en veel. Ik ben altijd uithuizig geweest, de laatste jaren wat minder ivm zwangerschap/borstvoeding/kleine kinderen. En nu dus weer wat meer.

Dat laatste HOEFT geen probleem te zijn. Terwijl jij uitgaat, kan hij zijn computerhobby beoefenen. Daarin hoef je elkaar niet te belemmeren. Wat wel een probleem is, dat je elkaar in je interesses of activiteiten niet meer ontmoet. En daar moeten jullie mee aan de slag. Evenals met de waardering naar elkaar toe.

Dus ik zeg ook relatietherapie. Man moet zich leren uitspreken en jullie moeten allebei een schop onder de kont krijgen om dit nog te laten werken.Eens dat we aan de slag moeten!
Praat nog eens met hem over relatietherapie. Is hij weer afwijzend, vraag hem dan hoe hij denkt hie jullie uit deze situatie gaan komen.
quote:soundofsunshine schreef op 04 maart 2017 @ 13:40:

[...]

Ik weet het niet zo goed. Het voelt alsof hij meer inkakt (vergeleken met de eerste jaren dat we samen waren), terwijl ik juist weer meer energie en enthousiasme heb nu we uit de luiers en slapeloze nachten zijn.

Als we geen kinderen hadden, was ik vast al vertrokken, maar het gaat nu natuurlijk niet alleen om mijn geluk.Dit zegt genoeg..
quote:soundofsunshine schreef op 04 maart 2017 @ 16:25:

[...]

De grote vraag is dus alleen: hoe vinden we die? Op dit moment vinden we de situatie beiden suboptimaal.

Misschien moet je het daar eens met de beste man zelf over hebben? zodat hij zelf ook een inbreng /verantwoordelijkheid hier in krijgt? Zoals ik het lees heb je 1x aangegeven dat je je niet fijn voelt bij hoe jullie relatie nu is. Dat is niet zoveel.. Dat hij een moeilijke prater is dat kan.. Dat hebben wel meer mannen volgens mij. Maar 1 keer een start maken met een gesprek is is niet echt veel moeite in mijn ogen.

En dan gelijk al over relatie therapie beginnen. Ik snap wel dat hij dat niet gelijk wil.

Probeer het eerst zelf. jij voelt het als een probleem, probeer er jullie probleem van te maken waarbij je hem ook de kans en tijd geeft om erover na te denken. En bedenk je hierbij ook dat jij de afgelopen jaren veel taken /verantwoordelijken uit eigen keus op je hebt genomen hé, zoals vakanties en uitjes regelen. Hierdoor kon hij achteroverleunen. Dat is zo gegroeid en zal ook niet van de op de andere dag veranderen.
quote:soundofsunshine schreef op 04 maart 2017 @ 16:25:

[...]

De grote vraag is dus alleen: hoe vinden we die? Op dit moment vinden we de situatie beiden suboptimaal.

Zet elkaar op de agenda.

Plan 2 avonden ofzo in de week in die echt voor jullie samen zijn.

Als jij graag uitgaat, en hij graag tv kijkt, dan is de bios misschien wel een leuk uitje.

Plan eens een avondje scrabble.

Ga met de kinderen, als gezin, leuke dingen doen.

Maakt niet uit wat je doet, maar plan tijd in samen.
Het was zo donker dat ik overal lichtpuntjes zag.
quote:Delite_ schreef op 05 maart 2017 @ 00:59:

[...]

Zet elkaar op de agenda.

Als jij graag uitgaat, en hij graag tv kijkt, dan is de bios misschien wel een leuk uitje.

Maakt niet uit wat je doet, maar plan tijd in samen.+1!
quote:wetenwatjewilt schreef op 05 maart 2017 @ 00:50:

[...]

Misschien moet je het daar eens met de beste man zelf over hebben? zodat hij zelf ook een inbreng /verantwoordelijkheid hier in krijgt? Zoals ik het lees heb je 1x aangegeven dat je je niet fijn voelt bij hoe jullie relatie nu is. Dat is niet zoveel.. Dat hij een moeilijke prater is dat kan.. Dat hebben wel meer mannen volgens mij. Maar 1 keer een start maken met een gesprek is is niet echt veel moeite in mijn ogen.

En dan gelijk al over relatie therapie beginnen. Ik snap wel dat hij dat niet gelijk wil.

Probeer het eerst zelf. jij voelt het als een probleem, probeer er jullie probleem van te maken waarbij je hem ook de kans en tijd geeft om erover na te denken. En bedenk je hierbij ook dat jij de afgelopen jaren veel taken /verantwoordelijken uit eigen keus op je hebt genomen hé, zoals vakanties en uitjes regelen. Hierdoor kon hij achteroverleunen. Dat is zo gegroeid en zal ook niet van de op de andere dag veranderen.

Goeie observaties, bedankt.

Het gesprek is wel al vaker gevoerd hoor, het is alleen heel erg trekken ('wat vind je van wat ik zeg?' 'Hoe voel jij je dan?' Etc)
Je bent daar terecht gekomen doordat je de verkeerde man hebt gekozen en hij jou. Jullie passen totaal niet bijmekaar en relatietherapie gaat dat niet verhelpen. Dan moet jij of hij dingen voor een ander doen, maar dat is niet echt uit jezelf dus geniet je er niet van.

Waarom de titel in het Engels is, is mij een raadsel.
Samen het boek van Sue Johnson lezen. Just a hint
‘Ik heb het nog nooit gedaan dus ik denk dat ik het wel kan’
quote:Delite_ schreef op 05 maart 2017 @ 00:59:

[...]

Zet elkaar op de agenda.

Maakt niet uit wat je doet, maar plan tijd in samen.
‘Ik heb het nog nooit gedaan dus ik denk dat ik het wel kan’
Soundofsunshine, ik zie dit topic nu pas. Lees je nog mee? Ik ben benieuwd hoe het gaat en wil graag nog wel reageren.
Wat mij opvalt is dat je het probleem lijkt te leggen bij bepaalde activiteiten die al dan niet worden gedaan, terwijl het daar toch niet om draait in een relatie.

Mijn man en ik hebben ook andere hobby's en behoefte aan activiteiten, bij ons is hij de gene die eropuit wil (en gaat, alleen, met vrienden en heeel soms met mij) maar wij hebben elke dag 'een feestje' als we samen zijn (thuis dus).

Dat komt doordat we heel goed kunnen praten, lachen en knuffelen.

Dus dat bedoel ik, als je elkaar niet meer kunt 'vinden' in de relatie, dan ga je je richten op randzaken als hobbys, uitjes en tv-kijkgedrag en dergelijke. Deze kunnen gewoon naar eigen inzicht worden gedaan 'naast de relatie' lijkt me.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven