Huilende moeder moederdag
zondag 12 mei 2019 om 23:55
Sorry Redbulletje, pick deze post er even uit, maar het is bijna hilarisch om te lezen hoeveel liefde en trouw jij hier toont aan de persoon die jou wierp, die jou ongevraagd in dit leven dwong.
Wel fijn om te lezen dat jullie zo'n goede band hebben.
@To: mijn moeder kreeg een berichtje, begrijp dat sentimentele gedoe niet goed van "speciale" dagen.
zondag 12 mei 2019 om 23:58
TO had kaarten gestuurd naar stiefmoeder en moeder. Stiefmoeder heeft dat blijkbaar laten weten aan moeder. De moeder had echter de kaart niet (of te laat) ontvangen en hing huilend bij TO aan de telefoon. TO vraagt zich nu af of dat overdreven was of niet. Weigert echter iets van info te verschaffen (traditie, gebruiken binnen familie) om daar een zinnig woord over te kunnen schrijven. Verwijderde daarna de OP.
maandag 13 mei 2019 om 00:13
Welnee, sinds begin vorige eeuw.kindrebel schreef: ↑12-05-2019 23:27Moederdag is een dag die al eeuwen bestaat. Het gaat om het eren van moeders. Er staat nergens in de grondwet dat je alleen je eigen moeder mag eren.
In geval van TO. Doen wat nodig is om het verdriet weg te nemen en weer door. Het is niet belangrijk of de reactie van moeder overdreven of terecht is.
https://moederdag.net/geschiedenis-van-moederdag/
Verder snap ik het onderscheid tussen moeder/schoonmoeder/stiefmoeder ook niet zo, lijkt mij juist aardig om ze allemaal een kaartje te sturen.
maandag 13 mei 2019 om 00:28
Helemaal eens!lemoos2 schreef: ↑12-05-2019 23:27Eens. Het is een andere generatie. Mijn schoonmoeder woont in een dorp. Je weet gewoon dat het arme mens morgenmiddag bij de bakker al tig vragen krijgt want ‘men’ heeft gezien dat zoon 2 en dochter niet zijn geweest. Dat wéten ze gewoon. Moet je dan die vrouw op haar leeftijd die nieuwerwetse ‘oh wij zijn niet zo commercieel/wij laten het niet afhangen van een dag bedacht door winkeliers/ik wil mij niet verplicht voelen/ik kies voor mijzelf/whatever’ shit door haar strot douwen? Je kunt ook gewoon denken ‘Ach, die vrouw is bijna 70, het gaat om een uurtje of twee/een telefoontje/bosje bloemen laten bezorgen’.
Mijn zoon hoeft later echt niet op te draven hoor. Maar je kunt je ook een beetje inleven in de andere partij. Ik moet mij dagelijks in tig andere mensen verplaatsen om zaken geregeld te krijgen, om het mijzelf wat gemakkelijker te maken of om simpelweg niet maatschappelijk uitgekotst te worden. Om dat voor moeder/schoonmoeder te doen is dan toch het minste als het voor hen wel wat betekent.
Joe.
maandag 13 mei 2019 om 00:31
lemoos2 schreef: ↑12-05-2019 23:58TO had kaarten gestuurd naar stiefmoeder en moeder. Stiefmoeder heeft dat blijkbaar laten weten aan moeder. De moeder had echter de kaart niet (of te laat) ontvangen en hing huilend bij TO aan de telefoon. TO vraagt zich nu af of dat overdreven was of niet. Weigert echter iets van info te verschaffen (traditie, gebruiken binnen familie) om daar een zinnig woord over te kunnen schrijven. Verwijderde daarna de OP.
Bedankt.
maandag 13 mei 2019 om 00:49
Och ja, je gaat met dit soort dagen om zoals je zelf wilt, ze worden pas vervelend als ze opgelegd zijn. Mijn moeder vindt het allemaal wel best. Die verwacht het niet maar vindt het wel fijn als we komen, Moederdag of niet. Dus ik ben na mijn nachtdienst naar haar gereden, het bed daar ingedoken tot de rest van mijn familie kwam en samen gegeten, daarna de hele middag geslapen en ben dus alleen wakker geweest voor de maaltijden. Ze had een mooie knutsel van de kleinkinderen en was oprecht verbaasd dat ze van haar kinderen ook nog een cadeau kreeg. Maar als wij allen hadden moeten werken of gewoon geen zin hadden dan had ik haar ook niet gehoord. Maar dan had ik haar wel laten weten niet te komen. Zo kan het ook. Je hoeft niet perse die dag je liefde te tonen. Ik vind het belangrijker om je liefde en waardering etc. geregeld te tonen en niet alleen met een Moederdag, verjaardag of de kerstdagen. Maar ik sta wel graag even stil bij dit soort (voor sommige vrouwen (en mannen) zeer zware dagen....), want het leven kan zo voorbij zijn en voor je het weet heb je geen ouder(s) meer.
Ik vind het wel gek hoor to dat je haar niet even hebt laten weten dat je niet zou komen, ik had mijn moeder wel een berichtje gedaan. Maar had haar ook afgekapt als ze huilend aan de telefoon had gehangen omdat zij geen kaartje had gehad. Net of ik de ene wel een kaart zou doen en de ander niet. Pfff, je zou me dan toch een beetje moeten kennen. Weet je zeker dat het wel om het kaartje ging?
Ik vind het wel gek hoor to dat je haar niet even hebt laten weten dat je niet zou komen, ik had mijn moeder wel een berichtje gedaan. Maar had haar ook afgekapt als ze huilend aan de telefoon had gehangen omdat zij geen kaartje had gehad. Net of ik de ene wel een kaart zou doen en de ander niet. Pfff, je zou me dan toch een beetje moeten kennen. Weet je zeker dat het wel om het kaartje ging?
Just because you have the emotional range of a teaspoon doesn’t mean we all have.
maandag 13 mei 2019 om 07:16
Ik kreeg drie telefoontjes. Maar ik lag dan ook met de man en het jongste kind goed ziek op bed en dus konden ze niet komen. Wilde ook niet het risico lopen dat zij ook zo ziek zouden worden (immers, gruwelijk besmettelijk). Hadden ze gekomen hadden ze het geheid opgelopen. Van man en zoon uit werd het ook niet want dikke koorts. Mijn moederdag stond uit kots en stront opruimen, kippensoep maken en zorgen dat ze genoeg dronkenMadeliefjees schreef: ↑12-05-2019 22:56Wacht maar tot je eigen kinderen later jou afschepen met een kaart.
maandag 13 mei 2019 om 07:53
In Amerika ja.DingesEnzo schreef: ↑13-05-2019 00:13Welnee, sinds begin vorige eeuw.
https://moederdag.net/geschiedenis-van-moederdag/
In Europa sinds de 17e eeuw. Het is zelfs te herleiden uit de Griekse oudheid.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Moederdag
maandag 13 mei 2019 om 20:32
In nederland anders ook pas sinds 1925.kindrebel schreef: ↑13-05-2019 07:53In Amerika ja.
In Europa sinds de 17e eeuw. Het is zelfs te herleiden uit de Griekse oudheid.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Moederdag
En waar jij naar verwijst heeft sowieso niks met de huidige vorm van moederdag te maken.
En da's maar goed ook, de gemiddelde hedendaagse moeder zou volgens mij een rolberoerte krijgen als haar kinderen aan "moederverering"zouden doen (compleet met zelfgekleide moedergodinnenbeeldjes
Dus dat idee dat het een eeuwenlange traditie zou zijn om je moeder op die dag iets te geven slaat natuurlijk nergens op.