huis kopen

06-12-2010 20:49 82 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend en ik zijn op zoek naar een nieuwe stek, want waar we nu wonen is te klein. Ik betaal momenteel de huur alleen, omdat mijn vriend net een bedrijf is gestart en al zijn geld daar naartoe gaat.

Ik wil graag een huis kopen (van mijn geld), liefst op het platteland, maar mijn vriend wil in de grote stad blijven. Ik heb nu een huis gezien in de stad, dat mij aanstaat. Het moet opgeknapt worden, maar dat vind ik een leuke uitdaging. Het maakt het huis ook goedkoper en mijn ouders willen graag helpen met opknappen en willen ook een deel van de kosten op zich nemen!

PROBLEEM: De locatie en het huis staan mijn vriend ook aan, maar hij wil niet dat ik het huis koop (coor de duidelijkheid: met mijn eigen geld). Hij is bang dat mijn vader ziek wordt (is hij eerder geweest), dat het huis niet afkomt in 3+ jaar, dat het niet mooi wordt, dat ik het klussen onderschat etc. Wat mijn vriend eigenlijk wil is een huis dat af is (en dus een stuk duurder) of anders blijven huren. Bij huur kan hij dan een deel gaan meebetalen, voor een koophuis komt hij niet in aanmerking.

Ik vind dat mijn vriend zeurt. Door te blijven huren gooi ik mijn geld weg. Ik wil geen huis dat af is, omdat ik er a) geen geld aan kan verdienen door het op te knappen en b) omdat ik financieel niet te krap wil zitten door een te duur huis te kopen. Mijn ouders doen altijd wat zij zeggen (in tegenstelling tot zijn ouders), dus ik vind het stom dat hij net doet alsof het een ramp wordt en zij er de brui aan zullen geven.

Wat moet ik doen? Kopen, ook als hij het er niet mee eens is (hij vind het wel leuk om er te wonen als het af is, i'm sure) of niet kopen, omdat hij het er niet mee eens is (en dan later het gevoel hebben dat ik een kans ben misgelopen).

Onderliggende issues zijn trouwens: 1) hij wil meer inspraak in het proces. Maar ik weet dat het er dan op neerkomt dat we nooit een opknap-huis gaan kopen, wat wel een van mij droom is (met andere woorden: ik ben het gewoon niet met hem eens). 2) Aan de andere kant ben ik ben bang dat hij niet voor altijd met mij verder wil - we zijn nu 2,5 jaar samen - en nergens aan vast wil zitten (hij weet dat ik wil trouwen en hij maakt geen vaart)
als je het verhuurd heb je geen plek om naar terug te keren (want het is verhuurd)

en als je een hypotheek op je huis hebt mag je het meestal niet zomaar verhuren.
Maar wat is nu precies het probleem?

Het huurhuis?

Het feit dat hij nul komma nul meebetaald nu?

De koophuis wat jij wilt en hij niet?

Het koophuis wat hij wil maar jij niet?

Want volgens mij is er maar 1 probleem

Het niet op 1 lijn zitten aangaande hele belangrijke beslissingen

Ik vond destijds samen een huis kopen zo ongeveer het leukste wat er was.

Ook al wilde ik jaren 30 en hij nieuwbouw.

Ik bedoel het is WEL jullie toekomst waar je het over hebt, me dunkt als je het daarover in ieder geval eens moet zijn!
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Meestal krijg je voor meer geld minder. Het huis dat ik op het oog heb ik redelijk groot en goedkoop en het kan iets moois worden.
quote:Captain_Obvious schreef op 06 december 2010 @ 21:39:

Verhuren is niet zo makkelijk als het klinkt.

Maar waarom koop je niet een huis dat af is?

Dat snap ik dan weer wel

Ik had dat ook altijd, een oud huis, opknappen naar je eigen smaak

Maar ja, als je samen gaat kopen moet je het samen eens zijn lijkt me

Even een edit op mijn vorige post

Wat ben ik achteraf blij geweest dat we geen jaren 30 huis gekocht hebben maar een nieuwbouw huis

1,5 jaar later liep ons huwelijk op de klippen

Had ik een jaren 30 huis gehad dan hadden we het met heel veel verlies moeten verkopen (KK en zo)

En ons nieuwbouwhuis hebben we met een ton winst kunnen verkopen
WE gaan erin wonen, IK ga het kopen (of dat zou dan de bedoeling zijn). Er is dus geen sprake van kosten delen, of als we uit elkaar gaan moeilijk doen met financieen etc. Dat verhuren is ook geen probleem, want ik wil het niet met geld van de bank kopen.
En hij gaat ook helemaal niets meebetalen?
He Madille

Jouw optie klinkt prima! Alleen denk ik dat het handiger is om nog een keer met je vriend te praten, hier lijkt het niet zo heel erg op te schieten. Succes met je nieuwe huis.
quote:madille schreef op 06 december 2010 @ 21:49:

WE gaan erin wonen, IK ga het kopen (of dat zou dan de bedoeling zijn). Er is dus geen sprake van kosten delen, of als we uit elkaar gaan moeilijk doen met financieen etc. Dat verhuren is ook geen probleem, want ik wil het niet met geld van de bank kopen.Ik vind dat je wel heel makkelijk doet over verhuren hoor. Ik ken nu 2 mensen die hun huis proberen te verhuren. Een huis dat af is welteverstaan. Bij beiden lukt het al een hele tijd niet.
Nee, hij betaalt niets mee. En dat vind ik prima. Zolang we niet getrouwd zijn koop ik liever geen huis samen, op beider naam.

Maar als hij wil blijven huren, dan moeten we inderdaad eens iets anders afspreken, want dat is niet mijn eerste keus dus dan mag hij ook wel voor de kosten opdraaien.
"Jouw optie klinkt prima! Alleen denk ik dat het handiger is om nog een keer met je vriend te praten, hier lijkt het niet zo heel erg op te schieten. Succes met je nieuwe huis."

Ach, het is wel handig om even op een rijtje te krijgen wat de issues zijn. Ik wil niet een gesprek met hem ingaan zonder te weten wat ik nu eigenlijk echt wil. En ik praat niet graag met mijn ouders of vrienden over mijn vriend op een negatieve manier, want dan onthouden ze dat weer en vergeten ze dat het overall gewoon heel gezellig is met hem. Maar hier kan ik mooi mijn frustraties kwijt!
TO, ik heb een beetje het idee dat jij weet hoe jij het allemaal graag wilt en dat je vriend zich daar maar naar kan schikken.

Ik zou er niet echt blij van worden, zo'n vriendin.

Wij hebben hier gelukkig ons nwe huis samen uitgezocht, is toch ook veel gezelliger?
"Wij hebben hier gelukkig ons nwe huis samen uitgezocht, is toch ook veel gezelliger?"

Dat lijkt mij ook. Maar de huizen die hij uitzoekt (die ik dan moet kopen of die we samen moeten huren) zijn geen huizen waar ik blij van wordt, de opknappers ziet hij niet zitten. Voor de rest hebben we het prima naar de zin. Dus het is niet zo dat dit een issue is waarop het stuk moet lopen. Maar hoe lossen we dat dan op? Wachten totdat we een huis zien dat we allebei leuk vinden? Huren tot wie weet hoelang?

Naar de IKEA gaan samen leek mij ook leuk, maar daar komen we ook nooit zonder ruzie weg. Bij mijn familie zorgen vrouwen voor inrichting, bij zijn familie hebben mannen ook inbreng
quote:madille schreef op 06 december 2010 @ 21:58:

Nee, hij betaalt niets mee. En dat vind ik prima. Zolang we niet getrouwd zijn koop ik liever geen huis samen, op beider naam.

Dan ben ik blij dat ik jouw vriend niet ben!

Mocht het ooit uitgaan staat hij zonder pardon op straat....

Maar als hij wil blijven huren, dan moeten we inderdaad eens iets anders afspreken, want dat is niet mijn eerste keus dus dan mag hij ook wel voor de kosten opdraaien.

Eigenlijk vind ik jou gewoon niet zo aardig

Ik bedoel het is allemaal in jouw belang ipv in JULLIE belang

En ik dacht altijd dat een relatie JUIST een jullie/ons gevoel moest geven
Ik las alleen de openingspost en mijn reactie is;

Jullie hebben nu al issues, jij wil trouwen terwijl jullie niet eens over een huis eens kunnen worden (hoe realistisch ben je???) en hij maakt geen vaart (nee, gek he, bij een relatie van 2,5 jaar met issues), jij vindt dat hij zeurt (wil jij trouwen met een zeur???) en hij wil meer inspraak terwijl hij niet eens meebetaald, en je twijfelt of hij wel op langere termijn met jou wil zijn (maar je wil wel met hem trouwen ook al ben je niet zeker van zijn liefde voor je)

ehm... lekker kopen wat jij wil. Tenminste, dat zou ik doen als ik in jouw schoenen stond. Gewoon lekker kopen wat jij wil, van jouw geld en een hele tijd lekker genieten van het vrijgezellenbestaan.

En nu ga ik verder lezen.
quote:madille schreef op 06 december 2010 @ 21:49:want ik wil het niet met geld van de bank kopen.Heb je zelf zoveel geld dan?
quote:madille schreef op 06 december 2010 @ 21:10:

Uhm, ik houd het huurhuis aan zolang het klussen gaande is, zodat mijn vriend niet in de rotzooi hoeft te zitten en mijn ouders dus niet dagelijks hoeft te zien. Maar hij heeft er dus al problemen mee dat ik wat weekenden in het huis zou stoppen, want dan kunnen we geen leuke dingen doen...Dus het geld dat jij uitspaart door een "opknapper" te kopen pomp je in de huur zodat je vriend (die niet met jou dat huis wil kopen, niet met je daar wil wonen) geen last heeft van jou ouders? En dan moet ie straks zeker ook nog dankbaar zijn, en blij dat het af is enzo?
quote:madille schreef op 06 december 2010 @ 21:34:

Ik snap niet waarom jullie vinden dat wat wij willen zo ver uit elkaar ligt.

Hij wil een huis dat af is. Nou, dat geef ik hem toch? Hij hoeft niet te klussen, hoeft het niet te zien, hoeft niet mee te helpen, hoeft niets te betalen. Het enige is dat hij er met mij kan gaan wonen. Ik vind dat geen slechte deal voor iemand die niet van klussen houdt (want ik zou het jammer vinden dat ik niet mee mag klussen bijvoorbeeld).

Snap jij dat echt niet?

Hij wil op een hele andere plek (stad), en als zijn bedrijf niet loopt (nu of in de toekomst) terug naar land van herkomst. Hij wil een huis kopen wat "af" is, geen opknapper.

Jij wil als je bij hem woont niets betalen, een huis buiten de stad, een opknapper en blijkbaar hier blijven wonen. Je legt hem vast, sterker nog, je legt hem je wil op. Mannen willen doorgaans niet trouwen met vrouwen die hun wil op proberen te leggen, dus ook daar schiet je niet raak ben ik bang.

Hij investeert in zijn bedrijf, met zijn eigen geld. En dan zou jij dat 'goed vinden' ? Volgens mij heb je daar helemaal niets over te zeggen, en kun je ook niet eisen dat hij daarom nu doet wat jij wil.

Hoe ben jij in jullie relatie als het over kleine dingen gaat? Met het uitgaan (gaan jullie dan doen wat jij wil, of wat jullie willen), met kleuren in huis (jouw kleur, of samen gekozen). De afstandsbediening (wie bepaald er wat er gekeken wordt op tv) Eten (wat jij wil eten, of kiezen jullie dat samen). Ik vraag het me serieus af. En dat (dat ik me dat serieus afvraag) is best vreemd al zeg ik het zelf.

En laat me raden; Jij wil kinderen, hij niet (of andersom). Toch?
Dat was ook meer mijn eigen gevoel hoor Courage

Maar dat komt omdat ik persoonlijk vind dat een huis kopen iets zo bindends (raar woord) is binnen je relatie dat ik denk...

Daar moet je toch samen van genieten

Wat is er dan leuker dan samen kijken wat je kwijt kunt (en dat kan dan ook op 1 salaris maar dan wel bijvoorbeeld met een samenlevingscontract) zodat je de ander zeg maar eens soort van veilig stelt mocht het ooit fout gaan

En dat mis ik een beetje in het hele verhaal

Het houden van naar elkaar toe

*is wat dat betreft dan ook een hopeloze romanticus*
quote:madille schreef op 06 december 2010 @ 21:58:

Uit liefde mag hij gratis inwonen, maar dan moet ie wel doen wat jij wil. Met je trouwen. Met je naar het huis wat jij wil, hij niet maar jij wel.

Anders gaat ie maar dokken, dan is dat gratis inwonen géén optie meer.

Echt, ik lig dubbel van het lachen hier.

Zo ga je toch niet met mensen om? En toch al helemaal niet met de man waar je een relatie mee hebt? Kom nou toch. Dit is absurd gewoon.
quote:Madhe schreef op 06 december 2010 @ 22:28:

[...]

Uit liefde mag hij gratis inwonen, maar dan moet ie wel doen wat jij wil. Met je trouwen. Met je naar het huis wat jij wil, hij niet maar jij wel.

Anders gaat ie maar dokken, dan is dat gratis inwonen géén optie meer.

Echt, ik lig dubbel van het lachen hier.

Zo ga je toch niet met mensen om? En toch al helemaal niet met de man waar je een relatie mee hebt? Kom nou toch. Dit is absurd gewoon.Ik lach met je mee, Madhe. Echt, dit slaat nergens op...
quote:Courage schreef op 06 december 2010 @ 22:34:

Summerdance: me too hoor. Ik vond (samen) een huis kopen heftiger dan dat ik trouwen had gevonden. En bij ons is het juist zo geregeld dat de ander goed verzorgd is if and when, enzo.

Same here (gelukkig destijds)

Alleen ik zie Madille niet als onaardig.

Er spelen volgens mij gewoon (onder meer) onderliggende gekwetstheden mee.

Hmm, misschien is onaardig niet het goede woord

Maar weet nog steeds geen ander woord

Het lijkt mij in ieder geval op dit moment helemaal niet gezellig om met Madile een huis te kopen

(maar goed, dat hoef ik ook niet)
"En dan moet ie straks zeker ook nog dankbaar zijn, en blij dat het af is enzo?"

Ja, inderdaad.

"Uit liefde mag hij gratis inwonen, maar dan moet ie wel doen wat jij wil. Met je trouwen."

Hij hoeft niet met mij te trouwen alleen omdat ik een huis koop. Dat huis is gewoon een manier om een grotere stek te hebben, waarbij geen huurgeld wordt verspild. Hij wil graag op de plek wonen waar het huis staat, hij vindt het huis an sich prima, maar hij wil het niet omdat het een klushuis is. Wat zou ik dan moeten doen? Huur vragen voor het koophuis? Dat vind ik pas echt zielig. Het punt is dat hij met de huur kan meebetalen, terwijl hij geen kans maakt op een lening van de bank ofzo.

"zodat je de ander zeg maar eens soort van veilig stelt mocht het ooit fout gaan"

Uhm, dat noem ik dom. Zo'n probleem ga je toch niet inbouwen. Als ik ga trouwen dan is het ook onder huwelijkse voorwaarden. Goed voor hem als zijn bedrijf goed loopt, fijn voor mij zonder zijn schulden. Ik zou hem echt wel helpen en hem niet zomaar 'op straat zetten'. En andersom zit ik echt niet te wachten op zijn geld als we uit elkaar zouden gaan, want we redden het echt wel alleen, financieel.

Ik ben het verder wel met Courage eens.
"En dan moet ie straks zeker ook nog dankbaar zijn, en blij dat het af is enzo?"

Ja, inderdaad.

"Uit liefde mag hij gratis inwonen, maar dan moet ie wel doen wat jij wil. Met je trouwen."

Hij hoeft niet met mij te trouwen alleen omdat ik een huis koop. Dat huis is gewoon een manier om een grotere stek te hebben, waarbij geen huurgeld wordt verspild. Hij wil graag op de plek wonen waar het huis staat, hij vindt het huis an sich prima, maar hij wil het niet omdat het een klushuis is. Wat zou ik dan moeten doen? Huur vragen voor het koophuis? Dat vind ik pas echt zielig. Het punt is dat hij met de huur kan meebetalen, terwijl hij geen kans maakt op een lening van de bank ofzo.

"zodat je de ander zeg maar eens soort van veilig stelt mocht het ooit fout gaan"

Uhm, dat noem ik dom. Zo'n probleem ga je toch niet inbouwen. Als ik ga trouwen dan is het ook onder huwelijkse voorwaarden. Goed voor hem als zijn bedrijf goed loopt, fijn voor mij zonder zijn schulden. Ik zou hem echt wel helpen en hem niet zomaar 'op straat zetten'. En andersom zit ik echt niet te wachten op zijn geld als we uit elkaar zouden gaan, want we redden het echt wel alleen, financieel.

quote:madille schreef op 06 december 2010 @ 22:56:

Ja, inderdaad.

WTF????

Hij hoeft niet met mij te trouwen alleen omdat ik een huis koop. Maar hij moet wel met je trouwen? Waarom? Terwijl jullie wensen zo ver uit elkaar liggen

Dat huis is gewoon een manier om een grotere stek te hebben, waarbij geen huurgeld wordt verspild. Hij wil graag op de plek wonen waar het huis staat, hij vindt het huis an sich prima, maar hij wil het niet omdat het een klushuis is.

Hij wil niet. Duidelijk dus. Waarom dan nog bedenken hoe je het voor elkaar kunt krijgen om daar toch samen te wonen. Wat dacht je van; De mening en wensen van je vriend gewoon accepteren, of als die acceptatie niet lukt; ermee dealen dat die niet overeenkomen met jou wensen en de relatie verbreken. Wat zou ik dan moeten doen? Huur vragen voor het koophuis? Dat vind ik pas echt zielig. Samen opdraaien voor de kosten van jullie woning/ de ruimte waar je slaapt en leeft (voor hem, is zielig? Volgens mij is dat niet meer dan normaal hoor. Net als een samenlevingscontract (krijgt ie zeker ook niet?). Het punt is dat hij met de huur kan meebetalen, terwijl hij geen kans maakt op een lening van de bank ofzo. Hij kan meebetalen. Als hij dat doet, kun je zelfs met een huis wat af is geld besparen.

Uhm, dat noem ik dom. Mag ik vragen naar je iq? Als jij morgen onder een bus loopt staat je vriend op straat. Zonder iets. Dus wat nou dom? Geen samenlevingscontract of regeling hebben, dát is dom! Zo'n probleem ga je toch niet inbouwen. Als ik ga trouwen dan is het ook onder huwelijkse voorwaarden. Lekker dom, zo'n regeling, je gaat problemen toch niet inbouwen Waarom moet die woning dan trouwens wel op jullie naam? Of hoeft hij noooooit meer mee te betalen? Dat is lekker, mag ik jouw vriendje zijn?

Goed voor hem als zijn bedrijf goed loopt, fijn voor mij zonder zijn schulden. Ik zou hem echt wel helpen en hem niet zomaar 'op straat zetten'. Tuurlijk, ook niet als hij 3 andere vrouwen neemt in jouw bed (in jouw opknaphuis) voor je neus? Als jij je mept? Als hij je bedonderd op een andere manier? En andersom zit ik echt niet te wachten op zijn geld als we uit elkaar zouden gaan, want we redden het echt wel alleen, financieel.

Ik begrijp jou niet. Echt niet.

Hoe oud ben je?
quote:madille schreef op 06 december 2010 @ 22:56:

Ja, inderdaad.

Yep...onaardig dus!

En dom

Want het is niet dom om een samenlevingscontract af te sluiten

Maar blijkbaar ben jij zo koud dat je je lief liever op straat laat komen mocht jou wat overkomen

Fraai hoor dat je met dat soort dingen geen rekening houdt

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven