Huisgenoot en drankgebruik

27-05-2009 15:20 18 berichten
Hallo dames,

Ik wil even wat aan jullie voorleggen, vooral om het van mezelf af te hebben geschreven, maar ook om duidelijk te krijgen of ik mij terecht zorgen maak. Ik ben een 19-jarige studente, en woon in een studentenhuis.

Een van mijn huisgenoten vertoont drankgedrag waar ik me behoorlijk zorgen om maak. Ik heb dit naar hem uitgesproken, en andere vrienden van hem ook, maar hij ontkent alles. Verder vindt hij dat mijn mening gekleurd is omdat er in mijn familie alcoholisme voorkomt, en ik me er dus meer/te veel zorgen om zou maken. Vandaar dat ik het verhaal aan jullie voorleg.

Hij drinkt niet elke dag, dat ten eerste. Als hij drinkt, is het wel vrijwel altijd veel en overmatig. Een biertje is niet genoeg. Ook drinkt hij het liefst sterke drank, snel en veel. De eerste signalen die ik heb opgepakt dat er iets mis is, kwamen ongeveer rond het eindfeest van onze opleiding van de vorige periode.

Op dat feest werd ik door de organisatie aangesproken, dat de bar was geïnstrueerd geen drank meer te schenken aan mijn huisgenoot en dat ze, als hij doorging met zijn vervelende, dronken gedrag, hem uit de bar zouden verwijderen. Aangezien ik op een buitenlandse campus woon, zou dit voor hem serieuze problemen opleveren: de bar is onderdeel van de campus en de universiteit.

Uiteindelijk hebben we hem met 4 man de bar uit gekregen en onder dwang naar huis gebracht. Achteraf is hij hier heel boos over, hij had het naar zijn zin. Ook het feit dat diverse meiden later excuses van hem hebben verlangd omdat hij hun wel erg intiem had aangeraakt etc. heeft hem niet overtuigd dat hij dronken was, naar eigen zeggen weet hij alles nog en liegen wij.

Achteraf gezien hadden we hem misschein gewoon door moeten laten gaan, maar op dat moment hebben wij uit bezorgdheid voor een huisgenoot/vriend op deze manier gehandeld.

Op mijn verjaardagsfeestje heeft het volgende incident plaatsgevonden. Nadat hij een stuk of 6 shots achter elkaar achterover gooide, betrapten we hem met de fles aan zijn mond in de keuken. Naar eigen zeggen was hij bang dat ik en een andere huisgenoot overdreven gingen doen als hij dronk zoveel hij wilde. Hij drinkt dus stiekem.

Tijdens een van de tentamenweken liep hij rond met de woorden “ik red het niet langer zonder alcohol, ik heb nu alcohol nodig. Boeiend dat ik vanmiddag een tentamen moet maken”. En hup, daar ging de fles.

Dit zijn de meest opvallende incidenten. Daarbij wil ik even vermelden dat hij wel in Nederland is opgegroeid, zelf zijn drankgedrag niet extreem vindt, maar wel overtuigd is dat je zonder alcohol geen leuke avond kan hebben. Hij kon zich ook niet toen hij op doktersadvies 2 weken niet mocht drinken aan dat advies houden.

Ik weet dat ik door mijn familiegeschiedenis met alcoholisme geneigd ben alcoholgebruik niet echt te waarderen, maar ik ben niet de enige die zich zorgen maakt. Juist omdat mijn huisgenoot pijnlijk duidelijk maakt dat hij vindt dat ik overdrijf en lieg, zit het me dwars. Ik heb voor mezelf al wel besloten dat ik me niet meer met zijn drankgebruik ga bemoeien, en dat weet hij ook. Ik zal hem dus ook niet meer dronken naar huis brengen, daarvoor heeft hij met zijn opmerkingen mij te veel gekwetst. En toch, wil ik graag even van “onafhankelijke” mensen horen of ik inderdaad overdrijf, of dat er inderdaad verontrustende signalen zijn.

Alvast bedankt!
Ja, ik vind dit verontrustend, maar ik heb net zo'n familiegeschiedenis... Die liep slecht af overigens.

Maar wat kun je doen? Misschien zijn ouders inlichten? Als hij zelf vind dat hij geen probleem heeft wordt het wel lastig hem van zijn probleem af te helpen.
Alle reacties Link kopieren
Alcoholverslaving lijkt me een medisch probleem, ergo een alcoholsverslaving moet door een arts worden vastgesteld. Ik waag me dus niet aan een diagnose.

Wel valt me op dat jij/jullie hem kennelijk steeds opnieuw de hand boven het hoofd houden. Het lijkt me wijs om daar mee te stoppen en hem zelf de consequenties van zijn gedrag te laten dragen. Als dat betekent dat hij verwijderd wordt van de campus dan is dat maar zo.
ik vind niet dat je overdrijft. De manier waarop hij met alcohol omgaat is niet normaal. Gezien je verleden met alcoholmisbruik zul je weten dat alcoholverslaving minder met de hoeveelheid als met de manier waarop te maken heeft.

Als hij stiekum drinkt, zijn probleem onderschat terwijl meerdere mensen zich wel zorgen maken, àls hij drinkt totaal geen maat kan houden, niet lange tijd zonder alcohol kan (ook niet op doktersadvies) dan hebben we imho inderdaad met een fors alcoholprobleem te maken.
Ook als je geen familiegeschiedenis met alcoholverslaving hebt, klinkt dit zorgelijk kan ik je vertellen.

Helaas kun je er weinig aan doen zolang de 'patient' het blijft ontkennen, die wordt alleen maar bozer. Ik sluit me aan bij het advies van wuiles wat dat betreft.
Als je op doktersadvies geen 2 weken van de drank af kan blijven dan heb je een probleem. En dat het pas leuk wordt met drank is een smoes om aan de drank te gaan.

Je gaf al aan dat hij niet elke dag drinkt. Waarschijnlijk is dat ook zijn legitimatie om te zeggen dat hij geen probleem heeft.

Maar zeg nu zelf: als je bij zo'n drinkfestein wordt aangesproken door niet 1 maar meerdere mensen. Je later je excuses moet aanbieden aan verschillende vrouwen voor je gedrag en bijna van de campus wordt afgeknikkerd? Dat kan toch niet allemaal aan al die andere liggen die niet begrijpen wat leuk is....

Oh ja, en ik ken geen alcoholmisbruik in mijn familie nog kennissenkring. Dus die smoes kan hij ook achterwege laten!
quote:wuiles schreef op 27 mei 2009 @ 15:27:

Alcoholverslaving lijkt me een medisch probleem, ergo een alcoholsverslaving moet door een arts worden vastgesteld. Ik waag me dus niet aan een diagnose.

Wel valt me op dat jij/jullie hem kennelijk steeds opnieuw de hand boven het hoofd houden. Het lijkt me wijs om daar mee te stoppen en hem zelf de consequenties van zijn gedrag te laten dragen. Als dat betekent dat hij verwijderd wordt van de campus dan is dat maar zo.

Ik word gek van die foutmelding!

Wuiles, je hebt gelijk. We moeten het wat meer loslaten, maar het is lastig. Zeker omdat je weet en als nuchter persoon wel kan inschatten wat er gebeurd als hij doorgaat, en hijzelf niet.

Wat betreft het inlichten van zijn ouders: die houden hem nog meer het handje boven het hoofd dan wij doen. We hebben een wasmachine staan, toch doet mammie de was, want het is zo veel werk als hij het zelf moet doen. Ze komt ook zijn kamer schoonmaken(wonen ook in het land waar we studeren), en hij kan in vakanties niets met vrienden afspreken omdat zijn ouders hem dan te veel missen. Ze zijn wel heel trots op hem dat hij zo’n populaire jongen is en vaak feestjes heeft…
Het is je huisgenoot, niet je broer of je vader....bovendien is hij volwassen. Denk dat je niks anders kan doen dan hem attenderen op zijn probleem. Verder zijn het jouw zaken niet.
ik heb het helaas ook van dichtbij meegemaakt en ik vind je verhaal zorgelijk, als ik meer in detail treed, word ik misschien herkenbaar maar dit is echt zorgelijk. Nadeel is dat als degene waar het over gaat niet doorheeft/wil erkennen dat hij een probleem heeft, dat je niets kunt op dit moment. Succes en sterkte!
quote:UCchick1990 schreef op 27 mei 2009 @ 15:35:

[...]

Ik word gek van die foutmelding!

Wuiles, je hebt gelijk. We moeten het wat meer loslaten, maar het is lastig. Zeker omdat je weet en als nuchter persoon wel kan inschatten wat er gebeurd als hij doorgaat, en hijzelf niet.

Wat betreft het inlichten van zijn ouders: die houden hem nog meer het handje boven het hoofd dan wij doen. We hebben een wasmachine staan, toch doet mammie de was, want het is zo veel werk als hij het zelf moet doen. Ze komt ook zijn kamer schoonmaken(wonen ook in het land waar we studeren), en hij kan in vakanties niets met vrienden afspreken omdat zijn ouders hem dan te veel missen. Ze zijn wel heel trots op hem dat hij zo�n populaire jongen is en vaak feestjes heeft�Die knul heeft dus een hele hofhouding van vrienden en familieleden om zich heen georganiseerd. Vraag jij je echt nog af waarom hij geen verantwoordelijkheid voor zijn eigen leven neemt? Het wordt tijd dat alle betrokkenen zich iets volwassener gaan opstellen en weer normale grenzen gaan hanteren.
Laat hem maar eens op zijn muil gaan. Misschien heeft hij dat nodig voordat hij erkent dat hij een probleem heeft.
@wuiles, dat is ook het probleem waar die kennis van mij mee te maken had, iedereen hield hem maar het hand over zijn hoofd (ik ook), en daarom was het mogelijk om zijn probleem te handhaven. Ik, en zijn ex zijn inmiddels eruit gestapt maar zijn moeder blijft hem steunen, en dan praat ik over iemand die al 18 jaar teveel drinkt.
@liadan, dat werkt niet, ik spreek uit ervaring
quote:Teigetje29 schreef op 27 mei 2009 @ 15:44:

@liadan, dat werkt niet, ik spreek uit ervaring

Misschien niet bij iedereen, maar de hand boven het hoofd houdt werkt zeker niet. Bovendien ga je er zelf dan ook nog aan onderdoor.

Edit: Hij moet zijn verantwoordelijkheid zelf nemen en als anderen het van het overnemen leert hij het nooit.
liadan wijzigde dit bericht op 27-05-2009 16:01
Reden: Toevoeging
% gewijzigd
Tsja, het lastige is dus ook dat ik heb meegemaakt dat het op zijn bek gaan niet altijd werkt. Maar inderdaad, hij heeft een hofhouding. En dat moet maar eens ophouden. Ik heb voor mezelf in ieder geval duidelijk dat ik me er zoveel mogelijk buiten hou, hoe lastig het ook is om te zien dat hij zo met zichzelf omgaat. Bedankt allemaal!
Ik wou eerst eiegnlijk zeggen: zeur niet want bijna alle studenten drinken. Maar dit is idd ff anders.

Al ik zoiets bij een huisgenoot van mij was tegen gekomen, had ik de decaan ingelicht. Persoonlijk kan je er weinig aan doen maar misschien heeft zoiemand wat meer handvaten. (had ik ook moeten doen bij de dreigende psychose van een huisgenoot. ik herkende het alleen niet)
quote:UCchick1990 schreef op 27 mei 2009 @ 16:21:

Tsja, het lastige is dus ook dat ik heb meegemaakt dat het op zijn bek gaan niet altijd werkt. Maar inderdaad, hij heeft een hofhouding. En dat moet maar eens ophouden. Ik heb voor mezelf in ieder geval duidelijk dat ik me er zoveel mogelijk buiten hou, hoe lastig het ook is om te zien dat hij zo met zichzelf omgaat. Bedankt allemaal!

Het punt is ook...wat kan je nog meer doen dan wat je al gedaan hebt? Je lult tegen een muur.

Goed van je dat je afstand neemt. Je kunt hem tezijnertijd alsof steunen, als hij er meer voor open staat.

(f)
Je kunt er niks aan doen, behalve zorgen dat je er zelf niet aan onderdoor gaat. Als jij de consequenties van zijn gedrag op je neemt, ga je er zelf last van krijgen.

Je moet dus ook NIET accepteren dat barkeepers en zo jou gaan aanspreken op zijn gedrag. Je bent zijn moeder niet. Als ze hem er uit willen gooien, dan is dat een zaak tussen hem en de kroegbaas en daar heb jij niks mee te maken. Jij hoeft dat niet op te lossen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven