Hulp gevraagd. Nieuwe relatie met jong volw. kinderen

09-10-2025 11:17 79 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi Allen,

Willen jullie mij helpen meedenken in onderstaande situatie?

Ik ben 3,5 jaar geleden gescheiden. Mijn kinderen zijn nu 18, 20 en 22 jaar oud. Mijn oudste twee wonen op kamers. Mijn jongste woont om de week bij mij.
Mijn vriend is sinds 12 jaar weduwnaar. Zijn dochter is 21 jaar en woon volledig bij hem thuis. Hij heeft de afgelopen 12 jaar geen andere relatie gehad.

Wij hebben nu samen 10 maanden een relatie.

we lopen er tegenaan dat zijn dochter moeite heeft met mijn aanwezigheid bij hun thuis. Ik ben daar ongeveer 1 a 2 avonden/nachten per week.
Soms gaat ons contact heel goed, is het gewoon gezellig. Maar op andere momenten weet zij mij volledig te negeren. Dit maakt dat het heel ongemakkelijk wordt.

Mijn vriend heeft afgelopen maandag samen met haar hierover een gesprek gehad. Ze geeft aan dat ze zich niet op haar gemak voelt als ik er ben. Dat ik inbreuk maar op haar privacy. (wat natuurlijk ook zo is). Zij moet enorm wennen aan de nieuwe situatie. Zij is de afgelopen jaren altijd alleen met haar vader geweest. Hij heeft 12 jaar lang alles gedaan om haar gelukkig te maken. En hij geeft aan nu ook aan zijn eigen geluk te denken en gehoor te geven.

Mijn vriend heeft het gevoel nu te moeten kiezen tussen ons. Omdat er altijd iemand is die zich ongemakkelijk voelt. Niet dat hij gaat kiezen. Maar het is wel een gedachte die door zijn hoofd gaat. Hij wil ook wel meer bij mij komen, maar dat lost het probleem niet op.

Ook mijn middelste dochter vind de situatie nog ingewikkeld. Ik heb bij haar aangegeven dat ze zich gewoon normaal gedraagt als hij hier is. Maar dat is voor mij natuurlijk ook een stuk makkerlijker. Zij woont op kamers en heeft haar eigen leven. Mijn andere twee kinderen zijn oke met de situatie.

Hebben jullie tips voor ons hoe we hiermee om kunnen gaan? Wat kunnen wij verwachten van zijn dochter hierin? Wat kunnen wij doen om voor haar de situatie prettiger te maken?
Ik hoor heel graag van jullie. Dit is voor ons zo ontzettend nieuw. We houden zielsveel van elkaar en willen echt samen verder.
Fantasy schreef:
11-10-2025 14:29
Jij lijkt te vinden dat dochter nu maar eens het veld moet ruimen omdat vader een relatie heeft. Ben je je er overigens van bewust dat er woningnood heerst? Dat ook studenten niet zomaar aan een kamer komen, dat er legio studenten zijn die elke dag uren reizen van het ouderlijk huis naar de uni/hogeschool? Bovendien kan het zomaar zijn dat dochter niet studeert, maar werkt.

Hou op met je aannames.
al zou dochter wel met gemak een kamer of woning kunnen vinden, dit is haar ouderlijk huis en je maakt geen vrienden als je vindt dat zij maar het veld moet ruimen want pa heeft een nieuwe relatie.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Attraverso schreef:
11-10-2025 11:15
To?
Ik denk dat de antwoorden to niet bevallen.
Ik zeg nergens dat die dochter direct moet verhuizen. Wel dat je van een volwassen kind mag verwachten dat ze zich normaal gedragen. Anderen bewust negeren en je onaangenaam gedragen hoort daar niet bij. En het is niet dat to daar zo bij is ingetrokken. Ze komt er 1 a 2 avonden per week! Dat is bijna niets natuurlijk.

Het grote probleem is ook niet die dochter maar haar vader. Die heeft 12 jaar lang alles voor haar gedaan en zelfs geen andere relatie aangegaan. Dat meisje is alle tijd en volledige aandacht gewend. En ze heeft ook geen siblings dus niet geleerd te moeten delen. To moet in gesprek met hem en kijken of hij wel echt klaar is voor een relatie en alles wat erbij komt kijken. Spreekt hij zijn dochter aan op haar gedrag of geeft hij alleen maar toe. Bijvoorbeeld door to weg te houden uit zijn eigen huis? To moet goed uitkijken of ze haar tijd en aandacht wel in hem moet investeren als zijn volwassen dochter alles bepaald. Dan is hij wellicht gewoon niet toe aan een relatie en is het zonde van de tijd van to.
Ommetje schreef:
11-10-2025 15:49
Met volwassen kinderen praat je inderdaad over de toekomst. Maar niet dat ze ineens moeten verhuizen omdat hun vader een nieuwe vriendin heeft.
Ik begrijp niet dat jij niet kunt zien.

Ik heb dit echt niemand horen zeggen hoor. Alleen dat ze met 21 waarschijnlijk ook een eigen leven heeft, ook al woont ze dan nog thuis.
evelien2010 schreef:
10-10-2025 23:19
Jullie houden meer dan genoeg rekening met haar. Dit is een volwassen vrouw. Geen meisje meer. En na 12 jaar heeft haar vader ook recht op een eigen leven. Genoeg jongvolwassenen die met die leeftijd zelfstandig wonen of op kamers. In ieder geval heb je op die leeftijd een eigen leven met werk, studie, vrienden en soms een partner. Je bent niet meer continu thuis en dat hoeven je ouders ook niet te zijn. Gaat ze nog naar school of werkt ze al. En wat zijn haar plannen qua zelfstandig wonen?
Hoe krijg je het toch voor elkaar.
Het gaat er niet om dat dochter maar moet verkassen. En inderdaad, de woningnood onder jongeren is enorm dus het is niet eens heel realistisch.

Je zal alleen wel als volwassenen met elkaar in gesprek moeten als je volwassen kinderen langer thuis blijven en dus geen thuiswonende kinderen meer zijn, maar huisgenoten. Het stopt een keer dat je als ouder je eigen behoeftes altijd opzij zet omdat het de thuiswonende kinderen niet past. Die hebben toch ook een eigen leven. Op een gegeven moment zit je verzorgende en opvoedersrol erop en heb je behoefte aan weer een eigen leven en zelf mogen bepalen hoe dat er uitziet en dat eigen leven mag zich ook in je eigen huis afspelen.

Dat betekent voor allebei verandering, aanpassen en inschikken. Daar zal je over in gesprek moeten gaan om wederzijds tot begrip te komen en om deze woonsituatie vol te kunnen blijven houden.
patchouli_ schreef:
11-10-2025 17:20
Het gaat er niet om dat dochter maar moet verkassen. En inderdaad, de woningnood onder jongeren is enorm dus het is niet eens heel realistisch.

Je zal alleen wel als volwassenen met elkaar in gesprek moeten als je volwassen kinderen langer thuis blijven en dus geen thuiswonende kinderen meer zijn, maar huisgenoten. Het stopt een keer dat je als ouder je eigen behoeftes altijd opzij zet omdat het de thuiswonende kinderen niet past. Die hebben toch ook een eigen leven. Op een gegeven moment zit je verzorgende en opvoedersrol erop en heb je behoefte aan weer een eigen leven en zelf mogen bepalen hoe dat er uitziet en dat eigen leven mag zich ook in je eigen huis afspelen.

Dat betekent voor allebei verandering, aanpassen en inschikken. Daar zal je over in gesprek moeten gaan om wederzijds tot begrip te komen en om deze woonsituatie vol te kunnen blijven houden.
Daar zal die vader inderdaad een keer met z'n kind over moet gaan praten en dan nog is een beetje tijd geven heel normaal en wenselijk.
Het hoeft niet allemaal nu meteen.
patchouli_ schreef:
11-10-2025 17:20

Ja, zo zie ik het ook. Het is niet heel ondenkbaar in deze tijd dat een volwassen kind, ook als ze werkt, nog een aantal jaar thuis blijft maar op een gegeven moment zit je dan toch in een andere relatie met elkaar dan een klassieke ouder-kind relatie (waarbij het kind huisregels heeft en de ouder nog veel zorgtaken heeft). Het wordt meer gelijkwaardig, meer zoals volwassenen die samen een huis delen. Dan moet je met elkaar om tafel om te bespreken hoe je omgaat met relaties, maar ook natuurlijk gewoon het huishouden, de kosten etc.
MissNuada schreef:
11-10-2025 17:23
Daar zal die vader inderdaad een keer met z'n kind over moet gaan praten en dan nog is een beetje tijd geven heel normaal en wenselijk.
Het hoeft niet allemaal nu meteen.
Dat moet het wel als die vader echt een relatie wil. En ook voor to om te weten of ze wel een toekomst heeft met deze man. Het is geen kind meer maar een inwonende volwassene. En vader heeft al 10 maanden een relatie niet een paar weken. Uiteindelijk is het zijn huis en leven heeft hij alle vrijheid (zeker na 12! Jaar) weer een relatie te beginnen. Als ik to was zou ik heel goed kijken of hij er eigenlijk wel aan toe is. En of hij dochter los kan en wil laten als volwassen vrouw. Wellicht is hij gewoon niet toe aan een relatie en kan hij beter single blijven.
evelien2010 schreef:
11-10-2025 18:04
Dat moet het wel als die vader echt een relatie wil. En ook voor to om te weten of ze wel een toekomst heeft met deze man. Het is geen kind meer maar een inwonende volwassene. En vader heeft al 10 maanden een relatie niet een paar weken. Uiteindelijk is het zijn huis en leven heeft hij alle vrijheid (zeker na 12! Jaar) weer een relatie te beginnen. Als ik to was zou ik heel goed kijken of hij er eigenlijk wel aan toe is. En of hij dochter los kan en wil laten als volwassen vrouw. Wellicht is hij gewoon niet toe aan een relatie en kan hij beter single blijven.
Eeeeh, nee.

Het is wel zijn huis, maar het is voor vader en dochter beide hun woning. Vader stemt er ook in toe dat het de woning is van zijn volwassen dochter.

En dan heb je rekening met elkaar te houden en af te stemmen. Als volwassenen.
evelien2010 schreef:
11-10-2025 16:50
Ik zeg nergens dat die dochter direct moet verhuizen. Wel dat je van een volwassen kind mag verwachten dat ze zich normaal gedragen. Anderen bewust negeren en je onaangenaam gedragen hoort daar niet bij. En het is niet dat to daar zo bij is ingetrokken. Ze komt er 1 a 2 avonden per week! Dat is bijna niets natuurlijk.

Het grote probleem is ook niet die dochter maar haar vader. Die heeft 12 jaar lang alles voor haar gedaan en zelfs geen andere relatie aangegaan. Dat meisje is alle tijd en volledige aandacht gewend. En ze heeft ook geen siblings dus niet geleerd te moeten delen. To moet in gesprek met hem en kijken of hij wel echt klaar is voor een relatie en alles wat erbij komt kijken. Spreekt hij zijn dochter aan op haar gedrag of geeft hij alleen maar toe. Bijvoorbeeld door to weg te houden uit zijn eigen huis? To moet goed uitkijken of ze haar tijd en aandacht wel in hem moet investeren als zijn volwassen dochter alles bepaald. Dan is hij wellicht gewoon niet toe aan een relatie en is het zonde van de tijd van to.
Wouww, hoeveel aannames kan je in een post kwijt.
Ben je er al die jaren een vlieg op de muur geweest of zuig je het uit je dikke duim?
evelien2010 schreef:
11-10-2025 18:04

Tuurlijk Gerda.
Uit alles valt te lezen dat je geen enkele ervaring met jong volwassenen, nieuwe relaties en dynamiek hiervan hebt.
Terug naar de jaren 50 lijkt me het beste. Zonder internet.
granny71 schreef:
11-10-2025 20:02
Wouww, hoeveel aannames kan je in een post kwijt.
Ben je er al die jaren een vlieg op de muur geweest of zuig je het uit je dikke duim?
Er staat in de openingspost dat die man 12 jaar lang alles heeft gedaan om dochter gelukkig te maken. Hij is zelfs al die tijd alleen gebleven en heeft zijn eigen leven aan de kant gezet. Dat staat er letterlijk. Dat is dat meisje ook gewend geweest. En nu komt to daar "opeens " als indringer. De vraag is of die man wel echt klaar is voor een relatie. Waarom zou to zich verder in iets storten als vader geen grenzen stelt aan het gedrag. En natuurlijk mag hij voor zijn dochter kiezen. Maar to kiest dan ook voor drama's en moet zich afvragen of ze dat wil. Ze is eigenijk al niet welkom in zijn huis (zegt dochter). Moet ze dan ook wegblijven op verjaardagen en feestdagen? Mag ze er alleen komen als dochter er niet is? Ik begrijp wel dat to op haar leeftijd niet meer zit te wachten op een relatie met al dit soort problemen. Ze heeft zichzelf prima weten te redden en er zijn vast meer leuke mannen die het leven wel op orde hebben.
evelien2010 schreef:
11-10-2025 23:07
Er staat in de openingspost dat die man 12 jaar lang alles heeft gedaan om dochter gelukkig te maken. Hij is zelfs al die tijd alleen gebleven en heeft zijn eigen leven aan de kant gezet. Dat staat er letterlijk. Dat is dat meisje ook gewend geweest. En nu komt to daar "opeens " als indringer. De vraag is of die man wel echt klaar is voor een relatie. Waarom zou to zich verder in iets storten als vader geen grenzen stelt aan het gedrag. En natuurlijk mag hij voor zijn dochter kiezen. Maar to kiest dan ook voor drama's en moet zich afvragen of ze dat wil. Ze is eigenijk al niet welkom in zijn huis (zegt dochter). Moet ze dan ook wegblijven op verjaardagen en feestdagen? Mag ze er alleen komen als dochter er niet is? Ik begrijp wel dat to op haar leeftijd niet meer zit te wachten op een relatie met al dit soort problemen. Ze heeft zichzelf prima weten te redden en er zijn vast meer leuke mannen die het leven wel op orde hebben.

Nee hoor. En waar lees jij dat de partner van TO zijn leven niet op orde heeft? Mijn God, jij verzint ze echt waar je bij staat.
I am free, yes, I'm free, now I'm on my way...
evelien2010 schreef:
11-10-2025 23:07
Er staat in de openingspost dat die man 12 jaar lang alles heeft gedaan om dochter gelukkig te maken.
Waar dan?
Hij is zelfs al die tijd alleen gebleven en heeft zijn eigen leven aan de kant gezet.
Nee, er staat dat hij in die 12 jaar nog niet eerder een relatie heeft gehad.
Dat staat er letterlijk. Dat is dat meisje ook gewend geweest. En nu komt to daar "opeens " als indringer.
De vraag is of die man wel echt klaar is voor een relatie.
Waar staat die vraag dan?
Waarom zou to zich verder in iets storten als vader geen grenzen stelt aan het gedrag.
Welke gedrag? Het niet iedere keer gezellig bij papa en zijn nieuwe vriendin op de bank zitten?
En natuurlijk mag hij voor zijn dochter kiezen. Maar to kiest dan ook voor drama's en moet zich afvragen of ze dat wil. Ze is eigenijk al niet welkom in zijn huis (zegt dochter).
Dochter heeft dat helemaal niet gezegt of laten blijken.
Moet ze dan ook wegblijven op verjaardagen en feestdagen?
Welke verjaardagen en feestdagen?
Mag ze er alleen komen als dochter er niet is?
Dochter is er altijd want het is namelijk haar huis!
Ik begrijp wel dat to op haar leeftijd niet meer zit te wachten op een relatie met al dit soort problemen.
Welke problemen? De enige "problemen" die er mogelijk zijj is dat to teveel verwacht van de dochter.
Ze heeft zichzelf prima weten te redden en er zijn vast meer leuke mannen die het leven wel op orde hebben.
Waar haal jij het vandaan dat deze man zijn leven niet op orde heeft?
Fantasy schreef:
11-10-2025 23:37
Nee hoor. En waar lees jij dat de partner van TO zijn leven niet op orde heeft? Mijn God, jij verzint ze echt waar je bij staat.
Afbeelding
Tijd voor opheldering, TO?
Geef de liefde verdomme een keer een kans en niet de logica
canis-felis schreef:
12-10-2025 00:59
Tijd voor opheldering, TO?
Antwoorden bevallen niet blijkbaar. En invullingen/dikke duimen werk als van Evelien werken ook niet echt mee.
Er staat letterlijk in de openingspost "hij heeft 12 jaar lang alles gedaan om haar gelukkig te maken ". Tevens staat er dat hij al die tijd geen nieuwe relatie is aangegaan. En dat to op die 1 a 2 avonden per week een inbreuk vormt op de privacy van deze vrouw. En dat ze regelmatig genegeerd wordt waardoor er voor to ongemakkelijke situaties ontstaan. Haar partner heeft het gevoel te moeten kiezen en heeft als oplossing dan maar meer bij to te komen.

Heel begrijpelijk dat to daar mee zit en daarom een topic opent. Bij dat gedrag en die uitspraken voel je je niet welkom. En ik lees nergens dat partner hierin grenzen aangeeft aan zijn dochter (to doet dit wel bij haar dochter). Als partners wil je toch gewoon bij elkaar over de vloer komen?

Mijn mening: to heeft haar leven prima op orde. Kan zich ook redden zonder man. Waarom op haar leeftijd en in haar levensfase zitten te wachten op gedoe met volwassen kinderen. Of überhaupt gedoe in een relatie? Moet je in een prille relatie maar eindeloos geduld hebben en afwachten tot het beter gaat? Die man heeft al jarenlang geen relatie meer gehad. Dus geen ervaring meer met de complexiteit van relaties en vrouwen. En geeft aan niet te kunnen kiezen. Dan kan to de keuze maken. Of natuurlijk eindeloos wachten tot ze daar thuis weer welkom is. Maar die tijd kan ze ook besteden aan een relatie die wel gezond is met iemand die echt voor haar gaat en zijn eigen huis heeft. Die mannen zijn er ook. Op haar leeftijd is je tijd nu eenmaal beperkt.
evelien2010 schreef:
12-10-2025 13:50

Mijn mening: to heeft haar leven prima op orde. Kan zich ook redden zonder man. Waarom op haar leeftijd en in haar levensfase zitten te wachten op gedoe met volwassen kinderen. Of überhaupt gedoe in een relatie? Moet je in een prille relatie maar eindeloos geduld hebben en afwachten tot het beter gaat? Die man heeft al jarenlang geen relatie meer gehad. Dus geen ervaring meer met de complexiteit van relaties en vrouwen. En geeft aan niet te kunnen kiezen. Dan kan to de keuze maken. Of natuurlijk eindeloos wachten tot ze daar thuis weer welkom is. Maar die tijd kan ze ook besteden aan een relatie die wel gezond is met iemand die echt voor haar gaat en zijn eigen huis heeft. Die mannen zijn er ook. Op haar leeftijd is je tijd nu eenmaal beperkt.

Jij doet echt je best om zo onaangenaam mogelijk te zijn he? Hoezo, tijd is beperkt???? Ze is rond de vijftig, niet rond de 100 he?
evelien2010 schreef:
12-10-2025 13:50
Er staat letterlijk in de openingspost "hij heeft 12 jaar lang alles gedaan om haar gelukkig te maken ".
Dat zegt to.
Tevens staat er dat hij al die tijd geen nieuwe relatie is aangegaan.
Of gewoon niemand tegengekomen is waar hij een relatie mee aan wilde gaan.
En dat to op die 1 a 2 avonden per week een inbreuk vormt op de privacy van deze vrouw.
Dat is het toch ook als een vreemde ineens 2 dagen in de week in je huis verblijft en er overnacht?
En dat ze regelmatig genegeerd wordt waardoor er voor to ongemakkelijke situaties ontstaan.
Dat ze genegeerd wordt maakt to er zelf van. Jong volwassenen gaan nu eenmaal hun eigen gang. Ook als ze nog thuis wonen. En dat to zich daar ongemakkelijk bij voelt ligt toch echt aan haar en haar verwachtingen.
Haar partner heeft het gevoel te moeten kiezen en heeft als oplossing dan maar meer bij to te komen.
Dat is toch een prima oplossing. Waarom moeten ze elkaar perse bij de man treffen terwijl to om de week een leeg huis heeft?

Heel begrijpelijk dat to daar mee zit en daarom een topic opent.
Ook begrijpelijk dat to na het openingsbericht niet meer komt reageren?
Bij dat gedrag en die uitspraken voel je je niet welkom.
Over qelke uitspraken heb je het?
En ik lees nergens dat partner hierin grenzen aangeeft aan zijn dochter (to doet dit wel bij haar dochter Nee hoor. Als to haar grenzen bij dochter aan zou geven zou de vriend ook 2 keer per week bij haar verblijven terwijl het kind thuis is. ). Als partners wil je toch gewoon bij elkaar over de vloer komen?
Maar waarom is het dan eenrichtingsverkeer en komt to alleen twee dagen per week bij vriend en zijn dochter over de vloer

Mijn mening: to heeft haar leven prima op orde. Waar lees je dat?
En verder ben ik benieuwd wanneer je dikke duim eindelijk eens leeg is.
Dus zijn dochter was 9 toen ze haar moeder verloor? Wat intens verdrietig..

Ze heeft blijkbaar ruimte nodig, ik zou zeggen geef haar dat.. en blijf praten. Al eens een open gesprek met haar gevoerd? Met haar gevoelens moet rekening worden gehouden, het is voor haar meer dan alleen 'ongemakkelijk' denk ik. En natuurlijk mag jij er ook zijn. Maar zou mezelf niet teveel opdringen denk ik.
Ommetje schreef:
12-10-2025 17:04
Jij doet echt je best om zo onaangenaam mogelijk te zijn he? Hoezo, tijd is beperkt???? Ze is rond de vijftig, niet rond de 100 he?
Dat is niet mijn bedoeling. Ik denk alleen dat je met 50+ toch wat anders in het leven staat dan met 20. Je hebt een groot gedeelte van je leven gehad en de nodige ervaring. Waarom je dan nog in relaties storten die niet lekker lopen of waar gedoe is (of dat nu kinderen, exen of andere problemen zijn)? To wordt regelmatig genegeerd en geeft aan zich niet prettig te voelen wat niet zo gek is. Je wilt toch gewoon bij je partner over de vloer kunnen komen in zijn eigen huis? En samen een leven opbouwen. Dan moet je daar beiden hetzelfde instaan en haar partner heeft twijfels en voelt alsof hij moet kiezen. Ik denk dat maar weinig mensen niet voor hun kinderen kiezen. En dat zie je nu al door zijn oplossing dan maar bij to te komen. Ik zou iemand willen die voor mij en een gezamenlijke toekomst gaat. Geen gedoe en drama's op deze leeftijd nog.
evelien2010 schreef:
12-10-2025 19:06
Dat is niet mijn bedoeling. Ik denk alleen dat je met 50+ toch wat anders in het leven staat dan met 20. Je hebt een groot gedeelte van je leven gehad en de nodige ervaring. Waarom je dan nog in relaties storten die niet lekker lopen of waar gedoe is (of dat nu kinderen, exen of andere problemen zijn)? To wordt regelmatig genegeerd en geeft aan zich niet prettig te voelen wat niet zo gek is. Je wilt toch gewoon bij je partner over de vloer kunnen komen in zijn eigen huis? En samen een leven opbouwen. Dan moet je daar beiden hetzelfde instaan en haar partner heeft twijfels en voelt alsof hij moet kiezen. Ik denk dat maar weinig mensen niet voor hun kinderen kiezen. En dat zie je nu al door zijn oplossing dan maar bij to te komen. Ik zou iemand willen die voor mij en een gezamenlijke toekomst gaat. Geen gedoe en drama's op deze leeftijd nog.
Ik zou iemand willen die zijn kind belangrijk vind en bekijkt wat de mogelijkheden zijn om het voor iedereen prettig te maken.
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
Dank jullie wel voor de vele reacties.

Een aantal vragen die voorbij kwamen. Mijn vriend is inderdaad ook af en toe bij mij. Ik denk dat we iets vaker bij hem zijn dan bij mij.

Ik begrijp heel goed dat het voor zijn dochter enorm wennen is deze situatie. En dat daarbij heel veel verschillende gevoelens komen kijken.

Op dit moment denk ik, na het lezen van jullie berichtjes, dat het vooral belangrijk is om het tijd te geven. Om niet te snel te willen gaan. Om haar ruimte te geven. Om nu te bouwen aan een stabiele basis. Uiteindelijk zullen onze kinderen allemaal op zichzelf gaan wonen.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven