Iemand alleen laten sterven

18-10-2022 19:08 119 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Zoals de titel zegt. Wat vind je daarvan?

Ik wil niet teveel details weggeven, maar in mijn omgeving is iemand stervende. Er is geen eigen gezin. De enige familie bezoekt regelmatig. En is ook aanspreekpunt vanuit het verpleeghuis. Inmiddels vindt er palliatieve sedatie plaats. Ze is dus niet meer aanspreekbaar en zal in de komende uren/dagen overlijden. De familie is weggegaan, want kan nog dagen duren. Ik ben gewend dat je gaat waken. Het idee dat zij alleen is in deze laatste uren vind ik verschrikkelijk. Eigenlijk zou ik er gewoon naar toe willen gaan en het dan zelf maar doen. Helaas is dat praktisch lastig en ook niet mijn plek. Is het raar dat ik dit raar vind?
De laatste persoon in mijn nabijheid die overleed viel het erg zwaar dat er steeds mensen om het bed waren. Die wilde heel graag alleen loslaten. En daar kan ik me vrij makkelijk iets bij voorstellen.

Geen idee hoe ver jij van deze persoon afstaat, maar wanneer je niet tot de absolute inner circle behoort zou ik de gang van zaken zoals die nu is respecteren. Ook als die niet naar jouw persoonlijke maatstaven gaat.
meisje85 schreef:
18-10-2022 19:53
Dit zou ik dus ook niet zomaar doen, juist omdat je de redenen niet weet. Misschien heeft iedereen er vrede mee zo, inclusief degene om wie het gaat, en dan gaat ineens een buurvrouw (of wie TO dan ook is) aan het bed zitten omdat zíj het verschrikkelijk vindt dat die persoon alleen zou sterven. Voor wie doe je het dan?
Ja, ik ben het met je eens! Ik had een beetje ingevuld dat TO wel nauw betrokken is en weet van de wensen van de stervende en de familie. Maar inderdaad niet zomaar gaan waken, alleen in overleg als de familie akkoord is. Maar volgens mij is het al snel oordelend als je aangeeft dat jij vindt dat er gewaakt moet worden.
meisje85 schreef:
18-10-2022 19:53
Dit zou ik dus ook niet zomaar doen, juist omdat je de redenen niet weet. Misschien heeft iedereen er vrede mee zo, inclusief degene om wie het gaat, en dan gaat ineens een buurvrouw (of wie TO dan ook is) aan het bed zitten omdat zíj het verschrikkelijk vindt dat die persoon alleen zou sterven. Voor wie doe je het dan?
Ik zou er als familie-lid overigens wel wat van vinden als er dus wel afspraken zijn of redenen en er gaat ineens een wildvreemde hele dagen naast het bed van mijn stervende moeder zitten.

Een nichtje of dergelijke oké nog, maar de buurvrouw hoeft écht niet te gaan zitten waken.

En op zijn minst vraag je zoiets eerst.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Samarkand schreef:
18-10-2022 19:57
Ja, ik ben het met je eens! Ik had een beetje ingevuld dat TO wel nauw betrokken is en weet van de wensen van de stervende en de familie. Maar inderdaad niet zomaar gaan waken, alleen in overleg als de familie akkoord is. Maar volgens mij is het al snel oordelend als je aangeeft dat jij vindt dat er gewaakt moet worden.
Ja, onmogelijk om dat te doen zonder dat daar een oordeel in doorklinkt.
Wissewis schreef:
18-10-2022 19:58
Ik zou er als familie-lid overigens wel wat van vinden als er dus wel afspraken zijn of redenen en er gaat ineens een wildvreemde hele dagen naast het bed van mijn stervende moeder zitten.

Een nichtje of dergelijke oké nog, maar de buurvrouw hoeft écht niet te gaan zitten waken.

En op zijn minst vraag je zoiets eerst.
Precies, vandaar mijn opmerking dat ik dat dus nooit zomaar zou doen als ik niet alle ins en outs weet.
Mijn vader was stervend en mijn broer en stiefmoeder vonden het erg lang duren, ze waren moe en gingen naar huis. Ik wilde mijn vader absoluut niet alleen laten en ben gebleven. Ik vond het vreemd dat ze hun jas aantrokken en opstapten terwijl het duidelijk was dat dit niet lang meer ging duren. Maar goed, ik wou graag waken. Ik heb mijn vaders favoriete muziek gedraaid, een paar kaarsen aangestoken (in het hospice mocht dat gelukkig) omdat mijn vader ook altijd van de kaarsjes en gezellige dingetjes in huis was, en ik heb op een stoel bij hem gezeten. Een beetje gepraat, gerommeld, zijn hand vastgehouden, mijn vader was rustig. Hij is zo weggegleden, ik was erbij toen hij stierf. Rest van het gezin kwam in paniek te laat. Ze waren gebeld door de verpleging maar gingen nog eerst even douchen en tanken en een boterham eten. Ik mag daar niks van vinden, dat probeer ik, iedereen doet z’n best, maar ik vind het lastig. Ik ben blij dat ik hem niet alleen heb gelaten, zo voelde het voor mij heel sterk.

Dus als je wilt waken, vraag of het kan en doe dat dan.
Wat eten we vanavond?
Ik ken vanuit mijn omgeving trouwens meerdere verhalen van mensen die er, zoals in dit topic ook te lezen is, tussenuit piepen op een onbewaakt ogenblik nadat er lang is gewaakt. (Mijn ene oma overleed toen mijn moeder tijdens het waken even in de hoek van de kamer met haar rug naar haar toe een telefoontje pleegde, mijn opa toen de hele familie net even weg was en alleen mijn oma bij hem was, mijn ex-schoonvader toen het gezin vijf minuten in een andere kamer met de dokter sprak) Dus zelfs waken is nog geen garantie dat iemand niet alleen sterft. Het lijkt soms juist wel alsof sommige mensen echt pas los kunnen laten als ze alleen zijn, wat ik eigenlijk ook niet eens onlogisch vind.
Als je er mee zit, dan zou ik het met de familie bespreken, zeker als je zou willen waken.
Zoals gezegd, je weet niet wat de wens was.

Ik ben één keer bij een stervende geweest. Mijn schoonvader. Hij lag in een hospice en wilde het liefste sterven met iedereen om zich heen. Hoe lang het ging duren wisten we niet.
‘S avonds zouden zijn vrouw en mijn zwager in de hospice blijven slapen, wij 15 km naar het huis van mijn schoonouders.
Voor we weg wilden gaan vertelde ik hem (hij had zijn ogen dicht en ik wist niet of hij nog bij bewustzijn was) het volgende. Hoe laat het was, hoe laat mijn partner en ik weg zouden gaan en de volgende ochtend terug komen en zijn vrouw en andere zoon zouden blijven en daar slapen. Nog geen half uur later gleed hij weg. Dus zoals hij het had gewild, met ons erbij.
Ik ben er van overtuigd dat hoe ik het vertelde hem hielp met loslaten.
Dus respecteer de wens van diegene die overlijdt en probeer daar naar te handelen.
meisje85 schreef:
18-10-2022 20:20
Ik ken vanuit mijn omgeving trouwens meerdere verhalen van mensen die er, zoals in dit topic ook te lezen is, tussenuit piepen op een onbewaakt ogenblik nadat er lang is gewaakt. (Mijn ene oma overleed toen mijn moeder tijdens het waken even in de hoek van de kamer met haar rug naar haar toe een telefoontje pleegde, mijn opa toen de hele familie net even weg was en alleen mijn oma bij hem was, mijn ex-schoonvader toen het gezin vijf minuten in een andere kamer met de dokter sprak) Dus zelfs waken is nog geen garantie dat iemand niet alleen sterft. Het lijkt soms juist wel alsof sommige mensen echt pas los kunnen laten als ze alleen zijn, wat ik eigenlijk ook niet eens onlogisch vind.
Maar dat is toch geen reden om niet te waken?
Wat eten we vanavond?
Je kent de persoon helemaal niet.
Ik vind het helemaal niet raar en ik denk dat dit veel vaker gebeurd.

Ben je van buitenlandse afkomst?
Na 5 dagen en nachten waken is mijn opa ook overleden toen wij net weg waren. Met ons erbij kon hij niet loslaten. De verpleging zegt dat dat heel vaak gebeurt.

Ik zou niet zomaar erbij gaan zitten als je niet tot de intieme cirkel behoort en precies weet wat iemand zou willen.

Als ze zo op zichzelf was, is ze nu misschien ook liever alleen.
makreel schreef:
18-10-2022 20:26
Nee, helemaal niet, ik probeer alleen te zeggen dat het zelfs als je waakt toch allemaal weer anders kan lopen dan je denkt. Je kan er, zoals TO - lijkt het, ideeën over hebben en vinden hoe het hoort te gaan of niet, maar in the end kan het allemaal heel anders lopen en is het vooral voor ieder heel persoonlijk, niet in de laatste plaats voor degene die overlijdt. Bijvoorbeeld dat er dus mensen zijn die echt zonder anderen willen sterven of dat slechts kunnen als er niemand bij is.
kerst71 schreef:
18-10-2022 20:27
Je kent de persoon helemaal niet.
Ik vind het helemaal niet raar en ik denk dat dit veel vaker gebeurd.

Ben je van buitenlandse afkomst?
Waar komt deze info vandaan? Dat haal
Ik niet uit de OP.
En waarom zou ze van buitenlandse afkomst zijn en hoe is dat relevant?
lorrelies wijzigde dit bericht op 18-10-2022 20:35
3.66% gewijzigd
Ja wat!? Pannekoek! Doei! ©
makreel schreef:
18-10-2022 20:26
Voor jou kennelijk niet. Voor anderen kan het misschien wel meespelen.
Ik lees het hier en mijn ervaring is het ook. Dat mensen sterven als ze (even) alleen zijn. Ik heb het meerdere keren meegemaakt. Ik ben er zelf van overtuigd dat mensen niet graag sterven in het bijzijn van anderen. De anderen houden je hier. Terwijl je moet gaan, zo is het nu eenmaal.
Is mijn overtuiging, dat hoef jij niet zo te voelen uiteraard.

Maar ik zou me dus totaal niet schuldig voelen.
Ik weet niet wat beter is.

Ik was bij mijn moeder, samen met mijn vader, toen ze stierf.
We wisten dat ze snel zou overlijden, en 't was maar 1 nacht.
Ik vond 't fijn dat ze niet alleen was.
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
Is er dan wel iemand los van de familie die monitort? Als ze wakker worden vanwege pijn bijvoorbeeld en de dosering verhoogd moet worden.

Mijn moeder werd toch nog weer wakker omdat ze veel pijn kreeg door waarschijnlijk een hartinfarct. Mijn zus bleef bij haar waken en slapen en daardoor kon er opgehoogd worden.
Waken is toch vaak het eigen directe gezin, dus dat verdere familie daar misschien niet voor kiest kan ik ergens wel begrijpen. Je hebt met dat familielid niet de band die je met de eigen ouder hebt, bijvoorbeeld.

Ik ben alleen en ik weet eigenlijk niet of ik dan opeens behoefte heb aan mijn broers aan mijn sterfbed. Maar ja, wie weet, tegen die tijd.
anoniem_677683ba4a1a0 wijzigde dit bericht op 18-10-2022 21:20
24.87% gewijzigd
Wel fijn dat TO zich even meldt nu er zoveel persoonlijke verhalen worden gedeeld :roll:
Wij waren er als kinderen en moeder ook bij bij m’n vader. Maar dat duurde een paar uur. Met waken ben je wel een paar dagen non-stop zoet.
anoniem_677683ba4a1a0 wijzigde dit bericht op 19-10-2022 10:34
Reden: Niet bedoeld als discussiepunt
48.35% gewijzigd
Ik ken dat eigenlijk helemaal niet, waken als in bij iemand blijven wachten tot ze overleden zijn.

Deze persoon ligt in een verpleeghuis dus er word goed voor haar gezorgd. Ik zie geen reden tot waken.
Wat als iemand wakker wordt en onrustig is? Van wat je krijgt toegediend ga je hallucineren.
Lorem_Ipsum schreef:
18-10-2022 21:21
Wij waren er als kinderen en moeder ook bij bij m’n vader. Maar dat duurde een paar uur. Met waken ben je wel een paar dagen non-stop zoet.
En heb je dus meerdere mensen nodig die dat 24 uur per dag gaan doen, want je kan niet alleen waken en er 24 uur per dag wakker zijn. Je kan alleen waken als je dat samen besluit te gaan doen.
Het personeel van het hospice raadde het ons in eerste instantie af, omdat het wel tot 14 dagen kon duren voor mijn moeder zou overlijden. Ze zeiden dat we onze energie ook nodig hadden voor de periode na het overlijden en de organisatie van de begrafenis. Ik denk dat waken ingewikkeld is als je niet weet hoe lang het duurt en je geen groter netwerk hebt van mensen die dit willen doen.
meisje85 schreef:
18-10-2022 20:20
Mijn tante had haar man in huis, en hij ging maar niet. Toen zei ze tegen hem, ga maar het is goed zo. Toen ging ze even naar de wc en toen ze terugkwam was hij overleden. De verpleging zei ook, sommige mensen willen alleen gaan. Maar ze was niet echt weg-weg natuurlijk, want ze had hem thuis.

Omgekeerd krijgen wij van het ziekenhuis een telefoontje dat het slecht ging met mijn vader. Alles uit onze handen laten vallen en het hele gezin daarheen. Toen hebben we nog een paar uur samen gezeten en daar ging hij. Ik heb het er dan weer met mijn tante over dat mijn vader gewacht heeft tot we er allemaal waren.

Zo maak je er allemaal je eigen verhaal van!
miekemv schreef:
18-10-2022 21:24
Wat als iemand wakker wordt en onrustig is? Van wat je krijgt toegediend ga je hallucineren.
Dat ligt misschien aan de mate van bewustzijn? Bij mijn moeder was geen sprake meer van bewustzijn, dus ook geen kans op wakker worden.
Verder is het denk ik afhankelijk van de setting. In het hospice waar mijn moeder verbleef ging het personeel elk half uur kijken tijdens rondes die gelopen werden. Ik was er dus wel gerust op dat er regelmatig iemand kwam kijken.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven