Iemand uit de groep 'gooien'

29-07-2009 18:45 107 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds iets meer dan een jaar spreek ik regelmatig af met een klein groepje. Nu we elkaar wat beter leren kennen, blijkt dat een vrouw nogal buiten de groep valt. Ze is een heel ander type dan de rest, en gedraagt zich daarnaast ongeinteresseerd en soms nogal asociaal (ze pikt b.v. iets in dat voor de hele groep bedoeld is, en komt plots met rare genante verhalen)

Iedereen doet nu beleefd vriendelijk tegen haar, maar als ze er toevallig niet bij kan zijn, zijn we allemaal een beetje opgelucht.

Ik hoop dat dit nu niet te bot overkomt, maar we zijn dus geen jarenlange vrienden en we zijn geen therapeutische opvang groep, we komen gewoon bij elkaar voor de gezelligheid, en met haar is het eigenlijk een stuk minder gezellig.

Maar we weten ook allemaal hoe naar het voelt om buitengesloten te worden door een groep, en daarom blijft iedereen lief en aardig tegen haar doen. Maar ook dat voelt niet goed, hartstikke schijnheilig natuurlijk...

Maar ja, wat nu?

Moeten we eerlijk tegen haar zeggen dat we haar er niet meer bij willen? Moeten we stiekem zonder haar gaan afspreken? Of moeten we haar er maar bij houden en beleefd blijven doen?

Ik zie in ieder geval geen heil in een 'goed gesprek' om dingen te veranderen en haar erbij te houden. Het is ook niet een ding dat vervelend aan haar is.

Ik vraag me soms af of ze niet een psychische stoornis of een of ander trauma heeft, wat haar vreemde gedrag zou verklaren (er zijn nog veel meer rare dingen dan die ik noemde) maar ja, we zijn niet haar hulpverleners of zo.

Maar hoe kunnen we hier het beste mee omgaan?
Als het meisje dat er 'uitgegooid' moet worden zelf ook al wel aanvoelt dat het niet klikt met de groep en als zij zelf misschien ook niet zo'n behoefte heeft om met dat groepje door te gaan, dan zal het zich vanzelf wel oplossen en kun je het laten doodbloeden.

Maar mischien heeft zij er geen idee van dat haar aanwezigheid eigenlijk niet op prijs gesteld wordt. En als ze dan zonder dat ze ergens op gewezen is of zonder dat haar iets gezegd is, eruit gezet wordt, dan komt dat heel 'sneaky' en laf over. Ze zal er dan wel achter komen want als zij zelf wél bij het groepje wilde horen, dan neemt zij wel contact met ze op en dan merkt ze het vanzelf wel.
TO mag zeker kieskeurig zijn en is zeker niet verplicht om een vriendschap met iemand te hebben die niet bij haar past. Maar ze vraagt hier advies, juist omdat ze er iets aan wil doen. Omdat ze niet weet hoe ze het af moet kappen.

En afkappen doe je niet door steeds uit beleefdheid af te blijven spreken en aardig tegen haar te doen.

Dood laten bloeden zou een optie zijn. Maar geloof me, er zijn mensen die dat niet doorhebben. Die zichzelf toch uit blijven nodigen en niet doorhebben dat anderen daar geen prijs meer op stellen. Dan zul je dus constant maar beleefd moeten blijven doen tegen iemand?

Dan is het het eerlijkste dat je gewoon tactisch zegt dat dit niks meer gaat worden. Dan weet ze ook waar ze aan toe is. Sjoba, als jij dan zou denken dat ik de boom in zou kunnen als ik dat jouw zou vertellen, dan is dat toch prima. Daar draait het dan toch om. Dat ik niet meer met jouw wil omgaan.

Ik heb zelf een voorbeeld van een "vriendin". We waren elkaar ook nog aan het aftasten zeg maar. Tot ze een weekendje bij me over de vloer kwam en ik inzag dat wij echt niet bij elkaar pasten. Ze gedroeg zich ronduit asociaal, wilde bediend worden. Deed net alsof ze hier in een hotel was. Wilde gebruik maken van alles wat ze thuis niet had. (mag ik in bad, ik heb honger, etc etc) Ik heb me kapot geergerd aan haar.

Daarna heb ik haar laten weten dat het wat mij betreft niet meer hoefde. Dat we toch te verschillend waren en dat het niet ging werken. Prima, was het meteen opgelost.
*hele relaas doorgelezen heeft en ineens weer weet waarom ze helemaal niks met 'vrouwengroepjes' heeft en weer heel blij is dat ze overal 'losse' vriendinnen heeft*
quote:wohman schreef op 31 juli 2009 @ 11:43:

Dood laten bloeden zou een optie zijn. Maar geloof me, er zijn mensen die dat niet doorhebben. Die zichzelf toch uit blijven nodigen en niet doorhebben dat anderen daar geen prijs meer op stellen. Dan zul je dus constant maar beleefd moeten blijven doen tegen iemand?

Dan is het het eerlijkste dat je gewoon tactisch zegt dat dit niks meer gaat worden. Dan weet ze ook waar ze aan toe is. Sjoba, als jij dan zou denken dat ik de boom in zou kunnen als ik dat jouw zou vertellen, dan is dat toch prima. Daar draait het dan toch om. Dat ik niet meer met jouw wil omgaan.

Ik heb zelf een voorbeeld van een "vriendin". We waren elkaar ook nog aan het aftasten zeg maar. Tot ze een weekendje bij me over de vloer kwam en ik inzag dat wij echt niet bij elkaar pasten. Ze gedroeg zich ronduit asociaal, wilde bediend worden. Deed net alsof ze hier in een hotel was. Wilde gebruik maken van alles wat ze thuis niet had. (mag ik in bad, ik heb honger, etc etc) Ik heb me kapot geergerd aan haar.

Daarna heb ik haar laten weten dat het wat mij betreft niet meer hoefde. Dat we toch te verschillend waren en dat het niet ging werken. Prima, was het meteen opgelost.

Op het moment dat de dame in kwestie het zelf niet zou begrijpen dan zou ik het ook ' hard' spelen inderdaad. Je wilt niet gestalkt worden door een persoon die denkt dat je vrienden bent terwijl jij die intentie helemaal niet hebt. Daar heb je gelijk in Whoman. Maar ik zou pas in tweede instantie voor die optie gaan. Ik zou altijd eerst gaan voor het verwateren van het contact. Mocht ze de boodschap niet begrijpen, dan is de botte bijl de tweede optie.

Wat een vreselijke gast heb jij trouwens gehad! Aan zo'n vriendschap had ik ook meteen een einde gemaakt
quote:meds schreef op 30 juli 2009 @ 23:51:

Nijn en Sjoba,

Natuurlijk is eerlijk niet zaligmakend, maar dood laten bloeden is een illusie, want de ander vraagt zich natuurlijk af wat er mis is gegaan.

Dat vraag ik me af. Ik ben de afgelopen 12 jaar zo n 10 keer verhuisd en kwam om de haverklap nieuwe mensen tegen. Ben dus ervaringsdeskundige. Elke keer in een nieuwe omgeving was het hetzelfde verhaal; kat uit de boom kijken met de mensen of het klikt. Meestal wel, dat is dan heel leuk.

Maar vaak ook niet. Dan is mijn ervaring; niet meer bellen als ik geen relatie met iemand aan wil knopen.

En dat is nog nooit "fout" gegaan in die zin, dat ik daar onbegrip mee kweekte. Je hoort vaak ook niks terug van de andere partij. Een klik is toch een wederzijds ding kennelij
anoniem_10101 wijzigde dit bericht op 31-07-2009 19:41
Reden: lang verhaal
% gewijzigd
quote:Oriane schreef op 31 juli 2009 @ 11:43:

*hele relaas doorgelezen heeft en ineens weer weet waarom ze helemaal niks met 'vrouwengroepjes' heeft en weer heel blij is dat ze overal 'losse' vriendinnen heeft*En wat zou jij met een " losse " nieuwe vriendin doen met wie je bij nader inzien toch niks hebt , maar zij schijnbaar wel met jou ? Gewoon voor háár lol maar steeds de deur open doen als ze op je stoeppie staat en uitgaan met haar als zij zin heeft in jouw gezelschap ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:Nijntje schreef op 31 juli 2009 @ 19:30:

[...]

Een klik is toch een wederzijds ding kennelij

Ideaal gezien wel , ja .

Maar net zoals bij liefdesrelaties is dat dus niet altijd zo .

En dan is het toch wel bijzonder om iets wat niet " aan " is " uit " te maken als een ander meer met jou hebt dan jij met die persoon .
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven