Ik ben bang

23-09-2022 00:57 194 berichten
Na jaren ge-jojo is het nu eindelijk zo ver.
Wij gaan scheiden. En dat is echt beter, mijn man houdt niet van mij.
Maar kan ik dit wel? Wat nu? Ik ben zó bang. We zijn zo lang samen geweest, ik ben nooit alleen geweest. Ik heb geen échte vrienden, geen hechte familiebanden. Ik sta er alleen voor met de kinderen. Hoe ga ik er mee om de kinderen de helft van de tijd te missen? Of zet ik niet in op co-ouderschap maar moet ik proberen dat ze enkel om het weekend naar papa gaan? Waar ga ik wonen? Hoe ga ik dat allemaal betalen? Hoe ga ik de avonden alleen doorkomen? Tegen wie vertel ik nu wat allemaal heb meegemaakt? Ik weet het allemaal niet meer en ben bang. Maar ik blijf al jaren bij hem, door deze angst, omdat ik bang ben alleen te zijn. Dat kan toch ook niet voor altijd zo doorgaan?
Wie helpt mij?
Alle reacties Link kopieren Quote
LuciFee2022 schreef:
23-09-2022 09:46
Gelukkig ( soms niet maar vaak wel) is bij de rechter al jaren de co-ouderschap gewoon de norm, een eigen advocaat gaat dat ook gewoon aangeven hoor.

Het is heel raar onderbuikgevoel wat echt nergens op gebaseerd is. In NL is het zelfs zo doorgeslagen dat vaders die veroordeeld zijn voor ernstig huiselijk geweld nog co-ouderschap kunnen krijgen.
Nou ik lees nog vaak genoeg verhalen dat moeders heel moeilijk doen of kind toch bij vader weghouden en dat is echt niet altijd omdat vader zo'n slechte vader was. Niet hier, want hier schrijven vooral de moeders die zeggen dat vader hun het moeilijk maakt, wat ook zeker gebeurd, maar onderschat de situatie niet andersom.

En wat je beweert over vaders geldt ook voor de moeders hé. Die krijgen ook co-ouderschap dan ondanks mishandeling.
Alle reacties Link kopieren Quote
Sterkte TO, dit is een moeilijke tijd.

Ik weet niet hoe de verhouding met je aanstaande ex is, maar gelijk een advocaat in de arm nemen zet de verhoudingen op scherp. Als jullie nog ok zijn, volstaat een mediator. Anders echt voor jezelf kiezen en een advocaat gaan zoeken. Zeker met een koophuis en wellicht bezittingen die verdeeld moeten worden.

Kijk ook of je voor co-ouderschap kunt gaan. Je kunt het je nu wellicht nog niet voorstellen, maar los van het feit dat je dit vooral voor je kinderen en de band met hun vader moet willen, komt er echt een tijd dat je wat rust en ruimte voor jezelf ook gaat waarderen.

Het komt echt goed. Probeer jezelf nu eerst zover te krijgen dat je uit die slachtofferrol stapt. Helaas is het tussen jou en de vader van je kinderen niet gelukt. Jammer, maar raap jezelf bij elkaar en zorg dat je zaken regelt en op de rit krijgt. Voor je kinderen en voor je eigen, nieuwe toekomst! Het wordt echt weer leuk, geloof me,
Alle reacties Link kopieren Quote
Maar het gaat mij niet om mishandelende vaders of moeders. Ik vind het gewoon bizar dat er door velen gelijk een advocaat wordt geadviseerd. En op basis van wat?
Ik kan echt geen redenen uit de OP halen dat dit perse nodig is.
Shero schreef:
23-09-2022 09:52
Moeders die denken dat ze slim zijn door met de kinderen te verhuizen naar de andere kant van het land krijgen vaak nul op het rekest bij de rechter, zeker als de kinderen al naar school gaan.

Gewoon terug naar de woonplaats van vader waar ze eerder op school zaten en hun sociale leven hadden.

De meeste vaders zijn overigens geen mishandelende, perverse narcisten.
Precies, en dus kan TO maar beter realiseren dat co-ouderschap de norm is en dat zij daar weinig over te zeggen heeft.
Qua mediator of advocaat: is er geld? Of een eigen bedrijf? Of aandelen?
En koophuis: 50/50?
Enorm verschil in inkomen?

Als je gewoon een gemiddeld gezin bent zou ik bij mediator beginnen. Pas als je het idee krijgt dat er dingen achtergehouden worden is het echt tijd voor een advocaat. Vind ik.
Soumis schreef:
23-09-2022 09:43
Echt ik vind het bizar hoeveel.conclusies er worden getrokken op alleen de zin dat man niet meer van haar houdt (heeft hij dat gezegd of is dat de conclusie van TO?). En houdt TO nog wel van haar man dan?
Daarnaast geeft TO alleen maar aan de ze al jaren sukkelen, maar verder geeft ze niks aan over haar man. Ze geeft zelf juist aan dat ze de kinderen het liefst het meest bij haar wil hebben, want wie zegt dat co-ouderschap beter is en wat moet ik met al die tijd zonder kinderen.

Ik begrijp dat TO dat in emotie zegt. Maar ik zie dan eerder daar alarmbellen dan bij haar man, omdat ik daar geen conclusies over kan trekken, omdat er niks wordt gemeld over de houding van man.

Ik snap de angst van de alleenstaande vaders wel op het verliezen van hun kinderen als ik hier zo de adviezen lees om gelijk naar een advocaat te gaan.
Ook een advocaat zet het belang van de kinderen voorop. Het is in Nederland heel ongebruikelijk om een ouder de omgang met de kinderen te ontzeggen. Dat vaders kun kinderen niet meer zien dat is naar mijn mening echt iets uit het verleden. Tenzij de moeder na de scheiding de omgang bewust tegenhoud of verstoord, maar dat heeft niets te maken met de inzet van een advocaat ipv een mediator. Tegenwoordig moet je trouwens aantoonbaar een hele slechte ouder zijn om grond te hebben om de omgang aan banden te leggen. Co-ouderschap is de norm. Hoe dat co-ouderschap wordt ingevuld is aan de ouders.

Ik geloof dat je wel een goede woonruimte moet kunnen bieden aan je kinderen en dat je je kinderen niet mag laten verblijven als je anti-kraak woont of alleen een slaapbank of maar 1 slaapkamer ter beschikking hebt, maar dat heb ik van horen zeggen. Weet hier iemand of dat klopt ? Het is wel van belang voor TO als ze op zoek gaat naar woonruimte.
Soumis schreef:
23-09-2022 09:53
Nou ik lees nog vaak genoeg verhalen dat moeders heel moeilijk doen of kind toch bij vader weghouden en dat is echt niet altijd omdat vader zo'n slechte vader was. Niet hier, want hier schrijven vooral de moeders die zeggen dat vader hun het moeilijk maakt, wat ook zeker gebeurd, maar onderschat de situatie niet andersom.

En wat je beweert over vaders geldt ook voor de moeders hé. Die krijgen ook co-ouderschap dan ondanks mishandeling.
Maar dat zijn wel vaak moeders die zich niet aan de afgesproken regeling houden, niet dat het zo is vastgelegd.
Soumis schreef:
23-09-2022 09:55
Maar het gaat mij niet om mishandelende vaders of moeders. Ik vind het gewoon bizar dat er door velen gelijk een advocaat wordt geadviseerd. En op basis van wat?
Ik kan echt geen redenen uit de OP halen dat dit perse nodig is.

Omdat er sowieso een advocaat nodig is om de scheiding in te dienen. Zonder kan je niet scheiden. En een (gedeelde) mediator niemands belang in oog houdt, zelfs dingen als verdeling worden niet getoetst op wettelijke normen. Mocht er een assertiever en mindiger zijn of slimmer dan zijn de belangen van de ander ondergeschikt, niemand komt voor die belangen op. Ook de belangen voor de kinderen niet.

Dan neem je het best een advocaat beiden en daar hoef je helemaal geen vechtscheiding voor te hebben en laat je alle wensen en behoeften en wettelijke bepalingen ( en niet per se alleen voor co-ouderschap, want daar zijn de regels redelijk duidelijk voor) ) tegen elkaar afwegen en leg je meteen vast daarna, scheiding naar de rechter en die kan dan gewoon snel goedkeuren.

Er zijn alleen plussen aan een eigen advocaat voor beiden, als de ander daar een zielig gevoelletje van krijgt, dat is een egoprobleem, meer niet. Daar zou je het niet voor moeten laten.
anoniem_63a4aa770857d wijzigde dit bericht op 23-09-2022 10:00
13.95% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
MRES schreef:
23-09-2022 09:19
Dankjulliewel allemaal. Ook, of misschien wel vooral, de ervaringsreacties mbt co-ouderschap. Er staat voor maandag een afspraak met een mediator, maar misschien is een advocaat inderdaad een beter idee.

Sandy1974 hoe lang is dit nu geleden en waren/zijn er bij jou ook kinderen in het spel?
2 jaar geleden kinderen waren toentertijd 12€15, zeggen nu beide dat we veel eerder uit elkaar hadden moeten gaan.
Ze hebben zelf aangegeven liever week op en af te willen ipv om 1 of 2 dagen wisselen. Omdat wij ze geen week willen missen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Soumis schreef:
23-09-2022 09:55
Maar het gaat mij niet om mishandelende vaders of moeders. Ik vind het gewoon bizar dat er door velen gelijk een advocaat wordt geadviseerd. En op basis van wat?
Ik kan echt geen redenen uit de OP halen dat dit perse nodig is.
Ik ook niet. En dacht zelf jaren geleden ook dat een mediator wel volstond. Is gelukkig vaak ook het geval.
Maar je moet wel blijven opletten en niet naïef zijn. Ik had de wens het als ouders samen goed te blijven doen en dacht/hoopte/droomde dat we daar hetzelfde instonden. Dat was dom van mij.
Daarom vroeg ik TO hoe de verstandhouding met haar aanstaande ex is, als ze even uit haar slachtofferrol stapt. Het wederzijdse respect bepaalt de succesfactor van een mediator. Overheerst woede, verdriet of frustratie is een advocaat wellicht toch verstandiger. Waarbij de insteek m.i. nooit mag zijn de kinderen zoveel mogelijk te willen hebben maar zorg te dragen voor een voor beide partijen eerlijke verdeling en afspraken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Soumis schreef:
23-09-2022 09:55
Maar het gaat mij niet om mishandelende vaders of moeders. Ik vind het gewoon bizar dat er door velen gelijk een advocaat wordt geadviseerd. En op basis van wat?
Ik kan echt geen redenen uit de OP halen dat dit perse nodig is.
Om de financiën van TO, wellicht? Ze moet zich niet laten afschepen met een 'ach, dan koop ik de schoenen voor de kinderen wel'.

Ze laat zonder advocaat misschien tienduizenden euro's liggen waar ze recht op heeft, bijvoorbeeld uit de overwaarde van het huis.
Of course your opinion matters. Just not to me.
Alle reacties Link kopieren Quote
Als je beiden een advocaat wil helemaal prima. Maar zo werd het door velen niet gezegd. Veel werd de conclusie hier al getrokken dat man vast al veel verder was en vast niet het beste voor had met haar. Op basis van??? Inderdaad van niks.

Wat iemand anders zei met een advocaat aankomen zet de boel op scherp. Als je samen afspreekt om allebei een advocaat te nemen zal dat inderdaad al minder het geval zijn. Maar een mediator kan het ook prima regelen, genoeg stellen die zo goed uit elkaar zijn gegaan.
Dus alles is afhankelijk van de situatie van TO, waar ze vrij weinig over verteld (wat haar goed recht is), maar daarom is het voor ons lastig te oordelen wat het beste is.
Dat zal, ik heb dat allemaal niet gelezen, ik vind dat je altijd een eigen advocaat moet nemen. ;-)
Alle reacties Link kopieren Quote
Shero schreef:
23-09-2022 10:01
Om de financiën van TO, wellicht? Ze moet zich niet laten afschepen met een 'ach, dan koop ik de schoenen voor de kinderen wel'.

Ze laat zonder advocaat misschien tienduizenden euro's liggen waar ze recht op heeft, bijvoorbeeld uit de overwaarde van het huis.
En misschien laat man dat wel liggen???
Waarom is man hier nu ineens de boeman en wil hij TO financieel uitkleden? Waar baseer je dat op? Misschien is man ook wel emotioneel en bang voor de scheiding en voelt hij dezelfde angsten.
Alle reacties Link kopieren Quote
Elleke schreef:
23-09-2022 09:35
Ik raad een mediator ten stelligste af ! !

Tenzij je met vriendschappelijke gevoelens en in goede harmonie uit elkaar gaat, elkaar het beste wensen en ook nog eens goed met elkaar kunnen communiceren en samen willen zorgen voor een goed nahuwelijk maar dat haal ik niet direct uit je verhaal.

Zeker als je uit angst al die jaren bij je man gebleven bent loop je bij een mediator grote kans dat je aanstaande ex over je heen walst en jij op alles ja en amen zegt (tegen je eigen belang in) om maar van de ellende af te zijn. Daar krijg je echt spijt van.

Onze mediator zat er bij met de armen over elkaar toe te kijken hoe wij het oneens waren. Net zo lang tot ik dan maar toegaf. Mijn ex is een dominante man die plotseling agressief kon worden en ik was soms bang van hem. Dit werd overigens vele malen erger toen ik had uitgesproken dat ik wilde scheiden. Ik herkende hem bijna niet, zo vals en gemeen werd hij. Ik moest na het gesprek wel weer met hem naar huis, dus gaf ik na een flinke strijd toch maar toe omdat ik bang was voor de gevolgen. Ze greep niet in maar liet het gebeuren.

Een mediator komt niet op voor individuele belangen, maar zet enkel alle besluiten in juridische vorm op papier. Het is een prima vraagbaak en een goede manier om alles op papier te laten zetten als je met je man in goed overleg afspraken kunt maken en samen een goed ouderschapsplan kunt voorleggen aan de mediator, is dat niet het geval ga dan voor een eigen advocaat !

Het kan ook zijn dat wij een hele slechte mediator hadden.
Mee eens
Onze mediation wou vooral snel compromissen sluiten, totdat ik onze hv liet lezen door bedrijfs jurist en ik recht bleek te hebben op veel meer toen ik dit aangaf zei mediation alleen “ja jullie waren het toch eens dus heb ik het niet aangekaart “
Advocaat komt alleen voor jouw belang op.
Sindsdien is het wel oorlog tussen ex en min
Ik vind het raar om te stellen dat een advocaat de boel op scherp zet en dat een mediator daarom beter is. Ik weet dat dat een algemeen ingesleten denkbeeld is, maar het klopt natuurlijk niet.
Je gaat uit elkaar en er moet financieel en juridisch veel geregeld worden. De kinderen zijn daarin de belangrijkste factor. Hun welzijn staat voorop.

Als je het over deze zaken grotendeels eens bent met elkaar en je kunt samen aan de keukentafel al een heel eind komen omdat je elkaar ondanks de scheiding nog steeds respecteert en waardeert en je graag het beste wilt voor elkaar omdat dat betekend dat de kinderen het dan ook goed hebben, als je zó uit elkaar kunt dan is een mediator geschikt.

Als je het in het dagelijks leven al over veel dingen niet eens kunt worden, als er sprake is van slechte of onvoldoende communicatie, als een van de twee in de relatie al vaak het onderspit delft, zich terug getrokken heeft, als een van de twee partners zich opeens van een heel andere kant laat zien etc etc, dan is een advocaat de aangewezen partij om de zaken te regelen.

Het is de connotatie van het woord ‘advocaat’ in deze dat allerlei negatieve gevoelens oproept maar dat maakt het nog niet waar.
Elleke schreef:
23-09-2022 09:35
Ik raad een mediator ten stelligste af ! !



Het kan ook zijn dat wij een hele slechte mediator hadden.
Nee, hoor. Zo gaat dat vaker.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben het met Elleke eens.

Mijn ex had en heeft nauwelijks tijd voor de kinderen, vond en vindt dat hij veel te veel voor hen moet betalen en dat alles wat er niet goed gaat aan zijn kant mijn schuld is. Ik wilde toen we uit elkaar gingen te graag geloven dat we vrienden kon blijven en het als ouders samen goed zouden doen. En gelukkig hadden wij indertijd samen geen koophuis.

Ex heeft zelf bedrag dat hij voor de kinderen betaalt verlaagd (want was teveel, vond hij) en betaalt al twaalf jaar hetzelfde, zonder inflatiecorrectie of wat ook. Ik red me wel, heb hem het liefst helemaal niet nodig, maar heb het voor mezelf (en de kinderen) indertijd gewoon niet goed geregeld,

Advies aan TO is niet perse een advocaat. Maar wel dat ze zakelijk moet blijven.
celebes wijzigde dit bericht op 23-09-2022 10:25
24.60% gewijzigd
Elleke schreef:
23-09-2022 10:17
Ik vind het raar om te stellen dat een advocaat de boel op scherp zet en dat een mediator daarom beter is. Ik weet dat dat een algemeen ingesleten denkbeeld is, maar het klopt natuurlijk niet.
Je gaat uit elkaar en er moet financieel en juridisch veel geregeld worden. De kinderen zijn daarin de belangrijkste factor. Hun welzijn staat voorop.

Als je het over deze zaken grotendeels eens bent met elkaar en je kunt samen aan de keukentafel al een heel eind komen omdat je elkaar ondanks de scheiding nog steeds respecteert en waardeert en je graag het beste wilt voor elkaar omdat dat betekend dat de kinderen het dan ook goed hebben, als je zó uit elkaar kunt dan is een mediator geschikt.

Als je het in het dagelijks leven al over veel dingen niet eens kunt worden, als er sprake is van slechte of onvoldoende communicatie, als een van de twee in de relatie al vaak het onderspit delft, zich terug getrokken heeft, als een van de twee partners zich opeens van een heel andere kant laat zien etc etc, dan is een advocaat de aangewezen partij om de zaken te regelen.

Het is de connotatie van het woord ‘advocaat’ in deze dat allerlei negatieve gevoelens oproept maar dat maakt het nog niet waar.
Weet je, deze post is prima. Je vorige, waarin je op heel stevige toon een punt probeerde te maken: mwah.
Soumis schreef:
23-09-2022 10:07
En misschien laat man dat wel liggen???
Waarom is man hier nu ineens de boeman en wil hij TO financieel uitkleden? Waar baseer je dat op? Misschien is man ook wel emotioneel en bang voor de scheiding en voelt hij dezelfde angsten.
Wie heeft het over boeman? Man en vrouw gaan uit elkaar. Laat ze dan zelf ieder zorgen dat ze op de beste regeling uitkomen zonder last te hebben van de dynamiek van hun huwelijk. Dat gaat het beste met ieder een eigen representant, die niet alleen naar het geheel kijken, maar gewoon naar wat ieders rechten en plichten zijn.

Maar ja, ik roep ook bij bijvoorbeeld vaststellingsovereenkomsten op werk of wat dan ook altijd meteen: advocaat!
Alle reacties Link kopieren Quote
navyblue schreef:
23-09-2022 10:30
Wie heeft het over boeman? Man en vrouw gaan uit elkaar. Laat ze dan zelf ieder zorgen dat ze op de beste regeling uitkomen zonder last te hebben van de dynamiek van hun huwelijk. Dat gaat het beste met ieder een eigen representant, die niet alleen naar het geheel kijken, maar gewoon naar wat ieders rechten en plichten zijn.

Maar ja, ik roep ook bij bijvoorbeeld vaststellingsovereenkomsten op werk of wat dan ook altijd meteen: advocaat!
Omdat ik dat was tussen de regels doorlas, maar misschien deed ik dat teveel.

Ik ben het met een ieder eens dat je goed je eigen belangen moet waarborgen en als dan een advocaat het beste is dan is dat zo.

Ik denk dat een ieder zijn eigen overwegingen maakt wat hij/zij het beste acht op het moment voor zichzelf en voor de kinderen. En dat kan samen goed gaan met of zonder advocaat, maar kan ook op een vervelende scheiding uitlopen met of zonder advocaat.
Helaas weet je nooit helemaal hoe het loopt en gebeuren er de raarste dingen zodra de emoties en de afspraken over geld en kinderen om de hoek komen kijken.

TO ik hoop dat je de weg weet te vinden die voor jou goed voelt en waar je je eigen belangen goed kan behartigen!
Soumis schreef:
23-09-2022 10:47
Omdat ik dat was tussen de regels doorlas, maar misschien deed ik dat teveel.

Ik ben het met een ieder eens dat je goed je eigen belangen moet waarborgen en als dan een advocaat het beste is dan is dat zo.

Ik denk dat een ieder zijn eigen overwegingen maakt wat hij/zij het beste acht op het moment voor zichzelf en voor de kinderen. En dat kan samen goed gaan met of zonder advocaat, maar kan ook op een vervelende scheiding uitlopen met of zonder advocaat.
Helaas weet je nooit helemaal hoe het loopt en gebeuren er de raarste dingen zodra de emoties en de afspraken over geld en kinderen om de hoek komen kijken.

TO ik hoop dat je de weg weet te vinden die voor jou goed voelt en waar je je eigen belangen goed kan behartigen!
Ik denk echt bijna niemand dat echt goed kan, niet uit emotie en door gebrek aan kennis.
Alle reacties Link kopieren Quote
Soumis schreef:
23-09-2022 09:55
Maar het gaat mij niet om mishandelende vaders of moeders. Ik vind het gewoon bizar dat er door velen gelijk een advocaat wordt geadviseerd. En op basis van wat?
Ik kan echt geen redenen uit de OP halen dat dit perse nodig is.
Ik ben het eens met jou. Een advocaat leidt vaak tot twee lijnrecht tegenover elkaar staande partijen. Niet in het belang van de kinderen. In goede verstandhouding scheiden met een mediator of zelfs zonder is veel beter.
Alle reacties Link kopieren Quote
Een middenweg zou nog nog kunnen zijn, samen naar mediation en de gemaakte afspraken voorleggen aan een eigen advocaat. Deze kan heel goed bepalen of je jezelf in de vingers snijdt met de afspraken.
Paska schreef:
23-09-2022 10:50
Ik ben het eens met jou. Een advocaat leidt vaak tot twee lijnrecht tegenover elkaar staande partijen. Niet in het belang van de kinderen. In goede verstandhouding scheiden met een mediator of zelfs zonder is veel beter.
Dit is dus gewoon bullshit. Dat ligt echt aan hoe je bent als persoon, of je een beetje normaal en logisch kan denken.
En als je echt denkt dat je partner zo in elkaar zit. Neem juist die advocaat. ;-)

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven