Ik kan zoons geaardheid niet aanvaarden

07-11-2015 12:11 1180 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ongeveer anderhalf jaar geleden vertelde mijn zoon voor het eerst dat hij denkt dat hij homoseksueel is. Hij was toen 19 jaar en we vonden dit nog veel te vroeg om zo’n dingen zeker te weten. Vooral mijn man vindt dit niet bespreekbaar. We hebben toen heel intensief gesproken over wat in hem omging en na een tijdje gaf zoon aan dat hij er niet helemaal over uit was en nog niet helemaal zeker was wat zijn geaardheid was. De relatie tussen zoon en zijn vader is hierdoor wel sterk bekoeld, alsof er toch een afstand is gekomen. We hebben het onderwerp in de maanden die erop volgde laten rusten. Zoon kreeg in die periode ook een vriendin.

Een tijdje geleden gaf zoon aan dat hij nog steeds denkt homo te zijn. Hij is verliefd op een vriend en hij ook op hem, ze hebben dit al tegen elkaar uitgesproken en hebben al gekust. Ik ben kwaad dat hij ons een jaar heeft voorgelogen, dat hij ons voorgehouden heeft dat zijn gevoelens veranderd waren. Hoe hard ik ook probeer, ik kan dit niet gewoon aanvaarden. Ik wil beter voor mijn kind. Tegenwoordig lijkt homo/bi zijn wel een modeverschijnsel. Je ‘moet’ wel eens experimenteren met iemand van het zelfde geslacht, anders tel je niet meer mee. Zoon is een harde bikkel, een doorzetter. Ik zie hem helemaal niet als homoseksueel. Ik zie zo’n levensstijl ook gewoon niet passen bij mijn zoon en als ik eerlijk ben vind ik het vies. Zoon heeft al een paar keer over zijn “vriend” verteld, over hoe graag hij bij hem is, maar dit wil ik helemaal niet weten. Ik kan er niet met hem niet over spreken.

Ik hou zielsveel van mijn zoon, maar dit deel kan ik echt niet aanvaarden. Ik wil hem hierover niet verliezen. Zijn er hier ouders die hetzelfde hebben meegemaakt? Hoe zijn jullie hier mee omgegaan? Weet iemand een manier om hier samen met mijn zoon door te komen?
quote:Theemok1 schreef op 08 november 2015 @ 09:50:

Het ging om het geluk van je kind, niet om de zelfstandigheid ervan.Nee dat snap ik, ik reageerde dan ook op Patsy.
.
quote:swifty schreef op 08 november 2015 @ 09:57:

[...]

Niet dus, zeggen dat je homo zijn kan herkennen aan gebaren en manieren, en dat ze anders zijn dan heteros. Echt, in welke eeuw leven we hier? Dat is rasechte stereotypering (alle homo's he, niet de 1 procent) en voedt de haat. Dat is stereotypering. Dat er een enkele persoon is die aan een bepaald beeld voldoet, is voor jou dan weer een reden om dat beeld nog verder te geloven. En dat is dus precies waar TO het nu moeilijk mee heeft. deze vooroordelen, die in jullie leven.

Bij sommigen zie je het heel duidelijk.

Bij een aantal heb je een vermoeden.

Bij een groot deel zul je er nooit achter komen totdat ze je vertellen.
quote:jamie09 schreef op 07 november 2015 @ 13:57:

Om eerlijk te zijn, ken ik inderdaad niemand die homoseksueel is. Mijn enige beeld dat ik ervan heb, is hetgene die ik zie in de media en dat vind ik geen mooi beeld.

Je kent wel iemand: je eigen zoon is namelijk homoseksueel. En hij is een leuke, lieve, sportieve vent. Tijd om aan jouw vooroordelen te werken en tegen je zoon te zeggen dat je van hem houdt, van wie hij ook houdt.

En dat jij denkt dat alle homoseksuelen meedoen aan de Gay-pride in Amsterdam en geen gezin kunnen hebben dan zegt dat met name heel veel over jou.
De Wet van Wuiles: hoe langer de OP, hoe kleiner de kans op een duurzame relatie.
Autisme is trouwens geen psychische aandoening. Maar een ontwikkelstoornis, die valt onder de psychiatrische stoornissen
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
.
quote:swifty schreef op 08 november 2015 @ 09:52:

[...]

en dan nog heb je vooroordelen. Tuuuuurijk....
.
quote:patsy--stone schreef op 08 november 2015 @ 03:32:

[...]

Ja en albino's zijn wit, en niet alle homo's zijn wit. Toch kan je een vergelijking trekken: er zijn landen waar albino's uit families gestoten worden. Terwijl ze er zelf niks aan kunnen doen, het niemand kwaad doet, er ze er geen ander mens door worden qua innerlijk.

In beide gevallen is het verwerpelijk om als ouder je kind niet te accepteren om zulke redenen.

En mijn broertje is dus wel heel anders sinds hij zijn diagnose kent. Sterker, gelukkiger, beter opgewassen tegen het dagelijks leven. Hij had echt hulp nodig. Hij werd niet verstoten, hij kon het leven niet goed aan.

Albino's zijn ook geen goede vergelijking voor autisme. Je kunt autisme dan nog beter vergelijken met die aandoening waardoor je niet in de zon kan komen, EPP.

Die mensen kunnen niet in zon- en veelal niet in kunstlicht komen. Dat maakt hun leven echt ontzettend moeilijk, zij kunnen niet deelnemen aan de samenleving, ook al worden ze wél geaccepteerd.

Iemand met ernstig autisme kan ook echt niet deelnemen aan de samenleving, want die kan het helemaal niet aan om steeds nieuwe mensen te zien en geen routine te hebben en zoveel prikkels te hebben, ook al worden ze misschien wel geaccepteerd. Of misschien worden beiden niet zozeer echt geaccepteerd, maar krijgen ze veel medelijden.

Homoseksuelen en albino's worden soms verstoten, en dat is verschrikkelijk en niet minder erg dan door je stoornis niet kunnen deelnemen aan de samenleving. Maar wel heel anders.
.
quote:swifty schreef op 08 november 2015 @ 10:09:

geen testje uitleggen dus om je gayradar aan ons te onthullen mienbillekesjeuken? Nee, ik weet het gewoon. Mijn gay vrienden idem dito. Die hoor ik nou zelden vallen op een man die dan tot hun grote verrassing hetero blijkt te zijn, of andersom.
.
.
Ik ken trouwens ook homoseksuelen waarbij het direct opvalt en waarbij ik het nooit had geweten als ik niet wist dat ze een partner van hetzelfde geslacht hadden.

Het enige moment dat ik mijn wenkbrauwen eens heb opgetrokken was toen een vriendin die al jaren vriendje na vriendje meesleepte, opeens een vriendinnetje mee sleepte. Toen dacht ik wel: huh? Wow, oké die zag ik echt niet aankomen. Ze zegt bi te zijn, moet zeggen dat ik er niet zo op heb doorgevraagd, maar neem aan dat ze het wel al langer weet zelf maar gewoon nog nooit verliefd is geworden op een vrouw. Na het eerste 'huh wat?!' moment was het alweer helemaal normaal.

Zij ziet er iig niet uit als het 'stereotype pot'. Misschien voelt ze echter wel de behoefte om meer accent te gaan leggen op haar seksualiteit in de komende jaren, volgens mij is dat namelijk wat er gebeurt bij van die mannen die 'heerlijke nichten' worden.

Daar is ook niks mis mee, trots zijn op je seksualiteit en dat uitdragen, maar zo zíjn ze niet, zo kíezen ze op een gegeven moment te zijn. Omdat ze zich kennelijk prettig voelen daarbij. Good for you, denk ik dan.

Ik zie het als zoiets als mijn nichtje van 18, dat altijd in mantelpakjes, zakenjurkjes, pumps gekleed gaat. Dat is haar stijl en zo zit ze dus ook in college. Good for her, dat ze niet voor een spijkerbroek en tshirt gaat omdat dat nu eenmaal is wat medestudenten doen.
quote:swifty schreef op 08 november 2015 @ 10:00:

Straks krijgen mensen nog te horen, op het zeggen, ik ben homo, van oh ja dat had ik helemaaaaal niet verwacht, zo zie je er niet uit!!

Stereotypering dus. Gebaseerd op vooroordelen, haat en domheid.

Whahaha, ik heb een keer een ontzettend lekkere sexy collega geprobeerd te koppelen aan een vriendin voor een blind date. Ik kreeg echt knikkende knieën van die man, maar ja, ik ben al voorzien.

Enfin, hij zegt tegen mij "dat is echt heel lief van jou, maar ik heb niks met vrouwen." Ik zeg nog "huh? Maar jij had toch een vriendin?" zegt hij "waarom denk je dat dat uit is?". Ja, jezus man, hoe moet ik dat nou weten? Hij ziet er helemaal niet uit als een homo. Zie je, gaydar werkt niet, sta je meteen voor schut. Hij kon er wel om lachen. Het was ook best grappig.
Opinions are like assholes. Everybody has one.
Je geeft aan dat je man het niet kan aanvaarden. Stel dat je zoon in plaats van als homoseksueel, met een handicap was geboren. Zou je man dat dan ook niet kunnen aanvaarden? Wat ik hiermee wil zeggen is dat het geen keuze is voor je zoon. Hij is door jullie zo ontwikkeld voordat hij geboren is. Gezien jullie aversie kun je er vanuit gaan dat het niet aan jullie opvoeding ligt, mocht je hier zelf nog aan twijfelen en denken dat het nurture is, ipv nature. Je geeft ook aan dat je het niet wil voor je zoon, gezien de mindere kansen die hij heeft. Mensen met denkbeelden zoals jullie houden juist die mindere kansen in stand. Daarnaast is het geen kwestie meer van willen, hij is nu eenmaal geboren als homoseksueel.

Je geeft aan dat vriendinnetjes of vriendjes niet welkom zijn in jullie huis. Of in ieder geval niet in het begin. Waarom kiezen jullie voor deze ongastvrijheid? Niet bij elkaar slapen, of alleen boven op de kamer zitten kan ik wel begrijpen. Maar waarom mag zo iemand niet een kopje thee komen drinken om jullie te leren kennen? Op die manier denk ik dat je je kinderen juist aan het verliezen bent. In plaats van af te spreken onder jullie toeziend oog, moet alles stiekem. Zo zorg je ervoor dat je kinderen veel geheimen voor jullie hebben en buiten de deur of bij de schoonfamilie gezellig om de koffietafel zitten en hun levens daar delen.
quote:swifty schreef op 08 november 2015 @ 10:21:

[...]

Vertel, interessant. En weet je het al als ze nog kinderen zijn, of als je ze pas volwassen zijn?

Van de zoon van een vriendin hadden we al een vermoeden toen hij nog heel jong was. En jawel, op een dag kwam hij thuis met een man. Hey, n=1 dus dan moet het kloppen

Zie je het al aan ze als ze aan de overkant van de straat lopen, of als je al de achterkant van hun rug zien. Of pas als je met ze een praatje maakt, en je hoort al bij de eerste woorden, oh ja, gay. Vertel vertel....kan TO nog veel van leren, haar gayradar moet nog wat input hebben van jou, zodat ze kan zien of nieuwe vrienden een 'gewone'vriend is, of misschien wel iets romantisch. Ik luister...Ik luister mee. Ben ook zeer benieuwd. Ik heb er tot nu toe twee herkend. De zoon van mijn vriendin, die overigens echt heel theatraal en typisch vooroordeel bevestigend gay is, en een oud directeur die langs kwam op mijn werk en mij met zoveel afschuw de hand schudde dat ik dacht dat ik schurft moest hebben of zo. Die hield misschien niet zo van vrouwen.
Opinions are like assholes. Everybody has one.
'Het is aangeboren' en 'veel homo's zijn niet te onderscheiden van hetero's' wordt volgens mij vooral gezegd als reactie op TO's beeld van homo's.

Want ook al was het een keuze en ook al voldeed elke homo aan het stereotype, dan nog is dat natuurlijk geen reden omze af te wijzen.

In het ideale geval heeft niemand een probleem met welke geaardheid en welke uiting daarvan dan ook; in de tussentijd is het praktischer om mensen met een bevooroordeeld beeld te laten zien dat homo's niet een of andere aparte soort zijn, maar juist de overeenkomsten te benadrukken. Van daar uit wordt het accepteren van alle mensen denk ik een kleinere stap.

Al snap ik heel goed dat die tussentijd voor 'stereotype' holebi's heel pijnlijk is. Eerlijk is het niet.
This is an unacceptable timeline
Mijn vriend wordt trouwens om de haverklap aangezien voor gay (door homo's), terwijl hij hetero is. De radar is echt niet onfeilbaar.
This is an unacceptable timeline
quote:tyche schreef op 08 november 2015 @ 10:34:

'Het is aangeboren' en 'veel homo's zijn niet te onderscheiden van hetero's' wordt volgens mij vooral gezegd als reactie op TO's beeld van homo's.

Want ook al was het een keuze en ook al voldeed elke homo aan het stereotype, dan nog is dat natuurlijk geen reden omze af te wijzen.

In het ideale geval heeft niemand een probleem met welke geaardheid en welke uiting daarvan dan ook; in de tussentijd is het praktischer om mensen met een bevooroordeeld beeld te laten zien dat homo's niet een of andere aparte soort zijn, maar juist de overeenkomsten te benadrukken. Van daar uit wordt het accepteren van alle mensen denk ik een kleinere stap.

Al snap ik heel goed dat die tussentijd voor 'stereotype' holebi's heel pijnlijk is. Eerlijk is het niet.+1
quote:tyche schreef op 08 november 2015 @ 10:37:

Mijn vriend wordt trouwens om de haverklap aangezien voor gay (door homo's), terwijl hij hetero is. De radar is echt niet onfeilbaar.

Hahaha idem hier!

Laatst waren man en ik, samen met bevriend koppel op een feestje en verschillende mensen dachten dat onze mannen een koppel waren. Gelukkig zijn de mensen in onze vriendenkring minder bevooroordeeld dan TO en werd daar niet gek over gedaan.

geen testje uitleggen dus om je gayradar aan ons te onthullen mienbillekesjeuken?

Wat doe je agressief joh, doe eens lekker normaal.

Je slaat door.
quote:mienbillekesjeuken schreef op 08 november 2015 @ 10:14:

[...]

Nee, ik weet het gewoon. Mijn gay vrienden idem dito. Die hoor ik nou zelden vallen op een man die dan tot hun grote verrassing hetero blijkt te zijn, of andersom.

Of juist wel.

Mijn beste vriend wordt regelmatig verliefd op mannen die niet op mannen vallen.

Niet bewust natuurlijk.
Eigenlijk hoop ik dat als mijn zoom homo is, hij zelfs niet de nood voelt om uit de kast te komen. Dat hij weet dat wij zijn partnerkeuze normaal vinden, of hij nu thuiskomt met een man, vrouw of iets tussenin, we zullen hem en zijn partner niet anders behandelen. Wij willen hem ook al heel vroeg laten weten dat er heel veel variaties bestaan op man + vrouw + 2 kinderen + hond en dat al die variaties normaal zijn.

Een vriend van me is bijna 30 en homo. Iedereen weet het, behalve zijn ouders, omdat die net zo als TO zouden reageren. Hij is zelf pas een jaar geleden uit de kast gekomen voor zijn vrienden omdat hij het zo moeilijk had met zichzelf, doordat hij opgevoed is met het idee dat homoseksualiteit fout is dat vind ik zo erg voor hem. En dat hij nu twee levens lijdt, zijn leven als hetero als hij thuis is en zijn echte leven als homo wanneer hij weg is van familie (hij woont in het buitenland).

geen testje uitleggen dus om je gayradar aan ons te onthullen mienbillekesjeuken?

sorry dat ik even inbreek, maar ik vind je nogal fel reageren op mienbillekesjeuken terwijl ik het idee heb dat je je pijlen (?) daarmee echt niet op de goede persoon richt. Zoals ik haar posts lees wil ze juist aangeven dat sommigen lijken te beweren dat homoseksualiteit normaal is omdat ze zich vaak net zo gedragen als hetero's. Dan maak je alsnog hetero's de norm.

Volgens mij zegt mienbilletjesjeuken juist dat er óók homo's zijn die wel meer voldoen aan het stereotype beeld en dat dat dus ook helemaal prima is, omdat iedereen zichzelf moet zijn.

Daarmee zegt ze volgens mij helemaal niet dat iedere homo voldoet aan dat beeld, maar juist als tegengeluid dat homo's beter zijn als het minder opvalt dat ze homo zijn. Wat dat ook mogen betekenen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven