Ik moet het even kwijt

17-03-2018 12:05 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
het komt vanzelf wel goed, ik moest het even kwijt.
anoniem_365304 wijzigde dit bericht op 23-03-2018 09:55
Reden: -
96.40% gewijzigd
Als je beseft dat hun gedrag alles zegt over hoe zij zijn en niks over wie jij bent. En als je je realiseert dat er niks is dat jij kan doen om iets aan hun gedrag te veranderen.
Ik vind dat realiseren zo moeilijk. Ze komen zo overtuigend over af en toe dat ik heel erg aan mezelf ga twijfelen.
Oh dat is echt een rot situatie voor jou! Sowieso om zoiets aan je vader te moeten vertellen, wat super rot. Wat je alleen voor ogen moet houden: je bent niet verantwoordelijk voor je ouders geluk! Ik heb het idee dat jij heel veel op je schouders hebt genomen en het gevoel hebt dat je de boel samen moet houden. Dat is niet zo. Je ouders waren de volwassen en zijn degene die hun relatie moeten redden. Eigenlijk vind ik zelfs dat ze iets meer aan jou hadden mogen denken. Het is al niet bepaald leuk om zoiets van je moeder te weten maar als ze je ook nog een schuldgevoel willen aanpraten, vind ik dat tever gaan. Wat jij kan doen is aan jezelf denken en aan je toekomst werken. Je kan de situatie met je ouders niet veranderen. Er is leven na je ouders. Straks heb je een baan, huis, misschien wel een eigen gezin en dan is de band met je ouders iets wat erbij komt.
Hoe oud ben je? Woon je al op jezelf?

Het is buitengewoon kinderachtig dat ze hun eigen situatie op jou afreageren. Het was je ouders' besluit om met die vriend te gaan praten, en het is de beleving van je vader dat hij daarom die vriend verloren heeft. (Rare redenatie overigens, maar goed)
De boodschap die jij bracht is hun niet goed bevallen, en ze zien de boodschapper als de schuldige. Niet okee. Ze nemen geen verantwoordelijkheid van hun handelen, maar wentelen die af op hun kind.

Het is heel jammer, maar jij kunt hier verder niets aan doen. Probeer je eigen leven te leiden en bouw niet meer op je ouders. Misschien dat ze in de toekomst het licht zien, maar reken er niet op, hoe zuur dat ook is,
Ze hebben het aan de buitenwereld altijd stil gehouden, wat had je gedacht dat ze zouden vertellen dat er iemand van het gezin vreemd is gegaan?

Je moet het nu een plekje geven, je kan je leven er niet door laten beïnvloeden.
Ik vind het echt heel erg van hen allebei dat ze jou zo nadrukkelijk aanwijzen als zondebok. Zij hebben steken laten vallen, en ja, dat vreemdgaan is iets tussen hen, maar als je dan zo slordig bent dat je je laat betrappen door je kind dan kun je de schuld niet bij haar leggen. Ik neem aan dat jij hier jaren mee hebt geworsteld en uiteindelijk ook maar hebt gedaan wat je het beste leek.

Wat je eraan kan doen, weet ik ook niet.
Volgens mij zijn getuigen van vreemdgaan heel vaak de zondebok, of ze het nu vertellen of juist niet, maar dat dat ook voor je eigen kind geldt, daar kan ik echt biet bij.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
foeksia72 schreef:
17-03-2018 12:14
Hoe oud ben je? Woon je al op jezelf?

Het is buitengewoon kinderachtig dat ze hun eigen situatie op jou afreageren. Het was je ouders' besluit om met die vriend te gaan praten, en het is de beleving van je vader dat hij daarom die vriend verloren heeft. (Rare redenatie overigens, maar goed)
De boodschap die jij bracht is hun niet goed bevallen, en ze zien de boodschapper als de schuldige. Niet okee. Ze nemen geen verantwoordelijkheid van hun handelen, maar wentelen die af op hun kind.

Het is heel jammer, maar jij kunt hier verder niets aan doen. Probeer je eigen leven te leiden en bouw niet meer op je ouders. Misschien dat ze in de toekomst het licht zien, maar reken er niet op, hoe zuur dat ook is,
Eens.
Waardeloos van je ouders om jou als zondebok te behandelen voor hun eigen daden.

Wat was de reden dat je het, na een aantal jaar, aan je vader vertelde?
There is always something happening, and it's usually right now
Grobbekuiken_ schreef:
17-03-2018 12:19
Waardeloos van je ouders om jou als zondebok te behandelen voor hun eigen daden.

Wat was de reden dat je het, na een aantal jaar, aan je vader vertelde?
Inderdaad, waarom na een aantal jaar vertellen?
Dit is zo'n verhaal waarbij ik heel benieuwd ben naar de versie van de ouders.
Vind het heel lastig om op basis van één kant van het verhaal een reactie te kunnen geven.
Maar ik vind het wel heel naar voor je, dat jij dit zo ervaart.
Is in gesprek gaan met je ouders dat jij je hierdoor zo voelt een optie?
anoniem_353349 wijzigde dit bericht op 17-03-2018 13:21
0.32% gewijzigd
Kwartel123 schreef:
17-03-2018 13:16
Dit is zo'n verhaal waarbij ik heel benieuwd ben naar de versie van de ouders.
Vind het heel lastig om op basis van één kant van het verhaal een reactie te kunnen geven.
Maar ik vind het wel heer naar voor je, dat jij dit zo ervaart.
Is in gesprek gaan met je ouders dat jij je hierdoor zo voelt een optie?
Ik dacht eigenlijk precies hetzelfde..
Maar dat geldt toch bij ieder topic, dat je een reactie moet geven op basis van één kant van het verhaal? Ik snap nooit dat dat bij bepaalde topics opeens een punt is en in andere topics niet. Op een forum kun je nou eenmaal niet anders dan reageren op de kant die je hoort. Het gebeurt zelden dat de andere partij ook mee komt praten.
Jeetje, klinkt heftig en wat een rot situatie.
Hoe je het beschrijft nemen jou ouders geen eigenaarschap over het probleem waar zij zelf de veroorzakers van zijn. Ze projecteren dit op jou, jij hebt iets verteld dus jij bent de boeman.. klikt voor jou als een verstikkende situatie!

Ik zou hulp zoeken als ik jou was. Groepstherapie/gezinstherapie zal jullie als gezin enorm helpen zodat deze verstoorde relatie hersteld kan worden.

Het klikt makkelijk als ik het zo beschrijf.. maar snap uiteraard dat dat niet zo is!
Susan schreef:
17-03-2018 13:23
Maar dat geldt toch bij ieder topic, dat je een reactie moet geven op basis van één kant van het verhaal? Ik snap nooit dat dat bij bepaalde topics opeens een punt is en in andere topics niet. Op een forum kun je nou eenmaal niet anders dan reageren op de kant die je hoort. Het gebeurt zelden dat de andere partij ook mee komt praten.
Ja is ook zeker zo hoor.

Maar dit verhaal denk ik vaker: ja maar hoe ging het dan toen en toen, en waarom heeft ze niet eerst haar moeder geconfronteerd, of heeft ze dat wel en waarom heeft ze dan niet gezegd dat haar moeder het moest vertellen, of niet en dan daar vrede mee hebben omdat het haar leven niet is, en waarom doet haar vader nu ook vaag?
Etc etc.

Bij dit topic slaan mijn hersens wat meer op hol.
Madre schreef:
17-03-2018 13:45
Ja is ook zeker zo hoor.

Maar dit verhaal denk ik vaker: ja maar hoe ging het dan toen en toen, en waarom heeft ze niet eerst haar moeder geconfronteerd, of heeft ze dat wel en waarom heeft ze dan niet gezegd dat haar moeder het moest vertellen, of niet en dan daar vrede mee hebben omdat het haar leven niet is, en waarom doet haar vader nu ook vaag?
Etc etc.

Bij dit topic slaan mijn hersens wat meer op hol.
Je bent de enige niet, vandaar ook mijn vraag waarom to het pas na een aantal jaar verteld heeft.
Susan schreef:
17-03-2018 13:23
Klopt, maar de andere kant van het verhaal is niet altijd even relevant. Bovendien lees je ook vaak wel wat reflectie op het eigen aandeel in de ontstane situatie, maar dat ontbreekt hier volledig.
TO is goed en zielig en ouders zijn alleen maar slecht en naar en onredelijk.
Dat lijkt me geen hele realistische beschrijving en dat maakt me nieuwsgieriger naar de andere kant van het verhaal dan bij sommige andere topics.
To, joehoe! :shout:
Misschien is het handig als je ook meeschrijft?
Grobbekuiken_ schreef:
17-03-2018 13:51
Je bent de enige niet, vandaar ook mijn vraag waarom to het pas na een aantal jaar verteld heeft.
Als ik vreemd zou gaan/mijn man vreemd zou gaan en mijn kind zou in deze situatie zitten zou dat in dit gezin geen relevante vraag zijn.
'hoe kun je dit kind hiermee belasten'/'wat rot dat je hier zolang alleen mee hebt rondgelopen' vind ik een gezondere reactie.
Kwartel123 schreef:
17-03-2018 13:51
Klopt, maar de andere kant van het verhaal is niet altijd even relevant. Bovendien lees je ook vaak wel wat reflectie op het eigen aandeel in de ontstane situatie, maar dat ontbreekt hier volledig.
TO is goed en zielig en ouders zijn alleen maar slecht en naar en onredelijk.
Dat lijkt me geen hele realistische beschrijving en dat maakt me nieuwsgieriger naar de andere kant van het verhaal dan bij sommige andere topics.
Tenzij to een verkrachting van vader heeft gearrangeerd en hem daarna heeft gechanteerd of een andere soap achtige toestand, kan ik geen scenario bedenken waarin een kind zo'n behandeling van de ouders verdient na vreemdgaan.
Het-groepje schreef:
17-03-2018 17:19
Als ik vreemd zou gaan/mijn man vreemd zou gaan en mijn kind zou in deze situatie zitten zou dat in dit gezin geen relevante vraag zijn.
'hoe kun je dit kind hiermee belasten'/'wat rot dat je hier zolang alleen mee hebt rondgelopen' vind ik een gezondere reactie.
Zeker, zo'n 'geheim' is als kind ronduit kut. Ik vraag me alleen af of er een trigger is geweest waarom ze op een gegeven moment toch is gaan praten, na een x aantal jaar.

En ik zei al, dat twee volwassenen dit nu op haar bordje deponeren deugt niet.
Hai TO, wat zit jij in een vervelend pakket! Ben je al oud genoeg om op jezelf te gaan wonen? Soms doet een beetje afstand wonderen voor een relatie..
En heb je een broer of zus waarbij je terecht kunt?
Is het misschien een idee om samen met hen te gaan praten met je ouders?
Je kunt ook eens een afspraak bij de huisarts maken, hij/zij kan jou helpen of je doorverwijzen naar iemand die je van goed advies kan voorzien
Het-groepje schreef:
17-03-2018 17:24
Tenzij to een verkrachting van vader heeft gearrangeerd en hem daarna heeft gechanteerd of een andere soap achtige toestand, kan ik geen scenario bedenken waarin een kind zo'n behandeling van de ouders verdient na vreemdgaan.
Het gaat er ook niet om of iemand dat verdient, want niemand verdient het om zich niet gewenst te voelen.

Maar ik kan me niet voorstellen dat een weldenkende ouder zijn/haar kind de 'schuld' geeft van het vreemdgaan en de gevolgen daarvan.
Dat wekt dan bij mij de indruk dat er meer speelt of gespeeld heeft.
Ik heb het aan het begin niet verteld, omdat ik te jong was om te begrijpen wat er aan de hand was. Ik was op dat moment helemaal niet met seks of relaties of iets in die richting bezig. Ik kwam net van de basisschool. Ik kon mezelf als kind alleen maar voor houden dat ik dit nooit tegen iemand mocht zeggen. Als je ouder wordt begin je opeens in te zien wat de situatie inhoud. Ik kreeg het er steeds moeilijker mee.

Ik zou nu op mezelf kunnen gaan wonen, maar wil eigenlijk eerst mijn studie afmaken (nog een paar maanden).

Ik lees ook dat andere nieuwsgierig zijn naar de andere kant van het verhaal natuurlijk. Ik sta er zelf ook altijd voor in dat iets nooit alleen maar van één kant komt. Mijn ouders niet. Die vinden altijd dat iets aan iemand anders ligt en dat is juist waar wij zo botsen. Tuurlijk ik doe dingen fout en zou dingen graag anders doen, maar soms als ik dan een gesprek probeer aan te gaan en vraag of ze iets anders kunnen doen dan kunnen ze daar heel heftig op reageren.
Ik weet het niet hoor... Het komt op mij heel onwaarschijnlijk over als ik alles wat je vertelt op een rijtje zet:

Jij vindt dat alles 2 kanten heeft, je ouders vinden altijd dat het aan iemand anders ligt
Jij wil wel praten, maar je ouders reageren heel heftig of ze geven je altijd ongelijk
Je moeder negeert je
Je vader geeft jou de schuld
Je kan met je ouders helemaal niets bespreken, je hebt het nooit gezellig met ze en jullie kunnen nooit iets leuks doen samen.
Kan me bijna niet indenken dat ouders op die manier met een kind omgaan. Maar misschien ben ik daar wel te naïef in.

Het zal in ieder geval jouw waarheid zijn en ik vind het echt naar, dat je je daardoor zo slecht voelt. Misschien kan de huisarts je doorverwijzen naar iemand waar je wel mee kan praten? Alles op blijven kroppen en alleen maar proberen om alles goed te doen, gaat je zeker niet helpen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven