Ik vind alle mannen vreselijk

14-05-2023 19:19 2179 berichten
Ik heb net de app Breeze verwijderd, omdat ik er moedeloos van werd dat ik in 2 weken niet 1 man naar rechts heb geswiped.

Ik ben 43 en ben op wat pogingen na al 10 jaar single na mijn scheiding (10 jaar samen). Ik verlang wel weer naar een relatie, maar ik lijk daar niet voor open te staan. Er komt geen enkele man door de ballotage. Daar speelt wel een rol in dat ik niks met kinderen heb. Ik hoef ze zelf niet en ik heb ook slechte ervaring met co-ouderende vaders.

Ik heb geen idee wat ik hiermee moet. Ik weet rationeel dat ik te kritisch ben, maar ik vind gewoon niemand aantrekkelijk. Kan er moeilijk mee naar een psycholoog denk ik?

(En nee, ik val ook niet op vrouwen)
Roozeboom_ schreef:
18-05-2023 20:32
OKcupid had vroeger een redelijk goed algoritme waarna je obv je antwoorden op hun questionnaire gematched werd. De vragen waren heel divers op het gebied van levensstijl, hobbies, toekomstbeeld, karakter enz. Hoe meer vragen je invulde, des te beter je matches.
Leuk hoor, zo'n quiz, maar het meet nooit moraal. En waarom zou ik willen pottenbakken als mijn partner dat doet?
Alle reacties Link kopieren Quote
meisje85 schreef:
18-05-2023 12:21
Maar is het niet zo dat voor iedereen geldt dat als ze vast zouden houden aan criteria, ze hoogstwaarschijnlijk niet met hun huidige partner zouden zijn? Je kan een plaatje bedenken van hoe je denkt of vindt dat het zou moeten zijn, maar uiteindelijk voel je je fijn en thuis bij iemand of niet. En dan zou het dus kunnen dat hij 30 roze polo's blijkt te hebben. Dat is volgens mij ook het lastige aan die apps. Dat iets dat vooral om gevoel gaat en deels onverklaarbaar is, wordt teruggebracht tot foto's en kenmerken.
Nou nee hoor, mijn man voldoet precies aan mijn criteria en ik aan die van hem. Mijn lijstje wat betreft het soort zaken die hier genoemd worden kan ik 100% afvinken. Dat zijn dus de grote dingen zoals vergelijkbare levensstijl en matchende morele/religieuze/politieke overtuigingen maar ook kleinere dingen zoals ‘creatief aangelegd’ en ‘geen voetbalfanaat’.

We denken zelf allebei ook dat dit nou juist een kernreden is dat we zo’n fijne en makkelijke relatie hebben. Veel makkelijker in ieder geval dan vorige relaties waarbij dat niet altijd het geval was.
Moiren schreef:
18-05-2023 20:08
Een wetenschappelijk onderbouwde persoonlijkheidstest. Die bestaan niet. En nee, die van de Tina zijn niet wetenschappelijk onderbouwd.
Eens. Ik zag op De Apps vaak mensen met hun Myers Briggs persoonlijkheidstypes vermeld. Staat erg interessant of zo.
Je vraagt je wel eens af: 'Waar hebben wij het aan verdiend?
fashionvictim schreef:
18-05-2023 15:14
Al deze zogenaamde tips gaan ook steeds uit van de premisse dat mensen op hele bizarre lijstjes selecteren. Maar de werkelijkheid is natuurlijk dat je op een datingapp de volgende zaken verplicht invult:

leeftijd
opleiding
lengte
levensstijl
drankgebruik
roken
drugs
wel/geen kinderen of kinderwens
wat voor soort relatie zoek je

Dat zijn dus ook de criteria waarop je selecteert. En geen van die zaken lijken me bizarre "foute sokken" criteria, maar wezenlijke zaken waar een relatie mee staat of valt. Iemand die invult dat ie op zoek is naar "niks vasts" swipe je dus naar links als je zelf een duurzame monogame relatie zoekt.
Jij wil toch absoluut geen man die een sociale woning huurt? TO wil absoluut geen man uit een Vinex buurt. Dat zijn voor mij duidelijke voorbeelden van vooroordelen die vooringenomen die erg beperkend zijn bij het daten.

Ik denk dat een datingsapp in het algemeen misleidend zijn en vooral nikszeggende image building.
Je kan alleen foto’s keuren en daarop een voorselectie maken en de rest blijft een ontmoeting de enige manier om meer te weten. Maar zelfs die onnatuurlijk koffie dates zijn meer sollicitatie gesprekken met wederzijdse eisenlijstjes en de telefoon in de hand om meteen door te swipen.
Een slechte voedingsbodem voor liefde. Een illusie van de maakbaarheid in het leven.
Liefde blijft een soort toeval en geluk en dat overal en nergens ontstaan. Volgens mij is het veel ondoorgrondelijker en minder maakbaar dan we zelf denken. Een bepaalde behoeftigheid en kwetsbaarheid zijn denk ik nodig om überhaupt verliefd te worden. Verliefdheid is in eerste instantie vooral een projectie van onvervulde behoeftes. Pas daarna kan er echt liefde en een relatie groeien.
Wetenschappelijk onderbouwde en gevalideerde persoonlijkheidstesten bestaan wel.
Worden gebruikt in de psychiatrie en personeelsselectie, door psychologen enz.

Je hebt er een registratie voor nodig om ze af te nemen. Als ik een datingbureau had zou ik ook die testen gebruiken, naast interviews dan. Misschien ontstaat hier wel weer meer vraag naar, nu veel mensen die apps wel een beetje uitgespeeld hebben.
Anderlicht schreef:
19-05-2023 10:47
Liefde blijft een soort toeval en geluk en dat overal en nergens ontstaan. Volgens mij is het veel ondoorgrondelijker en minder maakbaar dan we zelf denken. Een bepaalde behoeftigheid en kwetsbaarheid zijn denk ik nodig om überhaupt verliefd te worden. Verliefdheid is in eerste instantie vooral een projectie van onvervulde behoeftes. Pas daarna kan er echt liefde en een relatie groeien.
Ik denk ook wel eens dat veel mensen wel de voordelen van een relatie willen, maar niet de nadelen. Zoals dat je iets van jezelf ervoor gaat opgeven - iets van je ego beter gezegd. Dat het je kan veranderen, dat je kwetsbaar wordt in de liefde, je gaat hechten aan iemand en daardoor afhankelijkheid gaat voelen. Vaak komt er oude pijn naar boven in een relatie, er kunnen onbegrip en conflicten ontstaan. Je ziet de mindere kanten van jezelf in de ander weerspiegeld.

Best een grote stap, als je al wat ouder bent en niet meer zo onbevangen helemaal, je hart is al eens gebroken geweest en er zitten wat krasjes op je ziel. Je wil niet dat je zorgvuldig opgebouwde ego waamee je je identificeert, als een kaartenhuis in elkaar stort. We willen vaak liefst dat het allemaal veilig en maakbaar is (ik zelf ook) en dat we gewoon dezelfde 'ik' kunnen blijven.

Dat is wat ik lees in die eisenlijstjes, "ik ben bang om te veranderen."

Verliefd worden op iemand die niet in je plaatje past is ook niet leuk in die zin. Het brengt allerlei dilemma's met zich mee. Maar vaak wel juist de dingen waar je toch al iets mee moest, denk ik.
Anderlicht schreef:
19-05-2023 10:47
Verliefdheid is in eerste instantie vooral een projectie van onvervulde behoeftes. Pas daarna kan er echt liefde en een relatie groeien.
In welk zelfhulpboek staat dit?

Volgens mij is verliefdheid vooral een hormonale gekte die ervoor zorgt dat al zijn/haar mindere eigenschappen door een roze brilletje ziet waardoor je blind wordt voor deze eigenschappen. Gewoon een hulpmiddel van de natuur om sneller voor een partner te kiezen zodat de kans dat er voortgeplant gaat worden groter is.

In die zin zou het kunnen kloppen, in je up kun je je niet voortplanten dus kan verliefdheid helpen bij het opvullen van die behoeften. Maar verder... ik kan verliefdheid op geen enkele manier rijmen met wat je hier schrijft.

Met het laatste deel ben ik het wel eens. Pas als de verliefdheid gedaald is kan er ruimte zijn voor liefde en relatie. Daarom kan ik de mensen die binnen 2 jaar samenwonen/trouwen/kinderen hebben met hun 2e relatie slecht begrijpen.
.
Anderlicht schreef:
19-05-2023 10:37
Jij wil toch absoluut geen man die een sociale woning huurt? TO wil absoluut geen man uit een Vinex buurt. Dat zijn voor mij duidelijke voorbeelden van vooroordelen die vooringenomen die erg beperkend zijn bij het daten.
Net zoals iemand willen daten met tanden een vooroordeel is en beperkend. Want je sluit mensen zonder tanden uit. Maar waarom zou dat erg zijn? Zonder vooroordelen zou je de dag niet eens doorkomen.
Vage schreef:
19-05-2023 11:00

Verliefd worden op iemand die niet in je plaatje past is ook niet leuk in die zin. Het brengt allerlei dilemma's met zich mee. Maar vaak wel juist de dingen waar je toch al iets mee moest, denk ik.
Waarom zouden mensen 'iets moeten' met zichzelf? Het is toch niet de bedoeling van het leven dat we allemaal eindigen als de perfect gezandstraalde en smetteloze mens? Het hoogste doel is toch niet om alle weeffoutjes weg te therapieën? Dat vind ik zo zonde van het leven! Perfectie bestaat niet, zeker niet als het om mensen gaat, en dat maakt de liefde wat mij betreft juist mooi.

Ik zal vast ook mijn weeffouten en mijn pijnpunten hebben, maar wat is er mis mee? Ik ben juist blij dat mijn man me neemt zoals ik ben. Dat doe ik bij hem ook. Idem bij mijn kinderen. Maar jij doet nu alsof een relatie vooral een manier is om aan jezelf te werken. Nou, in dat geval hoef ik geen relatie, hoor.
Het bestaat, dat er mensen rondlopen met bepaalde emotionele problemen die daardoor geen relatie kunnen opbouwen of behouden.

Zelfs 40% van de mensen is onveilig gehecht.

Een groot deel (het deel met bindingsangst/vermijdende hechtingsstijl) weet dit van zichzelf niet.

Maar als je wel graag een relatie wil, zal je daar toch iets mee moeten....

Jarenlang apps afstruinen en daten, tevergeefs op zoek naar een partner met als resultaat "ik vind elke man vreselijk" is een optie.

Aan jezelf werken is ook een mogelijkheid.

Niets moet... Zijn hier soms velen opgegroeid in de kerk, met al dat moeten? Het zijn allemaal keuzes. Het ligt eraan wat je wil in het leven.
samarinde schreef:
19-05-2023 12:26
Waarom zouden mensen 'iets moeten' met zichzelf? Het is toch niet de bedoeling van het leven dat we allemaal eindigen als de perfect gezandstraalde en smetteloze mens?
Nou, ik vind het wel lekker om een partner te hebben waar ik mee kan sparren en die me, door me af en toe flink te triggeren, helpt om oude pijntjes weg te poetsen.
Ik hoef geen smetteloos mens te worden maar ik wil best wel van oude kindmechanismes af. Als mijn partner me daarmee kan helpen, graag!
.
Wel grappig dat je dat zegt Vage. In mijn directe omgeving zijn het toch vooral de trein wrakken die permanent in een relatie zitten. Wel vaak met een ander trein wrak. Maar toch.

De stabiele, emotioneel volwassen, intelligente, empatische mensen zijn vaak langer single tussen relaties door.
Rooss4.0 schreef:
19-05-2023 12:39
Nou, ik vind het wel lekker om een partner te hebben waar ik mee kan sparren en die me, door me af en toe flink te triggeren, helpt om oude pijntjes weg te poetsen.
Ik hoef geen smetteloos mens te worden maar ik wil best wel van oude kindmechanismes af. Als mijn partner me daarmee kan helpen, graag!
Naar mijn idee is dat de belangrijkste kern van een liefdesrelaties. Een steen waar je aan slijpt. Een spiegel waar je ook de schaduwkant van jezelf ziet. Een plek om te groeien en te helen.
Jezus wat zwaar allemaal, dat klinkt alsof een relatie een hele projectonderneming is.

Ik wil gewoon spetterende seks en een man die de afwas voor me doet.
Anderlicht schreef:
19-05-2023 12:53
Naar mijn idee is dat de belangrijkste kern van een liefdesrelaties. Een steen waar je aan slijpt. Een spiegel waar je ook de schaduwkant van jezelf ziet. Een plek om te groeien en te helen.
😂
Wanna grow up to be
Be a debaser
Niet zo cynisch mensen. Zo krijg je nooit een leuke man
Anderlicht schreef:
O god 🙄🫣
Geen bijzonderheden
Rooss4.0 schreef:
19-05-2023 11:10
In welk zelfhulpboek staat dit?

Volgens mij is verliefdheid vooral een hormonale gekte die ervoor zorgt dat al zijn/haar mindere eigenschappen door een roze brilletje ziet waardoor je blind wordt voor deze eigenschappen. Gewoon een hulpmiddel van de natuur om sneller voor een partner te kiezen zodat de kans dat er voortgeplant gaat worden groter is.

In die zin zou het kunnen kloppen, in je up kun je je niet voortplanten dus kan verliefdheid helpen bij het opvullen van die behoeften. Maar verder... ik kan verliefdheid op geen enkele manier rijmen met wat je hier schrijft.

Die hormonen komen pas vrij op moment dat de brein/triggers aanslaat.
Ik denk dat verliefdheid vooral door jezelf ontstaat en nog weinig met de ander te maken heeft. Fantasieën en vaak kinderlijke (onvervulde)verlangens/behoeftes die je in eerste instantie projecteert op een persoon die je denkt te zien. Het voelt ineens als de ticket naar het gelukkige leven.
Liefde is de toetsing aan de realiteit.
Vage schreef:
19-05-2023 11:00
Ik denk ook wel eens dat veel mensen wel de voordelen van een relatie willen, maar niet de nadelen. Zoals dat je iets van jezelf ervoor gaat opgeven - iets van je ego beter gezegd. Dat het je kan veranderen, dat je kwetsbaar wordt in de liefde, je gaat hechten aan iemand en daardoor afhankelijkheid gaat voelen. Vaak komt er oude pijn naar boven in een relatie, er kunnen onbegrip en conflicten ontstaan. Je ziet de mindere kanten van jezelf in de ander weerspiegeld.

Best een grote stap, als je al wat ouder bent en niet meer zo onbevangen helemaal, je hart is al eens gebroken geweest en er zitten wat krasjes op je ziel. Je wil niet dat je zorgvuldig opgebouwde ego waamee je je identificeert, als een kaartenhuis in elkaar stort. We willen vaak liefst dat het allemaal veilig en maakbaar is (ik zelf ook) en dat we gewoon dezelfde 'ik' kunnen blijven.

Eens!
Anderlicht schreef:
Wat een gruwelijk wereldbeeld lijkt me dit.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Roozeboom_ schreef:
19-05-2023 12:56
Jezus wat zwaar allemaal, dat klinkt alsof een relatie een hele projectonderneming is.

Natuurlijk is het geen zwaar project. Dit gebeurt automatisch als je aan elkaar gaat hechtten.
Denk jij dat jij jezelf en de ander niet tegenkom in een relatie?
Voor alle amateurpsychologen met een redderssyndroom heb ik ook nog een zelfhulpboek als tip ;)

Maturity is what happens when one learns to only give a fuck about what’s truly fuckworthy. As Bunk Moreland said in The Wire to his partner Detective McNulty: “That’s what you get for giving a fuck when it wasn’t your turn to give a fuck.”

https://markmanson.net/not-giving-a-fuck
Wanna grow up to be
Be a debaser
Vertaling van alle psychologische termen: als je een leuke man of vrouw wilt, is het handig om jezelf enigszins te kennen (hoe ver je daarin wil gaan is afhankelijk van behoefte), plus een portie geluk en dan sorteert het zich vanzelf wel uit of niet.

Treinwrakken heb je zowel binnen als buiten relaties. Soms kom je er een tegen en soms ben je het zelf of beiden.

Zowat niemand gaat letterlijk met een eisenlijstje naar een date maar als je geen kinderen wilt, vind ik het niet meer dan logisch dat je naar links swipte terwijl je in het wild een leuke man tegen kan komen met kinderen dat uitmondt op een ander verloop. Alles kan.

Off topic, nog reactie op Murg: A&W van Lana vind ik het sterkste nummer van haar laatste plaat.

En dan mijn eigen mening over iets moeten doen in een relatie, in de reactie van Rooss kan ik mij in vinden. Zal nooit perfect of ‘af’ zijn maar voor mij is ontwikkeling een zege. Ik hoef en moet niks overigens, anderen ook niet.
Rooss4.0 schreef:
19-05-2023 12:39
Ik herken dat niet, eigenlijk. Ik weet ook niet wat mijn kindmechanismes zijn. En oude pijntjes... ik denk dat die niet zo opspelen, juist omdát ik iemand heb die van me houdt zoals ik ben, inclusief oude pijntjes en ochtendhumeur en verwend gedrag (af en toe). Ik heb gewoon al heel lang een relatie met een man die ik heel leuk vind, en wij vinden zelf dat we elkaar gelukkig(er) maken. Meer is het eigenlijk niet. Het klinkt eigenlijk een beetje simplistisch. Maar het is wel leuk :-D

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven