Ik weet niet wat ik moet doen
zaterdag 18 oktober 2025 om 10:39
Ik weet niet wat ik moet doen en hoop advies te krijgen.
Momenteel woon ik nog samen met (ex)partner, niet getrouwd, wel kinderen. De relatie is al jaren niet meer goed. Het is erin geslopen en steeds erger geworden. Hij is een heel stil introvert persoon, toont geen affectie, geen intimiteit en weinig interactie. Ik kan nooit met hem lachen en dat mis ik. Dit is mij in de loop der jaren op gaan breken. Ik begrijp ook niet waarom hij zo is want het is in mijn ogen geen normaal gedrag. Op de vraag was hij in het begin zo, deels maar lang niet zo erg.
Ik twijfel dus al jaren en ik lijk de knoop maar niet door te kunnen hakken. Als er geen kinderen in het spel waren dan was ik wel eerder weggegaan. Ik vind het erg moeilijk wat de gevolgen gaan zijn. Hij is de enige volwassene in mijn leven. Ik heb geen familie of vrienden. Ik ben dus ergens een soort van bang om alleen te staan. De situatie was er eerst ook niet naar gezien mijn onstabiele werk/financiële situatie maar daar is nu verandering in. Voor sociale huur kom ik bijna niet in aanmerking, lange wachttijd en waarschijnlijk verdien ik nu te veel. Dan zou ik in mijn eentje iets moeten kopen wat in deze tijd ook niet makkelijk is.
Ergens weet of denk ik dat een relatie veel leuker en beter kan zijn. Aan de andere kant denk ik verwacht geen sprookjes dus mss moet ik hier maar gewoon mee dealen of in ieder geval tot de kinderen ouder zijn.
Zo cirkel ik al jaren rond in mijn gedachten en gevoelens en voel ik me daardoor ook al jaren niet lekker. Ik ben bang als ik het niet verander dat het zo zal blijven. Dan hoor ik mensen (moeder van school bv) uitelkaar gaan en dan denk ik hoe hebben ze die stap gezet. Gewoon doen? Waarom doe ik het nu niet...? Ik heb het jaren geleden ook al eens gedaan, waren ook kinderen in het spel. Heb ik ook jaren over gedaan om die stap te zetten. Dus het is me niet compleet onbekend.
Ik hoop dat iemand mij hier advies kan geven en/of persoonlijke ervaring wil delen.
Momenteel woon ik nog samen met (ex)partner, niet getrouwd, wel kinderen. De relatie is al jaren niet meer goed. Het is erin geslopen en steeds erger geworden. Hij is een heel stil introvert persoon, toont geen affectie, geen intimiteit en weinig interactie. Ik kan nooit met hem lachen en dat mis ik. Dit is mij in de loop der jaren op gaan breken. Ik begrijp ook niet waarom hij zo is want het is in mijn ogen geen normaal gedrag. Op de vraag was hij in het begin zo, deels maar lang niet zo erg.
Ik twijfel dus al jaren en ik lijk de knoop maar niet door te kunnen hakken. Als er geen kinderen in het spel waren dan was ik wel eerder weggegaan. Ik vind het erg moeilijk wat de gevolgen gaan zijn. Hij is de enige volwassene in mijn leven. Ik heb geen familie of vrienden. Ik ben dus ergens een soort van bang om alleen te staan. De situatie was er eerst ook niet naar gezien mijn onstabiele werk/financiële situatie maar daar is nu verandering in. Voor sociale huur kom ik bijna niet in aanmerking, lange wachttijd en waarschijnlijk verdien ik nu te veel. Dan zou ik in mijn eentje iets moeten kopen wat in deze tijd ook niet makkelijk is.
Ergens weet of denk ik dat een relatie veel leuker en beter kan zijn. Aan de andere kant denk ik verwacht geen sprookjes dus mss moet ik hier maar gewoon mee dealen of in ieder geval tot de kinderen ouder zijn.
Zo cirkel ik al jaren rond in mijn gedachten en gevoelens en voel ik me daardoor ook al jaren niet lekker. Ik ben bang als ik het niet verander dat het zo zal blijven. Dan hoor ik mensen (moeder van school bv) uitelkaar gaan en dan denk ik hoe hebben ze die stap gezet. Gewoon doen? Waarom doe ik het nu niet...? Ik heb het jaren geleden ook al eens gedaan, waren ook kinderen in het spel. Heb ik ook jaren over gedaan om die stap te zetten. Dus het is me niet compleet onbekend.
Ik hoop dat iemand mij hier advies kan geven en/of persoonlijke ervaring wil delen.
zondag 19 oktober 2025 om 10:37
zondag 19 oktober 2025 om 10:40
Ja dit weet hij allemaal.Hexopbezemsteel schreef: ↑19-10-2025 06:03Weet hij dat jij niet gelukkig bent? Weet hij wat jij mist in jullie relatie? Weet jij hoe hij zich voelt?
Je schrijft dat er totaal geen andere volwassenen in jouw leven zijn. Scheiden, en dan alleen zijn zonder enig support netwerk is ook net zo eenzaam. Je neemt tenslotte toch jezelf mee.
Even los van jouw man, wat heb JIJ nodig? En wat zou je daar nu aan kunnen doen? Scheiden kan altijd nog.
Klopt, maar ja die eenzaamheid is er nu ook als je bij iemand woont die eigenlijk alleen nog wacht tot ik vertrek.
Ik heb, heel eerlijk, behoefte aan iemand die van mij houdt, mij leuk vind, leuke dingen met mij wil ondernemen. Dat is mss van latete zorg. Maar rust in mijn hoofd en situatie en niet dit twijfelachtige, onzekere gevoel van hoe gaat en moet dit verder.
zondag 19 oktober 2025 om 10:48
Wat maakt dan dat je niet weet wat je moet doen? Je geeft aan niet gelukkig te zijn, alles te hebben geprobeerd/voorgesteld, man heeft ook aangegeven niet gelukkig te zijn. Wat maakt dan dat je nog twijfelt?Missthinkalot schreef: ↑19-10-2025 10:40Ja dit weet hij allemaal.
Klopt, maar ja die eenzaamheid is er nu ook als je bij iemand woont die eigenlijk alleen nog wacht tot ik vertrek.
Ik heb, heel eerlijk, behoefte aan iemand die van mij houdt, mij leuk vind, leuke dingen met mij wil ondernemen. Dat is mss van latete zorg. Maar rust in mijn hoofd en situatie en niet dit twijfelachtige, onzekere gevoel van hoe gaat en moet dit verder.
zondag 19 oktober 2025 om 10:51
Ik focus me ook veel op mezelf daarom heb ik omscholing gedaan en nu een nieuwe baan. Ik heb een tijdje een hobby gehad waar ik veel nieuwe mensen ontmoetten en leuke contacten aan overhield. Helaas wonen deze mensen allemaal ver weg dus contacten blijven beperkt via de app.S-Groot schreef: ↑19-10-2025 08:13Even wat op een rijtje gezet hierboven. Ik laat even het stuk tussen jou en hem buiten beschouwing en focus op jou. Ik denk dat jij dat zelf ook moet gaan doen in eerste instantie, in plaats van je zo op hem te focussen.
Jij vind dat je vriend geen normaal gedrag vertoont. Vind jij het van jezelf wel normaal dat jouw vriend (die jij niet eens leuk vindt) de enige volwassene in je leven is? Ga daar eens de focus op leggen: waarom is dat? Je lijkt wel behoefte te hebben aan contact (je wil affectie, intimiteit, interactie, met iemand lachen) maar hebt dat nergens. Zoek je daar niet naar of lukt het jou (ook) niet om dat voor elkaar te krijgen met anderen? En waar komt dat dan door? Wat doe je daaraan en vooral: wat doe je daar niet aan en waarom niet?
Ik snap wel dat je je al jaren niet lekker in je vel voelt maar ik zie de oorzaak daarvan veel meer bij jou dan bij wat je vriend al dan niet doet.
Het zou natuurlijk wel lekker makkelijk zijn als een vriend dit allemaal voor je op zou lossen, maar daar ligt echt de sleutel niet. Als je zo verder gaat mogen al die kinderen straks weer een nieuwe vriend verwelkomen en later weer afscheid van nemen. Ga zelf eens zorgen voor stabiliteit. In jezelf en daarmee ook voor je kinderen.
Dat ik geen contact meer met mijn gescheiden ouders heb is een verhaal apart. Tuurlijk vind ik dit geen wenselijke situatie en had ik liever betrokken ouders gehad. Maar dat kan ik nou eenmaal niet veranderen. Geen broers en zussen en geen vrienden. Mijn 'partner' heeft wel ouders en een broer maar verder ook geen vrienden fof contacten buiten collega's om.
De stabiliteit en rust wil ik krijgen door of mss de stap te zetten, weg te gaan en opnieuw te beginnen. Of anders hier blijven en zo doorgaan maar of dat een oplossing is...
zondag 19 oktober 2025 om 11:12
Ik heb het hierboven al wat uitgelegd maar mijn gescheiden ouders zijn niet in meer mijn leven en zij lijken hier ook geen behoefte aan te hebben. Ik heb geen broers, zussen of vrienden.Enigme schreef: ↑19-10-2025 08:30Naar dat je zo vast zit..![]()
Kan je uitleggen waarom hij de enige volwassen persoon is in je leven? Want dat gegeven vind ik bijzonder..
Hoe is hij met de kinderen? En wat is jouw eigen aandeel in deze relatiestatus? Het gaat altijd vooral over de ander maar ik ben altijd benieuwd of mensen in staat zijn om eerlijk in de spiegel te kijken.
Hij is goed met zijn eigen/onze kinderen maar met de 2 van mij (en ex) heeft hij minder mee.
Ik ben degene die het gesprek start over ons leven, zijn gevoelens, hoe verder etc. Ik denk ook vaak van wacht hij gewoon tot ik vertrek. Hij raakt me ook nooit met een vinger aan. Maar dat deed hij al jaren niet echt. Is ook een onderwerp van gesprek geweest en heb al eens voorgesteld om naar de huisarts te gaan km dat probleem (mogelijk testosteron tekort) te bespreken. Dit heeft hij nooit gedaan.
zondag 19 oktober 2025 om 11:17
Dat is jaren geleden en niet dat ik het toen makkelijk vond of snel heb besloten. Heb er toen ook jaren over gedaan tot ik echt niet meer kon. Gevoelens voor die persoon waren helemaal weg en nu zit er nog wel iets.
Buiten dat allemaal om. Toen was de tijd ook makkelijker als je iets anders wou of moest. Toen kon je nog makkelijk particulier een huis voor een paar honderd euro huren. Die optie is komen te vervallen. Er zijn nu veel minder particulieren huurwoningen en je betaalt zo 1500 a 3000 euro.
zondag 19 oktober 2025 om 12:38
Goede vraag en dat vraag ik mezelf ook dagelijks af. Ik denk vooral dat ik tegen de gevolgen op zie. Mijn jongste kinderen de helft vd tijd niet meer gaan zien. Dat is de moeilijkste vind ik.
zondag 19 oktober 2025 om 13:39
Ja de kinderen minder zien vind ik ook nog wel zwaar. Maar wanneer ik ze wel zie, vind ik het extreem fijn. Kwantiteit boven kwaliteit. En in de dagen dat ik ze niet heb, kan ik mijzelf opladen. Je kan altijd contact hebben via de app of telefoon.Missthinkalot schreef: ↑19-10-2025 12:38Goede vraag en dat vraag ik mezelf ook dagelijks af. Ik denk vooral dat ik tegen de gevolgen op zie. Mijn jongste kinderen de helft vd tijd niet meer gaan zien. Dat is de moeilijkste vind ik.
Voor iedereen een groene tuin
zondag 19 oktober 2025 om 14:28
Heb je dit wel eens letterlijk naar hem uitgesproken?Missthinkalot schreef: ↑19-10-2025 10:37Ik heb veel dingen voorgesteld maar ik heb het gevoel dat het voor hem klaar is en hij wacht tot ik vertrek.
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
Ruin it yourself.
zondag 19 oktober 2025 om 14:30
Kan jij niet in het huis blijven?Missthinkalot schreef: ↑19-10-2025 11:17Dat is jaren geleden en niet dat ik het toen makkelijk vond of snel heb besloten. Heb er toen ook jaren over gedaan tot ik echt niet meer kon. Gevoelens voor die persoon waren helemaal weg en nu zit er nog wel iets.
Buiten dat allemaal om. Toen was de tijd ook makkelijker als je iets anders wou of moest. Toen kon je nog makkelijk particulier een huis voor een paar honderd euro huren. Die optie is komen te vervallen. Er zijn nu veel minder particulieren huurwoningen en je betaalt zo 1500 a 3000 euro.
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
Ruin it yourself.
zondag 19 oktober 2025 om 15:09
Maar hoe eindigt zo'n gesprek dan? Want waarom is "niet nodig en geen zin" dan blijkbaar ook het einde van het gesprek? Want dan zeg je toch: 'alles leuk en aardig Henk, maar voor mij werkt dit zo niet en dat zeg ik je al een tijdje, hoe zie jij dan voor je hoe dit verder gaat? Als jij niks wil, dan zal ik daaruit dus ook mijn conclusies moeten trekken, dat begrijp je toch hopelijk ook?'Missthinkalot schreef: ↑19-10-2025 10:36Relatietherapie en tijd voor onszelf voorgesteld in de vorm van datenight, weekendje weg etc. Vind hij niet nodig en geen zin in.
meisje85 wijzigde dit bericht op 19-10-2025 15:38
7.09% gewijzigd

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in