Ik weet niet wat ik moet doen
zaterdag 18 oktober 2025 om 10:39
Ik weet niet wat ik moet doen en hoop advies te krijgen.
Momenteel woon ik nog samen met (ex)partner, niet getrouwd, wel kinderen. De relatie is al jaren niet meer goed. Het is erin geslopen en steeds erger geworden. Hij is een heel stil introvert persoon, toont geen affectie, geen intimiteit en weinig interactie. Ik kan nooit met hem lachen en dat mis ik. Dit is mij in de loop der jaren op gaan breken. Ik begrijp ook niet waarom hij zo is want het is in mijn ogen geen normaal gedrag. Op de vraag was hij in het begin zo, deels maar lang niet zo erg.
Ik twijfel dus al jaren en ik lijk de knoop maar niet door te kunnen hakken. Als er geen kinderen in het spel waren dan was ik wel eerder weggegaan. Ik vind het erg moeilijk wat de gevolgen gaan zijn. Hij is de enige volwassene in mijn leven. Ik heb geen familie of vrienden. Ik ben dus ergens een soort van bang om alleen te staan. De situatie was er eerst ook niet naar gezien mijn onstabiele werk/financiële situatie maar daar is nu verandering in. Voor sociale huur kom ik bijna niet in aanmerking, lange wachttijd en waarschijnlijk verdien ik nu te veel. Dan zou ik in mijn eentje iets moeten kopen wat in deze tijd ook niet makkelijk is.
Ergens weet of denk ik dat een relatie veel leuker en beter kan zijn. Aan de andere kant denk ik verwacht geen sprookjes dus mss moet ik hier maar gewoon mee dealen of in ieder geval tot de kinderen ouder zijn.
Zo cirkel ik al jaren rond in mijn gedachten en gevoelens en voel ik me daardoor ook al jaren niet lekker. Ik ben bang als ik het niet verander dat het zo zal blijven. Dan hoor ik mensen (moeder van school bv) uitelkaar gaan en dan denk ik hoe hebben ze die stap gezet. Gewoon doen? Waarom doe ik het nu niet...? Ik heb het jaren geleden ook al eens gedaan, waren ook kinderen in het spel. Heb ik ook jaren over gedaan om die stap te zetten. Dus het is me niet compleet onbekend.
Ik hoop dat iemand mij hier advies kan geven en/of persoonlijke ervaring wil delen.
Momenteel woon ik nog samen met (ex)partner, niet getrouwd, wel kinderen. De relatie is al jaren niet meer goed. Het is erin geslopen en steeds erger geworden. Hij is een heel stil introvert persoon, toont geen affectie, geen intimiteit en weinig interactie. Ik kan nooit met hem lachen en dat mis ik. Dit is mij in de loop der jaren op gaan breken. Ik begrijp ook niet waarom hij zo is want het is in mijn ogen geen normaal gedrag. Op de vraag was hij in het begin zo, deels maar lang niet zo erg.
Ik twijfel dus al jaren en ik lijk de knoop maar niet door te kunnen hakken. Als er geen kinderen in het spel waren dan was ik wel eerder weggegaan. Ik vind het erg moeilijk wat de gevolgen gaan zijn. Hij is de enige volwassene in mijn leven. Ik heb geen familie of vrienden. Ik ben dus ergens een soort van bang om alleen te staan. De situatie was er eerst ook niet naar gezien mijn onstabiele werk/financiële situatie maar daar is nu verandering in. Voor sociale huur kom ik bijna niet in aanmerking, lange wachttijd en waarschijnlijk verdien ik nu te veel. Dan zou ik in mijn eentje iets moeten kopen wat in deze tijd ook niet makkelijk is.
Ergens weet of denk ik dat een relatie veel leuker en beter kan zijn. Aan de andere kant denk ik verwacht geen sprookjes dus mss moet ik hier maar gewoon mee dealen of in ieder geval tot de kinderen ouder zijn.
Zo cirkel ik al jaren rond in mijn gedachten en gevoelens en voel ik me daardoor ook al jaren niet lekker. Ik ben bang als ik het niet verander dat het zo zal blijven. Dan hoor ik mensen (moeder van school bv) uitelkaar gaan en dan denk ik hoe hebben ze die stap gezet. Gewoon doen? Waarom doe ik het nu niet...? Ik heb het jaren geleden ook al eens gedaan, waren ook kinderen in het spel. Heb ik ook jaren over gedaan om die stap te zetten. Dus het is me niet compleet onbekend.
Ik hoop dat iemand mij hier advies kan geven en/of persoonlijke ervaring wil delen.
donderdag 30 oktober 2025 om 11:32
Omdat ik dat al die tijd kennelijk te moeilijk vond en niet kon. En dat ik mezelf voorhield dat het mss allemaal wel meevalt, dat de veel relaties mss zk zijn, dat het toch nooit perfect is. Ik probeerde redenen te zien om te blijven proberen.
donderdag 30 oktober 2025 om 11:35
Daar heb ik ook veel moeite mee. Dat is alleen maar toegenomen. Hij zegt nooit iets aardige tegen ze of over ze. Het is alleen maar zeuren en klagen over ze tegen mij. Ze vinden hem ook niet aardig en de een na oudste mag hem inmiddels ook niet meer.
Huis kopen zal voorlopig nog niet gaan want ik moet eerst weer een baan zien te vinden en überhaupt een inkomen hebben. Sociale huur blijf ik proberen dat heeft momenteel de grootste kans aangezien ik al jaren ingeschreven sta en dat kan betalen (als ik werk heb).
donderdag 30 oktober 2025 om 11:38
Toen ik dit topic postte was het dat nog niet helemaal voor mij. Ik wou nog redenen zien waardoor ik kon blijven. Of dat hij nog met iets zou komen. Maar die zijn er gewoon niet buiten de kinderen om. Wat voor mij lange tijd de drijfveer was/is.
Jep zodra ik weer werk heb kan ik hopelijk iets vinden.
donderdag 30 oktober 2025 om 11:41
Sociale huur is er ook juist voor als je geen of weinig inkomsten hebt dus gewoon proberen.Missthinkalot schreef: ↑30-10-2025 11:35Daar heb ik ook veel moeite mee. Dat is alleen maar toegenomen. Hij zegt nooit iets aardige tegen ze of over ze. Het is alleen maar zeuren en klagen over ze tegen mij. Ze vinden hem ook niet aardig en de een na oudste mag hem inmiddels ook niet meer.
Huis kopen zal voorlopig nog niet gaan want ik moet eerst weer een baan zien te vinden en überhaupt een inkomen hebben. Sociale huur blijf ik proberen dat heeft momenteel de grootste kans aangezien ik al jaren ingeschreven sta en dat kan betalen (als ik werk heb).
Kom op hoor, als 2 kinderen je partner niet meer pruimen en hij hen niet, dan is het over en uit. Vandaag nog bespreken met hem want dit kan toch helemaal niet!
donderdag 30 oktober 2025 om 11:43
Je hebt geen inkomen? Dan mag je toch juist heel dankbaar zijn dat hij de relatie nog niet definitief beeindigd heeft en hij je nog niet uit zijn huis gezet? Waar zou je dan heen gaan?
Hem tot je grootste vijand maken in je hoofd gaat niet helpen, zeker omdat je nog een tijd zit waar je zit. En voor jullie kinderen is het ook niet echt prettig waarschijnlijk.
Waarom is het zo belangrijk voor je dat hij alle schuld heeft? Waarom moet je eerst jezelf en iedereen daarvan overtuigen voordat je stappen wil nemen?
Hem tot je grootste vijand maken in je hoofd gaat niet helpen, zeker omdat je nog een tijd zit waar je zit. En voor jullie kinderen is het ook niet echt prettig waarschijnlijk.
Waarom is het zo belangrijk voor je dat hij alle schuld heeft? Waarom moet je eerst jezelf en iedereen daarvan overtuigen voordat je stappen wil nemen?
donderdag 30 oktober 2025 om 11:43
In je OP schrijf je dat je voor sociale huur niet in aanmerking komt door de lange wachttijd en een te hoog inkomen.Missthinkalot schreef: ↑30-10-2025 11:35Daar heb ik ook veel moeite mee. Dat is alleen maar toegenomen. Hij zegt nooit iets aardige tegen ze of over ze. Het is alleen maar zeuren en klagen over ze tegen mij. Ze vinden hem ook niet aardig en de een na oudste mag hem inmiddels ook niet meer.
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
Ruin it yourself.
donderdag 30 oktober 2025 om 11:53
Ik sta al lang ingeschreven en ben nu meer dan 1 jaar aan het reageren. Tot op heden stond ik 1x eerste voor een woning maar door de huidige eisen, zelfs voor sociale huur, verdiende ik toen te weinig. Ik had dus een baan gevonden maar daar werk ik niet meer. Met die baan dacht ik teveel te verdienen maar op papier (zonder toeslagen) bleek dat mee te vallen. Alle banen die ik nu zou krijgen verdien ik niet teveel voor sociale huur.
donderdag 30 oktober 2025 om 11:58
Ik heb WW. Had een baan maar dat is dus anders gelopen. Dankbaar zijn, oke... Als hij me eruit zet kan ik naar een daklozenopvang.stokbootje schreef: ↑30-10-2025 11:43Je hebt geen inkomen? Dan mag je toch juist heel dankbaar zijn dat hij de relatie nog niet definitief beeindigd heeft en hij je nog niet uit zijn huis gezet? Waar zou je dan heen gaan?
Hij hoeft voor mij niet alle schuld te hebben. Ik weet dat ik er meer aan gedaan heb en wou doen dan hij. Ik hoef niemand te overtuigen.
donderdag 30 oktober 2025 om 12:01
Daar kan ik weer voor in aanmerking komen als ik een baan heb met een bepaald minimum inkomen. Het enige huis dat ik toen kreeg toegewezen verdiende ik te weinig voor. Daarna had ik even een baan waarvan ik dacht dat ik teveel zou verdienen, maar op papier niet. Nu kan ik weer geen woning krijgen want ik heb nu weer te weinig (WW). Dus ik moet eerst weer een baan zien te vinden met een bepaald minimum inkomen.
Dit is gaat al jaren zo.
donderdag 30 oktober 2025 om 12:06
Wat een raar verhaal. Je krijgt dan namelijk gewoon huurtoeslag.Missthinkalot schreef: ↑30-10-2025 12:01Daar kan ik weer voor in aanmerking komen als ik een baan heb met een bepaald minimum inkomen. Het enige huis dat ik toen kreeg toegewezen verdiende ik te weinig voor. Daarna had ik even een baan waarvan ik dacht dat ik teveel zou verdienen, maar op papier niet. Nu kan ik weer geen woning krijgen want ik heb nu weer te weinig (WW). Dus ik moet eerst weer een baan zien te vinden met een bepaald minimum inkomen.
Dit is gaat al jaren zo.
Ook met ww heb je recht op huurtoeslag.
Bovendien wordt er gekeken naar een jaarinkomen, niet naar wat je op dat moment verdient.
moiren wijzigde dit bericht op 30-10-2025 12:08
10.03% gewijzigd
Ruin it yourself.
Ruin it yourself.
donderdag 30 oktober 2025 om 12:07
Oei, het is wel een zooitje geworden. Geen inkomen, geen eigen (huur)huis, geen leuke relatie en kinderen niet blij met partner. En dat van je kinderen zou natuurlijk het zwaarst moeten wegen.
Zorg zo snel mogelijk voor jezelf zodat je ook goed voor je kinderen kan zorgen. Dus pak elke baan die je pakken kan en doe er alles aan om een eigen plek voor jezelf en je kinderen te krijgen. Je kinderen zullen je dankbaar zijn.
Zorg zo snel mogelijk voor jezelf zodat je ook goed voor je kinderen kan zorgen. Dus pak elke baan die je pakken kan en doe er alles aan om een eigen plek voor jezelf en je kinderen te krijgen. Je kinderen zullen je dankbaar zijn.
donderdag 30 oktober 2025 om 12:34
donderdag 30 oktober 2025 om 12:41
Raar verhaal klopt, dat moet je tegen de overheid zeggen. Dat vind ik namelijk ook. Dat heet Passend Toewijzen. Voor een sociale huurwoning van 900 euro (wat ze allemaal zijn hier) moet je een inkomen van minimaal 38.500 euro bruto per jaar hebben (in mijn eentje met kinderen). Dat had en heb ik momenteel dus niet. Dan kan je zeggen reageer op een goedkopere woning maar die zijn er dus niet.
Heeft dus even niets met huurtoeslag of het wel of niet kunnen betalen van de woning te maken maar wat je in de eerste plaats verdient en kunt aantonen.
Er wordt gekeken naar een jaarinkomen. Als dat van vorig jaar bv te weinig was en nu meer kun je je loonstrook van nu laten zien maar dan moet je alsnog wel bijna 3000 euro bruto per maand hebben anders kom je niet aan het minimale jaarinkomen wat je moet hebben.
missthinkalot wijzigde dit bericht op 30-10-2025 12:45
3.73% gewijzigd
donderdag 30 oktober 2025 om 12:43
Nou pak elke baan die je pakken kan gaat dus niet op want dan krijg ik geen sociale huurwoning en dan kan ik nog niet weg. Ik moet dus echt een baan zien te vinden van minimaal 3000 euro bruto per maand zodat ik aan het minimum inkomen van 38.500 euro per jaar voldoe voor een huurwoning van 900 euro.Mousse28 schreef: ↑30-10-2025 12:07Oei, het is wel een zooitje geworden. Geen inkomen, geen eigen (huur)huis, geen leuke relatie en kinderen niet blij met partner. En dat van je kinderen zou natuurlijk het zwaarst moeten wegen.
donderdag 30 oktober 2025 om 12:51
Veel mensen in Nederland weten niet hoe het zit met de regels van sociale huur. Door deze regel 'Passend toewijzen' vallen een heleboel mensen, zoals ik, tussen wal en schip.
Iedereen denkt, sociale huur is voor mensen met een laag inkomen maar dat is het dus al lang niet meer. Het was ook geen kwestie van weg kunnen want tot op heden kan dat niet eens.
Bij banen moet ik heel bewust iedere keer kijken of het fulltime is en naar hoeveel het salaris bedraagt. Als dat onder de 3000 euro bruto ligt kan ik er al niks mee.
Iedereen denkt, sociale huur is voor mensen met een laag inkomen maar dat is het dus al lang niet meer. Het was ook geen kwestie van weg kunnen want tot op heden kan dat niet eens.
Bij banen moet ik heel bewust iedere keer kijken of het fulltime is en naar hoeveel het salaris bedraagt. Als dat onder de 3000 euro bruto ligt kan ik er al niks mee.
donderdag 30 oktober 2025 om 13:24
Lastig allemaal. Maar je klinkt wel alsof je nu echt die knoop, om te vertrekken, hebt doorgehakt. Heel goed, die relatie is gewoon over. Jammer voor jouw gemoed dat je er met hem niet over kunt praten, maar daar zul je je bij neer moeten leggen. Het is niet anders.
Veel sterkte en succes met het vinden van een geschikte baan en woning.
Is er trouwns geen mogelijkheid om in een randgemeente een goedkopere sociale huurwoning te vinden?
Veel sterkte en succes met het vinden van een geschikte baan en woning.
Is er trouwns geen mogelijkheid om in een randgemeente een goedkopere sociale huurwoning te vinden?
Vanity of vanities; all is vanity
donderdag 30 oktober 2025 om 14:21
Niet werken is toch ook geen optie? Je kan thuis wel zitten wachten tot die ene baan voorbij komt waar je minimaal €3000 gaat verdienen, maar dat werkt natuurlijk niet zo. Ik weet niet wat je achtergrond is qua opleiding en werkervaring, maar als je in de ww zit lijkt het mij wel beter om daar zo snel mogelijk uit te raken en je zelfstandigheid op te bouwen. Misschien begin je dan onder de €3000 maar kan doorgroeien. Of verder solliciteren maar ondertussen wel weer financieel kunnen opbouwen.Missthinkalot schreef: ↑30-10-2025 12:43Nou pak elke baan die je pakken kan gaat dus niet op want dan krijg ik geen sociale huurwoning en dan kan ik nog niet weg. Ik moet dus echt een baan zien te vinden van minimaal 3000 euro bruto per maand zodat ik aan het minimum inkomen van 38.500 euro per jaar voldoe voor een huurwoning van 900 euro.
donderdag 30 oktober 2025 om 14:36
Het klopt niet wat je zegt. Bij een inkomen onder de 38.500,- kun je inderdaad niet reageren op een huurwoning met een huur van 900,-.Missthinkalot schreef: ↑30-10-2025 12:51Veel mensen in Nederland weten niet hoe het zit met de regels van sociale huur. Door deze regel 'Passend toewijzen' vallen een heleboel mensen, zoals ik, tussen wal en schip.
Maar wel op woningen met een huur tot 732,-
huishouden 3 of meer personen
minder dan
€ 38.500**
U kunt alleen reageren op woningen met een kale huurprijs onder de € 731,93
tussen € 38.500** -
€ 54.847
U kunt alleen reageren op woningen met een kale huurprijs tussen € 731,93 en € 900,07 per maand
donderdag 30 oktober 2025 om 14:51
Juist. Probeerde. Dus je kunt nu verder met de gedachte dat er niks meer te redden valt. En dat is oké, maar ga niet zitten wachten tot hij eens duidelijkheid geeft terwijl je zelf al heel duidelijk weet wat je wilt. Neem zelf die stap, en houdt jezelf geen leugens voor. Wees dapper, je kunt het.Missthinkalot schreef: ↑30-10-2025 11:32Omdat ik dat al die tijd kennelijk te moeilijk vond en niet kon. En dat ik mezelf voorhield dat het mss allemaal wel meevalt, dat de veel relaties mss zk zijn, dat het toch nooit perfect is. Ik probeerde redenen te zien om te blijven proberen.
donderdag 30 oktober 2025 om 18:09
Ruin it yourself.
Ruin it yourself.
donderdag 30 oktober 2025 om 18:37
Pelle schreef: ↑30-10-2025 14:36Het klopt niet wat je zegt. Bij een inkomen onder de 38.500,- kun je inderdaad niet reageren op een huurwoning met een huur van 900,-.
Maar wel op woningen met een huur tot 732,-
huishouden 3 of meer personen
minder dan
€ 38.500**
U kunt alleen reageren op woningen met een kale huurprijs onder de € 731,93
tussen € 38.500** -
€ 54.847
U kunt alleen reageren op woningen met een kale huurprijs tussen € 731,93 en € 900,07 per maand
Ja dat is exact wat ik zei. Woningen van 731 euro of minder maar die zijn er hier dus niet.
donderdag 30 oktober 2025 om 18:38
Mousse28 schreef: ↑30-10-2025 14:21Niet werken is toch ook geen optie? Je kan thuis wel zitten wachten tot die ene baan voorbij komt waar je minimaal €3000 gaat verdienen, maar dat werkt natuurlijk niet zo. Ik weet niet wat je achtergrond is qua opleiding en werkervaring, maar als je in de ww zit lijkt het mij wel beter om daar zo snel mogelijk uit te raken en je zelfstandigheid op te bouwen. Misschien begin je dan onder de €3000 maar kan doorgroeien. Of verder solliciteren maar ondertussen wel weer financieel kunnen opbouwen.
Ik was dus net uit de WW en had even werk maar dat ging niet en is dus beëindigd.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in