In 2011 wordt alles anders!

01-01-2011 14:55 41 berichten
Alle reacties Link kopieren
Eerst: de allerbeste wensen voor iedereen hier! Ik heb veel meegelezen de laatste maand en hoop hier virtuele aanmoediging te krijgen .

2011 gaat míjn jaar worden, ik geef mezelf een trap onder mijn kont en ga 300% geven om alle nare patronen in mijn leven te doorbreken. Ik ken ze nu, ik herken ze nu, ik ben er klaar mee.

De afgelopen 10 jaar hebben in het teken gestaan van angst, wantrouwen, kansloze affaires, gebrek aan eigenwaarde, hopeloze relaties.. Er is en wordt inmiddels hard aan gewerkt en ik wíl het niet meer. Ik wil mijn hart kunnen openstellen, écht openstellen. De vreemdgangers, bezette mannen, hopeloze figuren: het is mooi geweest (eigenlijk niet zo mooi dus.. ). Mannen die van mij 'hielden', waar ik helemaal niks mee kon/wilde en toch mee in zee ging.. omdat het woord 'nee' zo rot mijn strot uitkomt. Ik ga niet alleen 'nee' zeggen tegen de malloten (en anderen waar ik gewoon geen interesse in heb), ik ga ook 'ja' zeggen tegen de goede mannen. De mannen die ik structureel heb afgehouden afgelopen jaren.

Ik hou van mij. En ben er aan toe om van een ander te houden.

Doet er iemand met me mee...??
Ohhh had echt een nog gemenere smoes: sorry maar eigenlijk vind ik iemand anders leuk en ben nog zo met hem bezig (was wel de waarheid, mja leuk om te horen is anders :p)

Whauw sanne, ik denk dat even nadenken voor je iets zegt ook een hele goede tip is! Zelf ben ik ook zo lekker impulsief
Hahhaha Anouk! Dat meen je niet! Wat een toeval! Dat heb ik nou net gisterochtend gezegd toen iemand mij vroeg of ik goede voornemens had! Eerst nadenken voor ik iets zeg!. Waar ik mee bedoelde dat ik eerst ga nadenken voor ik antwoorden geef.. Soms is het gewoon te lastig om nee te zeggen of echt aangeven wat jij nou wil (en dan wetend dat de ander het liever niet zou willen doen) ...

Fijn om van anderen te lezen dat zij ook dit soort dingen mee maken en dat je dus niet alleen bent met dit soort zaken :D
Ohhh oeps ik bedoelde anouk :p
Dank je wel voor je knuffel Sanne... heel lief....

En dat daarheen gaan, dat gaat nog wel even duren, er is zoveel in mijn ouderlijk huis gebeurd dat als ik dat doe met nog minder energie terug kom.

Eerste stap was mijn huis opknappen, dat heb ik afgelopen week gedaan. Schoon huis, schoon hoofd.

Anouk, bizar is dat he, dat je jezelf ineens dingen hoort zeggen. Een vriendin gaf me goedbedoeld kritiek en toen steigerde ik nogal. Toen vroeg ze me waarom ik daar nou zo gevoelig voor was. Dus toen zei ik: ik weet niet of ik nu reageer uit mijn gevoel (afweermechanisme van alleen maar kritiek krijgen van familie) of dat ik vond dat ze echt geen gelijk had. Uiteindelijk bleek dat laatste het geval en heb ik ook eerlijk gezegd dat ik die opmerking niet leuk vond. Maar dat voor mezelf opkomen, man wat is dat moeilijk zeg!
Ja assertief zijn is ook best wel lastig! :( maar niet onmogelijk ;)
Tsja..ik ben echt heel assertief, weet mijn grenzen goed aan te geven als het gaat om werk, familie, vrienden, willekeurige vreemden. Heb overal een mening over, en sta mijn 'vrouwtje' wel.

Tot het moment dat het iemand betreft die iets voor mij wil doen (anders dan familie/vriendinnen), me 'najaagt', o.i.d.Iemand die binnen een week besluit dat hij me van me houdt. Situaties waarin ik de ander niet wil kwetsen, vernederen, teleur wil stellen, etc. Van praktische situaties tot vergaande keuzes.

Het kan gaan om ja zeggen op een stukje taart omdat je de jarige niet teleur wilt stellen (ook al heb je net ontbeten ofzo), om het meewerken aan iets wat je eigenlijk niet wilt maar voor de ander ogenschijnlijk belangrijk is, etc. En dus ook gaan samenwonen terwijl je al weet dat je er doodongelukkig van wordt. Het is geen 'ja zeggen'.. het is alleen ook geen nee zeggen.
Savannah: ik ga van de week dan even kijken naar dat boek van Susan Forward. Heel goed dat je eerst een opgeruimd huis wilt hebben en dat je daarmee meteen wat afleiding hebt van alles en nog wat en je hoofd meteen leeg kan maken

Haha cestmoi dat is nog erger dan meteen in iemand's gezicht te zeggen dat je geen interesse hebt.. Heb je daar nog een reactie op gehad???
Anouk; ik sta ook bekend als een zelfstandige, onafhankelijke vrouw die het meteen eerlijk zegt als er iets niet gaat zoals ik wil. Maar ik weet niet waar dat gevoel van mensen niet willen teleurstellen vandaan komt. Ik werd me er bewust van dat andere mensen om me heen ook doen wat zij willen en ook eerlijk zeggen wat zij vinden of leuk vinden. Ik denk dat ik misschien teveel mensen wil plezieren. En daarom mijn antwoorden (als ik denk dat ze een ander pijn kunnen doen) neutraal hou... En ja dan kom je soms in situaties waarvan je je later afvraagt hoe ben ik hier nou weer in verzeild geraakt!
Anouk, die assertiviteit moet ik ook nog leren. Misschien cursusje doen? Leren nee te zeggen heeft naar mijn idee te maken met luisteren naar je eigen gevoel. Vroeger zeiden mensen nog wel eens dat ik een bitch was, omdat ik overal een antwoord op had. Daardoor ben ik doorgeslagen naar de andere kant. Altijd maar mensen willen pleasen. Maar dat kan nu eenmaal niet.

En dat klinkt alsof ik een harteloos kreng ga worden, maar dit soort egoisme (de soort dat je goed voor jezelf bent zonder dat je er een ander mee kwetst) is eigenlijk heel goed.
Jullie reageren allebei met dezelfde strekking, willen pleasen. Correct. Rationeel gezien moet bij mij het kwartje nog vallen dat ik door het 'willen pleasen' mezelf (dat ten eerste) en de ander (idd als tweede) totaal geen plezier doe. En dus het omgekeerde doe...eigenlijk. Toch?

Savannah, voor mij is de therapie mijn 'cursus nee zeggen'
Tja, dus dat is mijn goede voornemen voor 2011. Niet meer willen pleasen. En dus voor mezelf te kiezen. Uiteindelijk zullen mensen je daardoor een leuker persoon gaan vinden. En als ze dat niet doen, dat moet dan maar. De mensen die me écht kennen, weten toch wel dat ik een goede vriendin ben die altijd voor ze klaarstaat.
Dan gaan jullie waarschijnlijk ook confrontaties uit de weg? Ik herken dat bij mezelf ook zo goed. Iedereen te vriend willen houden, liever geen ruzie, en als ik dan ruzie met iemand heb, dan doe ik echt alles *kruip door het stof* om het weer goed te maken... Tot nu toe dan, je kan niet iedereen te vriend houden. En wat is belangrijker voor jezelf kiezen of voor een ander... Bovendien met eerlijkheid en oprechtheid kom je het verst en ik bewonder wel de meiden die echt weten wat ze willen, niet het kaas van hun brood laten eten Je hoeft ook helemaal geen bitch te zijn. Als je zegt dat je iets niet wilt, ben je echt geen bitch (miss dat de ander je een bitch noemt uit frustratie omdat diegene niet voor mekaar krijgt dat jij doet wat diegene wil... maar *lekker belangrijk* toch :p)
quote:anouk156 schreef op 01 januari 2011 @ 15:28:

Mijn eigen eerste stappen:

- sinds een aantal maanden therapie. Heeft me nu in ieder geval al (vrij confronterend) inzicht gegeven in mijn best wel heeuul domme patronen

- eerste casus 2011: aanbod van collega (vrijgezel overigens) om een drankje te drinken volgende week weigeren. Gewoon omdat ik geen interesse heb. (is gelijk de eerste uitdaging....)Ehm. Waarom weiger je een drankje met een collega? Of ben jij zo'n type die in elke man een potentiele relatie ziet? Dan begrijp ik het, maar waarom je niet gezellig met een collega iets kunt gaan drinken. Shoot me, maar ik dacht dat juist ontspannend en afleidend is.
quote:anouk156 schreef op 01 januari 2011 @ 15:31:

[...]

Grappig dat je precies iets blootlegt wat telkens zo is gegaan. Sterker nog, 2 maanden was dan lang geweest.. De laatste 2 jaar waren er mannen die 'zichzelf in mijn leven wurmden' binnen een week. Waarbij ik compleet voorbij ging aan mijn gevoel.. maar dat je dan na een tijdje om je heen kijkt in je leven en denkt: F*ck!! How did this happen???

Nu weet ik daar in ieder geval het antwoord op

Tja, grappig?

Het lijkt me logisch dat je betere keuzes maakt als je daar de tijd voor neemt. Het gaat wel over een levenspartner toch? Maar jij denkt zelfs over je avondmaaltijd nog langer na dan over zoiets belangrijks?
Madhe, ik ga niets met hem drinken omdat ik werkelijk geen enkele klik met hem heb. En het op alles en iedereen maar 'ja' zeggen, me in onmogelijke situaties heeft gebracht. Ik zie absoluut niet in iedere man een potentiele partner, ik heb een rijk sociaal leven en drink met heel wat collega's/vrienden wat af.. maar juist omdat mijn voornemen is om dat wel alleen maar te doen met mensen waarmee ik het zelf wil / gezellig vind, etc, ga ik dat dus niet doen met hem. Anouk van 3 maanden geleden had gezegd 'ok...' en dan gebaald. Dat wil ik niet meer.

En wat betreft het andere; ja ik moet er wel om glimlachen dat je precies iets noemt wat ik jaren niet heb gezien. Je denkt toch niet dat ik bewust tegen mijn zin in die stappen heb gezet..?? Ik kan een heel verhaal tikken over het waarom, dat (of de persoon die) wat heeft gemaakt dat ik geen 'nee' kan zeggen (kon!), niet luister naar mijn gevoel.. en dat is voor de stappen van de afgelopen 10 jaar de verklaring. Ik heb vrij pijnlijk 'geleerd' dat nee geen nee was; blijkbaar ben ik daar onbewust naar gaan handelen in latere ervaringen. Feit dat ik het nu zie, dat ik snáp waarom ik stappen heb gezet, dat ik mezelf begin te begrijpen en vergeven (want geloof me, ik heb regelmatig met mijn kop tegen de muur staan bonken van ellende / domheid / onnozelheid )...dat is me veel waard. En juist daarom wil ik het anders doen. Gá ik het anders doen.

Cestmoi, ik ben inderdaad niet zo goed in conflicten.. maar dat komt niet zozeer door het mensen willen pleasen, als wel uit angst dat als ik dat niet doe het uit de hand loopt. Dus daar zit ook nog een leerpuntje: constructief conflictsituaties prive oplossen. Want op werk kan ik dat dan weer heel goed
Begin dit jaar dit topic geopend..nu dus weer een paar weken verder en ik wil gewoon even zeggen dat het best goed gaat. 2011 wordt echt anders!

Ik maak bewust de keuze om me open te stellen voor mensen, met alle ups en downs die daar bij komen kijken, met alle twijfels of mensen te vertrouwen zijn, met alle momenten van lichte paniek, maar ik kan met enige trots zeggen: ik vind dat het best goed doe

De verwerking van 1001 dingen is nog druk aan de gang, maar alles in het kader van 'hier en nu'. Stapje voor stapje.. Ik heb deze keuze gemaakt om mensen toe te willen laten, om het te willen doen. En damn, ik doe het. Ik leer nieuwe mensen kennen, ik geef mijn grenzen aan, ik durf zelfs af en toe mijn gevoel te laten zien. Het gaat me gewoon lukken!

Even een blij momentje

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven