inboedelverdeling bij scheiding

14-09-2011 14:01 69 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn ex en ik gaan niet echt lekker uit elkaar zeg maar. We zijn sinds 1 1/2 jaar dmv partnerregistratie aan elkaar verbonden. We hebben een mediation traject ingezet maar daar ga ik de stekker uit trekken omdat het niet opschiet en het bakken met geld kost. We hebben samen een koopwoning (die moet verkocht worden, hij krijgt het niet op zijn naam en ik ook niet), inboedelverdeling is ook een issue waar we niet uit komen. Ik woon op dit moment nog in het huis en mn ex heeft al zn eigen spullen al opgehaald, er staan alleen nog mijn spullen en de 'gezamenlijke'.

Nu ben ik het zo zat dat ik er eigenlijk echt helemaal klaar mee ben. Iedere keer komen er weer nieuwe dingen uit de hoge hoed. De inboedellijst is al 3 keer aangepast, iedere keer komen er weer nieuwe dingen bij (zelfs de vaatwasblokjes staan er op namelijk) en mn ex wil nergens op toegeven (en gaat dus ook voor de duurste dingen ook al zijn die allemaal met mijn geld aangeschaft) Nu ga ik dus de advocaat inschakelen want ik wil dat het zsm afgerond is. Ik vroeg me alleen af wat mn ex kan doen als ik nu grotendeels de inboedel uit huis haal. Ik heb gelezen dat mn ex anders iets had moeten regelen (juridisch gezien) en dat is niet gebeurd dus de vraag is even of die wat kan doen als ik nu spullen weg haal. Netjes is het niet, maar ik ben er zo klaar mee! Mn ex heeft nog een sleutel en kan dus ook altijd naar binnen. Zou het stand houden als ik zeg dat mn ex de spullen heeft weggehaald terwijl ik niet thuis was? Het is dan mijn woord tegen die van hem....

wie o wie heeft er al in zon soort situatie gezeten?
quote:zonnebloempje82 schreef op 14 september 2011 @ 14:01:

Mijn ex en ik gaan niet echt lekker uit elkaar zeg maar. We zijn sinds 1 1/2 jaar dmv partnerregistratie aan elkaar verbonden. We hebben een mediation traject ingezet maar daar ga ik de stekker uit trekken omdat het niet opschiet en het bakken met geld kost. We hebben samen een koopwoning (die moet verkocht worden, hij krijgt het niet op zijn naam en ik ook niet), inboedelverdeling is ook een issue waar we niet uit komen. Ik woon op dit moment nog in het huis en mn ex heeft al zn eigen spullen al opgehaald, er staan alleen nog mijn spullen en de 'gezamenlijke'.

Nu ben ik het zo zat dat ik er eigenlijk echt helemaal klaar mee ben. Iedere keer komen er weer nieuwe dingen uit de hoge hoed. De inboedellijst is al 3 keer aangepast, iedere keer komen er weer nieuwe dingen bij (zelfs de vaatwasblokjes staan er op namelijk) en mn ex wil nergens op toegeven (en gaat dus ook voor de duurste dingen ook al zijn die allemaal met mijn geld aangeschaft) Nu ga ik dus de advocaat inschakelen want ik wil dat het zsm afgerond is. Ik vroeg me alleen af wat mn ex kan doen als ik nu grotendeels de inboedel uit huis haal. Ik heb gelezen dat mn ex anders iets had moeten regelen (juridisch gezien) en dat is niet gebeurd dus de vraag is even of die wat kan doen als ik nu spullen weg haal. Netjes is het niet, maar ik ben er zo klaar mee! Mn ex heeft nog een sleutel en kan dus ook altijd naar binnen. Zou het stand houden als ik zeg dat mn ex de spullen heeft weggehaald terwijl ik niet thuis was? Het is dan mijn woord tegen die van hem....

wie o wie heeft er al in zon soort situatie gezeten?Je bedoelt hem van diefstal beschuldigen terwijl je zelf die spullen uit het huis hebt weggehaald ?
wat ben jij smerig dat je je ex van diefstal wil beschuldigen terwijl je de spullen zelf ontvreemd
Nou, 1 ding weet je dan zeker: Het wordt er niet fraaier op.....

Als je er echt gewoon van af wil zijn, waarom dan zoveel strijd? Het zijn maar spullen hoor.
Tenzij jij kunt bewijzen dat jij de dure spullen hebt betaald. Bijvoorbeeld aan de hand van pinbonnen, dan heb jij er meer recht op. Maar in principe is alles van jullie gezamelijk.

Dat wordt dus dobbelen om wie wat krijgt.

Zou niets weghalen en hem dan de schuld geven. Dat levert pas echt gedonder op. Hij kan de politie waarschuwen en je huis laten doorzoeken.
Het gaat er niet om dat jij die spullen heb gekocht, het gaat er om dat er een eerlijke verdeling komt! Jammer dan als jij 3/4 heb betaald en de verdeling ieder de helft is, maar dan had je alles vantevoren moeten registreren!
De vaatwasblokjes?

Ik begrijp waarom jullie niet echt lekker uit elkaar gaan. Waarom wil je een deel van de inboedel verduisteren? Om voor jezelf te houden? Kun je aantonen dat jouw zaken van jou zijn?
Ga in therapie!
@feeks, niet zo snel oordelen als je de rest niet kent, het spel wordt ook niet eerlijk gespeeld vanuit de tegenpartij.

Het is misschien niet de meest nette manier, klopt, dat zie ik zelf ook wel. Maar als je kijkt naar wie het meeste heeft ingebracht, heeft gekocht en spaargeld heeft gebruikt voor dingen en dat dan de andere kant even doodleuk als een golddigger spullen komt eisen (en dan heb ik het echt over waardevolle spullen, de auto zou nu ineens een 'cadeau' zijn bijv) dan ben je op een gegeven moment echt even klaar met alles. de vraag is ook niet of het ethisch juist is...
Een heel goed idee om te posten, hulde!

Je bent er duidelijk helemaal klaar mee, je klinkt boos, gefrustreerd, je kan niet rationeel meer nadenken. Dan is het altijd tijd om de mening van objectieve buitenstaanders te vragen. Die kunnen je namelijk vertellen dat....

.... dit echt niet kan. Niet alleen omdat het een strafbaar misdrijf is, maar ook zul je hierdoor veel verder in de shit komen. Als jij die spullen ontvreemd en grove leugens daarover verspreid, kan het zijn dat je ex op vergelijkbare criminele ideeën komt. Oog om oog, tand om tand, e.d. Bovendien staan die spullen straks gewoon in je nieuwe huis.

Nee, als je er echt zo klaar mee bent: doorbuffelen, en her en der wat meer toegeven aan die ex, sta erboven, hoe moeilijk het ook is, en bedenk je dat je hem en die spullen niet nodig hebt.

Je redt het zonder ook wel!! Heel veel succes, doe geen gekke dingen..
P.S. En ik snap het echt wel. Het is ook heel oneerlijk. Een heleboel mensen zijn je voorgegaan in dit soort klote situaties, en zijn daar ook slecht vanaf gekomen, ook heel rot en niet verdiend.

Alleen jouw oplossing is geen oplossing, sterker nog, dan escaleert het nog verder. En dat gun ik je niet.
Wat staat er op papier? Dat is het enige wat telt.
Ga in therapie!
Lekkere ben jij...
Zonnebloempje,

Nogmaals Er wordt niet gekeken wie wat betaald heeft!! Er word gekeken wat welke waarde vertegenwoordigd, dat word bij elkaar opgeteld en vervolgens door 2 gedeeld. Dan kan het zijn dat hij de auto heeft, maar daar staat tegenover dat jij iets of meer spullen toegewezen krijgt die dezelfde waarde als de auto vertegenwoordigd krijgt!
Ik bedoel er wordt gekeken naar de totale waarde vh gezamelijk bezit!
Koekkie, dat hangt ervan af wat contractueel is vastgelegd.
Ga in therapie!
dat je meer hebt betaald is heel vervelend als het fiftie fiftie verdeeld wordt, maar als het gemeenschap van goederen is had je het dan anders moeten verdelen die kosten of had je onder huwelijkse voorwaarde moeten trouwen.

Ik weet niet hoe het gegaan is maar als het zo is dat jullie onder gemeenschap van goederen een relatie hebben wordt alles eerlijk verdeeld, hij niet meer dan jij (en dan gaan kado's niet op, die worden ook verdeeld) vind je dat oneerlijk had je het toendertijd niet zo moeten regelen of minder je portomonee moeten trekken en dat eerlijker moeten verdelen in je relatie.

wat je nu wil doen kan niet en lukt je ook niet, alles wat er bewezen is wordt verdeeld
Wie de mens in zichzelf begrijpt begrijpt alle mensen.
Dubiootje,

Dat is idd zo! Ben er ff gemakshalve vanuit gegaan dat ze in gemeenschap van goederen zijn getrouwd.

Sluit mij aan bij de post van Doddie
Ze hebben overigens een geregistreerd partnerschap.
Ga in therapie!
je moet je simpel houden aan wat jullie wettelijk hier over hebben geregeld, als dat ongustig is voor jou is dat dan heel jammer maar het geeft je geen recht het dan maar alsnog naar jou toe te trekken, als dat zo was heeft het totaal geen zin meer om met elkaar dingen op papier te zetten, hoe zou je het vinden als het jou was overkomen en je ex buiten de wettelijke afspraak maar alles zou toeeigenen?

Nu gaat het zoals op papier geregeld is, dus ieder krijgt de helft van het bezit.

In dat geval zou ik je een vals kreng vinden als je de boel zou belazeren. Nogmaal vind je het oneerlijk? had het dan anders geregeld of erop gelet dat je niet het meeste had betaald in deze relatie .
Eerst reactie:)

Sloten veranderen!! Hij woont daar niet meer is alleen mede eigenaar van het pand. Hij hoeft niet meer binnen.

Tweede reactie.

Een grote zaag kopen en alles door midden zagen en zijn "helften" meegeven.
Zoals hierboven al gemeld: het enige dat telt is hetgeen er op papier staat. In casu: wat is er allemaal vastgelegd in / bij de partnerschapsregistratie? Is er bijvoorbeeld een lijst van aanbrengsten? (Een lijst van wie wat inbracht in jullie gemeenschappelijk te voeren huishouding.) En wat ook belangrijk is: zijn jullie in gemeenschap van goederen geregistreerd of op partnerschapsvoorwaarden?

Bovenal: hou het zakelijk en ga je niet verlagen tot illegale dingen. Oók niet als je ex dat wel doet. Hoe moeilijk ook, probeer er zo veel als mogelijk zakelijk en zonder emotie naar te kijken en naar te handelen. Zoek vervolgens een plek om wél je emoties de vrije loop te laten: sporten, dagboek, vriendinnen etc.

Sterkte.
dubiootje, staan er dan meer dingen op naam ipv dat het wordt verdeeld? weet niet hoe het dan geregeld is, ik dacht dat het dan ook ging om wat de 1 aangekocht heeft en de ander. dus meer als huwelijkse voorwaarde toch?
Derde reactie,

Met je volle verstand meer financien in de imboedel steken en dan in gemeenschap van goederen trouwen. Tsja.........

Dat was je keuze toen dan moet je nu niet miepen.

En iemand van diefstal beschuldigen. Lekker mens ben jij zeg.

I
Maar als daar bij het afsluiten niet vantevoren is vastgelegd wat te doen bij verdeling indien uit elkaar dan lijkt mij dat ze het verdelen alsof ze onder gemeenschap van goederen zijn getrouwd?
"met mijn geld betaald"... pfff.... trouw dan op huwelijkse voorwaarden als je perse alles gescheiden wil houden aan aankopen etc.. heb je dit gemiep ook niet.. Waarom denken mensen daar nooit van te voren over na ?

Heb je een soort van huwelijkse voorwaarden bij een geregistreerd partnerschap ? Zo ja dan zou ik netjes de lijst zoeken en zo nee.. Waarde van alle spullen gedeeld door 2 is de juiste verdeling..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven