inboedelverdeling bij scheiding
woensdag 14 september 2011 om 14:01
Mijn ex en ik gaan niet echt lekker uit elkaar zeg maar. We zijn sinds 1 1/2 jaar dmv partnerregistratie aan elkaar verbonden. We hebben een mediation traject ingezet maar daar ga ik de stekker uit trekken omdat het niet opschiet en het bakken met geld kost. We hebben samen een koopwoning (die moet verkocht worden, hij krijgt het niet op zijn naam en ik ook niet), inboedelverdeling is ook een issue waar we niet uit komen. Ik woon op dit moment nog in het huis en mn ex heeft al zn eigen spullen al opgehaald, er staan alleen nog mijn spullen en de 'gezamenlijke'.
Nu ben ik het zo zat dat ik er eigenlijk echt helemaal klaar mee ben. Iedere keer komen er weer nieuwe dingen uit de hoge hoed. De inboedellijst is al 3 keer aangepast, iedere keer komen er weer nieuwe dingen bij (zelfs de vaatwasblokjes staan er op namelijk) en mn ex wil nergens op toegeven (en gaat dus ook voor de duurste dingen ook al zijn die allemaal met mijn geld aangeschaft) Nu ga ik dus de advocaat inschakelen want ik wil dat het zsm afgerond is. Ik vroeg me alleen af wat mn ex kan doen als ik nu grotendeels de inboedel uit huis haal. Ik heb gelezen dat mn ex anders iets had moeten regelen (juridisch gezien) en dat is niet gebeurd dus de vraag is even of die wat kan doen als ik nu spullen weg haal. Netjes is het niet, maar ik ben er zo klaar mee! Mn ex heeft nog een sleutel en kan dus ook altijd naar binnen. Zou het stand houden als ik zeg dat mn ex de spullen heeft weggehaald terwijl ik niet thuis was? Het is dan mijn woord tegen die van hem....
wie o wie heeft er al in zon soort situatie gezeten?
Nu ben ik het zo zat dat ik er eigenlijk echt helemaal klaar mee ben. Iedere keer komen er weer nieuwe dingen uit de hoge hoed. De inboedellijst is al 3 keer aangepast, iedere keer komen er weer nieuwe dingen bij (zelfs de vaatwasblokjes staan er op namelijk) en mn ex wil nergens op toegeven (en gaat dus ook voor de duurste dingen ook al zijn die allemaal met mijn geld aangeschaft) Nu ga ik dus de advocaat inschakelen want ik wil dat het zsm afgerond is. Ik vroeg me alleen af wat mn ex kan doen als ik nu grotendeels de inboedel uit huis haal. Ik heb gelezen dat mn ex anders iets had moeten regelen (juridisch gezien) en dat is niet gebeurd dus de vraag is even of die wat kan doen als ik nu spullen weg haal. Netjes is het niet, maar ik ben er zo klaar mee! Mn ex heeft nog een sleutel en kan dus ook altijd naar binnen. Zou het stand houden als ik zeg dat mn ex de spullen heeft weggehaald terwijl ik niet thuis was? Het is dan mijn woord tegen die van hem....
wie o wie heeft er al in zon soort situatie gezeten?
woensdag 14 september 2011 om 14:52
Geregistreerd Partnerschap werkt hetzelfde als een huwelijk. In principe registreer je jezelf in gemeenschap van goederen. Je kan (hetzelfde als met een huwelijk) partnerschapsvoorwaarden van te voren bij de notaris laten afsluiten.
Als TO dit niet heeft gedaan gaat alles inderdaad door 2en.
Als TO dit niet heeft gedaan gaat alles inderdaad door 2en.
Wie zonder zonde is gooie de eerste steen
woensdag 14 september 2011 om 15:07
Geef alles waaraan je niet emotioneel gehecht bent aan je ex. Laat al hetgeen naar hem en naar jou gaat vastleggen in een contract o.i.d. Gebruik je energie alleen voor die materieële zaken die je écht niet missen wilt.
Je zult financieel een ader moeten laten. Maar dan kun je weer door met JOUW leven.
Een goede advocaat kan je daarbij helpen.
En verander inderdaad de sloten op de voordeur.
Je zult financieel een ader moeten laten. Maar dan kun je weer door met JOUW leven.
Een goede advocaat kan je daarbij helpen.
En verander inderdaad de sloten op de voordeur.
woensdag 14 september 2011 om 15:20
@ dubiootje: klopt dat van die sloten.
Maar nu de ex feitelijk ergens anders woont en zich blijkbaar ook niet volkomen netjes in zijn gedrag is, valt er veel voor te zeggen om wél de sloten te veranderen. Iets met veiligheid en privacy en zo.
Bovendien: het feit dat iemand eigenaar is van de woning wil niet automatisch zeggen dat die eigenaar altijd toegang moet hebben tot het eigendom. Denk bijv. aan verhuurder/huurder.
Maar nu de ex feitelijk ergens anders woont en zich blijkbaar ook niet volkomen netjes in zijn gedrag is, valt er veel voor te zeggen om wél de sloten te veranderen. Iets met veiligheid en privacy en zo.
Bovendien: het feit dat iemand eigenaar is van de woning wil niet automatisch zeggen dat die eigenaar altijd toegang moet hebben tot het eigendom. Denk bijv. aan verhuurder/huurder.
woensdag 14 september 2011 om 15:25
O ja, dertigmin? Eigendom heeft toch niets te maken met wie de lening betaalt? Het huis staat op naam van beiden, ex kan dat aantonen en mag zich dus toegang verschaffen tot de woning. Het maakt de politie toch niet uit dat er een bedrag geleend is om dat huis af te betalen en wie dat bedrag betaalt?
Bij mijn weten mag je alleen de sloten veranderen als de rechter de woning aan jou heeft toegewezen (tenzij je er zelf afspraken over kan maken).
Bij mijn weten mag je alleen de sloten veranderen als de rechter de woning aan jou heeft toegewezen (tenzij je er zelf afspraken over kan maken).
Ga in therapie!
woensdag 14 september 2011 om 15:27
De relatie verhuurder-huurder ligt anders: een huurder heeft inderdaad recht op privacy. Dan nog mag de verhuurder zich toegang tot de woning verschaffen, alleen moet hij dit wel aankondigen en er een reden voor hebben. Maar dit is een andere situatie. Ik zou zeker geen sloten veranderen zonder zeker te weten dat ik dat recht heb. Maar goed, TO zit wat anders in elkaar dan ik, geloof ik, dus misschien vindt ze het wel een goede tip. En dat van de spullen in tweeën zagen ook.
Ga in therapie!
woensdag 14 september 2011 om 15:31
(Ik praat nu even over mijn eigen geval van 5 jaar geleden Duub). Mijn ex had toen de sloten veranderd en ik kon daar niets, maar dan ook niets aan doen. Het huis stond ook op mijn naam, maar hij betaalde vanaf zijn rekening de hypotheek.
En inderdaad TO kan voorlopige voorzieningen aanvragen voor het huis.
En inderdaad TO kan voorlopige voorzieningen aanvragen voor het huis.
woensdag 14 september 2011 om 15:38
Ik adviseer: NIET DOEN! kan je alleen maar meer gedoe opleveren. Ik snap je frustratie. Ik ben ook door zoiets vergelijkbaars gegaan.
Ik heb er destijds voor gekozen om dan maar toe te geven. Ik wilde er vanaf, en snel ook. Dat hield in dat ik meer moest toegeven. Het waren 'maar' spullen... Zo werkt het natuurlijk niet helemaal maar ik heb er voor gekozen om het belangrijk te vinden om mezelf recht in de spiegel aan te kunnen blijven kijken.
Ex kan dat niet. Geen idee of hij dat ook zo ziet nu,maar ik hoef me nooit ergens voor te schamen en hij wel. En nu, 7 jaar later, ben ik daar zo blij om.
Sterkte!
Ik heb er destijds voor gekozen om dan maar toe te geven. Ik wilde er vanaf, en snel ook. Dat hield in dat ik meer moest toegeven. Het waren 'maar' spullen... Zo werkt het natuurlijk niet helemaal maar ik heb er voor gekozen om het belangrijk te vinden om mezelf recht in de spiegel aan te kunnen blijven kijken.
Ex kan dat niet. Geen idee of hij dat ook zo ziet nu,maar ik hoef me nooit ergens voor te schamen en hij wel. En nu, 7 jaar later, ben ik daar zo blij om.
Sterkte!
woensdag 14 september 2011 om 15:41
Geen idee, maar toen ik het huis niet meer in kon om iets voor kindlief te pakken heb ik de politie gebeld. Die konden er niets mee. (En op de vraag van: wie betaalt de hypotheek, heb ik trouwens eerlijkheidshalve verteld dat hij dat deed)
Maar het maakt ook niet uit. Het punt is dat TO en haar ex elkaar het leven zuur maken om spullen en dat waarschijnlijk de zaken niet goed geregeld waren bij het aangaan van een partnerschap. Het is nu gewoon afwachten wie de langste adem heeft.
Maar het maakt ook niet uit. Het punt is dat TO en haar ex elkaar het leven zuur maken om spullen en dat waarschijnlijk de zaken niet goed geregeld waren bij het aangaan van een partnerschap. Het is nu gewoon afwachten wie de langste adem heeft.
woensdag 14 september 2011 om 16:35
Mijn ex en ik hebben ook een lastig scheidingstraject achter de rug. Inmiddels officieel gescheiden, eindelijk na 3 1/2 jaar.
Maar over de inboedel hebben we nooit problemen gehad. Dat is eigenlijk het enige wat soepel verliep. Hij wilde niks, terwijl hij van mij gerust e.e.a. (buiten persoonlijke spullen) mocht meenemen, maar goed dat was voor ons beiden dus geen issue.
Je kunt van alles (en nee ajb niet van de vaatwasblokjes, da´s zo kinderachtig) de waarde bepalen en dat door 2 delen, dat heeft een vriendin van mij gedaan.
Wat je ook kunt doen, als je om wat voor reden niet wilt dat je ex in het huis komt waar jij nu woont, is er een ander slot op zetten.
Daar ben je volgens mij toe gerechtigd, als je je eigen privacy wilt, en hij ook een eigen woonruimte heeft, waar jij ook geen toegang tot toe hebt. Het maakt niet uit of het huis op beider naam staat.
Als hij zelf is weggegaan, dan kan dat, mits hij dus ook eigen woonruimte heeft waar jij ook geen toegang tot hebt.
Maar ik zou geen spullen ontvreemden tot alles is geregeld, hoe moeilijk hij nu ook doet, want daar komt alleen nog maar meer gedonder van.
Maar over de inboedel hebben we nooit problemen gehad. Dat is eigenlijk het enige wat soepel verliep. Hij wilde niks, terwijl hij van mij gerust e.e.a. (buiten persoonlijke spullen) mocht meenemen, maar goed dat was voor ons beiden dus geen issue.
Je kunt van alles (en nee ajb niet van de vaatwasblokjes, da´s zo kinderachtig) de waarde bepalen en dat door 2 delen, dat heeft een vriendin van mij gedaan.
Wat je ook kunt doen, als je om wat voor reden niet wilt dat je ex in het huis komt waar jij nu woont, is er een ander slot op zetten.
Daar ben je volgens mij toe gerechtigd, als je je eigen privacy wilt, en hij ook een eigen woonruimte heeft, waar jij ook geen toegang tot toe hebt. Het maakt niet uit of het huis op beider naam staat.
Als hij zelf is weggegaan, dan kan dat, mits hij dus ook eigen woonruimte heeft waar jij ook geen toegang tot hebt.
Maar ik zou geen spullen ontvreemden tot alles is geregeld, hoe moeilijk hij nu ook doet, want daar komt alleen nog maar meer gedonder van.
woensdag 14 september 2011 om 16:39
quote:dubiootje schreef op 14 september 2011 @ 15:25:
Als hij zelf is weggegaan en ook een eigen woonruimte heeft, waar tot toe TO geen toegang heeft, dan mag zij zich ook het recht tot privacy toe eigenen.
Dat staat los van het feit dat het huis op beider naam staat. Tuurlijk mag ze het huis niet zelf zonder zijn toestemming verkopen, dat is wat anders.
Als hij zelf is weggegaan en ook een eigen woonruimte heeft, waar tot toe TO geen toegang heeft, dan mag zij zich ook het recht tot privacy toe eigenen.
Dat staat los van het feit dat het huis op beider naam staat. Tuurlijk mag ze het huis niet zelf zonder zijn toestemming verkopen, dat is wat anders.
Joh maak het niet nog erger dan het al is. Het is inderdaad pokke dat jij meer betaald hebt dan hij maar dat is echt (tenzij je wettelijk = huwelijkse voorwaarden) anders hebt vastgelegd helaas pindakaas. Hoe eerlijker je er in gaat zitten en dus qua waarde de boel gewoon door midden deelt, hoe sneller je van hem af bent. Dat wil je toch? Ik snap best dat er een zekere mate van kift bij zit maar dit maakt de zaak echt niet beter hoor
Sterkte en wijsheid
Sterkte en wijsheid
Misschien een idee om op een advocaat over te stappen ?? Mediation is inderdaad waardeloos. Zo te horen moeten er stappen worden ondernomen, voordat het uit de hand gaat lopen met 'spullen weghalen'. Maak een afspraak met een advocaat (gezamenlijk eentje is goedkoper), leg de lijst voor en maak via de advocaat afspraken hierover.
woensdag 14 september 2011 om 16:43
quote:zonnebloempje82 schreef op 14 september 2011 @ 14:22:
@feeks, niet zo snel oordelen als je de rest niet kent, het spel wordt ook niet eerlijk gespeeld vanuit de tegenpartij.
Het is misschien niet de meest nette manier, klopt, dat zie ik zelf ook wel. Maar als je kijkt naar wie het meeste heeft ingebracht, heeft gekocht en spaargeld heeft gebruikt voor dingen en dat dan de andere kant even doodleuk als een golddigger spullen komt eisen (en dan heb ik het echt over waardevolle spullen, de auto zou nu ineens een 'cadeau' zijn bijv) dan ben je op een gegeven moment echt even klaar met alles. de vraag is ook niet of het ethisch juist is...
Zo verschrikkelijk herkenbaar....
Denk nou niet dat je de enige bent die in zo'n positie komt.
Er is er altijd 1 die inschiet met de spullen.
Degene die het minst ingebracht heeft komt er meestal het beste vanaf.
De vraag is alleen of jij je moet verlagen tot ontvreemding of vieze spelletjes of ben je zelf al zo?
Ik kan je 1 goede tip geven;
Wanneer hij uitgeschreven staat uit jullie huis en ergens anders ingeschreven staat dan staat het je vrij om de sloten van je huis te vervangen.
@feeks, niet zo snel oordelen als je de rest niet kent, het spel wordt ook niet eerlijk gespeeld vanuit de tegenpartij.
Het is misschien niet de meest nette manier, klopt, dat zie ik zelf ook wel. Maar als je kijkt naar wie het meeste heeft ingebracht, heeft gekocht en spaargeld heeft gebruikt voor dingen en dat dan de andere kant even doodleuk als een golddigger spullen komt eisen (en dan heb ik het echt over waardevolle spullen, de auto zou nu ineens een 'cadeau' zijn bijv) dan ben je op een gegeven moment echt even klaar met alles. de vraag is ook niet of het ethisch juist is...
Zo verschrikkelijk herkenbaar....
Denk nou niet dat je de enige bent die in zo'n positie komt.
Er is er altijd 1 die inschiet met de spullen.
Degene die het minst ingebracht heeft komt er meestal het beste vanaf.
De vraag is alleen of jij je moet verlagen tot ontvreemding of vieze spelletjes of ben je zelf al zo?
Ik kan je 1 goede tip geven;
Wanneer hij uitgeschreven staat uit jullie huis en ergens anders ingeschreven staat dan staat het je vrij om de sloten van je huis te vervangen.
Dit is niet het einde. Het is zelfs niet het begin van het einde. Maar misschien is dit het einde van het begin.