Is dit oke?
dinsdag 15 januari 2019 om 00:33
Hoi,
Ik ben een meisje van 21 jaar oud. Ik doe een hbo studie en woon nog thuis. Ik heb nu al zo’n ander half jaar een vriend. Mijn moeder heeft altijd een beetje moeite met hem gehad, dit omdat hij best introvert is (zij is een onwijze extravert) en omdat hij moeite heeft met een goede baan zoeken. Hij doet hier dan ook wel echt zijn best voor en hij heeft nu sinds een tijdje toch wel echt een leuke baan gevonden.
Ik zie mijn vriend vaak in het weekend. Dan ga ik bijvoorbeeld vrijdag avond naar hem toe, slaap ik bij hem en dan ben ik zaterdag voor het avond eten weer thuis. Bij mij thuis is het vaak chaos. Ik heb veel jongere broertjes en zusjes en daarnaast maken mijn ouders vaak ruzie. Het is dus niet altijd even gezellig thuis door deze ruzies en dus ook vaak erg druk door het grote gezin. Hierdoor slaap ik dus dat ene nachtje per week altijd bij mijn vriend thuis. Omdat ik op die manier even een dagje in een rustige omgeving kan zijn.
Wat nu eigenlijk het probleem is, is dat mijn moeder niet snapt waarom ik en mijn vriend nooit bij mij thuis slapen. Dit heeft voor mij wel een duidelijke reden maar die snapt ze niet.
Telkens als mijn vriend bij mij thuis is geweest heeft ze altijd commentaar over hem. Vaak gaat dit over dat hij bijvoorbeeld introvert is bijvoorbeeld. Hij praat echt wel, maar hij is nou eenmaal een introvert en is dus niet heel nadrukkelijk aanwezig. Dit commentaar is altijd zo en hier wordt ik nogal gek van. Het is ook geen opbouwende kritiek wat ze dan geeft, maar lijkt meer over negatief praten over mijn vriend. Alsof hij het nooit goed kan doen. Mijn vriend weet niet dat mijn moeder dit commentaar heeft, omdat ik dit natuurlijk niet fijn vind om tegen hem te vertellen.
Mijn moeder is er ook van overtuigd dat de reden is dat hij niet zo vaak bij mij thuis komt is, omdat hij hier niet wilt komen. Terwijl dit dus niet het geval is. Hij vraagt vaak aan me of hij even langs zal komen of zodat we even gezellig een film bij mij thuis kunnen kijken. Maar ik kom vaak met een smoes dat het dan niet kan, omdat ik gek wordt van mijn moeder haar commentaar op alles. Mijn vriend heeft nooit iets fout gedaan, maar ze vind hem gewoon niks. Als ik haar vertel dat het door mij komt en wat de reden daarvan is, dan geloofd ze me niet en vind het onzin.
Ik respecteer dat mijn moeder een mening heeft. Maar ik stoor me hier enorm aan, omdat ze mij een negatief gevoel op deze manier.
Ik weet niet zo goed wat ik hieraan moet doen. Ik probeer om uit huis te gaan en ben hier druk mee bezig. Maar dit zal waarschijnlijk nog wel een paar maanden duren.
Ik ben een meisje van 21 jaar oud. Ik doe een hbo studie en woon nog thuis. Ik heb nu al zo’n ander half jaar een vriend. Mijn moeder heeft altijd een beetje moeite met hem gehad, dit omdat hij best introvert is (zij is een onwijze extravert) en omdat hij moeite heeft met een goede baan zoeken. Hij doet hier dan ook wel echt zijn best voor en hij heeft nu sinds een tijdje toch wel echt een leuke baan gevonden.
Ik zie mijn vriend vaak in het weekend. Dan ga ik bijvoorbeeld vrijdag avond naar hem toe, slaap ik bij hem en dan ben ik zaterdag voor het avond eten weer thuis. Bij mij thuis is het vaak chaos. Ik heb veel jongere broertjes en zusjes en daarnaast maken mijn ouders vaak ruzie. Het is dus niet altijd even gezellig thuis door deze ruzies en dus ook vaak erg druk door het grote gezin. Hierdoor slaap ik dus dat ene nachtje per week altijd bij mijn vriend thuis. Omdat ik op die manier even een dagje in een rustige omgeving kan zijn.
Wat nu eigenlijk het probleem is, is dat mijn moeder niet snapt waarom ik en mijn vriend nooit bij mij thuis slapen. Dit heeft voor mij wel een duidelijke reden maar die snapt ze niet.
Telkens als mijn vriend bij mij thuis is geweest heeft ze altijd commentaar over hem. Vaak gaat dit over dat hij bijvoorbeeld introvert is bijvoorbeeld. Hij praat echt wel, maar hij is nou eenmaal een introvert en is dus niet heel nadrukkelijk aanwezig. Dit commentaar is altijd zo en hier wordt ik nogal gek van. Het is ook geen opbouwende kritiek wat ze dan geeft, maar lijkt meer over negatief praten over mijn vriend. Alsof hij het nooit goed kan doen. Mijn vriend weet niet dat mijn moeder dit commentaar heeft, omdat ik dit natuurlijk niet fijn vind om tegen hem te vertellen.
Mijn moeder is er ook van overtuigd dat de reden is dat hij niet zo vaak bij mij thuis komt is, omdat hij hier niet wilt komen. Terwijl dit dus niet het geval is. Hij vraagt vaak aan me of hij even langs zal komen of zodat we even gezellig een film bij mij thuis kunnen kijken. Maar ik kom vaak met een smoes dat het dan niet kan, omdat ik gek wordt van mijn moeder haar commentaar op alles. Mijn vriend heeft nooit iets fout gedaan, maar ze vind hem gewoon niks. Als ik haar vertel dat het door mij komt en wat de reden daarvan is, dan geloofd ze me niet en vind het onzin.
Ik respecteer dat mijn moeder een mening heeft. Maar ik stoor me hier enorm aan, omdat ze mij een negatief gevoel op deze manier.
Ik weet niet zo goed wat ik hieraan moet doen. Ik probeer om uit huis te gaan en ben hier druk mee bezig. Maar dit zal waarschijnlijk nog wel een paar maanden duren.
dinsdag 15 januari 2019 om 00:40
Over het algemeen weten moeders wel wat goed is, dus als ze haar twijfels heeft, heeft ze daar vast een reden voor. Maar, het is waarschijnlijk omdat ze hem gewoon niet genoeg kent, of in ieder geval niet op de manier waarop jij hem kent.
Ik zou tegen je moeder zegt of ze dit compleet wilt laten rusten, omdat het jou een negatief gevoel geeft. Het is je moeder en ze wilt dat je je gelukkig voelt dus zal ze dat waarschijnlijk respecteren.
Je zou eventueel ook tegen je vriend kunnen zeggen dat hij wat opener moet doen tegen je moeder om een betere band te krijgen, misschien leid dat alleen wel tot oneenigheid maar jullie kennen elkaar al lang dus zal dat wel goed zitten...
Uiterate ergerlijk is het wel dat ze zich zo gedraagd, maar ja, ouders hé...
Hopelijk veranderd je situatie!
Ik zou tegen je moeder zegt of ze dit compleet wilt laten rusten, omdat het jou een negatief gevoel geeft. Het is je moeder en ze wilt dat je je gelukkig voelt dus zal ze dat waarschijnlijk respecteren.
Je zou eventueel ook tegen je vriend kunnen zeggen dat hij wat opener moet doen tegen je moeder om een betere band te krijgen, misschien leid dat alleen wel tot oneenigheid maar jullie kennen elkaar al lang dus zal dat wel goed zitten...
dinsdag 15 januari 2019 om 00:45
Misschien je moeder de waarheid vertellen?
Dat het bij jullie een gekkenhuis is aan mensen waarbij dat zij en jouw (stief)vader dan ook nog es af en toe stevig ruzie maken.
En dat jij dus af en toe net wil ontsnappen aan dat gekakel.
En dat je dat bovendien je vriend niet aan wil doen om mee gek te worden.
Dat je meer privacy en rust hebt bij hem.
Als hij wil langskomen en het past zou ik hem wel niet altijd tegenkomen.
Zo zien je ouders hem wel af en toe.
Dat het bij jullie een gekkenhuis is aan mensen waarbij dat zij en jouw (stief)vader dan ook nog es af en toe stevig ruzie maken.
En dat jij dus af en toe net wil ontsnappen aan dat gekakel.
En dat je dat bovendien je vriend niet aan wil doen om mee gek te worden.
Dat je meer privacy en rust hebt bij hem.
Als hij wil langskomen en het past zou ik hem wel niet altijd tegenkomen.
Zo zien je ouders hem wel af en toe.
dinsdag 15 januari 2019 om 04:48
Je moeder mag hem niet leuk vinden. Dat ze het fatsoen niet heeft dat steeds zo te moeten ventileren is jammer. Maar kun je niets aan doen. Blijven aangeven dat je niet voor niets daar liever bent dan thuis omdat ze zich negatief over hem uitlaat en dat het te druk voor je is thuis. Wat zegt je vader erover?
dinsdag 15 januari 2019 om 07:24
Mijn vader snapt me wel. Hij kan begrijpen dat het daar rustiger is dan thuis en dat ik dan liever daar met hem ben. Ook snapt hij dat ik het commentaar van mijn moeder niet fijn vind. Het probleem is, is dat mijn moeder nogal dominant is. En vind dat haar waarheid de waarheid is. Daar is niet zoveel tegenin te brengen.SjakS schreef: ↑15-01-2019 04:48Je moeder mag hem niet leuk vinden. Dat ze het fatsoen niet heeft dat steeds zo te moeten ventileren is jammer. Maar kun je niets aan doen. Blijven aangeven dat je niet voor niets daar liever bent dan thuis omdat ze zich negatief over hem uitlaat en dat het te druk voor je is thuis. Wat zegt je vader erover?
dinsdag 15 januari 2019 om 07:52
Dit. Je bent 21, oud en wijs genoeg om het huis uit te gaan.redbulletje schreef: ↑15-01-2019 00:39Ik zou fulltime bij vriend gaan wonen als jouw ouders nog een soort kindercresh thuis moeten handelen.
dinsdag 15 januari 2019 om 07:59
dinsdag 15 januari 2019 om 08:08
Moeders denken vaak dat ze het goed weten, maar dat is vaak alleen het geval als ze daarbij echt naar hun kind kijken. Zoals ik het lees gaat moeder er in dit geval uit wat zij leuk vind/graag voor schoonzoon zou hebben. Dat is nooit de goede insteek.cactussoep schreef: ↑15-01-2019 00:40Over het algemeen weten moeders wel wat goed is, dus als ze haar twijfels heeft, heeft ze daar vast een reden voor. Maar, het is waarschijnlijk omdat ze hem gewoon niet genoeg kent, of in ieder geval niet op de manier waarop jij hem kent.
Laat je vriend in zijn waarde en ga niet proberen aansturen op ander gedrag als hij bij jullie thuis is. Komt ellende van, dan is je moeder straks de enige die blij is, maar bevoordelijk voor je eigen relatie is het niet.
Wees open naar hem toe, verzin geen smoesjes. Ook dat gaat op lange termijn echt niet werken.
En als je moeder niet naar je wilt luisteren/serieus wilt nemen wat jij zegt en voelt is dat haar keus. Maar ze moet dan wel stoppen met commentaar leveren. En als dat niet lukt, vindt ze het blijkbaar haar eigen gevoel belangrijker dan dat jij gelukkig bent met je vriend. Terwijl het jou leven is.
dinsdag 15 januari 2019 om 08:19
Ik zou lekker het huis uit gaan. Toen ik nog thuis woonde wilde mijn moeder ook per se dat wij daar net zo vaak sliepen als hij hem. Ik vond het bij hem gewoon fijner, gezelliger, minder ruzie en meer privacy, maar mijn moeder vond dat zo beledigend en 'onnodig' dat we er echt schreeuwende ruzies om kregen. Heel irritant.
Ik was toen wel nog maar 16.
Ben op mijn 18e meteen uit huis gegaan en sindsdien is de band een stuk beter.
Ik was toen wel nog maar 16.
Ben op mijn 18e meteen uit huis gegaan en sindsdien is de band een stuk beter.
dinsdag 15 januari 2019 om 08:39
Ik heb dyslexie dus ik doe mijn best!vivajaline schreef: ↑15-01-2019 08:28En op kamers gaan een optie?
Anders eerlijk zijn en aangeven dat je de opmerkingen niet leuk vindt
Welke opleiding doe je trouwens op het hbo? Je grammatica is echt om te huilen
dinsdag 15 januari 2019 om 09:30
Je hebt hier eerder over gepost en ook toen werd gezegd dat je op kamers moet gaan.
Als het huwelijk van je ouders slecht is en je moeder superdominant kun jij dat niet veranderen. Het enige wat je kunt doen is zelf afstand nemen door uit huis te gaan. Ga je af en toe bijv. eten bij je ouders en voor de rust lekker weer naar je eigen stek.
Als het huwelijk van je ouders slecht is en je moeder superdominant kun jij dat niet veranderen. Het enige wat je kunt doen is zelf afstand nemen door uit huis te gaan. Ga je af en toe bijv. eten bij je ouders en voor de rust lekker weer naar je eigen stek.
dinsdag 15 januari 2019 om 11:16
loep evenMadeliefjees schreef: ↑15-01-2019 10:26Je moeder is nogal dominant schrijf je. Het maakt dus niet uit met wie je thuis komt, ze zal op iedereen wel wat aan te merken hebben.
Ik zou niet meer op haar reageren.
de kans dat Mama gelijk heeft over deze jongen, is heel groot
dinsdag 15 januari 2019 om 11:38
dinsdag 15 januari 2019 om 11:44