Is mijn teleurstelling terecht?
zaterdag 12 september 2020 om 16:07
Hallo mede viva'ers,
Ik moet even stoom afblazen, vandaar dat ik dit bericht plaats. En misschien hebben jullie nog tips hoe ik beter met dit soort teleurstellingen om kan gaan.
Het zit zo. Ik woon in een ontzettend leuk oud, karakteristiek huis middenin een oud centrum. Ik heb in mijn huis nog 6 huisgenoten. We zijn een rustig huis, spreken elkaar soms af en toe, maar verder leeft iedereen hier vooral langs elkaar heen. In mijn huis wonen allerlei soorten mensen. Studenten, werkenden, begin 20 tot in de 30, en van allemaal een andere afkomst. Het maakt allemaal niet uit. Het is allemaal prima.
Nou is het zo dat één van mijn vriendinnen al zolang ik hier woon (nu al ruim een jaar) aangeeft dat áls er een kamer vrijkomt in ons huis, ze hier graag zou willen wonen. In mijn stad is oprecht niks te vinden en al helemaal niet voor het bedrag dat ik per maand betaal.
Een aantal maanden geleden (april om precies te zijn) stuurde ik dus ook in de groepsapp bij mijn huisgenoten dat áls iemand van plan is om te verhuizen, ookal duurt dit nog maanden, dat ze me dit moeten laten weten want ik ken iemand die oprecht geïnteresseerd is. Ze reageerden hier allemaal op met een duimpje of met prima.
Al die tijd ben ik er verder niet meer op in gegaan, want ik ging er niet vanuit dat iemand weg zou gaan. Tot ik vanmorgen een berichtje kreeg in de groepsapp.
Één van mijn huisgenoten had een kijkochtend georganiseerd voor maar liefs 2 kamers die vrij zouden komen! Ik vond dit vreemd, liet het mijn vriendin wel weten, maar ik reageerde ook tegen haar dat ik het gevoel had dat ze mensen liet komen vanuit haar eigen netwerk. En eerlijk, die zou ik ook voorrang geven als ik weg zou gaan.
Maar toch vertelde ik dit mijn vriendin en zij reageerde wel dat ze mijn huisgenoot een berichtje wilde sturen om te vragen of ze zou mogen kijken. Ze kreeg gelijk een berichtje terug en dit was zowaar mogelijk! Wij waren allebei erg blij dat dit mocht en nog geen halfuur later was ze bij ons thuis. Ook nog eens als eerste van alle kijkers! Al binnen 5 minuten waren zowel zij als ik enthousiast en ergens had ik wel het gevoel dat ze gekozen zou worden.
Ik ken haar immers al, een paar maanden geleden had ik al aangekaart dat ik iemand ken die hier wilt wonen, mijn vriendin kent ook nog iemand anders op die verdieping... Ik zag echt een match voor alle partijen. Er moest dan alleen nog iemand anders gevonden worden voor de laatste kamer. Maar nogmaals. Deze stad is geliefd, daar was vast en zeker snel iemand voor gevonden..
Naast haar kwamen er nog 4 meiden zei mijn vriendin zojuist (ik dacht eerst nog een paar mensen meer, maar blijkbaar 'maar' 4 in totaal). Die 4 meiden kwamen in tweetallen en wilden dan ook samen daar wonen. Ik zei al wel tegen mijn vriendin dat ik het ergens heel erg logisch zou vinden dat ze twee meiden kiest die samen willen wonen, want dan is ze gelijk beide kamers kwijt. Want kiest ze 1 van hen, is de kans groot dat die de kamer ook niet meer wilde hebben. Toch had ik nog altijd de hoop dat mijn vriendin 1 van die kamers zou krijgen. Voor zover ik uiteindelijk begreep kende mijn huisgenoot al deze mensen (inclusief mijn vriendin) dus niet. In dat geval zou ik mijn huisgenoten ook hun voorkeur(en) gunnen. Maar blijkbaar ben ik de enige die dat zo ziet. Mijn huisgenoot heeft namelijk niet voor mijn vriendin gekozen.
En ja, heel eerlijk. Ik baal echt ontzettend! Het lijkt ons al zo lang zo ontzettend leuk om samen in 1 huis te wonen. Om samen 'onze' studententijd nog leuker te maken. Ze woont weliswaar nog altijd dichtbij, bij haar ouders. Maar samen in een huis is gewoon veel gezelliger.
En ik weet dat ik er nu niks meer aan kan veranderen, mijn humeur is gewoon wel flink omgeslagen. Al de hele dag komt er niks uit mijn handen terwijl ik eigenlijk had moeten studeren... Hoe kan ik deze knop nu weer omzetten?
Ik moet even stoom afblazen, vandaar dat ik dit bericht plaats. En misschien hebben jullie nog tips hoe ik beter met dit soort teleurstellingen om kan gaan.
Het zit zo. Ik woon in een ontzettend leuk oud, karakteristiek huis middenin een oud centrum. Ik heb in mijn huis nog 6 huisgenoten. We zijn een rustig huis, spreken elkaar soms af en toe, maar verder leeft iedereen hier vooral langs elkaar heen. In mijn huis wonen allerlei soorten mensen. Studenten, werkenden, begin 20 tot in de 30, en van allemaal een andere afkomst. Het maakt allemaal niet uit. Het is allemaal prima.
Nou is het zo dat één van mijn vriendinnen al zolang ik hier woon (nu al ruim een jaar) aangeeft dat áls er een kamer vrijkomt in ons huis, ze hier graag zou willen wonen. In mijn stad is oprecht niks te vinden en al helemaal niet voor het bedrag dat ik per maand betaal.
Een aantal maanden geleden (april om precies te zijn) stuurde ik dus ook in de groepsapp bij mijn huisgenoten dat áls iemand van plan is om te verhuizen, ookal duurt dit nog maanden, dat ze me dit moeten laten weten want ik ken iemand die oprecht geïnteresseerd is. Ze reageerden hier allemaal op met een duimpje of met prima.
Al die tijd ben ik er verder niet meer op in gegaan, want ik ging er niet vanuit dat iemand weg zou gaan. Tot ik vanmorgen een berichtje kreeg in de groepsapp.
Één van mijn huisgenoten had een kijkochtend georganiseerd voor maar liefs 2 kamers die vrij zouden komen! Ik vond dit vreemd, liet het mijn vriendin wel weten, maar ik reageerde ook tegen haar dat ik het gevoel had dat ze mensen liet komen vanuit haar eigen netwerk. En eerlijk, die zou ik ook voorrang geven als ik weg zou gaan.
Maar toch vertelde ik dit mijn vriendin en zij reageerde wel dat ze mijn huisgenoot een berichtje wilde sturen om te vragen of ze zou mogen kijken. Ze kreeg gelijk een berichtje terug en dit was zowaar mogelijk! Wij waren allebei erg blij dat dit mocht en nog geen halfuur later was ze bij ons thuis. Ook nog eens als eerste van alle kijkers! Al binnen 5 minuten waren zowel zij als ik enthousiast en ergens had ik wel het gevoel dat ze gekozen zou worden.
Ik ken haar immers al, een paar maanden geleden had ik al aangekaart dat ik iemand ken die hier wilt wonen, mijn vriendin kent ook nog iemand anders op die verdieping... Ik zag echt een match voor alle partijen. Er moest dan alleen nog iemand anders gevonden worden voor de laatste kamer. Maar nogmaals. Deze stad is geliefd, daar was vast en zeker snel iemand voor gevonden..
Naast haar kwamen er nog 4 meiden zei mijn vriendin zojuist (ik dacht eerst nog een paar mensen meer, maar blijkbaar 'maar' 4 in totaal). Die 4 meiden kwamen in tweetallen en wilden dan ook samen daar wonen. Ik zei al wel tegen mijn vriendin dat ik het ergens heel erg logisch zou vinden dat ze twee meiden kiest die samen willen wonen, want dan is ze gelijk beide kamers kwijt. Want kiest ze 1 van hen, is de kans groot dat die de kamer ook niet meer wilde hebben. Toch had ik nog altijd de hoop dat mijn vriendin 1 van die kamers zou krijgen. Voor zover ik uiteindelijk begreep kende mijn huisgenoot al deze mensen (inclusief mijn vriendin) dus niet. In dat geval zou ik mijn huisgenoten ook hun voorkeur(en) gunnen. Maar blijkbaar ben ik de enige die dat zo ziet. Mijn huisgenoot heeft namelijk niet voor mijn vriendin gekozen.
En ja, heel eerlijk. Ik baal echt ontzettend! Het lijkt ons al zo lang zo ontzettend leuk om samen in 1 huis te wonen. Om samen 'onze' studententijd nog leuker te maken. Ze woont weliswaar nog altijd dichtbij, bij haar ouders. Maar samen in een huis is gewoon veel gezelliger.
En ik weet dat ik er nu niks meer aan kan veranderen, mijn humeur is gewoon wel flink omgeslagen. Al de hele dag komt er niks uit mijn handen terwijl ik eigenlijk had moeten studeren... Hoe kan ik deze knop nu weer omzetten?
zaterdag 12 september 2020 om 16:14
Ik snap je teleurstelling wel. Ik vind het trouwens gek dat degene die weggaat de knoop doorhakt, dat is nou net de enige die niet meer met de nieuwe huisgenoten hoeft te wonen. Op het moment dat zij erin gaan is het haar kamer ook niet meer, dus waarom heeft de vertrekkende huisgenoot de beslissende stem?
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
zaterdag 12 september 2020 om 16:14
Je hebt een jaarcontract. Ga je er eerder uit, moet je zelf iemand vinden.SjaanRoeispaan schreef: ↑12-09-2020 16:12Wat is dat voor een gedoe dat je zelf een nieuwe huurder voor je huis moet zoeken?
zaterdag 12 september 2020 om 16:15
Dit ben ik vergeten te vertellen. Mijn huisgenoot gaat niet volledig weg, maar verplaatst naar de begane grond. Ik ga haar dus nog wel zien en ze blijft dus ook nog wel mijn huisgenoot.Susan schreef: ↑12-09-2020 16:14Ik snap je teleurstelling wel. Ik vind het trouwens gek dat degene die weggaat de knoop doorhakt, dat is nou net de enige die niet meer met de nieuwe huisgenoten hoeft te wonen. Op het moment dat zij erin gaan is het haar kamer ook niet meer, dus waarom heeft de vertrekkende huisgenoot de beslissende stem?
zaterdag 12 september 2020 om 16:19
Dit kan ik inderdaad wel overleggen met mijn huisgenoten en ook de nieuwe huisgenoten. Voor nu hoop ik dat dat ook leuke huisgenoten zijn. Misschien komt er dan ook wel iets meer actie in ons huis.
zaterdag 12 september 2020 om 16:20
Ik persoonlijk snap dat ook niet helemaal. Eigenlijk had zij maar 1 kamer. Die andere kamer was van een andere huisgenoot, maar zij nam die taak op zichzelf om beide kamers 'weg te geven' omdat die andere huisgenoot daar geen tijd voor had.
zaterdag 12 september 2020 om 16:23
Als je gewoon teleurgesteld wil zijn mag dat natuurlijk, maar mocht je er een soort take home message uit willen halen: je had ook wat assertiever kunnen zijn, er is geen superlogische reden dat die ene huisgenoot over beide kamers mocht beslissen. In plaats van haar keuze af te wachten had je ook kunnen zeggen 'ik kies er eentje en jij de ander'.
zaterdag 12 september 2020 om 16:35
Dat had ik inderdaad kunnen doen. Maar ik wist tot vanmorgen niet eens dat er een kamer vrij zou komen, laat staan 2! Dus hierdoor heb ik ook niet helemaal een eerlijke kans gekregen.Murrmurr schreef: ↑12-09-2020 16:23Als je gewoon teleurgesteld wil zijn mag dat natuurlijk, maar mocht je er een soort take home message uit willen halen: je had ook wat assertiever kunnen zijn, er is geen superlogische reden dat die ene huisgenoot over beide kamers mocht beslissen. In plaats van haar keuze af te wachten had je ook kunnen zeggen 'ik kies er eentje en jij de ander'.
zaterdag 12 september 2020 om 16:52
Ik vind het raar dat degene die weggaat de nieuwe bewoner kiest.
Zeker als zij niet weggaat, maar naar beneden verhuist (en er dus kamers van twee anderen vrijkomen, als ik het goed begrijp), dan snap ik werkelijk niet waarom zij in haar eentje de nieuwe huisgenoten kiest.
Dat gezegd hebbende weet ik niet of ik als huisgenoot persé voor een vriendin van een andere huisgenoot gekozen zou hebben, omdat dat de dynamiek in huis kan veranderen. Al lijken jullie niet enorm close als huisgenoten dus misschien was dat in jullie geval geen probleem geweest.
Zeker als zij niet weggaat, maar naar beneden verhuist (en er dus kamers van twee anderen vrijkomen, als ik het goed begrijp), dan snap ik werkelijk niet waarom zij in haar eentje de nieuwe huisgenoten kiest.
Dat gezegd hebbende weet ik niet of ik als huisgenoot persé voor een vriendin van een andere huisgenoot gekozen zou hebben, omdat dat de dynamiek in huis kan veranderen. Al lijken jullie niet enorm close als huisgenoten dus misschien was dat in jullie geval geen probleem geweest.
zaterdag 12 september 2020 om 16:55
Ja dat lijkt me veel logischer. En ik snap je teleurstelling. Maargoed je doet er niks aan. Ik heb zelf altijd de ervaring dat het achteraf goed is hoe dingen lopen.
Ik ben zelf hoofdbewoner geweest van zo'n woonvorm en ben ernstig teleurgesteld geweest in mensen.
zaterdag 12 september 2020 om 17:01
InloopXkast schreef: ↑12-09-2020 16:35Dat had ik inderdaad kunnen doen. Maar ik wist tot vanmorgen niet eens dat er een kamer vrij zou komen, laat staan 2! Dus hierdoor heb ik ook niet helemaal een eerlijke kans gekregen.
Dan kan je nu alsnog aankaarten dat deze beslissing beter met alle bewoners gemaakt kan worden.
zaterdag 12 september 2020 om 17:05
Dat kan inderdaad wel. Maar die 2 meiden zijn al op de hoogte gebracht van deze keuze. Sterker nog. Ik was samen met mijn vriendin op mijn slaapkamer (1 verdieping eronder) en ineens hoorden wij keihard gejuich. Dat vonden we al vreemd, maar toen hadden we al zoiets van hmm hier klopt iets niet. En later bleek inderdaad ook dat dat gejuich wel van die meiden was die uitgekozen waren... Je kunt dan moeilijk nu nog zeggen van: 'Nee, helaas. Ik moet jullie nu toch nog teleurstellen.'
zaterdag 12 september 2020 om 17:07
Ook dit is zeker wel waar. Nou is mijn huis niet bepaald actief.. En als mijn vriendin hierin was getrokken, was die dynamiek ook 'anders' geweest natuurlijk. Maar juist omdat er in mijn huis verder niet zoveel te beleven valt had het me juist leuk geleken dat ze hier kwam wonen.. maar goed. Kan er niks meer aan doen. Alleen maar hopen dat het leuke meiden zijn en het dan alsnog wat levendiger wordt in huis.Rosalind schreef: ↑12-09-2020 16:52Ik vind het raar dat degene die weggaat de nieuwe bewoner kiest.
zaterdag 12 september 2020 om 17:08
Ja ik snap dat dat leuk voor jou is, maar misschien minder voor je huisgenoten.InloopXkast schreef: ↑12-09-2020 17:07Ook dit is zeker wel waar. Nou is mijn huis niet bepaald actief.. En als mijn vriendin hierin was getrokken, was die dynamiek ook 'anders' geweest natuurlijk. Maar juist omdat er in mijn huis verder niet zoveel te beleven valt had het me juist leuk geleken dat ze hier kwam wonen.. maar goed. Kan er niks meer aan doen. Alleen maar hopen dat het leuke meiden zijn en het dan alsnog wat levendiger wordt in huis.
Maar dat lijkt hier niet van belang te zijn aangezien er nu ook twee vriendinnen uitgekozen zijn.
zaterdag 12 september 2020 om 17:10
Sorry, ik las verkeerd. Daar heb je inderdaad een punt in. Maar nu komen er twee meiden die ook vriendinnen van elkaar zijn. Dus dat is naar mijn idee wel een beetje hetzelfde...Rosalind schreef: ↑12-09-2020 16:52Ik vind het raar dat degene die weggaat de nieuwe bewoner kiest.