Is mijn teleurstelling terecht?
zaterdag 12 september 2020 om 16:07
Hallo mede viva'ers,
Ik moet even stoom afblazen, vandaar dat ik dit bericht plaats. En misschien hebben jullie nog tips hoe ik beter met dit soort teleurstellingen om kan gaan.
Het zit zo. Ik woon in een ontzettend leuk oud, karakteristiek huis middenin een oud centrum. Ik heb in mijn huis nog 6 huisgenoten. We zijn een rustig huis, spreken elkaar soms af en toe, maar verder leeft iedereen hier vooral langs elkaar heen. In mijn huis wonen allerlei soorten mensen. Studenten, werkenden, begin 20 tot in de 30, en van allemaal een andere afkomst. Het maakt allemaal niet uit. Het is allemaal prima.
Nou is het zo dat één van mijn vriendinnen al zolang ik hier woon (nu al ruim een jaar) aangeeft dat áls er een kamer vrijkomt in ons huis, ze hier graag zou willen wonen. In mijn stad is oprecht niks te vinden en al helemaal niet voor het bedrag dat ik per maand betaal.
Een aantal maanden geleden (april om precies te zijn) stuurde ik dus ook in de groepsapp bij mijn huisgenoten dat áls iemand van plan is om te verhuizen, ookal duurt dit nog maanden, dat ze me dit moeten laten weten want ik ken iemand die oprecht geïnteresseerd is. Ze reageerden hier allemaal op met een duimpje of met prima.
Al die tijd ben ik er verder niet meer op in gegaan, want ik ging er niet vanuit dat iemand weg zou gaan. Tot ik vanmorgen een berichtje kreeg in de groepsapp.
Één van mijn huisgenoten had een kijkochtend georganiseerd voor maar liefs 2 kamers die vrij zouden komen! Ik vond dit vreemd, liet het mijn vriendin wel weten, maar ik reageerde ook tegen haar dat ik het gevoel had dat ze mensen liet komen vanuit haar eigen netwerk. En eerlijk, die zou ik ook voorrang geven als ik weg zou gaan.
Maar toch vertelde ik dit mijn vriendin en zij reageerde wel dat ze mijn huisgenoot een berichtje wilde sturen om te vragen of ze zou mogen kijken. Ze kreeg gelijk een berichtje terug en dit was zowaar mogelijk! Wij waren allebei erg blij dat dit mocht en nog geen halfuur later was ze bij ons thuis. Ook nog eens als eerste van alle kijkers! Al binnen 5 minuten waren zowel zij als ik enthousiast en ergens had ik wel het gevoel dat ze gekozen zou worden.
Ik ken haar immers al, een paar maanden geleden had ik al aangekaart dat ik iemand ken die hier wilt wonen, mijn vriendin kent ook nog iemand anders op die verdieping... Ik zag echt een match voor alle partijen. Er moest dan alleen nog iemand anders gevonden worden voor de laatste kamer. Maar nogmaals. Deze stad is geliefd, daar was vast en zeker snel iemand voor gevonden..
Naast haar kwamen er nog 4 meiden zei mijn vriendin zojuist (ik dacht eerst nog een paar mensen meer, maar blijkbaar 'maar' 4 in totaal). Die 4 meiden kwamen in tweetallen en wilden dan ook samen daar wonen. Ik zei al wel tegen mijn vriendin dat ik het ergens heel erg logisch zou vinden dat ze twee meiden kiest die samen willen wonen, want dan is ze gelijk beide kamers kwijt. Want kiest ze 1 van hen, is de kans groot dat die de kamer ook niet meer wilde hebben. Toch had ik nog altijd de hoop dat mijn vriendin 1 van die kamers zou krijgen. Voor zover ik uiteindelijk begreep kende mijn huisgenoot al deze mensen (inclusief mijn vriendin) dus niet. In dat geval zou ik mijn huisgenoten ook hun voorkeur(en) gunnen. Maar blijkbaar ben ik de enige die dat zo ziet. Mijn huisgenoot heeft namelijk niet voor mijn vriendin gekozen.
En ja, heel eerlijk. Ik baal echt ontzettend! Het lijkt ons al zo lang zo ontzettend leuk om samen in 1 huis te wonen. Om samen 'onze' studententijd nog leuker te maken. Ze woont weliswaar nog altijd dichtbij, bij haar ouders. Maar samen in een huis is gewoon veel gezelliger.
En ik weet dat ik er nu niks meer aan kan veranderen, mijn humeur is gewoon wel flink omgeslagen. Al de hele dag komt er niks uit mijn handen terwijl ik eigenlijk had moeten studeren... Hoe kan ik deze knop nu weer omzetten?
Ik moet even stoom afblazen, vandaar dat ik dit bericht plaats. En misschien hebben jullie nog tips hoe ik beter met dit soort teleurstellingen om kan gaan.
Het zit zo. Ik woon in een ontzettend leuk oud, karakteristiek huis middenin een oud centrum. Ik heb in mijn huis nog 6 huisgenoten. We zijn een rustig huis, spreken elkaar soms af en toe, maar verder leeft iedereen hier vooral langs elkaar heen. In mijn huis wonen allerlei soorten mensen. Studenten, werkenden, begin 20 tot in de 30, en van allemaal een andere afkomst. Het maakt allemaal niet uit. Het is allemaal prima.
Nou is het zo dat één van mijn vriendinnen al zolang ik hier woon (nu al ruim een jaar) aangeeft dat áls er een kamer vrijkomt in ons huis, ze hier graag zou willen wonen. In mijn stad is oprecht niks te vinden en al helemaal niet voor het bedrag dat ik per maand betaal.
Een aantal maanden geleden (april om precies te zijn) stuurde ik dus ook in de groepsapp bij mijn huisgenoten dat áls iemand van plan is om te verhuizen, ookal duurt dit nog maanden, dat ze me dit moeten laten weten want ik ken iemand die oprecht geïnteresseerd is. Ze reageerden hier allemaal op met een duimpje of met prima.
Al die tijd ben ik er verder niet meer op in gegaan, want ik ging er niet vanuit dat iemand weg zou gaan. Tot ik vanmorgen een berichtje kreeg in de groepsapp.
Één van mijn huisgenoten had een kijkochtend georganiseerd voor maar liefs 2 kamers die vrij zouden komen! Ik vond dit vreemd, liet het mijn vriendin wel weten, maar ik reageerde ook tegen haar dat ik het gevoel had dat ze mensen liet komen vanuit haar eigen netwerk. En eerlijk, die zou ik ook voorrang geven als ik weg zou gaan.
Maar toch vertelde ik dit mijn vriendin en zij reageerde wel dat ze mijn huisgenoot een berichtje wilde sturen om te vragen of ze zou mogen kijken. Ze kreeg gelijk een berichtje terug en dit was zowaar mogelijk! Wij waren allebei erg blij dat dit mocht en nog geen halfuur later was ze bij ons thuis. Ook nog eens als eerste van alle kijkers! Al binnen 5 minuten waren zowel zij als ik enthousiast en ergens had ik wel het gevoel dat ze gekozen zou worden.
Ik ken haar immers al, een paar maanden geleden had ik al aangekaart dat ik iemand ken die hier wilt wonen, mijn vriendin kent ook nog iemand anders op die verdieping... Ik zag echt een match voor alle partijen. Er moest dan alleen nog iemand anders gevonden worden voor de laatste kamer. Maar nogmaals. Deze stad is geliefd, daar was vast en zeker snel iemand voor gevonden..
Naast haar kwamen er nog 4 meiden zei mijn vriendin zojuist (ik dacht eerst nog een paar mensen meer, maar blijkbaar 'maar' 4 in totaal). Die 4 meiden kwamen in tweetallen en wilden dan ook samen daar wonen. Ik zei al wel tegen mijn vriendin dat ik het ergens heel erg logisch zou vinden dat ze twee meiden kiest die samen willen wonen, want dan is ze gelijk beide kamers kwijt. Want kiest ze 1 van hen, is de kans groot dat die de kamer ook niet meer wilde hebben. Toch had ik nog altijd de hoop dat mijn vriendin 1 van die kamers zou krijgen. Voor zover ik uiteindelijk begreep kende mijn huisgenoot al deze mensen (inclusief mijn vriendin) dus niet. In dat geval zou ik mijn huisgenoten ook hun voorkeur(en) gunnen. Maar blijkbaar ben ik de enige die dat zo ziet. Mijn huisgenoot heeft namelijk niet voor mijn vriendin gekozen.
En ja, heel eerlijk. Ik baal echt ontzettend! Het lijkt ons al zo lang zo ontzettend leuk om samen in 1 huis te wonen. Om samen 'onze' studententijd nog leuker te maken. Ze woont weliswaar nog altijd dichtbij, bij haar ouders. Maar samen in een huis is gewoon veel gezelliger.
En ik weet dat ik er nu niks meer aan kan veranderen, mijn humeur is gewoon wel flink omgeslagen. Al de hele dag komt er niks uit mijn handen terwijl ik eigenlijk had moeten studeren... Hoe kan ik deze knop nu weer omzetten?
zaterdag 12 september 2020 om 17:15
Ja dat zeg ik dus ook, dat het in jouw geval hetzelfde is omdat twee vriendinnen de vrije kamers krijgen.InloopXkast schreef: ↑12-09-2020 17:10Sorry, ik las verkeerd. Daar heb je inderdaad een punt in. Maar nu komen er twee meiden die ook vriendinnen van elkaar zijn. Dus dat is naar mijn idee wel een beetje hetzelfde...
Wat ik bedoelde is dat het over het algemeen niet zo heel onlogisch is dat jouw vriendin niet zomaar een vrije kamer krijgt. Maar ik weet dan ook niet beter dan dan je als huisgenoten samen je nieuwe huisgenoot kiest.
zaterdag 12 september 2020 om 17:19
Kijkavonden waren vaak de leukste avonden bij ons. Sommigen namen het enorm serieus en anderen gingen alleen maar lopen kutten en saboteren. We hadden eens twee Franse chicks van de circusschool die geen woord Engels spraken en mijn huisgenoot wilde ze per se kiezen. Ze bleken niet eens een telefoon te hebben en puur die kijkavonden af te lopen voor het gratis bier.
zaterdag 12 september 2020 om 17:22
Murrmurr schreef: ↑12-09-2020 17:19Kijkavonden waren vaak de leukste avonden bij ons. Sommigen namen het enorm serieus en anderen gingen alleen maar lopen kutten en saboteren. We hadden eens twee Franse chicks van de circusschool die geen woord Engels spraken en mijn huisgenoot wilde ze per se kiezen. Ze bleken niet eens een telefoon te hebben en puur die kijkavonden af te lopen voor het gratis bier.
Ja maar dat is wel gewoon grappig! Ik vind het wel jammer dat wij dat niet hebben eigenlijk...
zaterdag 12 september 2020 om 17:22
zaterdag 12 september 2020 om 17:42
Je hebt helemaal gelijk. `t moet zijn het is of `t is.
zaterdag 12 september 2020 om 18:01
Nee, het is altijd Het is.
En TO, jij bent niet de meest assertieve persoon die rondloopt geloof ik. Je hebt ook wel erg veel ruimte overgelaten.
Er past volgens mij maar 1 antwoord: deze heb jij gekozen, de volgende kies ik.
Reik niet naar de hemel - maar haal hem naar je toe, Karin Bloemen.
zaterdag 12 september 2020 om 18:01
Nee, het is altijd Het is.
En TO, jij bent niet de meest assertieve persoon die rondloopt geloof ik. Je hebt ook wel erg veel ruimte overgelaten.
Er past volgens mij maar 1 antwoord: deze heb jij gekozen, de volgende kies ik.
Reik niet naar de hemel - maar haal hem naar je toe, Karin Bloemen.
zaterdag 12 september 2020 om 18:28
zaterdag 12 september 2020 om 18:28
In dit huis overleggen we vrijwel niks. Zij woont zegmaar nu op de tweede woonlaag en ik op de eerste woonlaag. Op elke woonlaag heb je weer een eigen badkamer, toilet en keuken. Hierdoor heb je ook de ruimte om elkaar te kunnen 'ontlopen'. Op de tweede woonlaag kwamen twee kamers vrij. En dat zij dan bepaalt wie er in haar kamer komt vind ik op zich wel terecht. Maar dat ze dan ook die andere kiest vind ik inderdaad wel jammer.
En natuurlijk had ik er achteraf gezien meer achteraan gekund. Maar wist ik veel dat twee mensen daarboven weg zouden gaan? Ik had aangekondigd dat ik sowieso iemand ken die interesse heeft in één van die kamers. Ongeacht hoe lang het zou duren. Ik ging er gewoon vanuit dat ik wel duidelijk was geweest en dat zij mij wel zouden vragen of ik nu nog steeds interesse had. Of naja, die vriendin van mij. Maar verkeerd ingeschat blijkbaar.
zaterdag 12 september 2020 om 18:30
Dat heb ik niet echt gezegd. Ik vind het alleen een vrij logische beredenering van die huisgenoot van mij. Dit scheelt haar immers een tweede huisgenoot zoeken. Door deze keuze is zij nu gelijk klaar. Een aantal maanden geleden heb ik dit dus wel duidelijk gemaakt. Maar dat is niet blijven hangen blijkbaarRoute88 schreef: ↑12-09-2020 18:28Ik denk dat je gewoon niet heel duidelijk was over het feit dat je wilde dat je vriendin er kwam wonen.
Als je zelf al zegt het is inderdaad handig als 2 vriendinnen komen wonen... is dat niet een duidelijk signaal
Denk dat je iets beter in de communicatie had moeten zijn.
zaterdag 12 september 2020 om 18:31
zaterdag 12 september 2020 om 18:33
Ja precies, zo ziet zij dat blijkbaar ook. En ergens kan ik haar daar ook absoluut geen ongelijk in geven.viva-amber schreef: ↑12-09-2020 18:31Dit is deels het gevolg van langs elkaar heen leven. Je huisgenoot heeft geen verplichtingen naar jou of je vriendin. Nu is zij in één keer 2 kamers kwijt.
zaterdag 12 september 2020 om 18:43
Ik denk ook oprecht niet dat ze met opzet zoveel mensen heeft uitgenodigd voor deze kamer. Ze zei ook toen ik samen met mijn vriendin ging kijken van ohja stom, ik had natuurlijk ook aan jou kunnen vragen of je had willen doorschuiven van kamer... Zij heeft waarschijnlijk gewoon gedacht van, ik ga over een maand oververhuizen. Iemand moet mijn kamer overnemen, anders betaal ik dubbele huur. Maar ergens had ik wel gehoopt dat er een belletje bij haar ging rinkelen toen mijn vriendin ook daadwerkelijk de kamer bezocht. Maar helaas.
zaterdag 12 september 2020 om 18:45
zaterdag 12 september 2020 om 18:46
Maar dan nog was de maar 1 kamer kwijt geweest ipv 2 te gelijk zoals nu, dus ook dan was er geen garantie geweest dat het zo was gelopen als jij het wil.
Indien je niet investeert in elkaar, waarom zou zij jou dan nog iets verplicht zijn tav haar keuzes? Je bent niet haar vriendin, je trekt niet samen op. Het enige wat je deelt is dat je in hetzelfde gebouw woont.
Je hebt ook niet aangegeven dat een voordeel vast zit aan het geven van de kamer aan die vriendin. Bijv dat jullie zorgen dat er voor die andere kamer iemand komt, of een maand huur voorschieten voor de kamer die overbleef. Of wat dan ook, desnoods een taart of een boekenbon.
Je wil iets afdwingen wat niet valt af te dwingen en je stelt er niets tegenover.
Indien je niet investeert in elkaar, waarom zou zij jou dan nog iets verplicht zijn tav haar keuzes? Je bent niet haar vriendin, je trekt niet samen op. Het enige wat je deelt is dat je in hetzelfde gebouw woont.
Je hebt ook niet aangegeven dat een voordeel vast zit aan het geven van de kamer aan die vriendin. Bijv dat jullie zorgen dat er voor die andere kamer iemand komt, of een maand huur voorschieten voor de kamer die overbleef. Of wat dan ook, desnoods een taart of een boekenbon.
Je wil iets afdwingen wat niet valt af te dwingen en je stelt er niets tegenover.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
zaterdag 12 september 2020 om 18:58
Wat raar dat jij daar niet over op de hoogte was. Je leeft daar toch ook? Heb je nooit gepraat met de huisgenoten die zouden vertrekken?InloopXkast schreef: ↑12-09-2020 16:35Dat had ik inderdaad kunnen doen. Maar ik wist tot vanmorgen niet eens dat er een kamer vrij zou komen, laat staan 2! Dus hierdoor heb ik ook niet helemaal een eerlijke kans gekregen.
leeg
zaterdag 12 september 2020 om 19:00
Ik snap prima dat als je het druk hebt met verhuizen, zoiets je gewoon kan ontgaan.InloopXkast schreef: ↑12-09-2020 18:43Ik denk ook oprecht niet dat ze met opzet zoveel mensen heeft uitgenodigd voor deze kamer. Ze zei ook toen ik samen met mijn vriendin ging kijken van ohja stom, ik had natuurlijk ook aan jou kunnen vragen of je had willen doorschuiven van kamer... Zij heeft waarschijnlijk gewoon gedacht van, ik ga over een maand oververhuizen. Iemand moet mijn kamer overnemen, anders betaal ik dubbele huur. Maar ergens had ik wel gehoopt dat er een belletje bij haar ging rinkelen toen mijn vriendin ook daadwerkelijk de kamer bezocht. Maar helaas.
Verder heb je dit een aantal maanden geleden laten vallen. Die situatie kon al geheel veranderd zijn en misschien ging jouw huisgenoot daar ook vanuit daar jij niets meer liet vallen.
leeg
zaterdag 12 september 2020 om 19:49
Die andere huisgenoot is niks verplicht, je hebt verder geen relatie met haar, kent elkaar nauwelijks dus die kiest gewoon wat haar het best past en handigst lijkt. er is niets 'oneerlijks' aan. Huisgenoot mocht kennelijk bepalen en heeft dat gedaan.
Daar kun je natuurlijk best teleurgesteld over zijn maar ja dat is een teleurstelling omdat het niet is gegaan zoals jij wilde. Meer niet eigenlijk.
Daar kun je natuurlijk best teleurgesteld over zijn maar ja dat is een teleurstelling omdat het niet is gegaan zoals jij wilde. Meer niet eigenlijk.