Jong gezin, carrière. Tropenjaren?

09-04-2023 20:56 480 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Benieuwd of het volgende in meerdere relaties speelt.

We hebben twee jonge kinderen (1,5 en bijna 3), ik werk 36 uur man 40 (allebei een management functie). Ik vind het de laatste tijd zeer pittig. Jonge kids, een carrière, relatie en ook nog een druk sociaal leven. Al die ballen hoog houden en het gevoel hebben dat je niet overal 100 procent in excelleert. Ik kan echt denken 'waarom heb ik hier ooit voor gekozen?'

Er ontstaat irritatie onderling en we begrijpen elkaar vaak gewoon niet. Mijn man is wat droger ik wat emotioneler. Ik vind dat ik meer op me neem in het huishouden, man ziet dat niet echt zo. Kortom, lastig soms.

Tropenjaren... Wordt het blijkbaar genoemd. Maar ben even op zoek naar herkenning :).
Spinkeltje schreef:
10-04-2023 08:56
Bij mij ook. Geweldig om tijd ermee door te brengen en de groei en ontwikkeling te zien.
Geen baan die daar tegenop kan.
Triest dat er mensen zijn die zich liever kapot werken en hun kinderen als last zien. Zielig voor die kinderen.
Toch is dit voor veel mannen de standaard en vinden velen dat acceptabel. Ik hoor vaak van vrouwen dat ze minder willen werken want 'de kinderen zijn maar 1 keer jong'. Vinden mannen hun werk dan leuker of belangrijker dan hun eigen kinderen?
Lachattenoir schreef:
10-04-2023 10:51
Toch is dit voor veel mannen de standaard en vinden velen dat acceptabel. Ik hoor vaak van vrouwen dat ze minder willen werken want 'de kinderen zijn maar 1 keer jong'. Vinden mannen hun werk dan leuker of belangrijker dan hun eigen kinderen?
Niet alle mannen over een kam scheren. Ik ben bewust minder gaan werken toen de kinderen kwamen en heb daar geen moment spijt van gehad. Op mijn werk zat vrouwen die zonodig full time moeten werken
Libelle44 schreef:
10-04-2023 10:50
Ik heb geen oordeel over werkende ouders..heb ook in die tijd 20 uur gewerkt..en later 30..ben maar heel kort fulltime thuis geweest. Maar ik heb wel iets tegen 2 fulltime werkende ouders ja. Dat klopt.

Tjonge wat een fuck leven lijkt me dat. Verschrikkelijk. Hele leven gestresst. En voor wat? Vinden jullie je baan allemaal zoooo fantastisch om daar quality time met kinderen of vrienden voor op te geven? Ik ga heel graag naar mijn werk..maar het blijft wel werk. Geniet enorm van mijn vrije tijd.
Nou, dat heb je dus duidelijk wel. Je post druipt van de negatieve energie over werkende ouders. TO zal er wel flink baat bij hebben, bij deze posting, denk je ook niet?
Brokkel* schreef:
10-04-2023 10:57
Nou, dat heb je dus duidelijk wel. Je post druipt van de negatieve energie over werkende ouders. TO zal er wel flink baat bij hebben, bij deze posting, denk je ook niet?
Ze maakt een duidelijk verschil tussen werkende en fulltime werkende ouders.
Lijkt me een duidelijk verhaal. Waarom zou to daar van opkijken, ze loopt er toch zelf ook tegenaan?
Koffie1988 schreef:
10-04-2023 09:56
Klopt. Inderdaad boodschappen laten bezorgen, eventueel hulp in de huishouding etc etc. Issue is dat gewoon niet alles kan.
Denk toch ook dat mannen meer moeten bijdragen (misschien uitgemolken onderwerp inmiddels). Merk dat ex bijvoorbeeld eigenlijk nooit kapper, tandarts, huisarts etc regelt. Of het aanklikken van extra BSO of BSO/opvang regelen in vakanties. Lijken misschien kleine dingen, maar zijn toch zorgtaken die op 1 of andere manier logischerwijs?? op mijn schouders terecht komen.

Totaal niet. Ik vind dat er veel te weinig naar mannen wordt gekeken als het gaat om werk-privé-balans. Waarom wordt er toch altijd automatisch naar de vrouw gekeken (ook door vrouwen zelf) als blijkt dat kinderen meer zorg nodig hebben?
I'm finally old enough to don't give a fuck
72Jelle schreef:
10-04-2023 11:03
Ze maakt een duidelijk verschil tussen werkende en fulltime werkende ouders.
Lijkt me een duidelijk verhaal. Waarom zou to daar van opkijken, ze loopt er toch zelf ook tegenaan?
TO vraagt om herkenning, niet om een oordeel (beide fulltimers).
Berend schreef:
10-04-2023 10:56
Niet alle mannen over een kam scheren. Ik ben bewust minder gaan werken toen de kinderen kwamen en heb daar geen moment spijt van gehad. Op mijn werk zat vrouwen die zonodig full time moeten werken

Er staat dan ook "voor veel mannen", niet alle mannen.
72Jelle schreef:
10-04-2023 10:27
Ik vind dat oprecht knap dat je dat kon combineren. Ik kon dat niet.

En de vader van je kinderen? Kon hij dat wel?
nerdopviva schreef:
10-04-2023 11:06
Totaal niet. Ik vind dat er veel te weinig naar mannen wordt gekeken als het gaat om werk-privé-balans. Waarom wordt er toch altijd automatisch naar de vrouw gekeken (ook door vrouwen zelf) als blijkt dat kinderen meer zorg nodig hebben?

Dit dus
Lachattenoir schreef:
10-04-2023 10:51
Waarom zouden vrouwen de standaard van mannen over moeten nemen? Als mannen hun werk belangrijker vinden dan hun kinderen vind ik dat vooral dom van die mannen, niet iets dat vrouwen na moeten streven.
Wat erg eigenlijk dat een topic als dit weer uitloopt op een discussie over welke vrouwen het slechtste en domste zijn...door vrouwen hè.

To, ik herken erg wat je schrijft, pas goed op jezelf en je relatie, ik had deze gevoelens ook en mijn tactiek was mezelf een schop onder mn kont geven en nog een tandje erbij. En toen kreeg ik een burn out en bleken de zaken niet meer zo rigide te liggen als ik steeds maar had gedacht. Heel veel van geleerd, maar wel harde lessen. Beter trek je eerder aan de rem. En deel die dingen vooral met je partner, dan kan je er samen mee dealen en dat scheelt de helft.
Succes en wijsheid gewenst!
Rooiboshoning schreef:
09-04-2023 23:00
Alleen de OP gelezen. Alles wat je schrijft is toch gewoon een rechtstreeks gevolg van de keuzes die jullie maken/hebben gemaakt? Het is toch volkomen logisch dat je dat niet allemaal 100% ‘goed’ kan doen? Ik raak altijd een beetje geïrriteerd van dit soort topics, altijd maar én én én, rennen en vliegen en dan twee van zulke kleine kinderen, de tijd glipt door je vingers.. Je moet er maar zin in hebben zeg.
Eens. Hier heel bewust maar 1 kind, ik werk 3 dagen per week en man 4. We zitten nu weer lekker 3 maanden op de camping, vrienden en familie komen langs, sociaal leven is heerlijk, we maken regelmatig uitstapjes met gezin of vrienden, vakantie, festival zo af en toe. We leven juist helemaal niet langs elkaar heen en hebben veel tijd voor elkaar. Financieel zit het ook gewoon prima, man verdient meer dan ik maar dat is geen enkel probleem hier. We hebben beide geen top-carrière die we nastreven, maar dat hoeft voor het financiële stuk ook helemaal niet. Er is genoeg spaargeld, nieuwe caravan, koophuis en ruimte voor vakanties en uitjes. Meer hebben we niet nodig :) ik ben heel blij met de keuzes die we hebben gemaakt. Vind de balans tussen werk en gezin prima zo.

Ik zou dus als to zijnde kijken wat er belangrijk is in je leven. En proberen het dus zo in te richten dat het belangrijkste eerst komt. Misschien dat je dan qua werk wat zal moeten aanpassen of juist in het gezin iets qua opvang of noem maar op. Maar kijk eerst waar je prioriteiten zitten en kijk dan hoe je dat kan oplossen.
Berend schreef:
10-04-2023 10:56
Ik schrijf ook bewust 'veel' mannen en niet 'alle' mannen. Mijn eigen vader werkte parttime om voor ons te zorgen. Dus van over een kam scheren is geen sprake. Feit is nou eenmaal dat mannen over de gehele linie veel vaker voltijds blijven werken.
Zenmomentje schreef:
10-04-2023 11:21
Waarom zouden vrouwen de standaard van mannen over moeten nemen? Als mannen hun werk belangrijker vinden dan hun kinderen vind ik dat vooral dom van die mannen, niet iets dat vrouwen na moeten streven.

Volgens mij bedoelt Lachattenoir dat helemaal niet. Volgens mij bedoelt ze meer dat "je kinderen zijn maar 1 keer jong, geniet ervan" ook voor mannen zou moeten gelden.
Zenmomentje schreef:
10-04-2023 11:21
Dat zeg ik ook niet. Ik vind het alleen zo opvallend dat mannen hierin niet dezelfde overwegingen lijken te maken als vrouwen. Of misschien wel, maar hierin dan toch tot een andere conclusie komen. Veel vrouwen voelen zich te weinig betrokken bij de opvoeding/ontwikkeling van hun kind als ze fulltime werken. Ik krijg het idee dat dat bij mannen die fulltime werken veel minder speelt.
Lachattenoir schreef:
10-04-2023 11:32
Dat zeg ik ook niet. Ik vind het alleen zo opvallend dat mannen hierin niet dezelfde overwegingen lijken te maken als vrouwen. Of misschien wel, maar hierin dan toch tot een andere conclusie komen. Veel vrouwen voelen zich te weinig betrokken bij de opvoeding/ontwikkeling van hun kind als ze fulltime werken. Ik krijg het idee dat dat bij mannen die fulltime werken veel minder speelt.
ik zie dat ook veel om mij heen. Bij ons thuis hebben we het andersom geregeld: ik werk fulltime, man parttime (wel maar 1 kind)
Of je fulltime werken met kinderen kan combineren hangt denk ik vooral ook af hoeveel eisen je jezelf oplegt. Zoals TO die overal in wil excelleren, dat is natuurlijk vragen om stress. Je wat aantrekken van de zure Monique's van deze wereld die het hebben over 'moeders die zonnodig fulltime moeten werken' is ook het recept voor stress.

Ik werd 19 jaar geleden moeder en constateer dat er helaas precies niks is veranderd in de mening over fulltime werkende moeders. Nog steeds mag ik blijkbaar in mijn handjes knijpen dat mijn man ook gewoon zijn aandeel pakt in de zorg voor huis en kinderen, ben ik eenm bitch die geen tijd maakt voor haar kinderen, zit mijn man onder de plak bij mij en ga zo maar door. Ik ga er soms de strijd over aan, maar meestal laat ik het gaan. Ik heb niet altijd zin om tegen bekrompenheid te vechten.

Een TO die vraagt 'joh hoe doen jullie dat' zit echt niet te wachten op mensen die haar veroordelen, maar hoort juist graag tips. En die tips zijn wat mij betreft:
1. als je vent niet net zoveel doet als jij aan huis en zorg (zowel de fysieke zorgdingen als de regeldingen) blijf dan dat gesprek en die ruzie aangaan, net zolang tot hij het wel doet. Al was het maar om je kinderen het goede voorbeeld te geven. Ontzettend teleurstellend natuurlijk dat dat moet, maar het wel waard om te doen als je man niet uit zichzelf ziet dat alleen koken en ook luiers verschonen onvoldoende is, maar dat er veel meer bij komt kijken.
2. Zorg dat je een flexibele baan hebt. Ik kon de zorg voor twee special needs kinderen combineren met fulltime werken omdat man en ik beiden vrij makkelijk onze eigen tijd konden indelen en ik 19 jaar geleden al een deel van de week thuis kon werken. Daardoor zijn ziekenhuisafspraken, er gewoon even zijn om dinsdagmiddag 15.00 uur of wat dan ook, prima te doen. Dat ik dan soms ook 's avonds of in het weekend mijn werk moest inhalen, vond ik echt prima. Voor mijn man net zo.
3. Koop in waar mogelijk. De werkster, de tuinman, de glazenwasser, de bezorgdiensten. En wat bij ons echt de redding was, was een oppas aan huis. Geen stress omdat de creche bijna dichtging en de file erger was dan verwacht. Een vergeten pak melk was zo gehaald door de oppas. De kinderen konden thuis chillen. Ik vond het ideaal.
4. Je hoeft niet te excelleren, echt niet. Gewoon goed is echt goed genoeg.

Maar met een man die zijn deel niet doet of een baan waar je niet flexibel kan zijn, maakt het wel echt een stuk lastiger.
Lachattenoir schreef:
10-04-2023 11:32
Dan zijn we het wellicht eens dat dat opvallend dom is van die mannen!
Ik zie persoonlijk bij stellen waar het huishouden en de mentale last ongelijk verdeeld is dat vrouwen er een heel andere standaard op na houden en het dan niet los kunnen laten. Dat moet je dan wel doen. Als je man bijv de afval buiten zet zorg dan ook dat je niet eens op de hoogte ben welke dag dat is. En als je man de badkamer schoonmaakt ga dan niet miepen als je het niet schoon genoeg vind, of erger, de toch zelf doen want hij doet het niet goed genoeg

De ochtenden dat mijn man de kinderen doet ga ik geen kleren klaarleggen hoor. Nou en gaan die kinderen met pyjama broek naar school omdat man en kind blijkbaar het verschil niet ziet. Boeiend..

En andersom ben ik verantwoordelijk voor andere zaken en daar houdt hij zich niet mee bezig

En geen commentaar leveren op elkaars taken. Want als hij vind dat ik niet goed genoeg stofzuig doe het dan maar lekker zelf. Dat geldt beide kanten op.
Haha, precies Absori. Ik deed daar ook nooit zo moeilijk over. We hebben wat minimale standaarden afgesproken en verder prima.

En waarom je als ouder je zo druk maakt over de kledingkeuze van je kind, begrijp ik ook niet. Las net iemand die zei 'bij mijn broer mogen ze maar één kledingstuk met print want anders combineert het allemaal niet'. Waarom? Echt hoor, ik heb mijn kinderen, zodra ze een mening hadden, altijd lekker zelf laten kiezen. En soms was dat mijn smaak, en vaak ook niet. Jammer dan. Dat is echt je eigen ego als je je daar druk over maakt.
72Jelle schreef:
10-04-2023 07:47
Ik heb ook kinderen van expats. Voor die kinderen is 5 dagen opvang net zo heftig als voor Nederlandse kinderen. Dat iets de standaard is voor ouders, maakt niet dat het voor kinderen fijn is.
Maar er zijn meer dingen waar die TO’s druk mee zijn + wellicht zijn ze gebaat bij oppas aan huis, hulp in de huishouding, etc. Er zijn zoveel meer opties om de draaglast te verminderen dan stoppen/minderen/onder je niveau gaan werken, maar veel vrouwen lijken hun werk niet zo belangrijk of leuk te vinden. En ze kunnen daar dus met gemak in snoeien. Als je werk wel heel belangrijk voor je is, is dat helemaal niet zo’n voor de hand liggende keuze.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Absori schreef:
10-04-2023 12:01
Ik zie persoonlijk bij stellen waar het huishouden en de mentale last ongelijk verdeeld is dat vrouwen er een heel andere standaard op na houden en het dan niet los kunnen laten. Dat moet je dan wel doen. Als je man bijv de afval buiten zet zorg dan ook dat je niet eens op de hoogte ben welke dag dat is. En als je man de badkamer schoonmaakt ga dan niet miepen als je het niet schoon genoeg vind, of erger, de toch zelf doen want hij doet het niet goed genoeg

De ochtenden dat mijn man de kinderen doet ga ik geen kleren klaarleggen hoor. Nou en gaan die kinderen met pyjama broek naar school omdat man en kind blijkbaar het verschil niet ziet. Boeiend..

En andersom ben ik verantwoordelijk voor andere zaken en daar houdt hij zich niet mee bezig

En geen commentaar leveren op elkaars taken. Want als hij vind dat ik niet goed genoeg stofzuig doe het dan maar lekker zelf. Dat geldt beide kanten op.
Ja dit is essentieel denk ik. Ik heb geen idee wanneer onze olie voor het laatst ververst is, of de zomerbanden al onder de auto zitten of nog niet en wanneer we weer voor een apk moeten. Als man een paar dagen weggaat moet hij het me zeggen als er iets aan de straat moet, want ik heb geen idee. De cv ketel wordt ook regelmatig gecontroleerd zonder dat ik daar ook maar iets voor hoef te doen. Zwemles gaat buiten mij om en man kookt 5 van de 7 avonden. Zo zijn er nog wel meer taken ‘van hem’.

Hij hoeft zich dan weer niet druk te maken over passende schoenen, kleding, geschikte jassen, consultatiebureau, tandarts en andere zorgverlening, het betalen van de huishoudster, etc. etc. Hij heeft echt geen idee welke kledingmaten kinderen hebben ofzo, en dat hoeft ook niet. Dat weet ik.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
72Jelle schreef:
10-04-2023 10:08
Ik werk nu in de kinderopvang. Maar idd mijn woonlasten zijn laag.
Ik ben er helemaal voor om financieel onafhankelijk te zijn als vrouw, maar ik heb dat altijd vooral gedaan via kapitaal opbouwen ( huis aflossen, beetje op de beurs handelen) ) goede diploma's ( ik kan altijd meer werken of meer verdienen) en heel zuinig leven.
Verder is het verschil tussen veel moeten werken of veel willen werken.
Als je je carrière zo ontzettend belangrijk vindt , waarom dan die kinderen?
Kinderen zijn intensief, ze kunnen ook nog van alles krijgen of mankeren. Ik begrijp oprecht niet waarom dan niet lekker voor jezelf en je werk gaan in het leven?
Omdat dat gewoon samen kan. Kinderen worden niet per se beter van een ouder die 24/7 thuis is.
Star⁴ schreef:
10-04-2023 13:30
Omdat dat gewoon samen kan. Kinderen worden niet per se beter van een ouder die 24/7 thuis is.
Het gaat niet om 24/7

Net iemand die zegt het vroeger fijn te vinden dat moeder niet " op de bank zat"
Lekker gezonde relatie als je het niet leuk vindt als je moeder er is.
Tafelkleed schreef:
10-04-2023 08:49
Geen energie krijgen van je kinderen, hoe triest is dat. En luiers en fruithapjes een last vinden lijkt het.
Ik vind dit dus een heel ongepaste opmerking, maar misschien ligt dit aan mij. Het is in elk geval totaal niet constructief, en ook niet sussend of relativerend, dus die negeer ik wel even.
72Jelle schreef:
10-04-2023 08:55
Met kinderen gaat het niet alleen meer over jou. En dit kon je niet bedenken voordat je kinderen kreeg? Hopelijk is er een vader die wat kan compenseren of klinkt je post erger dan het is.
Ik realiseer me prima dat het niet meer alleen maar over mij gaat. En dat had ik ook echt wel van te voren bedacht. En dat is ook niet erg, maar ik krijg van het hele repeterende intensieve zorg stuk geen energie. Wel zijn mijn kinderen leuk en vind ik het heel leuk om dingen met ze te doen. Ik heb vanochtend 2,5 uur samen met ze lego gebouwd. Daar kan ik echt van genieten. Maar luieres verschonen en fruit hapjes maken en nu boterhammen smeren voor trommels en denken aan gym spullen geeft me lang niet zoveel voldoening als op mijn werk een gaaf project draaien en daar zorgen dat we alle belanghebbende mee hebben en dat die er ook allemaal voor gaan staan.
Spinkeltje schreef:
10-04-2023 08:56
Bij mij ook. Geweldig om tijd ermee door te brengen en de groei en ontwikkeling te zien.
Geen baan die daar tegenop kan.
Triest dat er mensen zijn die zich liever kapot werken en hun kinderen als last zien. Zielig voor die kinderen.
Realiseer jij je ook hoe lomp deze post is?

En ik vind het ook leuk om tijd door te bregen met mijn kinderen en ze te zien ontwikkelen, maar dat kan ook best op mijn mama dag en in het weekend. En opgroeien en ontwikkelen is heel wat anders dan eindeloos haren kammen, tanden poetsen en ruzies sussen tussen de zssen omdat iemand naast me wil zitten met het eten.
Blondie888 schreef:
10-04-2023 08:57
De tropenjaren zal je doorheen moeten, niets nieuws onder de zon hoor.

Waarom eigenlijk het besluit genomen om kinderen te krijgen als jullie beiden eigenlijk het liefst werken en carrière maken? Of vinden jullie het leuker als de kinderen wat ouder zijn?

Ik denk dat er niets anders op zit dan zo door te buffelen of minder te gaan werken, jij of partner.
In principe mag het gewoon he. Kinderen krijgen maar de zorg intensief vinden. Dat is niet verboden en het hoeft zelfs niets slecht te zijn voor de kinderen. En je kan ook prima goed kinderen opvoeden en zelf hard werken. Maar dat vraagt wel nog meer energie en hoe kleiner ze zijn hoe harder het doorbuffelen is wat dat betreft.

En wat Dannas zegt, kinderen hebben nog nooit zoveel tijd aan aandacht van ouders gekregen. En ik krijg het onderzoek nu niet gegoogled, maar ik heb zelfs wel eens gelezen dat het vooral van ouders is die werken dat de kinderen significant meer zijn gaan werken. Vrouwen zijn meer gaan werken, nauwelijks minder in het huihsouden gaan doen, doen meer voor kinderen en zijn vooral gaan inleveren op dingen voor zichzelf.

En dat is waar het denk ik spaak loopt voo TO, en een leuke baan hebben waar je veel voldoening uit haalt, en huishouden en kinderen en ook nog andere dingen voor jezelf willen, dan zitten er eigenlijk te weinig uren in de dag en is het vooral veel slim plannen en veel slimme keuzes maken.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven