Karaktertrek of?

26-03-2023 08:50 50 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik kom net uit een relatie waar er sprake was van vreemdgaan en bedrog (liegen). Ik wil me op het datingpad begeven maar zit met het volgende.
Op het forum zie ik vaak reacties op onzekere TO’s die aangeven dat hun partner in een vorige relatie vreemd is gegaan. Er wordt dan geregeld gereageerd met ‘dat is toch niet jullie relatie, dus waar maak je je druk om’. Door mijn historie zou ik niet in een relatie stappen met iemand die eerder dergelijk gedrag heeft vertoond.
Voor mij zegt bedrog en vreemdgaan iets over de persoon die dat doet. Daar zit qua normen en waarden iets mis. En inmiddels geloof ik ook niet meer in het ‘redden’ van zo iemand. Als er in de basis iets niet goed zit, dan kan alleen diegene zelf daar nog iets aan veranderen. Praktijk is dat ze het zelf niet zo zien en dat er ook niets verandert.
Ik ben benieuwd te lezen wat jullie mening hierover is, even los van de opmerkingen die ik in meerdere topics voorbij zie komen.
Voor de duidelijkheid, ik bedoel niet eens een vreemdganger, altijd een vreemdganger. Maar wel als er dergelijk gedrag vertoond wordt dan zit er iets mis en dat betekent niet dat hetzelfde gedrag terug hoeft te komen maar vergelijkbaar gedrag (bedrog) op andere fronten mogelijk wel.
sad wijzigde dit bericht op 26-03-2023 08:56
12.86% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Sad schreef:
26-03-2023 08:50
Op het forum zie ik vaak reacties op onzekere TO’s die aangeven dat hun partner in een vorige relatie vreemd is gegaan. Er wordt dan geregeld gereageerd met ‘dat is toch niet jullie relatie, dus waar maak je je druk om’.

Volgens mij wordt dit vooral gezegd als een ex van TO vreemd is gegaan, niet de huidige vriend in zijn vorige relaties.
Alle reacties Link kopieren Quote
Als iemand vreemdgaat in een relatie dan hoeft hij dat soort gedrag niet voort te zetten in een volgende relatie.
Dan moet het maar zoals het kan
Alle reacties Link kopieren Quote
tv-icoon schreef:
26-03-2023 09:03
Als iemand vreemdgaat in een relatie dan hoeft hij dat soort gedrag niet voort te zetten in een volgende relatie.
Hoeft niet maar kan wel. Is de kans dan groter? En ook als ze vertellen wat er in hun vorige relatie heeft plaatsgevonden, zullen ze dan niet altijd zeggen dat de ‘omstandigheden’ dusdanig waren dat het geleid heeft tot? Maar zijn ze dan wel eerlijk over die omstandigheden? Je hoort het verhaal maar van 1 kant. Kun je daar dan op vertrouwen?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik begrijp heel goed dat als je vorige partner je bedroog, dat je dan niet kiest voor iemand waarvan je al weet dat die ook iemand bedrogen heeft. Of dat karakter is, weet ik niet, maar je weet dan in ieder geval dat diegene ertoe in staat is. Helaas kun je die redenering niet omdraaien: van iemand die nooit vreemd is gegaan (of dat je weet in ieder geval) kun je nog niet zeggen dat diegene er dus ook niet toe in staat is.
Maar zelf zou ik, als ik met vreemdgaan te maken zou hebben gehad, ook niet kiezen voor iemand die zelf al eerder vreemd is gegaan.
Alle reacties Link kopieren Quote
Sad schreef:
26-03-2023 09:12
Hoeft niet maar kan wel. Is de kans dan groter? En ook als ze vertellen wat er in hun vorige relatie heeft plaatsgevonden, zullen ze dan niet altijd zeggen dat de ‘omstandigheden’ dusdanig waren dat het geleid heeft tot? Maar zijn ze dan wel eerlijk over die omstandigheden? Je hoort het verhaal maar van 1 kant. Kun je daar dan op vertrouwen?
Je kunt daarop vertrouwen als je daarvoor kiest, maar je kunt er ook voor kiezen om dat niet te doen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ligt er voor mij denk ik aan wat 'dergelijk gedrag' precies is.

Eenmalig een fout maken, berouw hebben, en werken aan jezelf en je omstandigheden vind ik anders dan maanden of jaren doorgaan met fout gedrag en pas stoppen als je gepakt wordt. Dat laatste klinkt veel meer als een structureel karaktergebrek dan het eerste.

Maar ik kan me ook goed voorstellen dat je na zo'n ervaring in je relatie elk soort vreemdgaan als einde verhaal beschouwt.
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben al 17 jaar niet vreemdgegaan en tijdens vorige relaties wel. Mensen leren ook bij. Ik realiseerde me nooit zo hoe het was voor de ander.
Alle reacties Link kopieren Quote
Sad schreef:
26-03-2023 09:12
Hoeft niet maar kan wel. Is de kans dan groter? En ook als ze vertellen wat er in hun vorige relatie heeft plaatsgevonden, zullen ze dan niet altijd zeggen dat de ‘omstandigheden’ dusdanig waren dat het geleid heeft tot? Maar zijn ze dan wel eerlijk over die omstandigheden? Je hoort het verhaal maar van 1 kant. Kun je daar dan op vertrouwen?
Ik denk persoonlijk dat ieder mens in staat is tot vreemdgaan (of geweld/diefstal, noem het maar op), maar of ze dat ook daadwerkelijk doen hangt toch grotendeels af van de omstandigheden en natuurlijk ook wel deels van karakter.
Alle reacties Link kopieren Quote
CHL schreef:
26-03-2023 09:41
Ik denk persoonlijk dat ieder mens in staat is tot vreemdgaan (of geweld/diefstal, noem het maar op), maar of ze dat ook daadwerkelijk doen hangt toch grotendeels af van de omstandigheden en natuurlijk ook wel deels van karakter.
Dit denk ik ook.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ooit op een date vertelde mijn date mij als goed verhaal hoe hij zijn vorige relatie belazerd had. Vrienden die voor hem in stonden. Auto’s wisselen met familie zodat hij met een onbekende auto op stap kon enz.
Er is geen tweede dat gekomen.
Blijkbaar een kutkarakter en support van zijn omgeving zich zo te kunnen gedragen.
Hij vind het overigens maar raar dat het ik het hele maal geen goed verhaal vond. Zegt ook genoeg.

Ik denk dat dat belangrijk is. Fouten maken kan, maar neem je er verantwoordelijkheid voor, hoe kijkt diegene er zelf op terug
lorrelies wijzigde dit bericht op 26-03-2023 09:46
13.01% gewijzigd
Ja wat!? Pannekoek! Doei! ©
KamilleT schreef:
26-03-2023 09:21
Ik ben al 17 jaar niet vreemdgegaan en tijdens vorige relaties wel. Mensen leren ook bij. Ik realiseerde me nooit zo hoe het was voor de ander.
Werkelijk niet? Fijn dat je niet meer vreemdgaat, maar wat dacht je dan?
Alle reacties Link kopieren Quote
Tja, mensen leren en ontwikkelen zich. Vreemdgaan als je 18 of 20 bent, of in je studententijd, dat zegt zeker niet dat je dat later ook nog doet.
Als iemand dat in zijn laatste serieuze relatie deed snap ik dat het geen date materiaal voor je is, meer de meerderheid van de mensen doet het ooit in zijn leven.
Alle reacties Link kopieren Quote
snug schreef:
26-03-2023 09:45
Werkelijk niet? Fijn dat je niet meer vreemdgaat, maar wat dacht je dan?
Niets. Daar was ik niet mee bezig.
Alle reacties Link kopieren Quote
Je spreekt jezelf een beetje tegen, want eigenlijk vind je wel degelijk eens een vreemdganger, altijd een vreemdganger. Dat is prima, jij mag je eigen criteria voor een partner hebben.

Ik zie het zelf niet zo zwart-wit. Mensen maken domme fouten, of sommige relaties halen het slechtste in elkaar naar boven, of iemand was nog erg jong. Weet ik veel. Voor mijzelf is de relatie wel definitief over als ik op wat voor vlak ook maar bedonderd word. Maar ik durf niet te zeggen dat ik iemand bij voorbaat afschrijf als die ooit eens vreemd is gegaan.
Alle reacties Link kopieren Quote
En nee, ik zie vreemdgaan niet als karaktertrek. Juist niet. Dat zou bijna betekenen dat iemand er niets aan kan doen. Het is juist eigen handelen, waarvoor iemand verantwoordelijk kan worden gehouden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben in een vorige relatie vreemdgegaan, ik heb het direct uitgemaakt daarna omdat het voor mij toen duidelijk was dat de relatie echt voorbij was. Het zou nu nooit meer in mij opkomen om vreemd te gaan omdat ik mijn huidige partner nooit zo veel verdriet zou willen doen.
Ik geloof niet dat er met mijn normen en waarden wat mis is na 1x vreemdgaan. Ik vind affaires en dubbellevens een ander verhaal.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb vroeger wel een losbandige periode gehad waarbij ik een aat vriendjed gehad heb en tijdens die relaties ook vreemdging.

Ik kwam daarvoor uit een relatie van mijn 14e tien jaar lang met een oudere ( 11 jaar ouder) gozer die drugsverslaafd was en mijn eigenwaarde goed om zeep geholpen had. Ik was overal bevestiging aan t halen dat ik leuk was.
Ik was beschadigd dus er zat idd iets niet goed. Ik nam geen van die vriendjes sirieus genoeg om echt een toekomst met hun te zien waren meestal ook wat dubieuze jongens/mannen.

Ik heb uiteindelijk alles een plekje gegeven en toen het beter met mij ging ben ik een hele leuke lieve man tegen gekomen waar ik wel een gezonde toekomst mee zag. We zijn nu negen jaar samen en getrouwd met twee kids en ik ben never nooit vreemdgegaan en ook nooit overwogen, in verleiding geweest of wat dan ook. Ik heb echt oprecht geen interesse meer in andere mannen en ben gewoon onwijs gek op die van mij.
where ever you go, go with your heart
Alle reacties Link kopieren Quote
Lorem_Ipsum schreef:
26-03-2023 10:08
Je spreekt jezelf een beetje tegen, want eigenlijk vind je wel degelijk eens een vreemdganger, altijd een vreemdganger. Dat is prima, jij mag je eigen criteria voor een partner hebben.

Ik zie het zelf niet zo zwart-wit. Mensen maken domme fouten, of sommige relaties halen het slechtste in elkaar naar boven, of iemand was nog erg jong. Weet ik veel. Voor mijzelf is de relatie wel definitief over als ik op wat voor vlak ook maar bedonderd word. Maar ik durf niet te zeggen dat ik iemand bij voorbaat afschrijf als die ooit eens vreemd is gegaan.
Waarom is dat polariseren nodig? Ik zeg niet eens een vreemdganger altijd een vreemdganger. Vreemdgaan is maar 1 uitingsvorm. Ik vraag me af of er in de kern iets mis zit en als de persoon in kwestie dat niet zelf erkent en daar niets mee doet, het zou kunnen betekenen dat het gedrag (bedrog op meerdere gebieden) dan ook niet zou veranderen.
Ik vraag het me af. Overigens heb ik het ook niet over 1 keer een ander zoenen of 1 ons of een klein leugentje. Ik heb het over stelselmatig liegen/bedriegen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik begrijp je vraag maar ik denk dat je de kans loopt dat iemand dit helemaal niet met je zal delen. Bijvoorbeeld als het iemand is die eenmalig vreemd is gegaan dan kan ik me voorstellen dat iemand dat helemaal niet wil vertellen. Omdat elke relatie anders is en iemand ook in andere situaties weer anders kan reageren op omstandigheden.
Dus ik denk ook dat iemand in de basis trouw zou kunnen zijn maar onder invloed van omstandigheden iemand toch ervoor kiest om vreemd te gaan.

Het klinkt me een beetje alsof je op zoek bent naar 100% zekerheid dat iemand niet vreemd zal gaan of zal liegen maar die zekerheid heb je nooit. Waarschijnlijk had je het van je vorige partner ook niet verwacht dat hij op enig moment vreemd zou gaan of jou voor zou gaan liegen. Het gaat er vooral om of je bereid bent om iemand te vertrouwen en de communicatie over de relatie open weet te houden samen. Om op de hoogte te blijven van hoe je beide in de relatie zit.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik geloof best dat mensen die structureel vreemd gaan daar soms een bepaalde kick uithalen en dat dát een karaktertrek is. Maar verder geloof ik totaal niet in "eens een vreemdganger altijd een vreemdganger".

Ik ging zelf vreemd in mijn vorige relatie. Ik was ongelukkig met hem en uit een soort misplaatste conflictvermijdendheid ging ik dat gesprek niet aan maar vond ik steun bij iemand anders. Toen dat werkelijk overging in vreemdgaan kwam ik tot de realisatie hoe slecht mijn relatie was. Ik heb het toen opgebiecht en we zijn uit elkaar gegaan. Mijn ex ging kapot nadat ik het opbiechtte, en ik leerde toen op een harde manier hoeveel meer pijn ik hem toen had gedaan dan als ik gewoon eerlijk had aangegeven dat ik niet gelukkig was in mijn relatie. Voor mij was het echt een les in eerlijk communiceren. Ik zou het nu echt nooit meer zo aanpakken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Sinneljocht schreef:
26-03-2023 11:02
Ik begrijp je vraag maar ik denk dat je de kans loopt dat iemand dit helemaal niet met je zal delen. Bijvoorbeeld als het iemand is die eenmalig vreemd is gegaan dan kan ik me voorstellen dat iemand dat helemaal niet wil vertellen. Omdat elke relatie anders is en iemand ook in andere situaties weer anders kan reageren op omstandigheden.
Dus ik denk ook dat iemand in de basis trouw zou kunnen zijn maar onder invloed van omstandigheden iemand toch ervoor kiest om vreemd te gaan.

Het klinkt me een beetje alsof je op zoek bent naar 100% zekerheid dat iemand niet vreemd zal gaan of zal liegen maar die zekerheid heb je nooit. Waarschijnlijk had je het van je vorige partner ook niet verwacht dat hij op enig moment vreemd zou gaan of jou voor zou gaan liegen. Het gaat er vooral om of je bereid bent om iemand te vertrouwen en de communicatie over de relatie open weet te houden samen. Om op de hoogte te blijven van hoe je beide in de relatie zit.
Het klopt, dat dit is waar ik mee worstel. Het opnieuw vertrouwen vinden. Dat ligt bij mij om op te lossen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Bbubbels schreef:
26-03-2023 11:05
Ik geloof best dat mensen die structureel vreemd gaan daar soms een bepaalde kick uithalen en dat dát een karaktertrek is. Maar verder geloof ik totaal niet in "eens een vreemdganger altijd een vreemdganger".

Ik ging zelf vreemd in mijn vorige relatie. Ik was ongelukkig met hem en uit een soort misplaatste conflictvermijdendheid ging ik dat gesprek niet aan maar vond ik steun bij iemand anders. Toen dat werkelijk overging in vreemdgaan kwam ik tot de realisatie hoe slecht mijn relatie was. Ik heb het toen opgebiecht en we zijn uit elkaar gegaan. Mijn ex ging kapot nadat ik het opbiechtte, en ik leerde toen op een harde manier hoeveel meer pijn ik hem toen had gedaan dan als ik gewoon eerlijk had aangegeven dat ik niet gelukkig was in mijn relatie. Voor mij was het echt een les in eerlijk communiceren. Ik zou het nu echt nooit meer zo aanpakken.
Jammer dat het zo gelopen is. Goed dat je het nu anders zou doen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dubbel
sad wijzigde dit bericht op 26-03-2023 11:44
99.01% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik snap je gedachtengang wel. Iedereen en iedere situatie is anders, daar kan je denk ik geen algemeenheden op plakken. Ik zou wel wat vragen stellen (al dan niet in mijn eigen hoofd) over hoe capabel diegene is in communicatie, of er onderliggende problematiek o.i.d. is, wat diegene er nu zelf achteraf over kan zeggen. Of er in de tussentijd dingen geleerd zijn, met zichzelf aan de slag is geweest, eerlijk en open terug kan blikken op de situatie.

Iemand die niet verder komt dan 'als ik thuis kwam was er altijd gezeik, zij wilde nooit meer neuken' etc. etc. zou ik ervanuit gaan dat hij het zo weer zou doen.
"Wine in the morning, and some breakfast at night. Oh baby, I'm beginning to see the light!"

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven