Kerst diner gezeur

21-12-2011 21:17 48 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik hoor van zo veel mensen dat ze geen zin hebben om bij familie te zitten met kerst, en dat een hele boel mensen opkijken tegen het gedoe tijdens de kerst met familie dinertjes.

Ik woon zelf in het buitenland en hier wordt geen kerst gevierd dus ik heb er geen last van, maar toen ik nog in Nederland woonde vierde was ik altijd alleen thuis. Heerlijk vond ik dat.

Ik was benieuwd naar jullie mening hier over.

Sorry ik was de 'nee' vergeten in de pol ;) dat was natuurlijk ook een optie!

Kerst diner met familie?

Totaal aantal stemmen: 41

Ja! Leuk. (61%)
Dit jaar lekker thuis met eigen familie. (15%)
Verschrikkelijk! ik sluit met twee dagen thuis op. (24%)
i'm on a seafood diet, i see food and i eat it
Ik heb Ja, Leuk! ingevuld, maar dat komt voornamelijk denk ik omdat het bij ons totaal geen verplichting is.

Als iemand het groots wil vieren met een groots diner enzo is dat omdat diegene zin heeft om een groots diner te maken. Als niemand hier zin in heeft, maar wel zin om bij elkaar langs te gaan, dan hebben we gewoon soep uit een zak en een quiche van de AH ofzo. En als iemand op vakantie gaat, dan kan dat ook. Allemaal prima.

Ik ben echt zo blij dat ik niet van die claimerige familieleden heb. Mijn broertje heeft een Engels vriendinnetje en die is zó onwijs jaloers dat hij met Kerst niet bij zijn moeder hoeft op te zitten, maar gewoon de héle kerst bij haar kan zijn. (en natuurlijk best blij dat ie daar kan zijn natuurlijk)
quote:MarianneDavids schreef op 21 december 2011 @ 22:14:

[...]

Isa bin Maryam (Jezus, zoon van Maria), zoek maar in de koran. Jezus (Isa) wordt als een van de profeten beschouwd. Meriyemana is nog steeds een bedevaartplaats, Maria zou daar haar laatste levensjaren hebben gesleten. Ik weet niet in welk deel van Turkiye je woont maar Meriyemana ligt niet zo heel ver van Izmir.Ik woon ongeveer 30 kilometer van Meriyemana af, maar ik snap niet zo goed wat dit met kerst te maken heeft. Puntje bij paaltje viert bijna niemand hier kerst. Sommige mensen hebben wel een kerstboom, maar weten niet dat 25 en 26 december kerstmis is. Ze doen het meer voor de sier.
i'm on a seafood diet, i see food and i eat it
Kerst kan een hoop stress opleveren vanwege de vele verplichtingen die men vaak heeft.

Tradities, gewoontes, noem maar op. Voor veel mensen is het een hoop gedoe om iedereen tevreden te stellen en denk dan vooral aan ouder, schoonouder, stiefouders, etc, etc.

Zo gauw als niks moet en alles mag, kan is het al een stuk leuker.

Jarenlang heb ik mee gedaan aan de tradities op zowel kersavond, 1ste en 2e kerstdag en altijd met een hoop gezeur, geklaag en gemaakte gezelligheid.

Sinds een jaar of 5 doe ik dat niet meer en dat is een heel stuk fijner en relaxter.

Fijne feestdagen voor jullie allemaal
quote:norma_jeane schreef op 21 december 2011 @ 22:17:

[...]

Ik woon ongeveer 30 kilometer van Meriyemana af, maar ik snap niet zo goed wat dit met kerst te maken heeft. Puntje bij paaltje viert bijna niemand hier kerst. Sommige mensen hebben wel een kerstboom, maar weten niet dat 25 en 26 december kerstmis is. Ze doen het meer voor de sier.Weet ik. In Taksim, een zeer bekende wijk in Istanbul (culsulaten, antiek trammetje, metro), worden de winkeltjes waar pikante kleding en zo wordt verkocht versierd met kerstdecoratie, net als de winkels waar die pakjes worden verkocht voor het besnijdenisfeest. Mijn Turkse vrienden hebben ook een kerstboom, inderdaad alleen voor de sier en om de donkere decembermaand op te fleuren.
verba volant, scripta manent.
Wij vinden de feestdagen heerlijk en waarom?

Omdat we gezellig gaan eten met familie en vrienden.

Iedereen neemt 2 lekkere gerechten mee en drinken voor het lopend buffet.

-> Geen gezeur van "moeten" en "verplichtingen".

-> Ook geen gezeur van verplichte etiquette.

-> Dresscode: Gewoon netjes en niet overdreven.

-> Locatie is elk jaar verschillend.
Autopsies tonen onomstotelijk de injectieschade aan.
Ik vind kerst leuk..alleen dan met mijn eigen gezin..en geen gezeur en gezeik met familie.

Mijn familie zeurt altijd..ook al heb ik lieve ouders hoor..en een lieve zus, en een eikel van een broer..

Dit keer gaan we uiteten.. is t weer niet goed, want de ruimte is te klein, de kinderen moeten mee en dus moet het personeel rekening houden dat de kinderen rond kunnen lopen..aldus mijn ma..

Maar eerst moeten we 3uur van tevoren opkomen draven, want er moet gevreten worden,..taart..bonbons..toastjes de hele mikmak..

Dat doen wij dus niet. Wij komen een uur van te voren voor n borrel.

O ja..mijn schoonouders...lieve mensen, maar die zitten al te wachten met de worst en de kaas, (gelukkig) verwachten ze niet dat we komen eten, want dat is te lastig.

Dit keer nemen wij ze mee uiteten, tegelijkertijd met mijn ouders en familie, uiteraard in overleg. Dus 2 vliegen in 1 klap..

Ik heb een hekel aan dat moeten, aan dat getouwtrek, dat krampachtig die familie bij elkaar houden.

Dat moet je niet willen zo toch?

Normaliter zijn wij met de kerst weg..volgend jaar gaan we weer..
Hier geen gedoe, en ik denk dat ik lekker kook voor mijn ouders als Snoezekind wordt teruggebracht van logeren.

(Biologisch kippetje met krieltjes uit de oven, verschillende groentes en als toetje een soesjestoren, zoals die voorop de allerhande staat).
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
quote:Jaja007 schreef op 21 december 2011 @ 22:50:

Wij vinden de feestdagen heerlijk en waarom?

Omdat we gezellig gaan eten met familie en vrienden.

Iedereen neemt 2 lekkere gerechten mee en drinken voor het lopend buffet.

-> Geen gezeur van "moeten" en "verplichtingen".

-> Ook geen gezeur van verplichte etiquette.

-> Dresscode: Gewoon netjes en niet overdreven.

-> Locatie is elk jaar verschillend.Kijk..dat vind ik nou leuk!!
quote:monalisalove schreef op 21 december 2011 @ 21:37:

Ik mis...... Ik wil zeuren, want ik WIL het juist gezellig vieren met iedereen, maar moet alle feestdagen werken.ik MAG ook werken met de feestdagen.krijg mn toeslagen en het is vaak nog gezelliger als op de gewone werkdagen.familie heb ik bijna niet,mn vrienden zie ik voor of na de feestdagen wel.mischien eens op eens andere manier bekijken?
quote:jilzz schreef op 21 december 2011 @ 22:57:

[...]

Kijk..dat vind ik nou leuk!!

Dat komt omdat wij, familie en vrienden geen hoge eisen stellen aan het eten en de hele entourage.

Het hoeft er niet zo uit te zien zoals het in de media wordt voorgespiegeld.
Autopsies tonen onomstotelijk de injectieschade aan.
Wij hebben het allemaal zo druk, vooral dit jaar dat ik eigenlijk wel heel blij ben dat we eindelijk eens MOETEN afspreken. Met de eerste Kerstdag zijn we met mijn ouders. Zij wonen in het buitenland en komen vanaf morgen bij ons logeren. De tweede kerstdag vieren weer bij ons thuis, met de familie van mijn vriend en nog wat vrienden. Ik heb er wel zin in! En ja, omdat ik orthodox ben, gaan we op 7 januari weer kerst vieren ;)
mijn mams woont ook in turkije en daar is het in ieder geval geen officiele feestdag.. haar vrienden vieren daar ook geen kerst.. en om nou met wildvreemden aan te schuiven..

wij doen lekker rustig aan dit jaar, moeders is dus niet in het land, zus zit in een verhuizing, schoonouders zijn op vakantie, vrienden zijn bij familie.. dus dit jaar gewoon even lekker met ons gezin.. Joggingbroeken-Kerst, uitslapen, een paar leuke films, met veel lekker eten ! En een paar pakjes onder de kerstboom
Toevallig breng ik dit jaar met familie door, maar dat is niet altijd zo, en 't is ook zeker geen vereiste.

Heb er zin in, altijd een ontspannen sfeer, fijne gesprekken, dus nee voor mij geen gruwelijke opgelegde familieverplichtingen
Bij mij betekent kerst:

kerstmiddag/avond diner bij mijn ouders inclusief nachtmis.

eerste kerstdag: eten bij mijn schoonouders

tweede kerstdag: verjaardag van mijn overgrootmoeder, patatje eten op het station.

Bomvolle kerst en weinig stress, ondanks dat we geen echt diner hebben, nemen wij bij beide families een gang/gerecht voor onze rekening. Tweede kerstdag staat altijd in teken van mijn overoma en dan heb ik wel stress, maar dan alleen of de treinen op tijd rijden.

Detail: schoonouders hadden altijd tweede kerstdag als familie gebeuren, dat hebben zij veranderd naar eerste kerstdag toen ik ik in de familie kwam, aangezien mijn overoma dan jarig is en zij als 100+ jarige toch meer recht heeft op die datum.
Ik vind kerst niet zo leuk. Geen verplichtingen, maar stiekem toch verwachtingen van oudere generaties en een bepaalde druk om samen te zijn, al was het maar omdat het "zo hoort" (volgens hen). Daarnaast legt het de familieverhoudingen altijd een paar dagen onder een vergrootglas, zeg maar. Niet altijd een pretty look. Later ga ik het anders doen :-).
Ik heb helemaal niets met die verplichte gezelligheid. Ik laat het daarom ook gewoon langs me heen gaan. Heb uitnodigingen afgeslagen het enige dat ik doe is de 1e kerstdag bij mijn broer eten.

Dat doen we vaker op zondag dus dat is niets bijzonders. Verder lekker thuis en geen gezeur.
Ja de advocaten draaien na januari altijd overuren, daar na de feestdagen een grote piek van echtscheidingen komt, ook na de zomervakantie is zo'n grote echtscheidings piek.

Wij hebben nooit iemand wat verplicht, vorig jaar hadden wij de hele familie te eten, het was heel leuk, iedereen was welkom, maar het hoefde niet, en toch kwam iedereen.( wel even laten weten wie wel kwam en niet kwam maar das logisch)

Daardoor bliijven wij dit jaar lekker met zijn 2, en doen we heerlijk rustig aan.

Voor het eerst sinds jaren zijn wij ook nieuwsjaarsdag thuis, hadden geen zin in om 'smorgens (jaarlijks terugkerende traditie) de auto in te kruipen half slaperig, voor nieuwjaarswensen aan de andere kant van Nederland, en 'savonds laat weer thuis te komen.

We hebben er geen zin in, dus doen het dit jaar niet.
Hier ook geen verplichting hoor... Kerstavond vieren we in onze makkelijke joggingbroek met hapjes en muziek, glaasje wijn erbij... Gewoon gezellig!

Eerste Kerstdag is standaard naar mijn ouders, lekker eten, cadeautjes uitpakken en een cadeautjesspel. Lekker vertroetelt worden, juist geen verplichting!

En 2de Kerstdag gaan we de broer van mijn vriend, pas vanaf 16:00 en zij hebben een lekkere kaasplank besteld. Dus wederom niets gedwongen, en het zal niet al te laat worden.

Ik denk dat mensen zich dat zelf opdringen...
Ik vier kerst met mijn ouders. Op maandag ga ik naar de bioscoop met een goede vriend.
World of Warcraft: Legion
Nou wij hebben een aantal jaar aan de ''verplichting'' bij mijn familie weten te ontsnappen,dit jaar toch ja gezegd en het is nu al een week stress vanwege spanningen onderling,een ernstige zieke etc.Kreeg gisteren te horen dat het waarschijnlijk niet door gaat,zit ik dan met al mijn boodschappen voor nagerechten voor 12 personen...
Ik vind dit altijd een heerlijke periode. Geen kerststress hier, en al helemaal niet het gevoel verplichtingen te hebben. We proberen elk jaar een goede mix van familie, vrienden en 'rustig met alleen ons gezin' te hebben, en dat lukt ook dit jaar weer. Laat kerst maar komen!
Bij ons zijn wij het juist (broer, zus en ik) die onze ouders 'dwingen' om toch vooral weer met zijn allen in hun huis gezellig te kerstbrunchen, zoals we al heeeeeeel lang doen op 1e kerstdag

Daarna diner bij schoonouders waar iedereen een gang maakt en tweede kerstdag lekker met zijn drietjes op de bank in pyjama, verheug me er nu al op. Maar vind de rest van de kerst ook leuk.
Wij hebben ook een volle agenda met kerst. Morgen heb ik kerst met wat vrienden (vriend heeft een verjaardag) zaterdag is het met alle huisgenoten plus vrienden van mijn vriend gezellig eten. Zondag lunch bij schoonmoeder en maandag bij mijn familie het kerstdiner. Dus druk weekend maar ik vind het echt enorm gezellig. Ik zie het ook niet echt als een verplichting. Bij mijn familie is het om en om eerste kerstdag of tweede kerstdag. zodat schoonfamilies ook af en toe eerste of tweede kunnen vieren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven