Kostenverdeling
woensdag 28 juni 2017 om 08:28
Goedemorgen,
Ik heb sinds 1.5 jaar een vriend en wij wonen sinds kort (2 maanden) samen en ik heb wat bedenkingen bij onze kostenverdeling.
Hij is bij mij in mijn huurhuis ingetrokken waar ik al woonde met mijn dochters 5jr en 3jr uit een eerdere relatie.
Ik had voorgesteld om samen een rekening te openen waarop we elke maand een bedrag storten en daar de vaste lasten mee betalen. Hij is hier geen voorstander van omdat hij niet wil meebetalen voor mijn husidieren (1 kat en kleine hond en kinderen). Nu is zijn voorstel dat hij een 1/3 van alle kosten betaald omdat hij het oneerlijk vindt om alles half/ half te betalen omdat ik kinderen heb en meer verbruik?
Ik schrok hier een beetje van is dit terecht of niet?
De vaste lasten komen op een kleine 1000 euro in de maand.
Op het moment verdien ik meer (werk voltijds) omdat hij werkloos is maar wel een uitkering krijgt.
Ik heb sinds 1.5 jaar een vriend en wij wonen sinds kort (2 maanden) samen en ik heb wat bedenkingen bij onze kostenverdeling.
Hij is bij mij in mijn huurhuis ingetrokken waar ik al woonde met mijn dochters 5jr en 3jr uit een eerdere relatie.
Ik had voorgesteld om samen een rekening te openen waarop we elke maand een bedrag storten en daar de vaste lasten mee betalen. Hij is hier geen voorstander van omdat hij niet wil meebetalen voor mijn husidieren (1 kat en kleine hond en kinderen). Nu is zijn voorstel dat hij een 1/3 van alle kosten betaald omdat hij het oneerlijk vindt om alles half/ half te betalen omdat ik kinderen heb en meer verbruik?
Ik schrok hier een beetje van is dit terecht of niet?
De vaste lasten komen op een kleine 1000 euro in de maand.
Op het moment verdien ik meer (werk voltijds) omdat hij werkloos is maar wel een uitkering krijgt.
woensdag 28 juni 2017 om 08:33
ik kan je vriend wel begrijpen. Wat moet er allemaal van de gezamenlijke rekening betaald worden? Ook kleding? Uitstapjes, etc? Kun je niet na rato bijdragen aan jullie gezin? Bijvoorbeeld dat jij 60% van je inkomen in een gezamenlijke pot stopt en je vriend 40%. Even samen kijken wat redelijk is. En dat percentage blijft voorlopig zo, ook als je vriend weer een baan heeft.
woensdag 28 juni 2017 om 08:33
woensdag 28 juni 2017 om 08:36
Wat zijn de gevolgen voor jou dat hij bij jullie is ingetrokken? Heb je minder recht op toeslagen oid?
Ik weet eigenlijk niet wat ik zou willen met een man die alles afweegt op een weegschaal tijdens het opbouwen van een relatie. Maar ja, bij ons gaat alles op één bult, waar we samen alles van betalen.
Ik weet eigenlijk niet wat ik zou willen met een man die alles afweegt op een weegschaal tijdens het opbouwen van een relatie. Maar ja, bij ons gaat alles op één bult, waar we samen alles van betalen.
woensdag 28 juni 2017 om 08:38
Bedankt voor de antwoorden alvast. We hebben het voor het samenwonen erover gehad en toen was hij akkoord met een regeling van gezamelijke rekening en naar ratio betalen ( ik meer aangezien ik meer verdien).
Op het moment dat we gingen samenwonen werkte hij nog maar nu is zijn contract helaas afgelopen.
Hij doet niet veel in het huishouden, het meeste doe ik na het werk als de kinderen s'avonds slapen.
Met de kinderen speelt hij af en toe maar past niet op of tenzij een halfuur als ze s'avonds slapen en ik met de hond ga lopen. Ik vind/ vond dat ik niet meer van hem kan verwachten aangezien het niet zijn kinderen zijn?
Op het moment dat we gingen samenwonen werkte hij nog maar nu is zijn contract helaas afgelopen.
Hij doet niet veel in het huishouden, het meeste doe ik na het werk als de kinderen s'avonds slapen.
Met de kinderen speelt hij af en toe maar past niet op of tenzij een halfuur als ze s'avonds slapen en ik met de hond ga lopen. Ik vind/ vond dat ik niet meer van hem kan verwachten aangezien het niet zijn kinderen zijn?
woensdag 28 juni 2017 om 08:39
woensdag 28 juni 2017 om 08:44
En hoe komt het dat het veranderd is van 'naar rato'naar 'elk de helft'?fluffy12 schreef: ↑28-06-2017 08:38Bedankt voor de antwoorden alvast. We hebben het voor het samenwonen erover gehad en toen was hij akkoord met een regeling van gezamelijke rekening en naar ratio betalen ( ik meer aangezien ik meer verdien).
Ik vind het eerlijk gezegd niet zo onlogisch dat je vriend minder betaalt omwille van de kinderen. Hun vader betaalt daar als het goed is al voor.
Huishoudtajen zou ik wel verdelen, en het is logisch dat wie meer tijd heeft, meer doet.
woensdag 28 juni 2017 om 08:45
Klinkt best redelijk toch? Jij en twee kinderen en huisdieren, hij alleen, en dan 2/3 en 1/3 van de vaste lasten. Overigens zou ik er zelf dan ook wel weer op afknappen als een man iets niet eerlijk vindt, terwijl een 50/50 verdeling of naar rato van het inkomen net zo goed een redelijk voorstel zou zijn. En dat niet willen meebetalen aan de huisdieren vind ik ook een afknapper. Zou hij dan bijv ook per se zijn eigen Eftelingkaartje willen kopen en de ijsjes voor de kinderen weigeren te betalen?
Ik zie het al, dit is gedoemd te mislukken. Hij kiest niet voor het totale pakketje maar wil wel de lusten en niet de lasten.
Ik zie het al, dit is gedoemd te mislukken. Hij kiest niet voor het totale pakketje maar wil wel de lusten en niet de lasten.
woensdag 28 juni 2017 om 08:47
Jeetje het komt een beetje op mij over als wel de lusten niet de lasten. Dat jij meer bijdraagt ok dat kan ik snappen jij bent met meer. Maar hij is toch niet alleen bij jou ingetrokken hij heeft er toch voor gekozen om bij jou en de kinderen in te trekken. En wat hierboven ook al geschreven staat heeft zijn intrekken bij jou gevolgen voor eventuele toeslagen? Dan zou hij dat bij moeten leggen. Aparte situatie dit
woensdag 28 juni 2017 om 08:50
Ik betaal ook mee voor mijn stiefzoon... Hier gewoon alles verdeeld. We verdienen even veel.
Prima dat jullie hebben overlegd dat hij minder betaald ivm de kinderen, maar wil hij wel echt onderdeel van je gezin zijn?
Hoe zit het met jouw toeslagen?
Prima dat jullie hebben overlegd dat hij minder betaald ivm de kinderen, maar wil hij wel echt onderdeel van je gezin zijn?
Hoe zit het met jouw toeslagen?
lalalief wijzigde dit bericht op 28-06-2017 09:29
0.20% gewijzigd
woensdag 28 juni 2017 om 08:54
Ik vind naar rato verdelen het eerlijkst. En dan idd alleen de gezamenlijke kosten. Maar dan verwacht ik wel dat het huishouden ook naar rato verdeeld hoort te worden, hij zal dus meer moeten gaan doen. Anders gaat het wel erg lijken op een goedkope en makkelijke oplossing voor hem. Soort goedkoop all-in hotel ben je dan. Ik denk dat ik toch zou wachten met samenwonen tot hij weer een baan heeft.
Creativity is intelligence having fun
woensdag 28 juni 2017 om 08:58
Hij hoeft niet alles voor de bonuskinderen te betalen,maar hij kiest voor jou en weet dat de kinderen er bij horen.
Zoals Minke zegt: klinkt als lusten en geen lasten. Weinig in huishouden en is werkloos?
Geef maar aan dat je meer van hem mag verwachten in dat opzicht, hij is thuis!!
Ik verdien minder dan vriend, we delen wel alle kosten 50/50. Onze keuze. Huishouden is 50/50. Hij is minder gaan werken en doet nu iets meer in het huishouden want daar is de tijd voor. Overigens zonder overleg, dit verloopt natuurlijk. Zoals het bij jou gaat, dan zou ik het niet lang trekken.
Ik zeg: tijd voor een goed gesprek. Succes!
Zoals Minke zegt: klinkt als lusten en geen lasten. Weinig in huishouden en is werkloos?
Geef maar aan dat je meer van hem mag verwachten in dat opzicht, hij is thuis!!
Ik verdien minder dan vriend, we delen wel alle kosten 50/50. Onze keuze. Huishouden is 50/50. Hij is minder gaan werken en doet nu iets meer in het huishouden want daar is de tijd voor. Overigens zonder overleg, dit verloopt natuurlijk. Zoals het bij jou gaat, dan zou ik het niet lang trekken.
Ik zeg: tijd voor een goed gesprek. Succes!
Een baksteen is nooit alleen
woensdag 28 juni 2017 om 08:59
Voorstel:
Maak een schema wat je vaste lasten zijn (huur, GWL, gemeentelijke belastingen, TV , Internet, boodschappen etc) en doe dit naar rato.
Overige vaste lasten (huisdieren, kids) voor jouw rekening.
En helemaal eens met MinkeDeWit. Dit gaat m niet worden. Nu al gezeur over geld, beetje jammer.
Als hij alleen woont, heeft hij huur etc ook op te brengen. Maar dan in zijn eentje.
Maak een schema wat je vaste lasten zijn (huur, GWL, gemeentelijke belastingen, TV , Internet, boodschappen etc) en doe dit naar rato.
Overige vaste lasten (huisdieren, kids) voor jouw rekening.
En helemaal eens met MinkeDeWit. Dit gaat m niet worden. Nu al gezeur over geld, beetje jammer.
Als hij alleen woont, heeft hij huur etc ook op te brengen. Maar dan in zijn eentje.
Je moet het leven niet te serieus nemen. Je overleeft het toch niet!
woensdag 28 juni 2017 om 09:06
Ik had toen ik mijn vriend leerde kennen mijn hond al. Later ben ik bij hem gaan wonen en wij doen het zoals jij omschrijft.
Vaste lasten naar rato, beide een vast bedrag op een gezamenlijke rekening voor boodschappen en uitjes/uit eten.
Maar de belasting voor mijn hond, voer, snacks, spulletjes en dagopvang betaal ik zelf voor mijn hond. Hij koos voor mij en kreeg daar de hond bij dus vind ik het niet meer dan normaal dat ik dat ook blijf betalen.
TO ik kan me dus wel voorstellen dat jou vriend dat ook zo vind.
Tralalalala
woensdag 28 juni 2017 om 09:14
Het lijkt me heel normaal om de kosten te verdelen naar inkomen, dus degene die meer verdient legt ook meer in in de gezamenlijk pot , zo doen wij het in elk geval. Maar serieus, niet mee willen betalen aan de kinderen en een huisdier? Doet hij dan ook alleen boodschappen voor zichzelf en jou en niet voor de kinderen? Of mag jij die boodschappen zelf halen?
woensdag 28 juni 2017 om 09:15
Ik kijk wat geld betreft naar de feiten en het is een feit dat dieren en kinderen meer geld kosten. Dat hij dan vindt dat je wat meer moet betalen vind ik op zich logisch. Tenzij hij 2x zoveel verdient.
Wat hij met dit signaal eigenlijk aangeeft is dat hij de situatie nu (nog) niet ziet als 'nu gaan we verder samen als 1 gezinnetje met dieren en kids'. Kan best dat hij dat over een tijdje anders gaat zien. Ik kan me voorstellen dat hij daar nog wat meer naartoe moet groeien.
Als hij nu opeens een close band met dieren en kinderen ontwikkelt wordt het op een gegeven moment wel zaak dat hij ook daarin bijdraagt vind ik. Zoiets kun je wel aangeven alvast.
Wat hij met dit signaal eigenlijk aangeeft is dat hij de situatie nu (nog) niet ziet als 'nu gaan we verder samen als 1 gezinnetje met dieren en kids'. Kan best dat hij dat over een tijdje anders gaat zien. Ik kan me voorstellen dat hij daar nog wat meer naartoe moet groeien.
Als hij nu opeens een close band met dieren en kinderen ontwikkelt wordt het op een gegeven moment wel zaak dat hij ook daarin bijdraagt vind ik. Zoiets kun je wel aangeven alvast.
woensdag 28 juni 2017 om 09:16
Lijkt me geen leuke man. Jij werkt, hij is werkloos, en jij kan na je werk het huishouden nog doen.
Jullie hebben nu een gezamenlijke huishouding, lijkt me logisch dat als jij thuiskomt alles gedaan is, en je zo kan aanschuiven voor de maaltijd.
Neem aan dat hij als hij een relatie met jou heeft ook een relatie met de kinderen heeft. Kan je mooi tijdelijk de opvang stoppen, en dat geld is dan voor hem.
Hij woont dus voor een schijntje en voert bijna niks uit.
Jullie hebben nu een gezamenlijke huishouding, lijkt me logisch dat als jij thuiskomt alles gedaan is, en je zo kan aanschuiven voor de maaltijd.
Neem aan dat hij als hij een relatie met jou heeft ook een relatie met de kinderen heeft. Kan je mooi tijdelijk de opvang stoppen, en dat geld is dan voor hem.
Hij woont dus voor een schijntje en voert bijna niks uit.