Kostenverdeling
woensdag 28 juni 2017 om 08:28
Goedemorgen,
Ik heb sinds 1.5 jaar een vriend en wij wonen sinds kort (2 maanden) samen en ik heb wat bedenkingen bij onze kostenverdeling.
Hij is bij mij in mijn huurhuis ingetrokken waar ik al woonde met mijn dochters 5jr en 3jr uit een eerdere relatie.
Ik had voorgesteld om samen een rekening te openen waarop we elke maand een bedrag storten en daar de vaste lasten mee betalen. Hij is hier geen voorstander van omdat hij niet wil meebetalen voor mijn husidieren (1 kat en kleine hond en kinderen). Nu is zijn voorstel dat hij een 1/3 van alle kosten betaald omdat hij het oneerlijk vindt om alles half/ half te betalen omdat ik kinderen heb en meer verbruik?
Ik schrok hier een beetje van is dit terecht of niet?
De vaste lasten komen op een kleine 1000 euro in de maand.
Op het moment verdien ik meer (werk voltijds) omdat hij werkloos is maar wel een uitkering krijgt.
Ik heb sinds 1.5 jaar een vriend en wij wonen sinds kort (2 maanden) samen en ik heb wat bedenkingen bij onze kostenverdeling.
Hij is bij mij in mijn huurhuis ingetrokken waar ik al woonde met mijn dochters 5jr en 3jr uit een eerdere relatie.
Ik had voorgesteld om samen een rekening te openen waarop we elke maand een bedrag storten en daar de vaste lasten mee betalen. Hij is hier geen voorstander van omdat hij niet wil meebetalen voor mijn husidieren (1 kat en kleine hond en kinderen). Nu is zijn voorstel dat hij een 1/3 van alle kosten betaald omdat hij het oneerlijk vindt om alles half/ half te betalen omdat ik kinderen heb en meer verbruik?
Ik schrok hier een beetje van is dit terecht of niet?
De vaste lasten komen op een kleine 1000 euro in de maand.
Op het moment verdien ik meer (werk voltijds) omdat hij werkloos is maar wel een uitkering krijgt.
woensdag 28 juni 2017 om 09:49
woensdag 28 juni 2017 om 09:50
Ik vraag me af hoe dat hier wettelijk zit als je een man niet meer in je huis wil hebben.
Ik denk dat hij minstens recht heeft op restitutie als hij weggaat. Hij heeft immers betaald voor huur en onkosten. Maar of je iemand zomaar dakloos kan maken dat vraag ik me af. Ik zou dat eerst aan de politie vragen.
Ik denk dat hij minstens recht heeft op restitutie als hij weggaat. Hij heeft immers betaald voor huur en onkosten. Maar of je iemand zomaar dakloos kan maken dat vraag ik me af. Ik zou dat eerst aan de politie vragen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
woensdag 28 juni 2017 om 09:51
Waarom dan in vredesnaam gaan samenwonen??fluffy12 schreef: ↑28-06-2017 09:49Bedankt voor de eerlijke antwoorden. Ik zal overal is goed over nadenken. Voor toeslagen maakt het geen verschil want ik woon in Belgie.
Hij is lief naar mijn kinderen maar weinig betrokken, meer dan een keer spelen en een puzzel leggen doet hij niet. De kinderen hebben weinig interesse in hem
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
woensdag 28 juni 2017 om 09:52
woensdag 28 juni 2017 om 09:55
woensdag 28 juni 2017 om 09:55
Een "niet goed, geld terug"-garantie? Ik mag toch aannemen van niet zeg, zou even lekker zijnretrostar schreef: ↑28-06-2017 09:50Ik vraag me af hoe dat hier wettelijk zit als je een man niet meer in je huis wil hebben.
Ik begrijp niet dat je met zo'n ongeïnteresseerde man gaan samenwonen, iemand die niet eens de moeite neemt om een band met je kinderen op te bouwen, dat moet toch duidelijk zijn voordat je hem in huis haalt? Lijkt me voor je kinderen ook vreselijk trouwens, ineens zo'n hork in hun huis.
woensdag 28 juni 2017 om 09:57
Wat fijn voor de kinderen dat je deze man in huis gehaald hebt..............
Leuk zo'n man erbij in jullie gezin, echt een aanwinst als ik het zo lees.....
Waarom samenwonen denk ik dan, laat die kinderen lekker in hun vertrouwde gezin en ga latten ofzo. Deze man heeft weinig toegevoegde waarde lijkt het.
c_est_moi wijzigde dit bericht op 28-06-2017 09:59
22.70% gewijzigd
summer is a state of mind
woensdag 28 juni 2017 om 09:58
Kortom:
Jij hebt een vriend, kinderen en huisdieren. Samen 3 dingen waar je om geeft.
Je kinderen hebben jou en huisdieren en iemand waar ze geen interesse in hebben. Samen 2 waar ze om geven.
Je vriend heeft jou en heeft te maken met je kinderen en huisdieren waar hij niet betrokken bij wilt zijn. Totaal 1 waar hij (hopelijk)om geeft.
Waarom zijn jullie gaan samenwonen, de optelsom laat zien dat de uitkomsten niet gelijk zijn.
Een baksteen is nooit alleen
woensdag 28 juni 2017 om 10:00
Generaal onbegrip. Nee joh maar ik neem aan dat hij voor de komende maand betaalt als hij zijn salaris krijgt? Huur betaal je normaal vooruit dus als je na een week eruit wordt gezet krijg je ruim drie weken terug.missfitz schreef: ↑28-06-2017 09:55Een "niet goed, geld terug"-garantie? Ik mag toch aannemen van niet zeg, zou even lekker zijn![]()
Ik begrijp niet dat je met zo'n ongeïnteresseerde man gaan samenwonen, iemand die niet eens de moeite neemt om een band met je kinderen op te bouwen, dat moet toch duidelijk zijn voordat je hem in huis haalt? Lijkt me voor je kinderen ook vreselijk trouwens, ineens zo'n hork in hun huis.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
woensdag 28 juni 2017 om 10:07
Wat doet hij dan de hele dag? Ik zou echt heel boos worden als mijn partner de hele dag thuis zou zitten en dan ook nog eens verwacht dat ik na mijn werk alle huishoudelijke taken op me neem. Ik zou dan echt van hem eisen dat hij dat doet, anders zou hij wat mij betreft toch echt op zoek mogen naar een ander onderkomen.
De kostenverdeling vind ik niet zo heel vreemd, maar als voor het samenwonen de ene afspraak is gemaakt, vind ik ook niet dat je dat ineens zomaar eenzijdig aan kunt passen.
Het lijkt mij dat het tijd wordt dat jullie eens een goed gesprek aangaan, en de kosten en taken goed verdelen. Deze afspraken zou ik dan ook op papier vastleggen en beide ondertekenen. Dan kun je elkaar later, in geval van niet nakomen, ook gewoon wijzen op de gemaakte afspraken
De kostenverdeling vind ik niet zo heel vreemd, maar als voor het samenwonen de ene afspraak is gemaakt, vind ik ook niet dat je dat ineens zomaar eenzijdig aan kunt passen.
Het lijkt mij dat het tijd wordt dat jullie eens een goed gesprek aangaan, en de kosten en taken goed verdelen. Deze afspraken zou ik dan ook op papier vastleggen en beide ondertekenen. Dan kun je elkaar later, in geval van niet nakomen, ook gewoon wijzen op de gemaakte afspraken
woensdag 28 juni 2017 om 10:15
En precies waarom vonden jullie het een goed idee om te gaan samenwonen?fluffy12 schreef: ↑28-06-2017 09:49Bedankt voor de eerlijke antwoorden. Ik zal overal is goed over nadenken. Voor toeslagen maakt het geen verschil want ik woon in Belgie.
Hij is lief naar mijn kinderen maar weinig betrokken, meer dan een keer spelen en een puzzel leggen doet hij niet. De kinderen hebben weinig interesse in hem
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
woensdag 28 juni 2017 om 12:15
Waarom heb je hem dan in godsnaam in je huis gehaald?fluffy12 schreef: ↑28-06-2017 09:49Bedankt voor de eerlijke antwoorden. Ik zal overal is goed over nadenken. Voor toeslagen maakt het geen verschil want ik woon in Belgie.
Ik snap echt niet waarom je zou willen samenwonen met een man die jouw kinderen niet accepteert, maar slechts tolereert. Dit had je al mijlenver kunnen zien aankomen, hoe hij is met je dochters. Waarom neem je daar genoegen mee?
Bovendien komt hij nu opeens terug op vooraf gemaakte afspraken over de vaste lasten.
Ik hoop dat hij nog niet zijn domicilie op jouw adres heeft. En ga nooit wettelijk samenwonen met hem, of zijn naam op je eigendomspapieren, hypothecaire lening, of huurcontract laten zetten.
woensdag 28 juni 2017 om 12:17
fluffy12 schreef: ↑28-06-2017 09:49Bedankt voor de eerlijke antwoorden. Ik zal overal is goed over nadenken. Voor toeslagen maakt het geen verschil want ik woon in Belgie.
Hoeveel bedraagt zijn uitkering nog nu jullie samenwonen? Houdt hij nog iets over mochten jullie een 50/50 verdeling hanteren?
Misschien is zijn huidig voorstel slechts tijdelijk tot hij terug aan de slag is.
woensdag 28 juni 2017 om 12:31
Hij is hier geen voorstander van omdat hij niet wil meebetalen voor mijn husidieren (1 kat en kleine hond en kinderen).
TO, deze man klinkt niet echt leuk. Uiteraard hoeft hij zich niet als tweede vader te gedragen maar weet je zeker dat je gelukkig blijft met deze relatie?
Of hij de helft van de vaste lasten betalen weet ik niet. Hij heeft natuurlijk gelijk dat jij met kinderen meer verbruiken dan hij. Al zou je denken dat jullie nu samen een gezin zijn. Het zou voor mij ook van de hoogte van zijn uitkering afhangen.
TO, deze man klinkt niet echt leuk. Uiteraard hoeft hij zich niet als tweede vader te gedragen maar weet je zeker dat je gelukkig blijft met deze relatie?
Of hij de helft van de vaste lasten betalen weet ik niet. Hij heeft natuurlijk gelijk dat jij met kinderen meer verbruiken dan hij. Al zou je denken dat jullie nu samen een gezin zijn. Het zou voor mij ook van de hoogte van zijn uitkering afhangen.
woensdag 28 juni 2017 om 13:59
Jeetje, hij moet wel een gouden lul en diamanten ballen hebben.
Dat hij minder betaalt omdat hij minder verdient is enigszins redelijk. Maar dat hij niet in de vaste lasten wil delen niet. Als je een relatie aangaat met iemand die kinderen heeft ga je of latten of je vormt een gezin en neemt je verantwoordelijkheden. Iets ertussen kan ook best, maar juist niet als er kinderen bij betrokken zijn. Zijn houding duidt erop dat hij niet een langdurige relatie met je wil aangaan en dat geeft je kinderen weinig stabiliteit.
En dat hij zo weinig in het huishouden doet vind ik ook belachelijk, het klinkt als een profiteur.
Stel aan hem voor om weer te gaan latten, dan zit hij ook niet met jouw kinderen opgescheept.
Dat hij minder betaalt omdat hij minder verdient is enigszins redelijk. Maar dat hij niet in de vaste lasten wil delen niet. Als je een relatie aangaat met iemand die kinderen heeft ga je of latten of je vormt een gezin en neemt je verantwoordelijkheden. Iets ertussen kan ook best, maar juist niet als er kinderen bij betrokken zijn. Zijn houding duidt erop dat hij niet een langdurige relatie met je wil aangaan en dat geeft je kinderen weinig stabiliteit.
En dat hij zo weinig in het huishouden doet vind ik ook belachelijk, het klinkt als een profiteur.
Stel aan hem voor om weer te gaan latten, dan zit hij ook niet met jouw kinderen opgescheept.
woensdag 28 juni 2017 om 14:06
Fluffy, hoop kritische vragen hier en eigenlijk vraag ik me dat ook af. Hoe kan je überhaupt een man in het leven van jouw jonge kinderen laten als hij niet geïnteresseerd is? Dat gaat toch nooit op lange termijn werken? En daarnaast voelt hij zich klaarblijkelijk ook niet betrokken genoeg om tijdens werkeloosheid bij te dragen aan het huishouden. En niet eens na jarenlang samenwonen, maar nu al! Financiële vraagstukken terzijde, hoe denk je dat dit gaat werken? Even harde vragen, sorry daarvoor. Maar hier een ervaringsdeskundige in het komen en gaan van relaties en huwelijken van mijn ouders. Dat is voor kinderen echt geen pretje, ik vind dat daar best meer over nagedacht kan worden. Als er nu al dingen niet lekker lopen, zou ik nog eens heel goed achter je oren krabben.