Kostenverdeling

28-06-2017 08:28 60 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen,

Ik heb sinds 1.5 jaar een vriend en wij wonen sinds kort (2 maanden) samen en ik heb wat bedenkingen bij onze kostenverdeling.
Hij is bij mij in mijn huurhuis ingetrokken waar ik al woonde met mijn dochters 5jr en 3jr uit een eerdere relatie.
Ik had voorgesteld om samen een rekening te openen waarop we elke maand een bedrag storten en daar de vaste lasten mee betalen. Hij is hier geen voorstander van omdat hij niet wil meebetalen voor mijn husidieren (1 kat en kleine hond en kinderen). Nu is zijn voorstel dat hij een 1/3 van alle kosten betaald omdat hij het oneerlijk vindt om alles half/ half te betalen omdat ik kinderen heb en meer verbruik?
Ik schrok hier een beetje van is dit terecht of niet?
De vaste lasten komen op een kleine 1000 euro in de maand.
Op het moment verdien ik meer (werk voltijds) omdat hij werkloos is maar wel een uitkering krijgt.
Ooh ik zie altijd zoveel gezeur om geld voorbij komen in relaties... En dan de kids nog....hij wil niet betalen voor jou kids? En wat als jullie in de toekoms (wel of niet gepland) een kindje krijgen? Gaat hij dan bijvoorbeeld wel voor dat kindje wat halen en de andere twee erbij laten staan?
Hier gaat het geld altijd op een berg, en we beslissen samen wat er met het overgebleven geld gebeurt... Daarnaast is mijn vent netzo gek met mijn oudste als met onze gezamelijke kids en kan ik ze allemaal gerust achterlaten. Ook haalt hij de oudste bij elke kans die hij krijgt uit school. Het zijn dikke vrienden en mijn oudste is hem vrijwillig papa gaan noemen... Wat er ook zal gebeuren tussen ons, hij zal altijd de papa van alle 3 blijven ipv alleen zijn 2... Ik had het niet beter kunnen treffen
lillsitsme schreef:
28-06-2017 14:32
Ooh ik zie altijd zoveel gezeur om geld voorbij komen in relaties... En dan de kids nog....hij wil niet betalen voor jou kids? En wat als jullie in de toekoms (wel of niet gepland) een kindje krijgen? Gaat hij dan bijvoorbeeld wel voor dat kindje wat halen en de andere twee erbij laten staan?
Hier gaat het geld altijd op een berg, en we beslissen samen wat er met het overgebleven geld gebeurt... Daarnaast is mijn vent netzo gek met mijn oudste als met onze gezamelijke kids en kan ik ze allemaal gerust achterlaten. Ook haalt hij de oudste bij elke kans die hij krijgt uit school. Het zijn dikke vrienden en mijn oudste is hem vrijwillig papa gaan noemen... Wat er ook zal gebeuren tussen ons, hij zal altijd de papa van alle 3 blijven ipv alleen zijn 2... Ik had het niet beter kunnen treffen

En zo hoort het in mijn ogen ook.
Ja toch ? Zie en hoor vaak genoeg dat het anders is... Maar het is zo egoistisch van die kereld, ze willen wel de vrouw maar de kinderen niet... Zoek dan gewoon iemand zonder kinderen ipv je pik achterna te lopen als je geen stiefpapa wil zijn
Onze situatie:
We wonen samen in mijn koophuis. We werken beiden fulltime, loon is ongeveer gelijk.
Huisdieren: mijn drie katten, zijn hond, en onze gezamenlijk aangekochte hond.

Financiële afspraken:
We hebben een gezamenlijke rekening waar gas, elektriciteit, water, internet, boodschappen, aankopen voor de honden afgaan.
Het bedrag dat er op gestort wordt is 60% (hij) / 40% (ik)
De 60/40 regeling is er gekomen op zijn voorstel, omdat hij 50/50 niet eerlijk zou vinden, gezien ik toch een grote hap uit mijn budget kwijt ben aan het huis. Op deze manier is hij naar eigen zeggen nog altijd goedkoper af dan dat hij alleen zou wonen in een huurhuis of appartement. En spaart hij in tussentijd verder om later een appartementje aan zee te kunnen kopen als zijn eigendom, waar we dan samen van kunnen genieten tijdens weekendjes en vakanties. Eens dat appartement er is, worden de kosten van de gezamenlijke rekening 50/50 gesplitst (omdat hij dan ook meer kosten heeft met het appartement)

Ik betaal alles alleen voor het huis (lening, verzekering, belasting, renovatie,...) en de katten.

We hebben elk onze auto, daarvan betalen we elk apart de kosten.
Talia1982 schreef:
28-06-2017 15:39
Onze situatie

Die is niet echt vergelijkbaar zolang er niet een of meer kinderen van slechts een van jullie rondlopen.
Hier thuis hebben we onze inleg voor de uitgaven proportioneel verdeeld. Ik verdien minder, dus ik leg hetzelfde percentage bij voor de maanduitgaven als wat ik verdien op ons totale gezinsinkomen. We hebben geen kinderen, dus die situatie heb ik geen ervaring mee.
Mijn situatie: Getrouwd, we wonen in zijn koophuis. Zijn zoon woont hier permanent, mijn jongste 2 ( 15 en 11) zijn om en om bij ons of bij hun vader. Ik draag alle kosten voor de oudste, mijn ex-man voor de jongste.

Ik stort mijn salaris naar de betaalrekening waar alle vaste lasten vanaf gaan, minus de lening voor de auto die van mijn rekening gaat. Die auto heb ik meegenomen vanuit mijn eerste huwelijk, incl de lening daarvan.
De kinderbijslag komt op mijn rekening en daar betaal ik kleding, schoolgeld etc voor de oudste van. Verder wordt alles betaald van de gezamenlijke rekening.
Mijn vriend en ik gaan nu 3,5 jaar met elkaar om maar wonen niet samen. Hij heeft co-ouderschap, om de week is hij grotendeels bij ons. Hij deelt dan niet mee in de kosten daar hebben wij het ook nooit over gehad. Hij moet elke dag wel 5 kwartier heen en terug rijden van en naar zijn werk dus meer brandstofverbruik. Maar.... hij neemt ons wel overal mee naar toe, een vriendinnetje mee met een dagje weg is geen probleem en betaalt ook nog eens de rekening. Klust in en rondom ons huis, helpt dochterlief met haar huiswerk en legt alles geduldig uit. Hij is niet alleen heel leuk, lief en lekker maar ook nog van toegevoegde waarde ;-)

Ik hoop dat je eruit komt maar wens jou en je kindjes een hele leuke man toe die voor jullie drietjes gaat!
Je vriend gedraagt zich als een loge die toevallig ook nog wat meebetaald, maar geen echte relatie met de kinderen wil aangaan, en te lui is om het huishouden te doen terwijl jij werkt.
salsagirl86 schreef:
28-06-2017 09:08
Geld is 1 ding. Wat ik erger vind is dat het lijkt alsof hij niet op jouw kinderen zit te wachten. Hoe is de relatie tussen hen?
Vind ik ook. Als je samen gaat wonen kies je voor je partner en als daar kinderen bijhoren krijg je die erbij. Opmerkelijk dat ze weinig met elkaar hebben. Lijkt mij een vereiste dat de kinderen en je nieuwe vriend ook een klik hebben.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven