Laaiend op ex: hoe het beste te reageren?

13-02-2009 14:33 180 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik heb echt even dringend advies nodig. Voordat ik dingen doe of zeg uit woede vraag ik jullie advies. De situatie:

Vandaag zou ex zoon (net 4) voor bezoekweekend ophalen uit school. Net als vorige week vrijdag. Ik had hem gisteren nog gemaild dat de school om 12 u stopt (ik weet immers hoe hij altijd en eeuwig te laat is en van alles vergeet op dit vlak).

Vanochtend aan zoon vertelt dat papa hem op zou halen. Toevallig ook mijn vriendin - wiens zoontje bij die van mij in de groep zit - vanochtend op school verteld dat hij dit weekend naar zijn vader gaat.

Zit ik vanochtend op mijn werk in vergadering, telefoon op stil gezet, zie ik om 12.05 u een telefoontje van mijn vriendin.

In de vergadering voorgewend dat ik naar het toilet moest, vriendin teruggebeld en wat ik al vermoedde: zoon stond alleen op het schoolplein en papa was er nog niet!

Uiteindelijk kwam ex om 12.10 u het schoolplein oplopen en heeft zoon meegenomen.

Mijn vriendin vertelde dat school aan mijn zoontje had gevraagd of hij niet naar de BSO moest, waarop mijn zoontje had geantwoord van niet, maar er was toch wat verwarring ontstaan. Gelukkig dat ook mijn vriendin het wist en erbij was toen het zich voordeed.

Maar nu....zoals ik al zei: ik ben zó kwaad!! Gewoon wéér, voor de zóveelste keer, te laat komen, waarbij hij ditmaal zijn kind in de kou laat staan. Ik mail hem expres gisteren nog een keer de tijd door, terwijl hij dit allang wist. Maar omdat ik weet hoe hij is, doe ik dit toch maar. Als hij ook maar enige verantwoording voelde en nam, noteert hij dit op de kalender en zorgt hij dat hij op tijd is. Hij werkt nota bene niet en kan er dus prima voor zorgen op tijd te zijn.

En ik wist het, he..ik had al zo'n voorgevoel!! En dat zal ik ook blijven houden, iedere keer dat hij zoonlief ergens op zal moeten halen. Hij is gewoon werkelijk altijd te laat. Dat was tussen ons ook altijd een punt van strijd: van tevoren ellenlang treuzelen voordat hij maar eens in aktie komt, om vervolgens altijd te laat te komen. Dit was mede oorzaak van het verlies van zijn banen.

Maar goed, mijn vraag aan jullie: wat vinden jullie nu een juiste (re-)actie van mij? Het liefst zou ik hem nu de huid vol schelden, maar dat wil ik niet. Zoonlief is nu immers bij hem. Morgenavond brengt hij hem weer bij me terug, waardoor de kleine er weer bij is.

Ik heb me in elk geval voorgenomen de school te informeren wanneer ex hem weer komt halen, zodat die op de hoogte zijn van de afspraken en desnoods samen met zoon even wachten.

Maar ri. ex: Hoe reageer ik nu het beste??
Wat ik me wel afvraag trouwens, waarom juf er niet is om toezicht te houden.

Mijn vijfjarige mag pas de klas uit als juf 1 van de ouders heeft gezien. Tot die tijd houdt zij toezicht.

Als er dus een ouder consequent te laat komt, spreekt juf hier die ouder op aan.

Maar ik begrijp dat jouw zoon alleen op het plein stond?
Ik vind niet dat je doorslaat!

Als bij ons de school uit gaat om twaalf uur dan komt de juf naar buiten met de kids, geeft de kinderen af aan de ouders en gaat weer naar binnen. Twee minuten later is zij dus al weer binnen, tenzij er bijzonderheden zijn.

Twaalf uur is twaalf uur. Punt. Ik zou ook boos zijn.

Aan de andere kant: je weet dat je ex altijd te laat is. Dus je had er al rekening mee kunnen houden (juf inlichten dat hij jullie kindje op zou komen halen en dat hij soms wat verlaat kan zijn). Tja, moeilijk...

Ik zou ook boos zijn, maar waarschijnlijk niet verder gaan dan een mailtje richting ex. Zonder jouw gevoelens, maar mét de feiten (dat school in verwarring was omdat hij te laat was en dat dat zowel voor de juf alsook voor jullie kindje vervelend is).

Hij zal niet veranderen. Doe geen moeite, het kost jou meer energie dan hem. Hij is het niet waard. Ik weet waar ik het over heb...... (helaas).....

Sterkte, liefs,

Carrrie.
Het is idd maar 10 minuten, maar het is ontzettend vervelend voor je kind wanneer het staat te wachten op papa en niet zeker weet hoe laat hij komt.

Mijn eigen vader had er ook altijd een handje van. Weet dus dat het gewoon niet leuk is als kind.

De optie die hier al genoemd is om je ex dan maar eerder te laten komen vind ik een goede.

En verder, adem in, adem uit..

Je kunt hem toch niet veranderen, daarom is het je ex.
Ja, dat vind ik echt.
Waarom moet school aan jouw zoon vragen of hij niet naar de bso moet? Geef je dat zelf 's ochtends niet door aan de juf, wie hem komt ophalen, als jij er zelf 's middags niet bent?

En 10 minuten, tjongejonge, big deal zeg. Ik ben ook wel eens 10 minuten te laat op school aangekomen, zaten mijn zoons gewoon gezellig met juf in de klas, helpen met opruimen. Ze waren zelfs teleurgesteld dat ik ze kwam ophalen...

Ik denk dat je er inderdaad verstandig aan doet om -als je ex je zoon weer eens ophaalt- de juf hierover te informeren, en daar dan ook bij vertellen dat ex wel eens wat later is.
Het gaat er hier niet om wat wij vinden of zelfs wat TO vindt van het al dan niet te laat komen. Natuurlijk zijn wij altijd op tijd als het om kinderen gaat. (....)

Maar de vraag is of TO richting ex moet reageren. Niet dus. Zelfs; absoluut niet. Vandaag is zoontje zijn verantwoordelijkheid. Zelfs alshij achteloos met die verantwoordelijkheid omgaat.
Steeds eerder afspreken? Wat een kinderachtig gedoe. Hij is volwassen en dient zijn verantwoordelijkheid te nemen.

Als hij te laat is en juf heeft daar last van, dient zij vader er op aan te spreken. Het lijkt mij dat TO hier volledig los van staat en zich dus niet verantwoordelijk/schuldig of what ever te hoeven voelen.

Laat het probleem bij diegene van wie het probleem is en maak het niet jouw probleem.
Wees praktisch.

Je kunt je ex niet veranderen, die komt altijd te laat. Punt. Dat is zijn verantwoordelijkheid.

Waarschijnlijk zal school hem er ook op aanspreken als dit geregeld voorkomt. Heeft waarschijnlijk heel wat meer effect ook.

Maar wat ik ook lees is dat er onduidelijkheid bij school ontstond. Dat is wel jouw verantwoordelijkheid - er van uitgaande dat jij zoon hebt weggebracht. Informeer de juf dus als je ex je zoon op komt halen, zodat ze ook weet wie ze eventueel moet contacteren.
Ik zou tegen ex zeggen dat als hij niet op tijd op het schoolplein kan zijn, ik het kind zelf wel ophaal van school of dit door een vriendin laat doen en dat hij hem bij mij thuis/bij vriendin thuis op kan halen.

Geen oplossing waar je op zit te wachten, maar je weet in ieder geval zeker dat je zoon niet alleen op het schoolplein staat. Dat lijkt me in deze het voornaamste om op te lossen en blijkbaar kan je ex dat niet. Kan je heel boos om worden, maar als hij het in al die jaren nooit gekund heeft, op tijd komen, gaat hij dat nu ook niet kunnen.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
quote:La Vie en Rose schreef op 13 februari 2009 @ 14:38:

Poeh...ik dacht dit gaat over het helemaal vergeten van zijn kind... maar eh.. 10 minuutjes?We hebben het wel over een kind van 4. Ik vind 10 minuten lang voor een kind van die leeftijd, zeker als er op dat moment niemand is die er alert op is dat hij daar zonder ouder staat.
quote:IvyRosa schreef op 13 februari 2009 @ 14:54:

Steeds eerder afspreken? Wat een kinderachtig gedoe. Hij is volwassen en dient zijn verantwoordelijkheid te nemen.

Als hij te laat is en juf heeft daar last van, dient zij vader er op aan te spreken. Het lijkt mij dat TO hier volledig los van staat en zich dus niet verantwoordelijk/schuldig of what ever te hoeven voelen.

Laat het probleem bij diegene van wie het probleem is en maak het niet jouw probleem.
Ik ken een vader die zijn zoon dus vergeten was op te halan van de creche. Moeder toen alsnog moeten doen. DAT was pas erg. En moeder had toen echt het recht om uit haar slof te schieten tegen ex.

TO,

Gewoon een paar keer diep inademen.
Perfectionisme is niet perfect...
quote:IvyRosa schreef op 13 februari 2009 @ 14:54:

Laat het probleem bij diegene van wie het probleem is en maak het niet jouw probleem.Eigenlijk is het het probleem van haar kind...tja, dan zou het ook automatisch mijn probleem zijn.
Ja, dat vind ik echt.
quote:Mamasaar schreef op 13 februari 2009 @ 15:01:

[...]

Eigenlijk is het het probleem van haar kind...tja, dan zou het ook automatisch mijn probleem zijn.

Nee, het is zijn probleem. Als mijn zoon tegen mij zegt dat hij het vervelend vindt dat zijn vader steeds te laat is, zeg ik dat ik me dat heel goed voor kan stellen en dat hij dat tegen zijn vader moet zeggen.

En dat doet hij ook, desnoods help ik hem op weg.

Ik heb dan liever dat mijn zoon zich leert uiten en ontdekt dat zijn vader niet punctueel is dan dat ik een hoop energie ga steken in iets wat nooit zal veranderen.
Niemand die alert was, Poes?

Haar vriendin belde haar toch meteen al na 5 minuten dat papa er nog niet was? Dus duidelijk iemand aanwezig.

Daarnaast zal juf er ook wel zijn geweest. En als hij dit vaker gedaan heeft dan zijn ze er daar op school waarschijnlijk wel bekend mee.

Tja, een man die werkelijk waar overal en altijd te laat komt is een verschrikking maar echt niet te veranderen. Waarschijnlijk ziet hij dit zelfs als op tijd komen. Erg klote, maar wat doe je er aan?? Het is zijn eigen verantwoording.

School vertellen dat dit gaande is. Meer kan je niet doen lijkt me? Of je zoontje gewoon zelf op halen voortaan en papa hem bij jou thuis laten ophalen. Of is dit al gezegd?
I`ve learned so much from my mistakes.. I`m thinking of making a few more.
Wouw....wat een reacties. Fijn, lief dat jullie zo meedenken!

Waar het mij met name om gaat is dat hij zoals altijd zijn verantwoording niet neemt. Hij zit werkeloos thuis (al jaren) en ziet zoon normaal gesproken 1x per 14 dagen in het weekend. Toevallig dat hij hem afgelopen weekend ook had en hem voor de 1e keer van school haalde. Vandaag was dus de 2e keer dat hij zoon uit school zou halen.

Zoonlief kijkt enorm uit naar de momenten waarop hij papa weer ziet. Ik vind het gewoon simpelweg niet kunnen dat je op dergelijke momenten te laat komt. Maakt me niet uit wat de reden is, ik vind gewoon dat je in zulke gevallen zorgt dat je op tijd bent. Ik, mijn moeder en mijn ex-schoonmoeder halen om toerbeurt zoon uit school, en wij zijn allemaal minstens 5 minuten van tevoren op het schoolplein.

En hét moment dat ex aan de beurt is om zoon op te halen is het weer hetzelfde liedje. Altijd en eeuwig te laat.

Ik zie best jullie punt van 'het is maar 10 minuutjes en stel je niet zo aan'. Maar het gaat mij om het principe. Ik weet dat ik ex niet kan veranderen. Ik zal daarom dan ook in de toekomst school inlichten wanneer ex hem komt halen en hen vragen om ex hierop aan te spreken als het vaker voorkomt. Maar enerzijds omwille van zoonlief die teleurgesteld staat te zoeken naar papa en hem dan niet ziet, terwijl alle andere kindjes vertrekken naar huis, en anderzijds puur uit principe: dat eeuwige te laat komen. Ik heb er zó de balen van!

(overigens is het inderdaad zo dat school de kindjes gewoon naar buiten laat gaan, niet onder toezicht van een juf of zo. Dit vind ik erg vreemd en wil ik ook zeker gaan bespreken bi.kort)
quote:Mamasaar schreef op 13 februari 2009 @ 15:01:

[...]

Eigenlijk is het het probleem van haar kind...tja, dan zou het ook automatisch mijn probleem zijn.Mee eens, je hoor tje kind daar niet het slachtoffer van te laten worden. Als ouders hoor je het probleem van je kind op te lossen, of dat nu eerlijk is of niet dat jij dat moet doen omdat vader het niet doet.
quote:Poezewoes schreef op 13 februari 2009 @ 15:00:

[...]

We hebben het wel over een kind van 4. Ik vind 10 minuten lang voor een kind van die leeftijd, zeker als er op dat moment niemand is die er alert op is dat hij daar zonder ouder staat. Als dat zo is zou ik eens een hartig woordje met school gaan spreken.
quote:La Vie en Rose schreef op 13 februari 2009 @ 15:05:

Niemand die alert was, Poes?

Haar vriendin belde haar toch meteen al na 5 minuten dat papa er nog niet was? Dus duidelijk iemand aanwezig.

Ja maar dat was niet afgesproken. Voor hetzelfde geld was vriendin al weggeweest.
quote:IvyRosa schreef op 13 februari 2009 @ 15:05:

[...]

Nee, het is zijn probleem. Als mijn zoon tegen mij zegt dat hij het vervelend vindt dat zijn vader steeds te laat is, zeg ik dat ik me dat heel goed voor kan stellen en dat hij dat tegen zijn vader moet zeggen.

En dat doet hij ook, desnoods help ik hem op weg.

Ik heb dan liever dat mijn zoon zich leert uiten en ontdekt dat zijn vader niet punctueel is dan dat ik een hoop energie ga steken in iets wat nooit zal veranderen.

Heb je helemaal gelijk in.

Wat ik bedoel is dat het gewoon vreselijk vervelend is voor het kind van TO.

Het idee dat je niet weet wanneer (en of) je vader je komt ophalen is niet bepaald fijn.

Dat is dus wat ik bedoel met dat het probleem vooral voor het kind is.

En dat ik dan ook een oplossing ervoor zou willen zoeken zodat mijn kind niet alleen op het plein moet wachten omdat zijn vader een lamzak is.
Ja, dat vind ik echt.
Ik heb overigens geen gelegenheid om zoon op deze middag zelf uit school te halen omdat ik dan moet werken. Daarbij komt dat zoon het helemaal geweldig vindt als papa hem komt halen, maar ja, dan moet papa wel op tijd komen natuurlijk...anders gaat de lol er snel vanaf, vrees ik...

Maar ja, dit zijn dingen waar zoon zelf achter zal moeten komen. Ik kan ex niet veranderen en dit is 1 van de punten waar ik veel moeite mee had/heb en waar ik zoon niet voor kan behoeden. Papa is wie hij is, met zijn goede en zijn minder goede kanten. En dat zal hij zelf moeten ontdekken.
quote:IvyRosa schreef op 13 februari 2009 @ 15:08:

[...]

Als dat zo is zou ik eens een hartig woordje met school gaan spreken.Ik vind het ook niet kloppen dat de kinderen zonder toezicht naar buiten gaan. Maar het blijft de verantwoordelijkheid van ouders om gewoon op tijd te zijn om je kind op te halen. Je kunt niet van juf verwachten dat ze om de vrijdag 10 minuten voor oppas speelt.
Natuurlijk is het heel vervelend voor zoon van TO, maar echt, het went

En als jij al moeder erkent dat het heel vervelend is, maar dat papa nu eenmaal zo is en dat hij hierin wrs niet zal veranderen, help je je kind meer dan briesend op ex af te stappen lijkt me.

Maar dit is helemaal niet het probleem imo, er ligt veel meer aan ten grondslag en TO is degene die daar mee zal moeten leren omgaan, aangezien ex echt niet zal veranderen.
quote:Poezewoes schreef op 13 februari 2009 @ 15:13:

[...]

Ik vind het ook niet kloppen dat de kinderen zonder toezicht naar buiten gaan. Maar het blijft de verantwoordelijkheid van ouders om gewoon op tijd te zijn om je kind op te halen. Je kunt niet van juf verwachten dat ze om de vrijdag 10 minuten voor oppas speelt. Nee, en dus hoort juf vader hier op aan te spreken. Niet het probleem van TO lijkt me.
quote:yayaatje schreef op 13 februari 2009 @ 15:11:

Ik heb overigens geen gelegenheid om zoon op deze middag zelf uit school te halen omdat ik dan moet werken. Daarbij komt dat zoon het helemaal geweldig vindt als papa hem komt halen, maar ja, dan moet papa wel op tijd komen natuurlijk...anders gaat de lol er snel vanaf, vrees ik...

Je weet dat je ex daar niet betrouwbaar in is. Als je zelf niet kan, zou ik een vriendin vragen een oogje in het zeil te houden tot zijn vader er is. Ook al is je zoon bij vader, hij blijft jullie beider verantwoordelijkheid.
quote:IvyRosa schreef op 13 februari 2009 @ 15:15:

[...]

Nee, en dus hoort juf vader hier op aan te spreken. Niet het probleem van TO lijkt me.Ben ik dus niet met je eens. Als het jouw kind betreft, is het altijd ook jouw probleem.

Als je het onaanvaardbaar vindt dat je kind 10 minuten op het schoolplein moet wachten, zorg je ervoor dat dat niet gebeurt. Als je het geen probleem vindt dat je kind daar 10 minuten staat, dan zou ik er geen issue van maken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven