Laaiend op ex: hoe het beste te reageren?

13-02-2009 14:33 180 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik heb echt even dringend advies nodig. Voordat ik dingen doe of zeg uit woede vraag ik jullie advies. De situatie:

Vandaag zou ex zoon (net 4) voor bezoekweekend ophalen uit school. Net als vorige week vrijdag. Ik had hem gisteren nog gemaild dat de school om 12 u stopt (ik weet immers hoe hij altijd en eeuwig te laat is en van alles vergeet op dit vlak).

Vanochtend aan zoon vertelt dat papa hem op zou halen. Toevallig ook mijn vriendin - wiens zoontje bij die van mij in de groep zit - vanochtend op school verteld dat hij dit weekend naar zijn vader gaat.

Zit ik vanochtend op mijn werk in vergadering, telefoon op stil gezet, zie ik om 12.05 u een telefoontje van mijn vriendin.

In de vergadering voorgewend dat ik naar het toilet moest, vriendin teruggebeld en wat ik al vermoedde: zoon stond alleen op het schoolplein en papa was er nog niet!

Uiteindelijk kwam ex om 12.10 u het schoolplein oplopen en heeft zoon meegenomen.

Mijn vriendin vertelde dat school aan mijn zoontje had gevraagd of hij niet naar de BSO moest, waarop mijn zoontje had geantwoord van niet, maar er was toch wat verwarring ontstaan. Gelukkig dat ook mijn vriendin het wist en erbij was toen het zich voordeed.

Maar nu....zoals ik al zei: ik ben zó kwaad!! Gewoon wéér, voor de zóveelste keer, te laat komen, waarbij hij ditmaal zijn kind in de kou laat staan. Ik mail hem expres gisteren nog een keer de tijd door, terwijl hij dit allang wist. Maar omdat ik weet hoe hij is, doe ik dit toch maar. Als hij ook maar enige verantwoording voelde en nam, noteert hij dit op de kalender en zorgt hij dat hij op tijd is. Hij werkt nota bene niet en kan er dus prima voor zorgen op tijd te zijn.

En ik wist het, he..ik had al zo'n voorgevoel!! En dat zal ik ook blijven houden, iedere keer dat hij zoonlief ergens op zal moeten halen. Hij is gewoon werkelijk altijd te laat. Dat was tussen ons ook altijd een punt van strijd: van tevoren ellenlang treuzelen voordat hij maar eens in aktie komt, om vervolgens altijd te laat te komen. Dit was mede oorzaak van het verlies van zijn banen.

Maar goed, mijn vraag aan jullie: wat vinden jullie nu een juiste (re-)actie van mij? Het liefst zou ik hem nu de huid vol schelden, maar dat wil ik niet. Zoonlief is nu immers bij hem. Morgenavond brengt hij hem weer bij me terug, waardoor de kleine er weer bij is.

Ik heb me in elk geval voorgenomen de school te informeren wanneer ex hem weer komt halen, zodat die op de hoogte zijn van de afspraken en desnoods samen met zoon even wachten.

Maar ri. ex: Hoe reageer ik nu het beste??
Eeeh, het gaat over 10 minuutjes. Overdrijf je niet een beetje?

Meestal spelen kinderen nog wel even op het schoolplein na school toch? 10 Minuutjes is toch niet alsof hijzijn zoon is vergeten? Ik vind het ook wel typisch dat als de school om 12 uur uitgaat je vriendin je om 12.05 al belt...

Reageer je misschien juist zo heftig op die 10 minuutjes omdat te laat komen in jullie relatie altijd een issue was?

Kijk, je bent uit elkaar, je weet ook waarom. Tijdens jullie relatie kwam er geen verandering in dus ik denk dat je die verandering nu ook niet moet verwachten.

10 minuutjes wachten is toch geen levensgroot probleem?
I only get one shot at life - so I shoot to kill
Loslaten. Meer kan je niet doen. Zoon leert er wel mee leven dat zijn vader altijd en eeuwig te laat is.

Mijn vijfjarige zegt vaak zelf al:"papa zal wel later zijn".

Dat jij boos bent begrijp ik. Raas tegen een vriendin, mail ex dat zoon heeft staan wachten en dat het verwarring heeft gegeven op school. Breng het als een mededeling en laat het los.

Hem zal je niet veranderen, je kan wel je kind leren er mee om te gaan :-)
Ja idd, het zijn maar 10 minuutjes hoor. Geen 3 kwartier!
Poeh...ik dacht dit gaat over het helemaal vergeten van zijn kind... maar eh.. 10 minuutjes?
I`ve learned so much from my mistakes.. I`m thinking of making a few more.
Ik hak al 12 jaar met dit bijltje. De beste reactie; niet reageren. Gewoon los laten en accepteren dat je een kind hebt gemaakt met zo'n man. Je zoontje zal vroeg of laat ook inzien wie zijn vader is. En hoe gek het ook klinkt; dit heeft niets met jou te maken.
Ik zou denk ik ook al wel gebeld hebben. 10 minuutjes is inderdaad niet veel maar op dat moment is dat een eeuwigheid omdat je niet weet of hij wel komt.

En ik zou de school vragen om, als dit nog eens voorkomt, hem erop aan te spreken om op tijd te zijn. Want ik denk dat jouw woorden toch geen invloed op hem hebben.

En als je als ouder telkens te laat komt op schoool zou de school daar normaal gesproken ook iets van zeggen lijkt me.
Je slaat een beetje door, vind ik.

Inderdaad kun je de juf de volgende keer ook even inlichten dat zijn vader hem komt halen en dat ie wel eens te laat is. Zodat zij weet wat er aan de hand is.
wil je zn huid volschelden om 10 minuten???
Ik denk dat je je beter niet druk kan maken over die tien minuutjes.... Het enige resultaat wat dat kan geven is dat je kind er verdrietig van word omdat papa en mama boos op elkaar zijn.
Adem in, adem uit.

Yayaatje, het was altijd een strijdpunt dus je flipt hier nog heel erg op. Bovendien heb jij in je hoofd hoe het gegaan is (treuzelen, als het ware niet op tijd willen komen, geen verantwoordelijkheid willen nemen), maar er bestaan echt mensen waarvoor tijdsbelevening anders is. Het is irritant, maar het is er niet anders. Je hebt er nu zelf niet meer mee te maken, aangezien hij je ex is, maar je hebt er wel ooit zelf voor gekozen om met hem een kind te krijgen, dus als hij daar leuk en goed genoeg voor was moet jij nu zelf een manier vinden om hiermee te leren omgaan. Overigens zou ik hem er wel op aanspreken als dit gedrag ervoor zorgt dat je kind in gevaarlijke situaties terecht komt. Verder is het zijn dag, zijn opvoeding en laat het dan ook bij hem.
Diep ademhalen en je afvragen of het nou echt zo'n enorme big deal is als jij ervan maakt. Ben je nou echt boos om die tien minuten, of hang je je hele verleden met hem op aan die tien minuten.

Trap niet in de valkuil van verbittering!
Ik vind het absoluut niet overdreven!!

Als de school om 12 uur uitgaat sta je er zeker om vijf voor.

Voor een kind is het echt harstikke vervelend als je uit school komt en er staat niemand op je te wachten.

Zo`n kind kan bang en onzeker worden, voelt zich misschien vergeten.

En zeker als vader geen klap te toen heeft overdag is het toch niet zo`n moeite om op tijd te komen?!

Ik zou ook donders zijn.

Heb helaas geen advies voor je, ben bang dat hij heel erg hardleers is.
Het zijn tien minuten, maar waarschijnlijk liggen die tien minuutjes gevoelig voor jou vanuit eerdere ervaringen (in jullie relatie?).

Zoals hier al gezegd: je kunt hem niet veranderen. Leer er dus mee omgaan. Dat wil zeggen:

- deel 'm zakelijk mee dat je zoon heeft staan wachten en dat dat vervelend was (niet voor jou, maar voor zoon, school, etc).

- als je voortaan wil dat ex zoon ophaalt om 16.00 uur zou je kunnen zeggen dat je 'm om 15.45 verwacht.
Peas on earth!
Dank voor jullie snelle reacties.

Brummetje, het zijn weliswaar maar 10 minuutjes, maar het gaat om het principe. Dit is een karaktertrek van ex die hij al jarenlang heeft: hij komt consequent, altijd en overal, bij iedereen, te laat.

In de periode dat ex en ik nog samen waren gebeurde dit dan ook met de regelmaat van de klok. Urenlang zit hij te treuzelen, om vervolgens dus te laat te komen.

Ik vind het gewoon een principe kwestie. Zoals ik al zei: hij werkt niet en kan er dus makkelijk voor zorgen dat hij op tijd is.

En ja, als het nou af en toe eens een keertje voorkwam, dan was het uiteraard 'maar 10 minuutjes' en ook niet zo erg.

Maar júist omdat hij altijd en eeuwig te laat is, kan ik me er zo over opwinden. Hij heeft NIETS te doen verder. Het enige wat hij hoeft te doen is zorgen dat hij op tijd is en zelfs dát is hem teveel moeite...

En Ivy Rosa, ja, zoon zal er zelf steeds meer en vaker achter komen. Dat weet ik en daar heb ik ook geen invloed op. Hij zal het zelf moeten ontdekken...
ik ben dus niet de enige die het 'maar' 10 minuten vind, gelukkig, ik vreesde al tot de ontaarden te behoren
yayaatje, denk je echt dat als hij altijd al te laat komt, dat het dan gaat veranderen?

Om met onze dr. Phil te spreken: pick your battles!
Sorry maar ik vind het niet normaal..

Als je je kind ophaalt van school zorg je gewoon dat je er op tijd bent. En als je het niet kan redden , bel dan uit fatsoen even naar de school.

Een kind zal er misschien niet direct een trauma van oplopen , maar denk niet dat het kind zich prettig heeft gevoeld dat er NIEMAND op t plein stond om hem op te halen.. Dan voel je je als kind denk ik verdomd alleen en eenzaam. Het gevoel dat je niet op de 1e plaats staat bij je vader.

Ben ik dan de enige die haar neefje ophaalt van school en er dan liever 10min te vroeg ben dan 1 min te laat ?
Tja, als iemand altijd al jaren concequent altijd te laat komt, dan zit er echt niets anders op dan het te accepteren. Mijn broer is precies zo, en wij spreken met hem nu gewoon altijd een half uur eerder af (hij heeft het nog niet door) en is nu altijd op tijd. Soms is hij zelf trots erop dat hij er eerder is dan ik.

Lullig voor je, maar niets aan te doen.

En kom op zeg, 10 minuten is nu wel heel overdreven om iemand de huid vol voor te schelden!
"ik ben het, Barbabelladingdong"
Niet gaan schelden het is inderdaad maar 10 minuten. Maar volgens mij gaat het TO er meer om dat er verwarring ontstond en dat dat vervelend was voor zoontje? Zou dat aankaarten bij ex, dat er een lastige situatie ontstond. Bovendien als je 4 bent kan het best vervelend zijn m 10 minuten te moeten wachten.
Oooh, wat herkenbaar zeg!

Niet dat het bij mij en ex om exact hetzelfde gaat, maar wel die principe kwesties.

Tijdens therapie geleerd om het te accepteren, hoe moeilijk ook.

Ex is zo en zal zo blijven, dat veranderd niet.

Maar goed, ik snap je wel. Je zoontje staat daar te wachten, en papa komt maar niet. Voor ons stelt 10 minuten niks voor, maar voor zo'n hummeltje wel. Ik zou ex er op aan spreken als ie je zoontje terug komt brengen, dat je het fijn zou vinden als ie volgende keer wel op tijd is, omdat het voor zoontje zo erg verwarrend is.
[quote]Vleermuis28 schreef op 13 februari 2009 @ 14:46:

Sorry maar ik vind het niet normaal..

Als je je kind ophaalt van school zorg je gewoon dat je er op tijd bent. En als je het niet kan redden , bel dan uit fatsoen even naar de school.

Een kind zal er misschien niet direct een trauma van oplopen , maar denk niet dat het kind zich prettig heeft gevoeld dat er NIEMAND op t plein stond om hem op te halen.. Dan voel je je als kind denk ik verdomd alleen en eenzaam. Het gevoel dat je niet op de 1e plaats staat bij je vader.

Ben ik dan de enige die haar neefje ophaalt van school en er dan liever 10min te vroeg ben dan 1 min te laat ?[/quote]

Nee, denk niet dat je de enige bent, maar er zijn nu eenmaal mensen die altijd te laat komen, en geloof me, dat verander je echt niet.
"ik ben het, Barbabelladingdong"
Oplossing is heel simpel. In het vervolg zeg je dat de school kwart voor 12 uitgaat. Is hij er om 12 uur.
...
ik vind 10 minuten wel erg. Het kind is net 4!! die weet niet waar papa blijft en ziet iedereen opgehaald worden.

Bij de kleuters blijft de juf doorgaans bij de kinderen totdat ze opgehaald zijn, dus ook voor de juf is het vervelend.

Bovendien weet TO niet of haar ex volgende keer niet rustig 15 minuten te laat komt en de volgende keer 20 en zo van kwaad tot erger, want , ja, die paar minuutjes maakten toch niet uit?

Ik denk dat het uiteindelijk meer gaat om het vertrouwen dat beschaamd wordt dan om 10 minuten te laat.
Inderdaad als hij steeds 10 minuten te laat komt,gewoon steeds 10 minuten eerder afspreken....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven