Laaiend op ex: hoe het beste te reageren?

13-02-2009 14:33 180 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik heb echt even dringend advies nodig. Voordat ik dingen doe of zeg uit woede vraag ik jullie advies. De situatie:

Vandaag zou ex zoon (net 4) voor bezoekweekend ophalen uit school. Net als vorige week vrijdag. Ik had hem gisteren nog gemaild dat de school om 12 u stopt (ik weet immers hoe hij altijd en eeuwig te laat is en van alles vergeet op dit vlak).

Vanochtend aan zoon vertelt dat papa hem op zou halen. Toevallig ook mijn vriendin - wiens zoontje bij die van mij in de groep zit - vanochtend op school verteld dat hij dit weekend naar zijn vader gaat.

Zit ik vanochtend op mijn werk in vergadering, telefoon op stil gezet, zie ik om 12.05 u een telefoontje van mijn vriendin.

In de vergadering voorgewend dat ik naar het toilet moest, vriendin teruggebeld en wat ik al vermoedde: zoon stond alleen op het schoolplein en papa was er nog niet!

Uiteindelijk kwam ex om 12.10 u het schoolplein oplopen en heeft zoon meegenomen.

Mijn vriendin vertelde dat school aan mijn zoontje had gevraagd of hij niet naar de BSO moest, waarop mijn zoontje had geantwoord van niet, maar er was toch wat verwarring ontstaan. Gelukkig dat ook mijn vriendin het wist en erbij was toen het zich voordeed.

Maar nu....zoals ik al zei: ik ben zó kwaad!! Gewoon wéér, voor de zóveelste keer, te laat komen, waarbij hij ditmaal zijn kind in de kou laat staan. Ik mail hem expres gisteren nog een keer de tijd door, terwijl hij dit allang wist. Maar omdat ik weet hoe hij is, doe ik dit toch maar. Als hij ook maar enige verantwoording voelde en nam, noteert hij dit op de kalender en zorgt hij dat hij op tijd is. Hij werkt nota bene niet en kan er dus prima voor zorgen op tijd te zijn.

En ik wist het, he..ik had al zo'n voorgevoel!! En dat zal ik ook blijven houden, iedere keer dat hij zoonlief ergens op zal moeten halen. Hij is gewoon werkelijk altijd te laat. Dat was tussen ons ook altijd een punt van strijd: van tevoren ellenlang treuzelen voordat hij maar eens in aktie komt, om vervolgens altijd te laat te komen. Dit was mede oorzaak van het verlies van zijn banen.

Maar goed, mijn vraag aan jullie: wat vinden jullie nu een juiste (re-)actie van mij? Het liefst zou ik hem nu de huid vol schelden, maar dat wil ik niet. Zoonlief is nu immers bij hem. Morgenavond brengt hij hem weer bij me terug, waardoor de kleine er weer bij is.

Ik heb me in elk geval voorgenomen de school te informeren wanneer ex hem weer komt halen, zodat die op de hoogte zijn van de afspraken en desnoods samen met zoon even wachten.

Maar ri. ex: Hoe reageer ik nu het beste??
Ja hoe reageerde je ex eigenlijk? Ik heb zo het idee dat het hem stukken makkelijker uitkomt om zijn zoon juist niet op te halen.

Ben het eens met Dubio, dat je dingen gaat regelen zonder tussenkomst van ook zijn moeder. Door ook haar hiervoor te passeren geef je een heel duidelijk signaal af dat je onafhankelijk bent.

Tip van mij, laat M en ex schoonmoe niet weten hoe je dit geregeld hebt. Jij hebt recht op veel meer privacy.

Ze hoeven helemaal niks te weten over jouw financien, jouw werk, jouw tijdsbesteding, jouw liefdesleven etc. Met name M (en ook moeke heeft neiging tot kleppen) is veel te geinteresseerd en dit heeft altijd een negatief effect.
Ik heb zoon, ex en ex-schoonmoe nog niets verteld over de extra BSO-dag, omdat ik tot op heden nog geen reactie heb ontvangen van de BSO of, en per wanneer, zoon hier terecht kan.

Ex en ex-schoonmoe licht ik wel z.s.m. alvast in, al was het inderdaad alleen maar om een signaal af te geven.

Voor wat betreft volgende week: mocht er dan nog geen plaats zijn op de BSO, dan heb ik op dit moment nog geen oplossing (anders dan dus evt. ex-schoonmoe te vragen). Ik heb zoonlief al een keer eerder op vrijdagmiddag bij een vriendje laten spelen, maar dit is wel een erg lange middag. School gaat al om 12 u uit en ik kan hem dan pas om 17.30 u weer oppikken. Voor de betr. kinderen is het een erg lange speeltijd, zo aan het eind vd week (als ze vaak al moe zijn) en ook voor de bewuste ouder van dit vriendje vind ik dit wel veel gevraagd. Ik heb het dus 1x gedaan, maar realiseerde me achteraf dat dit wel veel gevraagd is, van iedereen..

Ik hoop dus maar de BSO plaats heeft voor volgende week. En anders heb ik eigenlijk geen alternatief. Mijn eigen moeder kan ik niet vragen (die komt al 1x p/wk en voor haar is het een behoorlijke belasting, gezien de reisafstand + haar leeftijd). Zelf heb ik geen recht op vrij meer deze maand nadat ik morgenmiddag vrij neem, dus vandaar mijn keus om evt. dan alsnog ex-schoonmoe te vragen. Ik zie echter jullie punt wel en het is wel iets om over na te denken... Het gevaar is echter wanneer ik haar niet tijdig vraag, zij wellicht straks ook iets anders heeft en dan heb ik helemaal niets meer...

Oh, en wat de reactie van ex zal zijn: die zal het ongetwijfeld belachelijk vinden. Maar guess what: I couldn't care less!!! Nooit weer dat ik dit laat gebeuren. Ik laat zoon niet langer de speelpion zijn van zijn vergissingen of zgn. files...

Dan maar wat meer betalen.

En reactie van zoon: die wou ik pas inlichten als ik zekerheid heb of/wanneer deze extra BSO dag begint. Ik zal hem dan wel uitleggen waarom dit is: omdat mama niet langer wil dat hij op papa staat te wachten op het schoolplein en dat papa er dan niet is. Dat ik dit heel vervelend voor hem vind en dat ik wil dat hij lekker in rust zijn boterhammetje kan opeten met de andere kindjes en dan komt papa vanzelf een keertje. En tot die tijd kan hij lekker gaan spelen (en ik mag toch hopen dat papa er om 17.30 u is. Ik zal in elk geval op de dagen dat ex hem ophaalt zelf voor de zekerheid even langs de BSO rijden om te checken of zoonlief is opgehaald).
Yaya, als je een cursus assertiviteit overweegt, wil ik je er eentje aanraden. Kijk eens op: http://www.sn.nl/sn/persoonlijke-effectiviteit5455/

Onder het kopje assertiviteit staan er 2, ik heb de bovenste gedaan en was er ontzettend tevreden over. Hij gaat niet alleen in op assertiviteit, maar ook RET-denken. Weet even niet meer waar de afkorting voor staat, maar het is iets dat jij ook steeds doet "als ik dit, dan doet hij zo en dan zus en dan gebeurt er dat verschrikkelijks". Dat RET-denken zorgt dat je al dat doemdenken en die scenario's helemaal doordenkt en dan beseft dat het allemaal helemaal niet zo erg is als je denkt.

Het oefenen met praktijkvoorbeelden was de eerste keer eng, maar het is echt heel leerzaam. Ik heb ook veel prive-voorbeelden daar gebruikt en was er ook mee geholpen. En ik vind het fijne, dat wat ik daar heb geleerd in mijn systeem terecht is gekomen. Ik hoef er niet bij na te denken, ik doe dingen nu meer automatisch en het geeft enorm rust.

Mijn baas heeft de cursus betaald, omdat ik hem voor mijn werk ook goed kon gebruiken. Misschien kun jij ook iets regelen met je baas.

Inhoudelijk heb je gelukkig mensen die weten waar ze het over hebben en je advies geven. Bovenstaande was even mijn advies, ik hoop dat je er wat aan hebt. Veel sterkte!
Yaya, je besluit is in het algemeen om de omgangsregeling in te perken en zelf de opvang op de vrijdagmiddag voor je rekening te nemen. Hoe jij dat verder oplost, met de BSO of anders, is jouw zaak. Je hoeft dus ook niet te wachten tot je dit aan je ex en zijn moeder meedeelt: je zegt gewoon dat hij de kinderen vanaf vrijdag om zo en zo laat daar en daar kan komen halen. Of dat je de locatie steeds van tevoren doorgeeft.

En ergens is het voor jezelf ook belangrijk om zo duidelijk te zijn, want nu wil je voor jezelf toch nog de "oma-optie" openhouden. Geloof me (of beter gezegd: geloof in jezelf ): dat kun je echt wel regelen! Als puntje bij paaltje komt, kun je de BSO echt wel uitleggen dat je voor die ene middag een noodoplossing nodig hebt. Of kan die vriendin je zoontje toch een middag opvangen. Of misschien een combinatie van oplossingen (BSO, vriendin, zelf wat vroeger naar huis).

Als je zelf open bent over de problemen waar je mee te maken hebt (fulltime werkende alleenstaande moeder met onverantwoordelijke ex), reken er dan maar op dat mensen je willen helpen. Echt! En als het echt echt echt niet anders kan, dan meld je je maar ziek die middag. Doen wel meer mensen hoor!

Begrijp ik nu goed dat je de tijd van ophalen aan je ex wil overlaten en zelfs wilt gaan controleren of je zoontje wel opgehaald is op vrijdagavond? Je bent zijn moeder toch niet? (van je ex dan hè ) Ik zou duidelijke afspraken maken: een tijdstip dat jou nog wat marge geeft als hij niet op zou komen dagen. Je spreekt zonder dat hij het weet met de BSO af dat ze jou bellen als hij er bv. een halfuur of een uur later nog niet is en dan haal jij je zoon op. Plan B is dat.

En als dat meer dan één keer gebeurt, dan spreek je af dat hij je zoontje op zaterdagochtend kan komen halen. Bijvoorbeeld. Jij hoeft er niet voor te zorgen dat hij op tijd is, dat moet HIJ. Doet hij dat niet, dan neem jij maatregelen om vervelende/onverantwoorde situaties voor je zoontje te vermijden.
Ga in therapie!
Duubs,

ik ben ook gewoon van plan om het ex en ex-schoonmoe mee te delen dat zoon weer op de vrijdagmiddagen naar de BSO gaat. Ik hoop per z.s.m., maar dat het gaat gebeuren staat verder niet ter discussie.

De voorbeelden die je aandraagt om de middag in te vullen wanneer het niet mocht lukken op de BSO op te vangen zie ik allemaal niet zo zitten. Maar goed, dank voor het meedenken, lief van je. Ik ga er bij de BSO gewoon eens flink op aan lopen dringen en de noodzaak duidelijk maken.

T.a.v. het tijdstip van ophalen door ex bij de BSO: ik was inderdaad voornemens om dit wat vrij te laten. Dit kan daar tot 17.30 u en zoonlief is in goede handen op zo'n moment. Waarom moet ik daar een tijd aan koppelen, vind jij?

(PS. MarijeMarije, dank voor je tip betr. de assertiviteitscursus. Ik ga eens kijken op hun site. Klinkt goed in elk geval!)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven