Laatste kans?

24-02-2020 12:27 40 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik heb even goede raad nodig.

We zijn allebei in de 30, al jaren samen en we hebben samen een jong kind.

Al jaren heeft hij een alcoholverslaving. Hij heeft zich al enkele keren laten behandelen en voorlopig zonder succes.
Binnenkort zou hij zich opnieuw laten behandelen en dit was zijn laatste kans.
Er is al zo veel gebeurd de laatste jaren dat ik het helemaal gehad heb (oa geweld, nooit tegen zijn kind). 

Enkele weken geleden heeft hij zonder mijn weten mijn auto genomen. Hij heeft geen rijbewijs meer én hij had gedronken. Ik ben er achter gekomen en na dagen heeft hij eindelijk toegegeven.

Voor mij hoeft deze laatste kans nu helemaal niet meer. Maar we hebben wel een kind samen.
Hij wil nu weten hoe het zit voor hij vertrekt. Ik denk er al een maand over na en ik weet het helemaal niet meer.
Ik ben bang dat als ik nu zeg dat het genoeg is, dat ik achteraf spijt ga krijgen. Wat als het deze keer wel lukt? 
Maar aan de andere kant, deze laatste maand heb ik hem ook totaal niet gemist. We leven gewoon langs elkaar.
Ik denk niet dat het deze 2 maanden anders zal zijn. Ik verlang zo naar rust.
Susan schreef:
24-02-2020 17:23
Waarom zou je nu beloftes moeten doen? Hij kan eerst bewijzen dat hij het waar kan maken, daarna kan je beslissen of het er voor jou nog in zit of niet. Sowieso kan ik me voorstellen dat je een keer op het punt komt dat de rek er definitief uit is, zelfs als het hem die keer wel lukt. Hij kan daar geen garanties aan ontlenen, en afkicken moet hij voor zichzelf doen, niet alleen als jij hem als beloning terugneemt.

Dus tja, hij kan wel willen weten hoe het zit voor hij vertrekt, maar hij kan van jou niet eisen dat je dat nu al weet. Hij heeft al zoveel kansen verpest dat hij die onzekerheid toch echt aan zichzelf te danken heeft.
Precies. Waarom denkt hij dat hij in de positie is iets van jou te eisen?
Al jaren samen, al jaren alcoholverslaafd. Toch met zo'n pareltje een kind op de wereld schoppen en je nu afvragen of hij NOG een kans verdient?
Dat je het überhaupt nog overweegt! Hier ook slachtoffer van stiefvader met alcoholprobleem.
Frikandelspeciaal schreef:
24-02-2020 13:17
Laat hem eerst maar zien dat hij kán stoppen en veranderen. Dan kun je hem daarna altijd nog terugnemen.
Volwassenen veranderen zelden of nooit. Hij is zoals hij is. Het is alles accepteren of alles verwerpen. Ik adviseer het laatste.
„We zijn alzo verdorven, dat wij ganselijk onbekwaam zijn tot enig goed en geneigd tot alle kwaad“
SilverShadow schreef:
24-02-2020 19:23
Al jaren samen, al jaren alcoholverslaafd. Toch met zo'n pareltje een kind op de wereld schoppen en je nu afvragen of hij NOG een kans verdient?
Dat je het überhaupt nog overweegt! Hier ook slachtoffer van stiefvader met alcoholprobleem.
Dit! En wat bedoel je met geweld? Je kind krijgt dit alles sowieso mee he. De spanningen, zijn roekeloze gedrag, jouw besluiteloosheid. Noem eens een reden waarom je bij hem bent en je jullie kind hieraan blootsteld?!!!
Th∅rdis schreef:
24-02-2020 16:23
Als jij nu zegt dat het over is grijpt hij dat als excuus aan om zich niet te laten behandelen. Ik zou zeggen dat je nu afstand wilt en dat je na de behandeling wilt latten en van daaruit wel ziet of hij daadwerkelijk verandert. Maar niet meer samenwonen en je kind er niet meer 24/7 aan blootstellen.

Tenzij je echt klaar bent, dan zou ik de knoop doorhakken. Zijn behandeling is zijn keus. Zijn leven, zijn verantwoordelijkheid.
Dit zou ik ook doen als zou ik dit laatste weg laten om de kans van slagen groot mogelijk te laten zijn. Niet voor mezelf maar wel voor mijn kind waar eventueel na scheiding een omgangsregeling voor opgezet moet worden en waarvoor ik zou wensen dat de hand hersteld kan worden.

Wanneer je zegt er echt klaar mee te zijn is dat voor hem een excuus om niet in behandeling te gaan. Natuurlijk is dat zijn eigen verantwoordelijkheid. Maar een verslaafde zal dit aangrijpen en ik zou me schuldig voelen dat door "mijn toedoen" de laatste kans verspeeld is.

Zelf zou ik er persoonlijk wel helemaal klaar mee zijn maar voor nu even de schijn ophouden. Wellicht lukt het wel en bloeit er weer wat op als hij echt zichzelf is.

Was het akkefietje met de auto voor of na het moment dat je hem een laatste kans gegeven hebt?
Je bent hem nu zeker weinig verplicht. Als het praktisch en financieel kan, zeg gewoon dat je eventueel als hij een half jaar/ jaar clean is met hem om de tafel wil.
Nu zou je geen eerlijke antwoorden geven.
Spreek gerust een ruime termijn af. En dan kun je ook nog gerust voorwaarden, bijvoorbeeld latten, stellen.
Hij moet zich nu focussen op herstel.
En als hij door blijft emmeren, spreekt zijn verslaving die op zoek is naar iemand die zijn verslaving faciliteert.
Kijk voor jezelf even naar codependent, of google eens op cursussen voor partners van alcoholisten.
Jouw twijfels horen bij een verslaafd patroon in een relatie.
Denk aan jezelf, werk aan jezelf. Ook voor je kind.
bloem1970 wijzigde dit bericht op 24-02-2020 23:24
Reden: Verbetering
0.22% gewijzigd
Een alcoholist houdt alleen van de alcohol.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Ik kon niet meer.
Gisteren de knoop toch doorgehakt. Hij bleef er rustig onder.
Morgenochtend vertrekt hij al.

Ik reageer vanavond wel wat uitgebreider.
Nu eerst proberen mij te concentreren op het werk.
Een kennis van me had dit aan de hand. Ze heeft haar man tot een opname gedwongen en hij heeft het succesvol afgerond. Ook latten ze nu omdat haar dochter hem niet meer in huis wilde. Volgens mij gaat het goed met ze. So far so good.
beetjegek schreef:
25-02-2020 07:04
Een kennis van me had dit aan de hand. Ze heeft haar man tot een opname gedwongen en hij heeft het succesvol afgerond. Ook latten ze nu omdat haar dochter hem niet meer in huis wilde. Volgens mij gaat het goed met ze. So far so good.
Je kan iemand niet tot opname dwingen. Als iemand niet wil wil ie niet.
abracadabra schreef:
25-02-2020 13:42
Je kan iemand niet tot opname dwingen. Als iemand niet wil wil ie niet.
Eens.

Sterkte TO :hug:
Th∅rdis schreef:
24-02-2020 16:23
Als jij nu zegt dat het over is grijpt hij dat als excuus aan om zich niet te laten behandelen. Ik zou zeggen dat je nu afstand wilt en dat je na de behandeling wilt latten en van daaruit wel ziet of hij daadwerkelijk verandert. Maar niet meer samenwonen en je kind er niet meer 24/7 aan blootstellen.

Tenzij je echt klaar bent, dan zou ik de knoop doorhakken. Zijn behandeling is zijn keus. Zijn leven, zijn verantwoordelijkheid.
Dit. Echt doen hoor t.o. helaas heb ik ook ervaring met alcoholisme in mijn nabije omgeving en wat ik ervan gezien heb is dat maar heel weinig mensen er vanaf komen. Hij heeft al genoeg kansen gekregen. Kies voor je kind en jezelf.
Ken je AA of NA of CA meetings en CoDa meetings? Werken aan het 12 stappen programma. Sponser zoeken. Na een jaar zelf sponser worden? Iemand moet zelf graag willen. Echt graag. Verslaving is vaak een familieziekte en een slechte coping om bv emoties te reguleren of het leven te verdragen(trauma’s bv) Kan van alles zijn. Je kunt iemand niet helpen of redden. Voel je eigen grens aan en zet jezelf voorop. Wat wil jij. Een relatie in stand houden om de happy familie te spelen lijkt me een slecht idee. Beter 1 liefhebbende ouder die emotioneel beschikbaar is en gelukkig dan 2 in een slechte dynamiek. Doe wat het beste is voor je kind. En ga geen discussie aan.
Heel heftig. Ik had je ook de suggestie van Thordis willen adviseren maar je hebt al anders besloten zie ik. Hoe is het de afgelopen dagen gegaan?
Ik hoop heel erg dat het jullie kind goed mag gaan, heb je een idee over hoe je haar nu wel veilig kunt houden?
Heel veel sterkte. :hug: Je hebt het juiste gedaan, kan ik als kind van een alcoholverslaafde zeggen. Sterker nog: je had dit al eerder moeten doen. Je kan hem nog honderd kansen geven, hij verandert niet.

En als hij onverhoeds tegen alle verwachtingen en statistieken in wel verandert, kun je het altijd nog een keer met hem proberen. Maar neem nu die rust. Je zult zien dat je niet meer terugwilt. En laat je alsjeblieft door niemand aanpraten dat je hebt opgegeven. Integendeel: je hebt doorgepakt.
BROCCOLI IS OOK GEEN SPINAZIE AL IS HET WEL ALLEBEI GROENTE PEJEKA -- S-Meds

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven