Leeftijdsverschil en nare reacties?

02-02-2020 08:37 466 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb de zoekfunctie al gebruikt, maar kom alleen topics tegen die al een paar jaar oud zijn.

Dus nu zelf maar eentje gemaakt.
Ik ben benieuwd of er hier meer mensen zitten met een relatie waarin een behoorlijk leeftijdsverschil tussen beide partners zit, en of je ook wel eens vervelende reacties daarop krijgt. En vooral: hoe reageer je daarop?

Tussen mij en mijn partner zit ruim 12 jaar verschil (ik ben bijna 33, hij is 45). We zijn inmiddels al meer dan 16 jaar samen en nog steeds gelukkig met elkaar.
Toch krijgen we zo af en toe nog steeds opmerkingen over dat leeftijdsverschil.

Ik ben vorig jaar weer gaan werken, na heel lang huisvrouw/moeder te zijn geweest. Gaandeweg leerde ik mijn collega's wat beter kennen en werd er gevraagd naar verliefd/verloofd/getrouwd, kinderen enz. Zodra ik vertel over het leeftijdsverschil en hoe lang we samen zijn, gaan mensen rekenen. En dan krijg ik dus de reactie:"Dus jij was 16 toen jullie iets kregen? En hij 28?! Bah. Als mijn dochter......" en de rest ken ik inmiddels wel.

Ik heb dan echt zoiets van: waar bemoei je je mee?? Ja ik was 16 en hij 28. En ja ik snap dat dat niet het ideaalbeeld is wat je voor je dochter wilt.
Maar wij hebben nooit last gehad van dat verschil. Onze ouders hebben ons altijd gesteund, we kenden elkaar al jaren voordat we iets kregen...

Dus hoe kan ik daar op reageren, zonder dat ik direct het gevoel heb dat ik in de verdediging schiet?
DS1971 schreef:
03-02-2020 14:21
Maar je snapt toch ook wel dat als to als 16 jarige hier had gepost dat iedereen dan had gezegd 'meid, niet doen met een 28 jarige'? Want ja, het is op zichzelf een recept voor ongelukken.

We kijken nu de koe in de kont. Dan is niet alleen waarschuwen te laat, het is ook nog achteraf gebleken dat het bij hen wel heeft gewerkt.

En overigens, ik zou denken dat een 28 jarige die verliefd wordt op een 16 jarige en waarbij dat al enkele jaren sluimert eerder een jongen is die sociaal wat minder handig is en die daarom ook niet of nauwelijks ervaring heeft. Lijkt mij hoor. Op die leeftijd was ik echt niet meer geïnteresseerd in meisjes die nog heel blue zijn. Dat is niet leuk meer als je eenmaal ervaring hebt moet hoe (snel) het ook kan gaan.

Dit even natuurlijk naast een oudere jongen die gewoon zo'n kwetsbaar meisje voor de seks wil gebruiken. Dat komt natuurlijk ook voor, maar het lijkt mij dat wel vaststaat dat daar geen sprake van is hier. Heeft ook niets met verliefdheid te maken.
TO vraagt zich af hoe het toch komt dat er negatieve reacties komen als zij oa aan haar collega’s vertelt dat haar destijds 28 jarige man al een oogje op haar had toen ze puber was en dat hij toen ze 16 was vond dat hij wel lang genoeg gewacht had. Diverse mensen proberen hier in dit topic op verschillende manieren antwoord te geven op die vraag door te onderbouwen dat die negatieve reacties niet zo vreemd zijn, zij raden haar aan om dit detail niet telkens zo expliciet te benoemen aangezien het voor háár althans allemaal goed afgelopen is. Dat is echter een uitzondering en geen regel.

In dit topic ben jij toch een van degenen die met allerlei kromme argumenten goed probeert te praten wat gewoon intrinsiek fout is ? (Nogmaals: omdat de kans onverantwoord groot is dat het puberkind levenslange schade oploopt)
Ik geloof dat jij enkele reacties zelfs bekrompen noemde in je ijver om aan te tonen hoe volstrekt ‘normaal‘ dit gedrag allemaal is. Pas in je laatste reacties krabbel je wat terug. Voortschrijdend inzicht zullen we dan maar hopen. Jou reacties laten in ieder geval een hele akelige, nare jaren 70 reuk achter in dit topic, je weet wel, toen dit allemaal nog ‘gemeengoed’ was. Gelukkig zijn we inmiddels 50 jaar verder en heel wat kennis rijker.
TO , wat fijn dat je ouders je steunden
ik weet niet of ik dat had gekund.

en over de reacties , wat je niet vertelt komt ook geen reactie op
verder er boven staan
tis wat het is :-D
De grenzen van een 16-jarige kunnen ook overschreden worden door een leeftijdgenoot. Of een 18-jarige. Of 20-jarige. Ik denk dat je sowieso een oogje in het zeil moet houden bij een dochter (of zoon!) van nog maar 16 jaar, ongeacht de leeftijd van de vriend/vriendin in kwestie. En dan mag je nog blij zijn als je er als ouder weet van hebt, want ze kunnen dit soort dingen ook helemaal buiten jouw medeweten doen.

Ja, ik vind het opmerkelijk dat een 28-jarige man voor een meisje van 16 gaat. Maar het gaat mij te ver om dat hoe dan ook fout te vinden en te veroordelen, zeker als er een gelukkig huwelijk uit voortkomt zoals in dit specifieke geval.
minnimouse schreef:
03-02-2020 14:24
Maakt verder toch niet uit wat de reden is dat de 28-jarige op de 16-jarige valt?
Een sociaal onhandige 28-jarige die je 16-jarige dochter wil lijkt me ook niet iets om blij van te worden.
Daar zou ik zeker niet blij van worden. Maar als ze 17 jaar later nog steeds bij elkaar zijn, als ze het dan samen leuk hebben, ga ik me niet met terugwerkende kracht druk maken.
Anárion schreef:
03-02-2020 09:58
Dat jonge meisjes verliefd worden op twintigers is helemaal niet gek. Had ik vroeger ook wel eens. Een vent van eind 20 die seksuele/verliefde gevoelens krijgt bij bijvoorbeeld een meisje van 13, 14, daar heb ik grote vraagtekens bij. Die zou toch beter moeten weten. Mijn dochter heeft leraren van eind 20, je moet er toch niet aan denken dat die met haar zouden gaan flirten. Ik vind dat soort mannen ziek (even losstaand van het feit dat ze docent zijn, dat is sowieso verboden).
Ik moet er ook niet aan denken hoor, nu ik zelf volwassen ben. Maar ik had als 16-jarige wel degelijk een oogje op een leraar, en die was toen al ver in de 30. Hij had overigens geen belangstelling voor mij of voor andere leerlingen voor zover ik weet.
Ik heb wel meegemaakt dat een andere, nog veel oudere leraar veel te ver ging met leerlingen van net 18. Knuffelen, ongepaste seksueel geladen grapjes e.d. Daar werd ik toen al kotsmisselijk van. Vond het een vieze ouwe lul. Ergste was dat hij enorm veel aanzien genoot op school en er nog steeds werkt. :pukey:
YagaBaba schreef:
03-02-2020 15:29
Daar zou ik zeker niet blij van worden. Maar als ze 17 jaar later nog steeds bij elkaar zijn, als ze het dan samen leuk hebben, ga ik me niet met terugwerkende kracht druk maken.
Ik denk niet dat iemand zich nu druk maakt om een 28-jarige die een relatie heeft met een 40-jarige.
Wel worden er wenkbrauwen opgetrokken als diezelfde personen vervolgens zeggen dat ze al 12 jaar een relatie hebben en dat er daarvoor ook al geflirt werd.
Fijn dat ze een goede relatie hebben nu, maar dat staat los van het feit dat het uiterst dubieus begon. De meeste mensen vinden daar nou eenmaal wat van en als je die reacties niet wil, dan moet TO gewoon geen leeftijden benoemen of niet zeggen wanneer het allemaal begon. Lijkt me geen hogere wiskunde.
Francien2019 schreef:
03-02-2020 14:55
TO vraagt zich af hoe het toch komt dat er negatieve reacties komen als zij oa aan haar collega’s vertelt dat haar destijds 28 jarige man al een oogje op haar had toen ze puber was en dat hij toen ze 16 was vond dat hij wel lang genoeg gewacht had. Diverse mensen proberen hier in dit topic op verschillende manieren antwoord te geven op die vraag door te onderbouwen dat die negatieve reacties niet zo vreemd zijn, zij raden haar aan om dit detail niet telkens zo expliciet te benoemen aangezien het voor háár althans allemaal goed afgelopen is. Dat is echter een uitzondering en geen regel.

In dit topic ben jij toch een van degenen die met allerlei kromme argumenten goed probeert te praten wat gewoon intrinsiek fout is ? (Nogmaals: omdat de kans onverantwoord groot is dat het puberkind levenslange schade oploopt)
Ik geloof dat jij enkele reacties zelfs bekrompen noemde in je ijver om aan te tonen hoe volstrekt ‘normaal‘ dit gedrag allemaal is. Pas in je laatste reacties krabbel je wat terug. Voortschrijdend inzicht zullen we dan maar hopen. Jou reacties laten in ieder geval een hele akelige, nare jaren 70 reuk achter in dit topic, je weet wel, toen dit allemaal nog ‘gemeengoed’ was. Gelukkig zijn we inmiddels 50 jaar verder en heel wat kennis rijker.
Ik denk dat je echt wat aandachtiger moet lezen wat ik schrijf, want de bekrompenheid zit gewoon in dit geval per definitie afkeuren van leeftijdsverschillen (zeker in het begin ging het daar nog over), wat jij ook doet, met zeggen dat het intrinsiek fout is. Dat is, hoe je het ook wendt of keert, ook maar een mening. En daarnaast stoor ik mij enorm aan het aanpraten van een probleem. Dat mensen to even proberen te vertellen dat haar man, niet helemaal spoort en dat zou dan ook nog blijken uit het feit dat ze een open relatie hebben. Want dat zal wel vanuit hem komen omdat hij natuurlijk weer een jonger blaadje wil.

Als ik het zo zeg, snap je dan dat ik misschien enige bekrompenheid zag?

Wat ik vanaf het begin af aan heb gezegd is dat je een individuele beoordeling moet maken en dat ik vind dat de ouders in principe die beoordeling zouden moeten maken en ook een oogje in het zeil houden. Lijkt mij per definitie het beste op die leeftijd. Want laten we wel zijn, leeftijdsgenootjes zijn ook niet allemaal even braaf. Nergens heb ik gezegd: helemaal ok, zou iedereen moeten doen.

En wat was er naar en akelig aan relaties met grote leeftijdsverschillen in de jaren 70? Of is dit de zoveelste verwijzing naar pedofilie?

Want kennelijk gaat dat er bij veel mensen niet in. Die wetten die seks met minderjarigen verbieden zijn niet bedoeld vanuit morele normen (al spelen die zeker mee in de beoordeling), maar bedoeld om misbruik te voorkomen. Dat is en blijft de kern 'misbruik'. En daar zijn we allemaal uiteraard tegen.

Dat iemand verliefd wordt op een jong meisje, daar kan hij niets aan doen. En ik blijf erbij, als dat wederzijds blijkt en je betrekt er de ouders in, dan zie ik dat niet als misbruik. En natuurlijk zijn er ook ouders die je die overweging niet kan laten maken, maar gelukkig zijn dat ook uitzonderingen en dan gaat er doorgaans veel meer mis dan die ene afweging. Maar ja, als we alles moeten gaan beoordelen op basis van worst case, dan is geen enkele relatie een goed idee, want er zijn me toch een hoop klootzakken m/v op de wereld (dat zie je hier vaak genoeg langskomen).
minnimouse schreef:
03-02-2020 15:40
Ik denk niet dat iemand zich nu druk maakt om een 28-jarige die een relatie heeft met een 40-jarige.
Wel worden er wenkbrauwen opgetrokken als diezelfde personen vervolgens zeggen dat ze al 12 jaar een relatie hebben en dat er daarvoor ook al geflirt werd.
Fijn dat ze een goede relatie hebben nu, maar dat staat los van het feit dat het uiterst dubieus begon. De meeste mensen vinden daar nou eenmaal wat van en als je die reacties niet wil, dan moet TO gewoon geen leeftijden benoemen of niet zeggen wanneer het allemaal begon. Lijkt me geen hogere wiskunde.
Dat is dan weer wel een open deur ja.

Net zo goed als dat je zaken als het hebben van een open relatie beter voor je kan houden als je geen negatieve reacties wil.
DS1971 schreef:
03-02-2020 15:45
Dat is dan weer wel een open deur ja.

Net zo goed als dat je zaken als het hebben van een open relatie beter voor je kan houden als je geen negatieve reacties wil.
Tja en dat is waarom TO dit topic uiteindelijk opende.
DS1971 schreef:
03-02-2020 15:43

Dat iemand verliefd wordt op een jong meisje, daar kan hij niets aan doen. En ik blijf erbij, als dat wederzijds blijkt en je betrekt er de ouders in, dan zie ik dat niet als misbruik. En natuurlijk zijn er ook ouders die je die overweging niet kan laten maken, maar gelukkig zijn dat ook uitzonderingen en dan gaat er doorgaans veel meer mis dan die ene afweging. Maar ja, als we alles moeten gaan beoordelen op basis van worst case, dan is geen enkele relatie een goed idee, want er zijn me toch een hoop klootzakken m/v op de wereld (dat zie je hier vaak genoeg langskomen).
Verliefd worden heb je inderdaad niet in de hand, maar dat wil niet zeggen dat je er ook iets mee moet doen.
Heel veel meiden van 14/15 vinden zichzelf enorm volwassen (vond ik destijds ook), maar uiteindelijk zijn het gewoon pubermeiden die net in de tienertijd zitten. Of ze nou veel meegemaakt hebben of niet.

Ik denk dat er met veel van die volwassen mannen, die vallen op een tienermeisje, iets mis is. In hun hoofd of gedrag of whatever en ik vind niet dat je daar als ouders in mee hoeft te gaan omdat er zogenaamd sprake zou zijn van verliefdheid. De kans op beschadiging bij het tienermeisje is aanwezig en dat is het risico niet waard.
minnimouse schreef:
03-02-2020 15:46
Tja en dat is waarom TO dit topic uiteindelijk opende.
Nou ja, de vraag was hoe te reageren zonder in de verdediging te schieten. Maar de oplossing is eigenlijk om te zorgen dat je überhaupt niet in die positie komt. Zeker als TO zegt dat soort reacties nou wel te kennen, dan snap ik niet goed waarom je dingen zo gedetailleerd zou vertellen.

Ik klets een hoop met mensen op werk, maar ik houd dingen bij het overgrote deel over diverse onderwerpen redelijk vaag.
Ik zou mijn kinderen niet bij zo een viespeuk alleen laten. Hij is seksueel aangetrokken tot kinderen.
rumforviva schreef:
03-02-2020 15:53
Nou ja, de vraag was hoe te reageren zonder in de verdediging te schieten. Maar de oplossing is eigenlijk om te zorgen dat je überhaupt niet in die positie komt. Zeker als TO zegt dat soort reacties nou wel te kennen, dan snap ik niet goed waarom je dingen zo gedetailleerd zou vertellen.

Ik klets een hoop met mensen op werk, maar ik houd dingen bij het overgrote deel over diverse onderwerpen redelijk vaag.
Inderdaad gewoon geen details benoemen als je geen discussie wilt of het gevoel wilt hebben dat je jezelf moet verdedigen.
Ik heb ook iets (niet qua relatie) waar veel mensen iets van vinden en ik benoem dat daarom nooit meer bij nieuwe mensen, omdat ik geen zin heb in een discussie.
minnimouse schreef:
03-02-2020 15:50
Verliefd worden heb je inderdaad niet in de hand, maar dat wil niet zeggen dat je er ook iets mee moet doen.
Heel veel meiden van 14/15 vinden zichzelf enorm volwassen (vond ik destijds ook), maar uiteindelijk zijn het gewoon pubermeiden die net in de tienertijd zitten. Of ze nou veel meegemaakt hebben of niet.

Ik denk dat er met veel van die volwassen mannen, die vallen op een tienermeisje, iets mis is. In hun hoofd of gedrag of whatever en ik vind niet dat je daar als ouders in mee hoeft te gaan omdat er zogenaamd sprake zou zijn van verliefdheid. De kans op beschadiging bij het tienermeisje is aanwezig en dat is het risico niet waard.
Tsja, verbieden is ook zelden succesvol. Lijkt mij een lastige kwestie als ouder.
minnimouse schreef:
03-02-2020 15:50

Dus omdat iemand 1keer verliefd word op een persoon die 16is qua leeftijd dan mankeer je wat in je hoofd? Als dit een gewoonte zou zijn kan ik me er iets bij voorstellen dat je dit denkt, niet als het 1malig is.
minnimouse schreef:
03-02-2020 15:40
Dit.
TO heeft het helemaal zelf in de hand.
Vlinder1963 schreef:
03-02-2020 16:20
Dus omdat iemand 1keer verliefd word op een persoon die 16is qua leeftijd dan mankeer je wat in je hoofd? Als dit een gewoonte zou zijn kan ik me er iets bij voorstellen dat je dit denkt, niet als het 1malig is.
Het verliefd worden op zich misschien niet nee, wel als hij vervolgens daadwerkelijk achter die 16-jarige aan gaat.
minnimouse schreef:
03-02-2020 16:26
Het verliefd worden op zich misschien niet nee, wel als hij vervolgens daadwerkelijk achter die 16-jarige aan gaat.
Die het zelf erg graag wilt.
DS1971 schreef:
03-02-2020 15:43
Het gaat er niet om of er genoeg klootzakken zijn. Het gaat erom of je iemand kan schaden in zijn/haar ontwikkeling naar de volwassenheid. En al jij oprecht verliefd bent op een minderjarige die zich nog aan het ontwikkelen en volop aan het vormen is en zelfs het is wederijds dan doe je niet iets wat hij/haar kan schaden. Dan laat je haar voldoende vrij zodat degene zich vrij kan ontwikkelen en vormen.
Nou, we hebben meteen allemaal een beeld van de nare reacties.
Wat een reacties hier zeg.
16 is echt niet zo vréselijk jong en veel 28-jarige mannen zijn gewoon nog jongens. Hoezo zou dat niet bij elkaar kunnen passen? Ik zeg niet dat het in elke situatie oké is, maar ik kan me heus wel koppels van 16 en 28 voorstellen die een prima relatie met elkaar hebben.

Ik heb zelf toen ik nog jonger was dan 16 een relatie gehad met een veel oudere jongen. Mensen die ons kenden vonden ons heel goed bij elkaar passen; mensen die ons niet kenden vonden het niet kunnen. Tja.

Blij dat mijn ouders wat meer open-minded waren dan sommigen hier.
Het is leedvermaak en nogal kleinzielig om zo te oordelen over iets dat je niet aangaat en dat ook nog eens meer dan 15 jaar geleden is gebeurd en nu niet meer aan de orde is omdat iedereen ook 15 jaar ouder en wijzer is.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
minnimouse schreef:
03-02-2020 16:26

En jaren eerder al, alleen hield hij zich toen blijkbaar nog in omdat hij anders strafbaar zou zijn...
Anárion schreef:
02-02-2020 23:12
Wat een misselijkmakend topic. Prima dat TO en haar man nu gelukkig zijn, maar dat flirten met volwassen mannen met dertienjarige meisjes wordt goedgepraat..daar kan ik met mijn hoofd niet bij. Het is niet voor niks dat bijvoorbeeld Kaj vd Ree nergens meer aan de bak komt. Op het moment dat je gaat goedpraten dat mannen van tegen de dertig geilen op minderjarige meisjes, dan ben je echt niet helemaal lekker in je hoofd.
En dan wordt het ook nog toegejuicht dat die mannen netjes wachten tot het meisje 16 is. Echt om te kotsen.

Hear hear!
Hoe oud mag je zijn als je iets begint met een meisje van 16? Ik heb deze vraag al eerder gesteld maar toen werd er gekeken naar de wet en dat bedoel ik niet. Ben je een pedo als je 20 bent? 23? Al bij 18? Enlighten me please.

Daarnaast zal de man van TO wellicht geamuseerd zijn geweest toen TO als meisje van 13 geinteresseerd raakte. Wat is nou flirten? Misschien moest hij er wel om lachen. Hij is er in ieder geval niet bovenop gedoken om er misbruik van te maken.

Wat een bekrompenheid zeg.
[...]

Voor de liefhebber:
Wie 'm ooit heeft bedacht, is niet bekend, maar één van de ongeschreven liefdesformules om het maximale leeftijdsverschil uit te dokteren luidt als volgt: neem de helft van de leeftijd van de oudste partner en tel daar 7 jaar bij op.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 04-02-2020 09:29
Reden: op de man
20.36% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven